Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Färger på katter, och annan genitik
          anncharlotte
          Inlägg 26-05-2008, 20:17
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

CITAT (ingrids @ 26-05-2008, 21:13) *
          Jag bara måste göra ett inlägg - ohherregudiminje!
          Jag lyckades nödtroftigt sätta mig in i olika silverfärger (med godkända ögonfärger, enligt olika standards för två olika raser) men bröt ihop i höjd med att golden föräldrar kan få silverbarn. Ingen behöver förklara för mig varför, det är ok att jag inget begriper, men jag är totalt och hjälplöst faschinerad av kattavel och jobbet med att få fram kissar med rätt färger. Bara att förstå att den sortens kisse jag ville ha var svart silver shaded och inten chinchilla tog mig två veckor att fatta - och i fall någon undrar så är det de svarta trampdynorna jag var ute efter i det fallet.
          Jag höjer min tekopp för dem som lyckas få fram sunda linjer i rätt färger!

Ja silver och golden och alla dess varianter är inte lätt att förstå sej på. :-) Men nu gjorde du mej förvånad, för inte kan 2 golden få silverbarn ?
          Jag erkänner, jag är inte bra på dessa färger så jag kan ha fel, men silver är väl dominant confused.gif

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 26-05-2008, 20:24
          Länk hit: #42

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 26-05-2008, 21:15) *
          Jag ser ordet svartsköldpaddstabby ganska ofta (nej, inte på Blocket utan av uppfödare), och då avses - antar jag - att den är just sköldpaddstabby (till skillnad från blåsköldpaddstabby, som ju fortfarande är sköldpaddstabby men med dilution). Ordet brunsköldpaddstabby däremot har jag aldrig stött på.

Ja det kanske är så, tänkte bara att just bruntabby används ofta om mönstrade svarta katter och antog att det ofta var så att även paddorna kallades brunsköldpaddstabby istället.
          Ja skriver dom svartsköldpaddstabby så är det ju helt korrekt och det dom avser är ju en svartpadda med mönster.
          Det jag blir lite förvirrad av är att du skriver sköldpaddstabby, en sköldpaddstabby är ju ett ofullständigt ord där du inte anger vilken färg det är på katten.

Citera
          ingrids
          Inlägg 26-05-2008, 20:24
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Förlåt jag uttryckte mig slarvigt - att golden och silver avlas på samma avelsbas i grova drag och att man bara gör olika kombinationer beroende på vad man vill att det ska bli (där det är mycket möjligt att det är silver som är dominant). Jag trodde nämligen att golden var röda katter och silver var grå (viket det absolut inte alls heter efter att ha läst den här tråden men jag hoppas att det går att förstå).

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 26-05-2008, 20:26
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (ingrids @ 26-05-2008, 21:24) *
          Förlåt jag uttryckte mig slarvigt - att golden och silver avlas på samma avelsbas i grova drag och att man bara gör olika kombinationer beroende på vad man vill att det ska bli (där det är mycket möjligt att det är silver som är dominant). Jag trodde nämligen att golden var röda katter och silver var grå (viket det absolut inte alls heter efter att ha läst den här tråden men jag hoppas att det går att förstå).

Japp , nu är jag med dej :-)

Citera
          Anic
          Inlägg 27-05-2008, 08:35
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

Jag undrar lite över att min ettåriga katt som har svart-bruna hårstrån som är vita närmast huden(kallades väl tickad?), hon har några enstaka helvita lite längre hårstrån som är jänmt utspritt över svansen. Det ser väldigt lustigt ut, som homn hade morrhår i svansen, fast de är inte styva som morrhåt Är det någon som vet varför/vad det är, hur vet enstaka hårstån att de skall bli helvita och längre?

Redigerat av Anic: 27-05-2008, 08:36

Citera
          frugb
          Inlägg 29-05-2008, 12:06
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 5 241

Hej! detta lät ju väldigt spännande. Då måste jag fråga om min helvita hona: är det vanligt med totalt vita katter? Min honas mamma är kritvit och fick tre kritvita kattungar, två med blå ögon och vår med ett blått och ett gulbrunt. Vår lilla katt hör bra och är ganska liten för sin ålder också, vilket denna familj av katter verkar vara. Det är bondkatter och man undrar ju hur en bondkatt kan få kritvita ungar - har hon parat sig med en gammal släkting eller är det vita anlaget dominant? Söt är hon i alla fall, eller hur? :-) Här är hon ett halvår kanske.
          Bifogad fil  29428.jpg ( 71.78k ) Antal nedladdningar: 37

--------------------
          Välkomna att läsa om min gamla trädgård på ön! http://frugb.tradgardsblogg.se

Citera
          malin72
          Inlägg 29-05-2008, 14:51
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

nämen detta var ju spännande giggle.gif eftersom att det nu ligger 4 nyfödda kattungar här hemma...mamman är ju blandras skogis långhårig sköldis!!Och nere finns nu 2 gula(röda) ena lite mera beige den andra mera orangegul, en silvergrå med vitt och en svart med vitt i menar ni att man "vet" vad det är för kön mm genom färger??? Detta kan jag inget om så det låter skojj....

sen en annan fråga vet man redan om någon blir långhårig?? dum fråga kanske men....var ser man första tecknet på det...är det tex svansen eller pälsen i allmänt? Känner mig ur dum nu men det lät lite roligt att veta saker så där tidigt mm blush.gif

CITAT (frugb @ 29-05-2008, 13:06) *

men vilken jätte söt en wub.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-05-2008, 07:07
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (malin72 @ 29-05-2008, 15:51) *
          ...menar ni att man "vet" vad det är för kön mm genom färger???

Jag överlåter det åt experterna, men i alla fall är ju trefärgade så gott som alltid honor. Röda honor som jag upplevde som extremt sällsynt fick jag svar på här ovan nånstans tror jag, orkar inte leta nu men det var nog MariaS som förklarade.
          Tycker inte du ska känna dig dum. Man lär sig massor av att ställa "dumma" frågor.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 30-05-2008, 23:33
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Anic @ 27-05-2008, 09:35) *
          Jag undrar lite över att min ettåriga katt som har svart-bruna hårstrån som är vita närmast huden(kallades väl tickad?), hon har några enstaka helvita lite längre hårstrån som är jänmt utspritt över svansen. Det ser väldigt lustigt ut, som homn hade morrhår i svansen, fast de är inte styva som morrhåt Är det någon som vet varför/vad det är, hur vet enstaka hårstån att de skall bli helvita och längre?

Är hon vit i botten på hela kroppen så borde hon ju vara silver, då är den innersta biten av hårstråt vitt. Tippad kallar man det, en chinchilla är tippad, bara den allra yttersta spetsen på hårstråt är färgat.
          Tickad är en abessinier tex, när hårstråt är färgat i olika band.
          Kan ju också vara så att pälsen helt enkelt är dåligt genomfärgad , men då är den oftast det bara på vissa delar av kroppen.
          Stråna på svansen är antagligen stickelhår, dom blir lite kraftigare än vanliga hår och också lite längre. Men hur stråna vet detta kan jag inte svara på :-)

CITAT (frugb @ 29-05-2008, 13:06) *
          Hej! detta lät ju väldigt spännande. Då måste jag fråga om min helvita hona: är det vanligt med totalt vita katter? Min honas mamma är kritvit och fick tre kritvita kattungar, två med blå ögon och vår med ett blått och ett gulbrunt. Vår lilla katt hör bra och är ganska liten för sin ålder också, vilket denna familj av katter verkar vara. Det är bondkatter och man undrar ju hur en bondkatt kan få kritvita ungar - har hon parat sig med en gammal släkting eller är det vita anlaget dominant? Söt är hon i alla fall, eller hur? :-) Här är hon ett halvår kanske.

Hon är verkligen jättesöt. Oddeyed, ett öga av varje färg, är verkligen riktigt läckert tycker jag.
          Vitt är dominant, så hon behöver inte alls ha letat rätt på en släkting för att få vita kattungar. Hur vanligt det är kan jag därimot inte svara på.

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 30-05-2008, 23:49
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (malin72 @ 29-05-2008, 15:51) *
          nämen detta var ju spännande giggle.gif eftersom att det nu ligger 4 nyfödda kattungar här hemma...mamman är ju blandras skogis långhårig sköldis!!Och nere finns nu 2 gula(röda) ena lite mera beige den andra mera orangegul, en silvergrå med vitt och en svart med vitt i menar ni att man "vet" vad det är för kön mm genom färger??? Detta kan jag inget om så det låter skojj....

sen en annan fråga vet man redan om någon blir långhårig?? dum fråga kanske men....var ser man första tecknet på det...är det tex svansen eller pälsen i allmänt? Känner mig ur dum nu men det lät lite roligt att veta saker så där tidigt mm blush.gif

Om du vet hur pappan ser ut så är det lättare att dra lite slutsatser, utan att veta det så är nog det enda jag kan säga, att alla kan inte vara honor, men alla skulle kunna vara hanar. Och det blir du ju inte klokare av :-) Men titta dom i stjärten :-) det är ändå det bästa sättet att avgöra könet på.
          När det gäller pappan, så om din hona inte är sköldpadd och vit, så måste pappan vara vitfläck.
          När det gäller att avgöra om dom blir långhåriga eller inte, så är det väldigt olika när det syns. Vet att vissa perseruppfödare kan skilja perser från exotic redan när kattungarna är väldigt små, men ofta behöver det gå några veckor innan det syns. Tror att det du ska titta efter är längre hår på svansen, byxor och krage. Att kattungarna har lite längre strån som sticker ut i den övriga pälsen är bara bebispäls och har inte med långhår att göra. För att din katt ska få långhårsbarn måste hanen ha ett anlag för det också, han behöver inte vara långhårig alltså, men han måste bära på anlaget, eftesom långhår är reccesivt så katten måste ha två anlag av det för att det ska synas.
          Vore i alla fall kul att se lite bilder på dom :-)

Citera
          malin72
          Inlägg 31-05-2008, 11:40
          Länk hit: #51

Medlem

bilder på dom finns och blir flera i tråden synd att dom bara är till låns...eller vad jag döpte den till giggle.gif men här är gårdagens bild
          Bifogad fil  maj89.jpg ( 39.2k ) Antal nedladdningar: 28

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

min trädgårdsdröm

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 01-06-2008, 18:53
          Länk hit: #52

Medlem

Vad söta dom är ! ;-) Vet du vem som är pappan ?

Citera
          malin72
          Inlägg 01-06-2008, 19:56
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (anncharlotte @ 01-06-2008, 19:53) *
          Vad söta dom är ! ;-) Vet du vem som är pappan ?

nope vi gör ju inte det thumbdown.gif det är inte min katt även om hon vill det giggle.gif det är en grann katt som bor hos oss så fort hon kan....det står mera i andra tråden och det handlar om den kissen som det var tal om förrut "om ni kommer ihåg vilket bråk det var"...men det är bättre iallfall och hon får ju stanna än så länge tummenupp.gif wub.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

min trädgårdsdröm

Citera
          Nettan17
          Inlägg 04-06-2008, 21:38
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 16 594

Måste få tillägga detta med sköldpaddsfärgade hanars vara eller inte vara fertila. Det fanns/finns en Norsk skogkatthane i Forshaga som var fertil med reg. avkommmor hos SVERAK. Han var en silversköldpadda med vitt. Även i Norge för ca 8 år sedan fanns det en fertil Norsk Skogkatt hane. Det är ju faktiskt en deffekt när dessa hanar är trefärgade, så därför bör man inte avla på dom.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 10-09-2008, 18:57
          Länk hit: #55

Medlem

Vilka färger kan mamman till den här kullen ha? Känner inte till deras kön. Pappan är okänd. Den enda honan jag har sett är sköldpattsfärgad, men jag tycker inte det stämmer med tiden - hon hade små ungar som försvann/blev skjutna efter den 21.8. Hur snart kan de bli dräktiga igen efter födseln? Jag trodde inte de kunde bli det medan de ger di? Kan man säga något om sannolikheten att mamman är sköldpatt?
          Många konstiga frågor! rolleyes.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 10-09-2008, 18:59
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Mamman är röd eller sköldpadd.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 10-09-2008, 19:05
          Länk hit: #57

Medlem

Tack! Lika stor sannolikhet?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-09-2008, 13:28
          Länk hit: #58

Medlem

En fråga till:
          Är detta en honkatt? Räknas den som trefärgad? Den är svart och brun och på närmare håll har jag nog sett lite grått.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 11-09-2008, 19:49
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Myosotis @ 10-09-2008, 20:05) *
          Tack! Lika stor sannolikhet?

Såvitt jag vet smile.gif Och katten på sista bilden är en vacker svartsköldpadda utan vitt (såvitt jag kan se, hon kan iofs ha en liten vit fläck på halsen). En hona ja, paddor är så gott som alltid honor smile.gif Det gråa är nog underullen som lyst igenom, hade hon varit diluterad vore hon blåpadda.

Tillägg: Jag tror mammakatt åtminstone bär på dilution, eftersom ett par av ungarna är crème ist.f. röda.

Redigerat av Whiskuchi: 11-09-2008, 19:55

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          malin72
          Inlägg 11-09-2008, 22:44
          Länk hit: #60

Medlem

vad skojj det här med färger är....som Myosotis kattbebisar, fick ju honan som födde här en röd och en halvröd-beige som syns lite högre upp.....sen fick hon ju en svart-vit med längre päls och sen våran lilla grå som syns på bilden giggle.gif undrar hur hon fick till det whist.gif
          så här ser mamman ut till lilla grå (vissa minns henne kanske) blush.gif
          Bifogad fil  blandat_06_004.jpg ( 213.82k ) Antal nedladdningar: 61

Redigerat av malin72: 11-09-2008, 22:45

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

min trädgårdsdröm

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 10:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon