Certifierad Trygg e-handel
✕

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat
      ✕

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Brasiliansk oxfile, i handeln kallad naturkött
          Piccante
          Inlägg 13-02-2008, 14:31
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Stella-Polaris @ 13-02-2008, 02:49) *
          Ok du har rätt i att de flesta av dagens gårdar ligger i det semi boreala området...

Att sedan jordbrukslandskapet skulle tillhöra de artrikaste miljöer kan sedan disskuteras då det beror på utgångspunkt.

men att vi haft några större naturbetesmarker i Sverige förutom fjällen ser jag som osannolikt. Allvaret på öland är av människan utarmat område. Så även stora delar av gotland.... Ja om vi skulle lusläsa Agenda 21 så kanske vi skulle vara tvungna att återställa alvaret till sitt ursprung ( hur detta nu skulle gå till)

Var du har hör om kopplingen med naturen innan människans intrång vet jag inte men som sagt vi kan ju alltid gå så långt i paraleller som till pepparholmen och då kan man ju hävda att allt var en grushög.. ( Pepparholmen är kul, jag följer utvecklingen och om du inte varit där så ta chansen)

Nåväl det jordbrukslandskap som du med all sannolikhet avser är troligtvis det romantiserande hagmarkslandskapet präglat av mänskilig påverkan som bete , slåtter och införda utsäden.

Svårigheten med Sverige är att sätta datum för det "ursprungliga" Sandhögen, Värmeperioden eller tiden efter fimbulvintern????

Men viss har vi huggt ner skogen för jordbruket. Dikat ut kärren oxå.. förenklat kan man säga att den rikaste jorden togs i bruk som jordbruksmark och där var det knappast "naturbeten" utan de rikaste miljöerna vi hadde. Skåne är ett bra exempel. Förutom ett par gamla pansarskjutfält med sand är juSkåne ett bördigt landskap. Dock har Skåne varit skogsklatt en gång i tiden. Likaså det landskap jag bor i, halland. Halland hdde knappt några träd kvar på mitten av 1800 talet utan bestod av "naturbeten" i form av ljunghed. (Läs på bron som går över Ätran i Falkenberg,... : Denna bro byggdes av sten för att spara på träna smile.gif Orsaken var enkel... MAT... sedan kom guanon från Chile, och konstgödningen, så Sverige kunde föda sin befolkning.... och man kunde låta skogen växa igen..

Vi har visst olika uppfattningar om kulturlandskapets ursprung.
          CITAT
          det romantiserande hagmarkslandskapet präglat av mänskilig påverkan som bete , slåtter och införda utsäden.

Så du menar att landskapet inte var präglat av bete innan människan gjorde sitt intåg? Instutitionen för sydsvensk skogsvetenskap i Alnarp forskar på skandinaviens vegetationshistoria och som jag har uppfattat det så stödjer allt mer att södra skandinavien var "tempererad savann" som det kallas, alltså påverkad av megaherbivorer (stora växtätare).

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-02-2008, 14:59
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Markus_H @ 13-02-2008, 14:31) *
          Vi har visst olika uppfattningar om kulturlandskapets ursprung.

Så du menar att landskapet inte var präglat av bete innan människan gjorde sitt intåg? Instutitionen för sydsvensk skogsvetenskap i Alnarp forskar på skandinaviens vegetationshistoria och som jag har uppfattat det så stödjer allt mer att södra skandinavien var "tempererad savann" som det kallas, alltså påverkad av megaherbivorer (stora växtätare).

Är det inte så att efter "de stora växtätarnas period", så skogade landskapet igen under århundraden för att kultiveras upp av männsikan under 1700- och 1800-talet. Våra öppna landskap, som vi gärna vill vårda idag, är alltså som jag ser det en direkt produkt av mänskliga ansträngningar under jordbrukssamhällets avslutande period.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-02-2008, 15:51
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (aq42 @ 13-02-2008, 14:59) *
          Är det inte så att efter "de stora växtätarnas period", så skogade landskapet igen under århundraden för att kultiveras upp av männsikan under 1700- och 1800-talet. Våra öppna landskap, som vi gärna vill vårda idag, är alltså som jag ser det en direkt produkt av mänskliga ansträngningar under jordbrukssamhällets avslutande period.

Åkerarealen var som störst vid 1920-talet. Det berodde på att man odlade upp myrmarker, dikade ur sjöar och odlade upp betesmark runt sekelskiftet och det accelererade efter 1:a världskriget. Men annars är kulturlandskapet över lag gammalt. Vi har ju så gott som alla fornminnen från brons och järnålder i äldre jordbrukslandskap.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-02-2008, 16:13
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Markus_H @ 13-02-2008, 15:51) *
          Åkerarealen var som störst vid 1920-talet. Det berodde på att man odlade upp myrmarker, dikade ur sjöar och odlade upp betesmark runt sekelskiftet och det accelererade efter 1:a världskriget. Men annars är kulturlandskapet över lag gammalt. Vi har ju så gott som alla fornminnen från brons och järnålder i äldre jordbrukslandskap.

Fast det jordbrukslandskapet var inte alls så öppet. Det handlade i mkt om ett skogs- eler lundlandskap! Avskogningena inleddes på 1700-talet och ökade alltmer fram till första världskriget på grund av jordbrist till följd av rationellare brukningsmetoder och en stark befolkningsökning.

--------------------

zon 1

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-02-2008, 16:41
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (aq42 @ 13-02-2008, 16:13) *
          Fast det jordbrukslandskapet var inte alls så öppet. Det handlade i mkt om ett skogs- eler lundlandskap! Avskogningena inleddes på 1700-talet och ökade alltmer fram till första världskriget på grund av jordbrist till följd av rationellare brukningsmetoder och en stark befolkningsökning.

Jo det vet jag och har inte sagt något annat. Se mitt tidigare inlägg:
          CITAT
          Kan inte hålla med dig där. Naturbetesmarker speciellt trädbärande hagmarker anses ha stora likheter med det historisk landskap som fanns i Skandinavien före människan intåg om omdaning av landskapet. Eftersom jordbrukslandskapet hör till de allra artrikaste miljöerna så måste arterna oxå vara anpassade för ett sådant liv. Vi har väl inte huggit ned taiga för våra nötkreatur? de största djurgårdarna finns väl ändå inte i norrland?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Pirum
          Inlägg 13-02-2008, 17:04
          Länk hit: #26

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Rimligen bör vi vårda både kultur- och naturlandskap. Inte heller kan vi förbjuda folk på andra kontinenter att använda sina resurser för att få mat på bordet. Felet är ju att mycket av skövlingen DÄR är för att vi som är HÄR ska få några spänn mer kvar i plånboken. För det är det det handlar om. Sverige hade kunnat tåla en mycket större djurhållning utan att importera kraftfoder och djur. Men då handlar det ju om djur som ger lägre avkastning = priset per kilo måste gå upp. Och det är vi väl inte beredda att betala. :/ Själv försöker jag äta mindre portioner istället, hellre 100g KRAV-kött än 150g vanligt kött eller 200g importkött.

Värst är det väl förresten inte i Amazonas, utan på Indonesien, vad gäller skövling, om jag förstått saken rätt. För timmer, oljepalmer, etc. (Oljepalmen är ju nån spänn billigare per liter än vår egen rapsolja)

--------------------
          zon2.5

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-02-2008, 17:40
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Pirum @ 13-02-2008, 17:04) *
          Rimligen bör vi vårda både kultur- och naturlandskap. Inte heller kan vi förbjuda folk på andra kontinenter att använda sina resurser för att få mat på bordet. Felet är ju att mycket av skövlingen DÄR är för att vi som är HÄR ska få några spänn mer kvar i plånboken. För det är det det handlar om. Sverige hade kunnat tåla en mycket större djurhållning utan att importera kraftfoder och djur. Men då handlar det ju om djur som ger lägre avkastning = priset per kilo måste gå upp. Och det är vi väl inte beredda att betala. :/ Själv försöker jag äta mindre portioner istället, hellre 100g KRAV-kött än 150g vanligt kött eller 200g importkött.

Värst är det väl förresten inte i Amazonas, utan på Indonesien, vad gäller skövling, om jag förstått saken rätt. För timmer, oljepalmer, etc. (Oljepalmen är ju nån spänn billigare per liter än vår egen rapsolja)

Oljepalmen är billigare men; odlas ofta på utdikad sumpmark som läcker CO2 eller odlas på skövlad regnskog. Dessutom är fettet ohälsosamt och görs ofta ännu ohälsosammare genom härdning. Tror vi har pontetial till att hålla dubbelt så mycket nötdjur i Sverige men ändå importerar vi.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Grå
          Inlägg 13-02-2008, 18:18
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Ni har rätt.
          Bränn ner vart enda träd på hela jorden, vi klarar oss ändå - det finns ju respiratorer.

Undrar varför vi ska främja matproduktionen så när vi ändå bara lägger det på hög och låter det ruttna?
          Till vilken nytta skövlas regnskogar (och för all del andra skogar) för att ge plats åt ännu mer grödor och boskap, för att man ska tjäna pengar på en matindustri som överproducerar?
          Är det av samma skäl som vi gör en industri av fisket och fiskar upp allt som har gälar och även lägger det på hög att ruttna, alternativt mal ner det till hönsfoder så att vi kan hålla oss med fjäderlösa fän som producerar ännu mera mat som inte äts upp?

Det är så j****a sjukt så jag kräks åt det.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-02-2008, 18:32
          Länk hit: #29

Medlem

älskar brasiliansk oxfilé blush.gif

--------------------

zon 1

Citera
          cosmos
          Inlägg 13-02-2008, 18:44
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 7 897

CITAT (Grå @ 13-02-2008, 18:18) *
          Ni har rätt.
          Bränn ner vart enda träd på hela jorden, vi klarar oss ändå - det finns ju respiratorer.

Undrar varför vi ska främja matproduktionen så när vi ändå bara lägger det på hög och låter det ruttna?
          Till vilken nytta skövlas regnskogar (och för all del andra skogar) för att ge plats åt ännu mer grödor och boskap, för att man ska tjäna pengar på en matindustri som överproducerar?
          Är det av samma skäl som vi gör en industri av fisket och fiskar upp allt som har gälar och även lägger det på hög att ruttna, alternativt mal ner det till hönsfoder så att vi kan hålla oss med fjäderlösa fän som producerar ännu mera mat som inte äts upp?

Jag förstår Grå..ibland blir man så jäkla less på alla varianter att förstöra vår jords tillgångar..för att få en kortsiktig vinst!!

Citera
          rahmat2
          Inlägg 13-02-2008, 19:33
          Länk hit: #31

Gäster

Ursäkta!
          Vad betyder de fyra stjärnorna som har ett j och ett a på både sidor?

Citera
          Gita
          Inlägg 13-02-2008, 20:24
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (aq42 @ 13-02-2008, 18:32) *
          älskar brasiliansk oxfilé blush.gif

Jag med!
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-02-2008, 20:26
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Gita @ 13-02-2008, 20:24) *
          Jag med!
          Gita

skönt att inte vara ensam i världen.. kompiskram.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Grå
          Inlägg 13-02-2008, 21:03
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (rahmat2 @ 13-02-2008, 19:33) *
          Ursäkta!
          Vad betyder de fyra stjärnorna som har ett j och ett a på både sidor?

De betyder:
          *= använd *= din *= fantasi *=bengaloo

Jag har svurit och levt j***l på forum så pass tidigare att jag blivit portad. Är lite trött på att bli portad överallt så därför svär jag så ni ser stjärnor istället.

Citera
          Pirum
          Inlägg 13-02-2008, 21:53
          Länk hit: #35

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag har ätit oxfilé ca 1 gång i livet, så jag är kanske inte helt objektiv i den här tråden, men att röja skog för att fixa betesmark är överlag ineffektivt. Historiskt sett har man röjt skog för att odla människomat, möjligen, och till det passar Amazonas mark dåligt. För övrigt vet jag för lite, det finns säkert platser i Argentina och Brasilien som lämpar sig utmärkt - men då borde de se till att miljömärka köttet med någon internationellt sett erkänd symbol. Som konsument på andra sidan jorden vet jag ju inte ett skvatt om de går på regnskogsmark och käkar hormoner liksom, eller om de strövar fritt på pampas och klias under hakan varje dag.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-02-2008, 22:05
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Pirum @ 13-02-2008, 21:53) *
          Jag har ätit oxfilé ca 1 gång i livet, så jag är kanske inte helt objektiv i den här tråden, men att röja skog för att fixa betesmark är överlag ineffektivt. Historiskt sett har man röjt skog för att odla människomat, möjligen, och till det passar Amazonas mark dåligt. För övrigt vet jag för lite, det finns säkert platser i Argentina och Brasilien som lämpar sig utmärkt - men då borde de se till att miljömärka köttet med någon internationellt sett erkänd symbol. Som konsument på andra sidan jorden vet jag ju inte ett skvatt om de går på regnskogsmark och käkar hormoner liksom, eller om de strövar fritt på pampas och klias under hakan varje dag.

Vettiga synpunkter! tummenupp.gif
          Visst vill jag hellre äta kött från djur som gått på naturlig gräsmark än sådana som är ett resultat av exploateringen av regnskogen.

--------------------

zon 1

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 13-02-2008, 22:18
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Har också bara ätit det 1 gång - den hade gått och betat på sjömarken här på södra Öland - gjorde nog att den var extra god!! smile.gif
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Gita
          Inlägg 14-02-2008, 08:24
          Länk hit: #38

Medlem

Ni har rätt.

Så tar vi tagelskjortan på....... Skämt åt sido, varför så negativ? Själv tror jag benhårt på människans överlevnadsinstinkt, naturens läkekraft och den tekniska utvecklingen.
          Gita

Citera
          Grå
          Inlägg 14-02-2008, 17:56
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Gita @ 14-02-2008, 08:24) *
          Så tar vi tagelskjortan på....... Skämt åt sido, varför så negativ? Själv tror jag benhårt på människans överlevnadsinstinkt, naturens läkekraft och den tekniska utvecklingen.
          Gita

Tja, du kanske har märkt att jag tycker bättre om djur än om de flesta människor? Tack vare sin överlevnadsinstinkt är människan en uppfinningsrik och kreativ varelse som genom sitt bakterieliknande beteende fullkomligen slukar och förbrukar allt den kommer över. Naturens läkekraft fungerar bara så länge det finns en balans. Människan gör allt hon kan för att ta så mycket som möjligt och bryr sig inte ett skit om att balansen rubbas.

Det är möjligt att jag engarerar mig för mycket och det resulterar i att jag är negativ, men då är jag hellre negativ än sitter och låtsas som att det regnar bara för att jordens framtid inte gäller mig och mina husdjur personligen.

Citera
          Gita
          Inlägg 14-02-2008, 20:16
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Grå @ 14-02-2008, 17:56) *
          Tja, du kanske har märkt att jag tycker bättre om djur än om de flesta människor? Tack vare sin överlevnadsinstinkt är människan en uppfinningsrik och kreativ varelse som genom sitt bakterieliknande beteende fullkomligen slukar och förbrukar allt den kommer över. Naturens läkekraft fungerar bara så länge det finns en balans. Människan gör allt hon kan för att ta så mycket som möjligt och bryr sig inte ett skit om att balansen rubbas.

Det är möjligt att jag engarerar mig för mycket och det resulterar i att jag är negativ, men då är jag hellre negativ än sitter och låtsas som att det regnar bara för att jordens framtid inte gäller mig och mina husdjur personligen.

Den tekniska utvecklingen då? Läste idag att man t.ex i USA håller på att ta fram datorer så energisnåla att de kan drivas enbart med den kroppsvärme som användaren avger, likaså håller man på att få ner priset på solceller till rimliga nivåer och då kan vi enkelt producera all energi vi behöver ur en oändlig källa. Vidare har man lyckats att odla muskler ur stamceller i ett labb i Holland och där tror man att redan om tio år det mesta kött framställs så (låter lite äckligt, men är säkert samhällsekonomiskt bra). Jag för min del tycker att framtiden ser oehört spännande ut och skulle gärna vilja få se hur samhället ser ut femtio år, tyvärr lär jag inte få vara med då om nu inte någon fantastisk teknik som förlänger livet hunnit utvecklkas.
          Gita

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-10-2026, 12:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon