|
|
  |
vett o etiket, håller ni hårt på den? |
|
|
|
12-02-2008, 22:28
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Beror på situationen. Här på bonnvichan är det bortkastad ansträngning, men när jag åker hem, tar jag på mig socitetsrocken igen
|
|
|
|
|
12-02-2008, 22:38
|
Medlem
Antal inlägg: 1 092
Medlem nr: 12 412

|
Vett och etikett och att kunna föra sig i olika sammanhang tycker jag personligen är viktigt, den uppfostran har jag fått, det gäller väl även på nätet men tyvärr finns en del som idkar pajkastning ,bakom en skärm kan en del bete sig hur otrevligt som helst
|
|
|
|
|
12-02-2008, 22:40
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Siska @ 12-02-2008, 22:38)  Vett och etikett och att kunna föra sig i olika sammanhang tycker jag personligen är viktigt, den uppfostran har jag fått, det gäller väl även på nätet men tyvärr finns en del som idkar pajkastning ,bakom en skärm kan en del bete sig hur otrevligt som helst Precis som djävulen flyger i vissa så fort de sätter sig bakom en ratt!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
12-02-2008, 22:41
|
Medlem

|
CITAT (aq42 @ 12-02-2008, 22:40)  Precis som djävulen flyger i vissa så fort de sätter sig bakom en ratt!  Asbolut
|
|
|
|
|
12-02-2008, 22:56
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Vett o etikett handlar för mig om att kunna föra sig bland folk eller visa sin "sociala kompetens" som det kallas på fint språk. Men att stå med mössan i näven buga och hälsa på greven, prästen och disponenten före man hälsar på pigan och och det lokala fyllot tycker jag inte är vett o etikett. Jag vill behandla folk lika.
Men visst är det trevligt om man har bordskick och kan äta civiliserat och hälsar och presenterar sig när man möter andra, likaså håller upp dörrar och är allmänt trevlig.
--------------------
|
|
|
|
Netha
|
12-02-2008, 22:59
|
Gäster

|
CITAT (Markus_H @ 12-02-2008, 22:56)  Vett o etikett handlar för mig om att kunna föra sig bland folk eller visa sin "sociala kompetens" som det kallas på fint språk. Men att stå med mössan i näven buga och hälsa på greven, prästen och disponenten före man hälsar på pigan och och det lokala fyllot tycker jag inte är vett o etikett. Jag vill behandla folk lika.
Men visst är det trevligt om man har bordskick och kan äta civiliserat och hälsar och presenterar sig när man möter andra, likaså håller upp dörrar och är allmänt trevlig.
|
|
|
|
|
12-02-2008, 23:00
|
Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 12-02-2008, 22:56)  Vett o etikett handlar för mig om att kunna föra sig bland folk eller visa sin "sociala kompetens" som det kallas på fint språk. Men att stå med mössan i näven buga och hälsa på greven, prästen och disponenten före man hälsar på pigan och och det lokala fyllot tycker jag inte är vett o etikett. Jag vill behandla folk lika.
Men visst är det trevligt om man har bordskick och kan äta civiliserat och hälsar och presenterar sig när man möter andra, likaså håller upp dörrar och är allmänt trevlig. En sann gentleman
|
|
|
|
|
12-02-2008, 23:07
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Men visst är det trevligt om man har bordskick och kan äta civiliserat och hälsar och presenterar sig när man möter andra, likaså håller upp dörrar och är allmänt trevlig. Det låter bra i mina öron det , någon som visar respekt för sina medmänniskor !
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
13-02-2008, 09:33
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (aq42 @ 12-02-2008, 21:43)  Jag fick en typisk borgerlig medelklassuppfostran. Praktiskt att veta vad som gäller i olika sammanhang. Samtidigt handlar vett och etikett främst om att vara vänlig, skapa kontakt och visa respekt mot andra människor och deras behov. Håller med dig att det är praktiskt att veta, då kan man ju anpassa efter vad situationen kräver och man vet också när det är OK/inte Ok att bryta mot reglerna. Gita
|
|
|
|
|
13-02-2008, 09:57
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Men visst är det trevligt om man har bordskick och kan äta civiliserat och hälsar och presenterar sig när man möter andra, likaså håller upp dörrar och är allmänt trevlig. Det där var väldigt bra sagt! Och jag lever efter min mammas motto: "Fin är den som fint bär sig åt" och då menade hon precis det Du säger Markus! För ett tag sen blev jag uppringd av en försäkringsagent som ville sälja på mig en försäkring jag inte behövde. Han envisades med att säga "ni" till mig och jag sa till honom att det går fint med "du". Han höll på att trilla baklänges! (han flämtade till i luren). Jag tycker nämligen inte att det är särskilt artigt att nia. Inte år 2008. Den yngre person som försöker nia mig får tillbaka det jag lärde mig som ung (det var inte mor som lärde mig "avarterna"). Dom brukar inte tycka om den behandlingen!
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
13-02-2008, 10:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Intressant tråd
Fast etikett är ju lite kul också. Kolla mrs Bucket t ex. Håller benhårt på vissa regler men trampar oftast i klaveret själv. Själv uppväxt med medelklassetikett. Nosat på lite mer avancerade regler under kadettskola och förvånats över hur till synes meningslösa vissa regler är, men ändå axiom. Samtidigt så förvånas jag hur väl spridda etikettsreglerna är. Men till vardags mildras ju reglerna lite. Vi tar till utomsvenska regler mer och mer. På gott och ont. Mest gott. Skulle jag springa runt bilen och hålla upp dörren för k hustru så skulle hon undra. Dessutom skull jag (i varje fall just nu) halka och bryta ett ben. Skulle en dam komma fram till vårt bord på lokal och jag reser mig upp så skulle sagda hustru kräva förklaringar efteråt. Men medge att det är trevligt. Det enda som mina elever nogsamt antecknade när jag hade etikettslektion i arbetsmiljökunskap (händer att man skall äta med chefen eller kunder) var hur man återgäldar en skål på gammalt vis: A Titta på klockan efter att någon chef eller god vän skålat med dig. Inom 2 minuter skall du B Vända dig till verderbörande med orden – Kalle/Överste/Kyrkoherden, jag önskar återgälda din, mig nyss så vänligen proponerade skål… Vid högtider gäller kavaj eller mörk kostym vid storhelgernas mer väsentliga måltider. Ungdomarna är jättenoga med det. Och även sommarluncher i det gröna kräver T-shirt. Mössa på är tillåtet i jaktkojan och utomhus om hackspettsvarning är utfärdad eller kylan kräver detta. Somt är att glädjas och vara stolt över när det gäller etikett. Somt är värt att skrattas åt men skall alltid respekteras tycker jag.
|
|
|
|
|
13-02-2008, 21:00
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Netha @ 12-02-2008, 21:38)  (...) För mig är all människor lika värda och därför duar jag alla förutom äldre personer som jag inte är personligt bekant med. Dem säger jag ni till. (...) Många äldre blir väldigt stötta när man niar dem.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
13-02-2008, 21:04
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 13-02-2008, 21:00)  Många äldre blir väldigt stötta när man niar dem. Precis! Förr tilltalade man alla människor som hade någon form av position i samhället med titel. Näst "finast" var att säga herr eller fru. Ni sparades till de som var längst ner på samhällsstegen. Möjligen var det ännu värre att tilltalas hon eller han.
--------------------
|
|
|
|
|
13-02-2008, 21:11
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Inga från Närke @ 12-02-2008, 22:22)  Tycker det är ett j**la ofog att ha mössa på sig inomhus om man inte måste ha det i förebyggande syfte som arbetsskydd. Sedan tycker jag det är trevligt när någon håller upp dörren, erbjuder sin sittplats, hjälper till med kappan eller drar ut stolen vid bordet när man ska sätta sig. Andra regler som kan finnas om det är olika status på folk på samma fest eller så tycker jag är dumheter. Med tanke på att dessa elever har tillbringat hela grundskolan inte bara utan keps men ockå utan att ha öppnat en bok, de dagar de ens har kommit till skolan, så bryr jag mig inte det minsta vad de har på huvudet sålänge de använder det de har i huvudet på mina lektioner. Tro det eller ej, men de kommer till skolan varje dag och de läser allt vad de orkar. Givetvis är jag hjälpt av att jag har dem i ett praktiskt program. Jag tycker det är mer ofog att skapa regler som inte fyller någon funktion bara för att det ska finnas regler. Regler är ett verktyg och ett redskap som ska användas med förnuft.
|
|
|
|
|
13-02-2008, 21:22
|

Medlem
Antal inlägg: 2 662
Medlem nr: 7 292

|
I många fall sitter ungdomarnas självförtroende nästan instickat i deras mössor, ta av dom mössan/kepsen och dom känner sig både nakna och blottade. Min son jobbade ett år som 10-danslärare på en mellan/högstadieskola där det sagt att mössa/keps skulle vara förbjuden på lektionerna, han gjorde då en kompromiss med eleverna, om dom gjorde som han sa och dansade hela lektionerna så fick dom behålla mössan/kepsen på. Alla utan undantag dansade lektionen ut och till slut så kände dom sig så säkra på dansen att dom frivilligt avstod huvudbonaden för att dom blev för svettiga.
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|
|
|
|
|
13-02-2008, 21:24
|

Medlem

|
CITAT (Pia L @ 13-02-2008, 21:22)  I många fall sitter ungdomarnas självförtroende nästan instickat i deras mössor, ta av dom mössan/kepsen och dom känner sig både nakna och blottade. Min son jobbade ett år som 10-danslärare på en mellan/högstadieskola där det sagt att mössa/keps skulle vara förbjuden på lektionerna, han gjorde då en kompromiss med eleverna, om dom gjorde som han sa och dansade hela lektionerna så fick dom behålla mössan/kepsen på. Alla utan undantag dansade lektionen ut och till slut så kände dom sig så säkra på dansen att dom frivilligt avstod huvudbonaden för att dom blev för svettiga. Tack för ett intressant och belysande exempel.
--------------------
|
|
|
|
|
14-02-2008, 08:32
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (MariaS @ 12-02-2008, 22:28)  Beror på situationen. Här på bonnvichan är det bortkastad ansträngning, men när jag åker hem, tar jag på mig socitetsrocken igen  Nej visst. på bonnvichan rapar och pruttar man vid marbordet och snyter sig i servetten. Du, jag tror inte du kan det här med vett och etikett. För olika grupper gäller helt enkelt olika regler, vilket är bra att känna till. Gita
|
|
|
|
|
14-02-2008, 09:13
|

Medlem

|
Det är ett stöd att veta lite vad som gäller i olika sammanhang.
I grunden handlar det dock mer om ett förhållningssätt, att vara vänlig, skapa kontakt och visa respekt mot andra människor och deras behov.
Redigerat av aq42: 14-02-2008, 09:15
--------------------
|
|
|
|
|
14-02-2008, 09:35
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Såna här ämnen och trådar blir jag så konfunderad över.  Varför ska folk utan fina titlar och befattningar behandlas "sämre" än andra? Varför räcker det inte med snäll och vänlig för alla, oavsett ålder, kön eller inkomst? Om Maria S skojar med sitt inlägg, så var det väl inte särskilt roligt? Och menar hon allvar så tycker jag synd om henne som behöver bo där hon inte passar in.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|