| |
|
  |
Färger på katter, och annan genitik |
|
|
|
|
23-05-2008, 21:56
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
Då kan ju jag passa på att fråga om det finns någon sida där det det här med färger finns förklarat med schematiska bilder? Tycker det är väldigt kompliserat att läsa det så som det står skrivet.
Tyckte det stod någonstan att man behövde veta färgen på 13 generationer bakåt för att kunna förutsäga en kulls färg-möjligheter? När man kan dna-färgbestämma, behöver man fortfarande veta det? Får man inte reda på de anlag kattena har och det borde väl räcka eller är det bara den färg som syns man kan bestämma med dna?
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2008, 00:57
|

Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 745

|
Om man DNA-testar får man reda på vilken färg katten har, och i det fallet anser jag inte att man har något större intresse av vilika färger tidigare generationer har. Genom DNA:t får man reda på kattens färg och vilka reccesiva anlag den har. Förövrigt så är grunderna i färggenetik inte så svåra att lära sej, men det man först och främst måste lära sej är att alla katter är svarta, röda eller både och. Inget annat !!! Hur dom än ser ut så är det grunden. En röd katt kan vara röd, men den kan också vara tigrerad, spotted eller enfärgat creme, grunden är i alla fall rött. En svart katt kan vara blå, choklad eller lila, även den kan vara tigrerad eller tabby, men i grunden är den svart. Paddan är då både röd och svart i alla dess varianter. Så när du har bestämt dej för vilka färger du har på dina föräldradjur kan du går vidare. Alla honor ärver färg från bägge sina föräldrar, är mamman svart (blå,choklad eller lila) ärver kattungen den färgen från sin mamma, är mamman röd (creme) så ärver katten den färgen. Är mamman sköldpadd så kan kattungen ärva antingen röd eller svart färg. Men eftersom det är en hona som har två X-kromosomer så ärver hon även färg från sin pappa. Har hanen samma färg som honan så har det inte någon betydelse, men har hanen motsvarande färg så kommer kattungen att ärva den och det blir alltså en padda. Hanar ärver bars sin färg av mamman, så vilken färg det är på hanen spelar ingen som helst roll. En röd hona får röda hanar, en svart hona får svarta hanar och en sköldpaddsfärgad hona kan få röda eller svarta hanar. Så det är där man börjar, med att reda ut grundfärgerna, sen kan man ge sej i kast med övriga anlag. Som tex dilutionsanlag, som gör att svart blir blått och att rött blir creme, det är ett anlag som bägge föräldrarna måste ge till sina ungar för att det ska synas. En katt som är blå har två anlag för dilution och ger det till alla sina barn, men en katt som själv är röd eller svart kan ha ett dilutionsanlag och ger det vidare till vissa av kattungarna. Får denna kattunge det från bägge föräldrarna blir den dilutionsfärgad. Chokladanlaget fungerar på samma sätt, måste komma från bägge föräldrarna för att synas, har katten både två chokladanag och två dilutionsanlag blir katten lila. Så finns det då också vissa anlag som är dominanta, tabby tex. För att en katt ska bli agouti ( tabby, tigre, spotted, tickad) måst den ha ett anlag för mönster. Föräldradjuren ger alltså vidare ett anlag för mönster eller ett anlag för icke mönster. En katt som inte är mönstrad ger alltid ett anlag för icke mönster, medan en katt som själv är mönstrad kan ge antingen ett anlag för mönster, eller ett anlag för ickemönster. Dom kattungar som fått minst ett anlag för mönster kommer att bli mönstrade.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2008, 09:58
|

Medlem

|
CITAT (anncharlotte @ 24-05-2008, 01:57)  Hanar ärver bars sin färg av mamman, så vilken färg det är på hanen spelar ingen som helst roll. Den här biten för står jag inte, vbarför ärver inte hanar färganlag från sin pappa? Om jag förstått rätt, en hane är antingen svart eller röd, medan en hona kan vara båd svrart och röd samtidigt.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2008, 10:02
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
...och de katter som bär ett W-anlag (dominant vit) blir vita och bär rött eller svart osynligt. Om jag fattat saken rätt. CITAT (Anic @ 24-05-2008, 10:58)  Den här biten för står jag inte, vbarför ärver inte hanar färganlag från sin pappa?
Om jag förstått rätt, en hane är antingen svart eller röd, medan en hona kan vara båd svrart och röd samtidigt. Anlaget för färg sitter på X-kromosomen edit: och ja, en hona (XX) kan ha både rött och svart anlag, en hane (XY) har bara ett anlag för svart eller rött.
Redigerat av Whiskuchi: 24-05-2008, 10:03
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2008, 10:53
|

Medlem

|
Det har ju stått svartsköldpadda på flera ställen, men finns det ingen rödsköldpadda också?
Om det finns hur vet man vad man har , när katten har lika mkt rött som svart. Måste det alltid alltid finns vitt med på sköldpaddor?
Redigerat av Anic: 24-05-2008, 10:55
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2008, 11:39
|

Medlem
Antal inlägg: 38
Medlem nr: 15 695

|
CITAT (embees @ 18-02-2008, 23:34)  Men visst föds det, även om det är mycket sällsynt, även sköldpaddsfärgade hanar som då är sterila, eller? Det händer även att det föds fertila sköldpaddsfärgade hanar även om det är rätt så sällsynt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2008, 21:38
|

Medlem

|
CITAT (Anic @ 24-05-2008, 11:53)  Det har ju stått svartsköldpadda på flera ställen, men finns det ingen rödsköldpadda också?
Om det finns hur vet man vad man har , när katten har lika mkt rött som svart. Måste det alltid alltid finns vitt med på sköldpaddor? Det är bara en benämning att man säger svartsköldpadda istället för rödsköldpadda, det borde lika gärna kunna vara tvärt om tror jag. Fast problemet skulle uppstå när det är en katt som chokladsköldpadda isåfall för den är chokladfärgad och röd, chokladanlaget påverkar inte den röda färgen, bara den svarta. Så mängden rött eller svart har inte någon betydelser, benämningen svartsköldpadd används oavsett vilket. Nej en padda behöver inte ha vitt, har den det så har den också ett vitfläcksanlag och kallas sköldpadd och vit. CITAT (Anneth @ 24-05-2008, 12:39)  Det händer även att det föds fertila sköldpaddsfärgade hanar även om det är rätt så sällsynt. I dom allra flesta fall är dom strerila, men det händer någon enstaka gång att det föds en padda som hane och fertil. :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 09:05
|

Medlem

|
CITAT (anncharlotte @ 25-05-2008, 22:38)  Det är bara en benämning att man säger svartsköldpadda istället för rödsköldpadda, det borde lika gärna kunna vara tvärt om tror jag. Är det inte att en svartsköldpadda är solid svart i det svarta, istället för t.ex. tabby? Det röda har ju så gott som alltid spökmarkeringar och ser inte solitt ut... Fast jag har iofs sett katter benämnas "svartsköldpaddtabby" också. Att kalla det svartsköldpadd bara för att katten inte är diluterad känns som kaka på kaka tycker jag.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 12:58
|

Medlem

|
CITAT (Whiskuchi @ 26-05-2008, 10:05)  Det röda har ju så gott som alltid spökmarkeringar och ser inte solitt ut... Hur menar du? Att det inte finns avgränsningar mellan det röda och det andra? Hade någon frågat mig om min sköldpadda tyckte jag att det ä ser solit ut i hennes ansikte, eller gäller det inte samma när de har vitt i sig? Hon ser hut så här, och jag kallar hennes färg för sköldpadda med vitt, är det rätt eller heter det något annat också?
Redigerat av Anic: 26-05-2008, 13:00
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 15:20
|

Medlem
Antal inlägg: 362
Medlem nr: 13 515

|
Ang sköldpaddsfärgning.
Honor har två X-kromosomer, hanar har en X och en Y. Eftersom honor (även hos oss) har en "överskotts" kromosom så stänger vi av en av dem. Om det är den från mamman eller pappan är slumpmässigt, och olika delar av kroppen kan ha stängt av olika kromosomer. Hos katter kommer därför de olika fälten av att i ett område har den från mamman stängts av = området får "pappans färg", och i ett annat område har pappans kromosom stängts av och den fläcken får "mammans färg".
Det är också pga det här som tjejer vanligen inte är färgblinda. Det "felet" sitter i X-kromosomen men chansen är liten att båda ska vara "fel". Ögat kan då bli blandat med celler som använder den friska kromosomen (ser färg) och den som är fel (färgblind).
Jag vet inte om sköldpaddshanar faktiskt är "tvåkönade" men de kan ha råkat få en extra X-kromosom (och har alltså två st X och en Y), och stänger av en. Samma sak kan ske hos människor (tror det heter Klinefelters syndrom). Individen är fortfarande av hankön, det styr y-kromosomen, men blir infertil.
Fertila sköldpaddshanar kan möjligen uppstå genom att två olika embryon smälter samman tidigt i dräktigheter. Detta är mkt ovanligt men händer hos människor. I princip blandas celler från två embryon och blir till en enda individ, men med celler emd gener från två olika individer. Om det ena embryot bar på en färg och det andra på en annan kan en fertil hane uppstå. Jag minns inte om båda embryona måste ha varit av hankön. Detta kallas chimärism (efter ett mytologiskt monster som var hopsatt av två olika djur) men är iaf hos människor mkt mer ovanligt än att bara fel antal kromosomer.
Redigerat av Miro: 26-05-2008, 15:29
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 17:38
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Miro @ 26-05-2008, 16:20)  Honor har två X-kromosomer, hanar har en X och en Y. Eftersom honor (även hos oss) har en "överskotts" kromosom så stänger vi av en av dem. Om det är den från mamman eller pappan är slumpmässigt, och olika delar av kroppen kan ha stängt av olika kromosomer. Hos katter kommer därför de olika fälten av att i ett område har den från mamman stängts av = området får "pappans färg", och i ett annat område har pappans kromosom stängts av och den fläcken får "mammans färg".  Nu förstår jag! Jätteintressant alltihopa, även om färgblindhet!
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 17:45
|

Medlem

|
CITAT (Whiskuchi @ 26-05-2008, 10:05)  Är det inte att en svartsköldpadda är solid svart i det svarta, istället för t.ex. tabby? Det röda har ju så gott som alltid spökmarkeringar och ser inte solitt ut... Fast jag har iofs sett katter benämnas "svartsköldpaddtabby" också. Att kalla det svartsköldpadd bara för att katten inte är diluterad känns som kaka på kaka tycker jag. Nej en svartsköldpadda är solid, spökmarkeringar finns nästan alltid på röda katter, och då också på paddor. Din sista mening förstår jag inte :-) men vad jag menade var bara att om vi i stället hade kallat dom för rödpaddor så hade vi fått problem när vi kom till chockladpaddan, för den är ju också röd. Men det var korkat skrivet och enbart förvirrande tror jag. Svartsköldpadd heter det utan nått egentligt skäl, det är den benämningen färgen fått helt enkelt. För kallade man alltid blåsköldpadden för blåcreme istället, men det har mer och mer försvunnit och nu säjer alla blåsköldpadd och det är den rätta benämningen. Men det är många gånger lite förvirrande med vad man kallar olika färger, i vissa fall heter det olika beroende på ras osv.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 17:53
|

Medlem

|
CITAT (Anic @ 26-05-2008, 13:58)  Hur menar du? Att det inte finns avgränsningar mellan det röda och det andra? Hade någon frågat mig om min sköldpadda tyckte jag att det ä ser solit ut i hennes ansikte, eller gäller det inte samma när de har vitt i sig? Hon ser hut så här, och jag kallar hennes färg för sköldpadda med vitt, är det rätt eller heter det något annat också?  Spökmarkeringar är när det underliggande tabby, tigre, eller spotted mönstret lyser igenom i det röda på en katt som inte är mönstrad. På din katt kan du bara se det i pannan, där ser du tydligt ett M. Hade katten varit korthårig så är det stor chans att du sett mönster i dom röda partierna även på kroppen. Så för att avgöra det på en padda är det lättast om man tittar i dom svarta partierna, ser man ett mönster där är troligen katten mönstrad. Korrekt benämning på din katts färg är Svartsköldpadd och vit. Jättevacker är hon :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 19:33
|

Medlem

|
CITAT (anncharlotte @ 26-05-2008, 18:45)  Nej en svartsköldpadda är solid, spökmarkeringar finns nästan alltid på röda katter, och då också på paddor. Det var ju det jag skrev  Med tillägget att jag sett ordet "svartsköldpaddtabby/tigre/spotted" också, trots att en svartpadda är solitt svart.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 19:57
|

Medlem

|
CITAT (Whiskuchi @ 26-05-2008, 20:33)  Det var ju det jag skrev  Med tillägget att jag sett ordet "svartsköldpaddtabby/tigre/spotted" också, trots att en svartpadda är solitt svart. Fast är katten svartsköldpaddstabby tex, så är den inte solid, då är den tabby, genetiskt tabby och även i det svarta. :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 19:59
|

Medlem

|
CITAT (anncharlotte @ 26-05-2008, 20:57)  Fast är katten svartsköldpaddstabby tex, så är den inte solid, då är den tabby, genetiskt tabby och även i det svarta. :-) Ja, precis. Svartsköldpadd är solid, sköldpaddstabby är tabby. Svartsköldpaddstabby är alltså ett mycket märkligt ord, då det antyder att katten är både solid och tabby på en gång
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 20:09
|

Medlem

|
CITAT (Whiskuchi @ 26-05-2008, 20:59)  Ja, precis. Svartsköldpadd är solid, sköldpaddstabby är tabby. Svartsköldpaddstabby är alltså ett mycket märkligt ord, då det antyder att katten är både solid och tabby på en gång  Nu vet jag inte om vi pratar om varandra eller inte, för jag förstår inte riktigt vad du menar. Just ordet svartsköldpaddstabby säger man kanske inte så ofta. Ofta använder man benämningen brunsköldpaddstabby istället, eftersom mönsteranlaget bleker den svarta färgen och katten ser brun ut istället. Men genetiskt sett är den svart. Det är ju samma sak med en katt som inte är padda, en svart katt är ju svart, en mönstrad svart katt blir tex svarttabby eller vad som är vanligare att säga bruntabby. Det är ju det som ofta gör det hela lite förvirrande. En svart katt med mönster kallas allmänt bruntabby, men lägger man till silver också så blir helt plötsligt katten svart igen och kallas svartsilvertabby. Har den inget mönster så heter det svartsmoke istället
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 20:13
|

Medlem
Antal inlägg: 2 677
Medlem nr: 8 727

|
Jag bara måste göra ett inlägg - ohherregudiminje! Jag lyckades nödtroftigt sätta mig in i olika silverfärger (med godkända ögonfärger, enligt olika standards för två olika raser) men bröt ihop i höjd med att golden föräldrar kan få silverbarn. Ingen behöver förklara för mig varför, det är ok att jag inget begriper, men jag är totalt och hjälplöst faschinerad av kattavel och jobbet med att få fram kissar med rätt färger. Bara att förstå att den sortens kisse jag ville ha var svart silver shaded och inten chinchilla tog mig två veckor att fatta - och i fall någon undrar så är det de svarta trampdynorna jag var ute efter i det fallet. Jag höjer min tekopp för dem som lyckas få fram sunda linjer i rätt färger!
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 20:15
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Anic @ 26-05-2008, 13:58)  ..................  OT - vilken otroligt vacker katt!!! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 20:15
|

Medlem

|
CITAT (anncharlotte @ 26-05-2008, 21:09)  Nu vet jag inte om vi pratar om varandra eller inte, för jag förstår inte riktigt vad du menar. Just ordet svartsköldpaddstabby säger man kanske inte så ofta. Jag ser ordet svartsköldpaddstabby ganska ofta (nej, inte på Blocket utan av uppfödare), och då avses - antar jag - att den är just sköldpaddstabby (till skillnad från blåsköldpaddstabby, som ju fortfarande är sköldpaddstabby men med dilution). Ordet brunsköldpaddstabby däremot har jag aldrig stött på.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|