Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Färger på katter, och annan genitik
          Pius
          Inlägg 18-10-2008, 15:30
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem nr: 352

CITAT (Azur @ 18-10-2008, 14:00) *
          Vad gör att du säger Murre är sköldpaddsfärgad? Jag tycker han ser ut som en brun tabby med vita tassar...

Hm, jag trodde att när katterna är gul/brun/vita/svarta kallades för sköldpadd. Det är inte bara tassarna som är vita, ansikte och mage var vita. Alltså när de har tre färger.

Pius

--------------------
          Pius, zon 1

Citera
          Azur
          Inlägg 18-10-2008, 17:54
          Länk hit: #82

Gäster

Ja, fast vad jag förstår innebär sköldpadd att katten har områden med svart och röd grundfärg, alltså inte bara i strimmor, medan den vita färgen är separat.
          Se t.ex. denna vackra padda:
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Calico_cat_-_Phoebe.jpg

Murre är, vad jag förstår, bruntabby och vit.

Nån som har bättre koll får gärna rätta mig om jag har fel.

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 19-10-2008, 23:56
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

Nej då, det är alldeles rätt. Murre är bruntabby.
          En sköldpaddsfärgad katt är genetiskt både svart och röd, Murre är genetiskt svart med anlag för mönster som gör att det svarta blir brunt och att man ser dom ljusare banden i hårstråna som mönster i pälsen.
          Vitt har inte med sköldpaddsfärgen att göra, utan det är ytterligare ett anlag som katten kan ha. :-)

Redigerat av anncharlotte: 20-10-2008, 00:00

Citera
          mimmin
          Inlägg 27-01-2009, 08:03
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 19 236

vill bara visa min lilla killeBifogad fil  Bild004.jpg ( 394.81k ) Antal nedladdningar: 33

Citera
          Grundkvist
          Inlägg 27-01-2009, 08:45
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 10 239

CITAT (mimmin @ 27-01-2009, 08:03) *
          vill bara visa min lilla killeBifogad fil  Bild004.jpg ( 394.81k ) Antal nedladdningar: 33

Lilla?! Han är enorm!

Citera
          mimmin
          Inlägg 27-01-2009, 13:26
          Länk hit: #86

Medlem

han är ju inte fullvuxen än ju*s*
          men visst är han fin?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-01-2009, 15:20
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

w00t.gif Inte fullvuxen?! Ska det bli ett lejon? Fin är han i alla fall.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          mimmin
          Inlägg 27-01-2009, 16:46
          Länk hit: #88

Medlem

han ska bli en fullvuxen maine coon iaf tongue.gif
          här på bilden är han ca 1 1/2 år och coonisar växer ju upp till 5 års ålder.
          just nu är han snart 2 år och väger ca 7 kg

Citera
          Annelie t-b
          Inlägg 20-09-2009, 08:23
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 26 161

Jag är ägare av två Maincooner, en blå tabby-hona och en röd silvertabby-hane med vitt. Om de får ungar skulle det inte självklart bli någon blå katt om jag förstått detta rätt nu. utan svart är grundfärgen, vad jag vet så bär hanen inte på dilutionsgenen så någon blå blir det inte, eller? Om den röda genen sitter i x-kromosomen så kan jag inte heller vänta mig röda hanar, eller?
          är det någon som kan göra mig klok på vad det kan bli förutom ev honor med svart sköldpadd med eller utan vitt, om jag har fötstått det rätt så blir det tabby på dessa av honor också då både mamma och pappa är just tabby.
          var kommer silver in, fungerar det som dilutionsgenen och alltså inget att frövänta sig att få på denna parnign om det inte finns i genbanken bakåt i honans arvsanlag.

Redigerat av Annelie t-b: 20-09-2009, 08:32

Citera
          MariaS
          Inlägg 20-09-2009, 08:50
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Som bas får du svarta honor och hanar samt svartsköldpadd honor. Tabbyanlaget är dominant och kan alltså visa sig på samtliga utan att bägge bär på det, men här är det redan klart. Silveranlaget är recisivt vilket innebär att bägge måste bära på anlaget. Tyvärr går det inte alltid att lita på stamtavlorna bakåt, då många katter fick "silver" utan att vara det. Många kattungar kan ha en grå bottenfärg även om de är solida (enfärgade). Uppfödare som då inte visste bättre, klassade kattungarna som silver i registreringen. Blev sen inte katten utställd, fick denna felaktiga registrering någon korrigering. Idag krävs DNA om inte bägge föräldrar är klara silverkatter.

Ett enkelt sätt att se om de kan vara "äkta" silverkatter när de är kattungar, är att stryka pälsen mothårs på nosrygg och på tårna. Är de silver här, är det lämpligt att skicka DNA för färgbestämning. Om inte, så är katten vad den visar.

Citera
          Annelie t-b
          Inlägg 20-09-2009, 11:23
          Länk hit: #91

Medlem

Honans mamma har på sin fars sida (totalt 4 generationer) tabby, tigré och spotted i mönstring; N-Svart, d- röd, f- svart/brun sköldpadd, ds- röd silver
          Mor; tabby, tigré, solid svart i mönstrer. N- svart, f-sköldpadd, ns- svart silver, a-blå, d-röd; fs sköldpadd med silver, Båda linjerna har med/utan vitt.

hanens linjer ser ut (totalt 4 generationer) på fars sida; tabby, Tigré i mönster, d-röd , n-svart , f-sköldpadd , a-blå , ds-röd silver , ns-svart silver , e-creme , med eller utan vitt
          På mors sida; tigré, spotted i mönster, fs-silversköldpadd , ns-svart silver , gs-blåsköldpadd , ds-rödsilver , n- svart , es-cremesilver , a-blå , f-sköldpadd , d-röd , n-svart , med och utan vitt.

Kan jag med detta anta att jag kan få på ovan nämnda hon som ju är blå tabby och ovannämnda hande som är en röd silverhane med vitt, att det kan bli silver och blåa också? eller creme,
          kan min hona bära röda anlag utan att de syns, kan hanen bära dilutionerade gener utan att det syns?
          är mönster något som nedärvs direkt eller kan man vara bärare av andra mönster också, kan mina två tabby få en spottad unge eftersom det finns på både mamma och pappas sida bakåt i tiden?

jag förstog det som stod i föregående svar men då var det okomlicerat hane och hona utan andra arvsanlag än de som syns på dem.

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 20-09-2009, 13:25
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Förra veckan, i mörkret på gårn utanför, ropade jag på kisse när jag kom hem.
          Hon brukar annars skutta fram ur buskaget så fort hon hör min bil.
          Ropade och ropade, sen såg jag katten komma gående i sakta mak mot mej i mörkret.
          Jag låste upp dörren, men istället för att rusa in , som hon brukar, blev hon stående på trappen , spanandes ut på något i den svarta trädgården.
          Jag manade på henne några gånger, böjde mej sedan och tog henne resolut i handen, hon är liten till växten.

Döm om min förvåning när jag kände att det inte alls var min katt jag lyft upp och så snällt hängde över min arm. giggle.gif

Det lillpojken spanade efter i trädgården var naturligtvis min lilla kisse, som inte alls ville komma så länge han var där. Vems kattpojken är vet jag inte, men han ville ominst adoptera min kisse som mamma.

Ordspråket stämmer alltså: På natten är alla katter grå

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 20-09-2009, 13:28
          Länk hit: #93

Medlem

Om de silverkatter som du räknar upp, verkligen är genetiskt silver, så kan du få silver kattungar.

På din röda hanes sida finns dilutionsanlaget inom rimligt arvsanlag, varför du absolut kan få blått också i denna kombinationen= Svarta honor och hanar, blå honor och hanar, svartsköldpadd och blåcreme/sköldpadd honor.

TAbbyanlaget delas upp i tre, vilka alla kan visa sig på dina eventuella ungar. Anlaget är: spotted, tigré och tabby. Tuffa färger att färgbestämma, särskilt om de samtidigt är silver.

Om du ska få röda hanar, måste din hona ha vara eller visa röda/creme färgen. En hona ger inte på rött/creme om hon inte är det= rent röd/creme eller sköldpadd. Däremot kommer du troligtvis få sköldpaddsfärgade ungar, som i sin tur kan lämna röda/creme hanar. Sköldpadda som paras med röd/creme hane, ger dessutom röda/creme honor.

Citera
          Annelie t-b
          Inlägg 20-09-2009, 13:36
          Länk hit: #94

Medlem

Wow... tack för ett givande svar. det blev lite roligare med fler kombinationer. hoppas nu att silver är riktigt.
          om jag kommer ihåg när ungarna kommer ska jag lägga ut bild på dem så får ni se vilka färger det blev.

tack för snabbt och givade svar MariaS

Citera
          MariaS
          Inlägg 20-09-2009, 13:37
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Annelie t-b @ 20-09-2009, 14:36) *
          Wow... tack för ett givande svar. det blev lite roligare med fler kombinationer. hoppas nu att silver är riktigt.
          om jag kommer ihåg när ungarna kommer ska jag lägga ut bild på dem så får ni se vilka färger det blev.

Har parningen skett? I så fall när? Bara så jag vet när jag ska kika efter bebbekort whistling.gif

Citera
          Annelie t-b
          Inlägg 20-09-2009, 13:49
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (MariaS @ 20-09-2009, 14:37) *
          Har parningen skett? I så fall när? Bara så jag vet när jag ska kika efter bebbekort whistling.gif

jag väntar nu på bevis för lyckat resultat, snart två veckor sedan parning... förväntad kull november.

HOPPAS, HOPPAS!

Citera
          MariaS
          Inlägg 20-09-2009, 15:08
          Länk hit: #97

Medlem

Lagom efter all helgona då...

(9veckor + 2 dagar)

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 20-09-2009, 22:47
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

CITAT (Annelie t-b @ 20-09-2009, 14:36) *

Ja utan tvekan är det kul med många möjliga färgen, men så svårt när man ska färgbestämma :-)

Tänkte bara på en sak när jag läste inläggen, det är ju inte säkert att alla katterna blir mönstrade, eftersom agouti (mönster) är dominant, kan det ju vara så att dina bägge katter har var sitt anlag för mönster och ett för ickemönster, ärver nån av kattungarna anlaget för ickemönster av bägge föräldrarna blir den alltså inte mönstrad.
          Sen är väl även silver dominant.

Citera
          Annelie t-b
          Inlägg 21-09-2009, 07:58
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (Farbror Blå @ 20-09-2009, 14:25) *
          Förra veckan, i mörkret på gårn utanför, ropade jag på kisse när jag kom hem.
          Hon brukar annars skutta fram ur buskaget så fort hon hör min bil.
          Ropade och ropade, sen såg jag katten komma gående i sakta mak mot mej i mörkret.
          Jag låste upp dörren, men istället för att rusa in , som hon brukar, blev hon stående på trappen , spanandes ut på något i den svarta trädgården.
          Jag manade på henne några gånger, böjde mej sedan och tog henne resolut i handen, hon är liten till växten.

Döm om min förvåning när jag kände att det inte alls var min katt jag lyft upp och så snällt hängde över min arm. giggle.gif

Det lillpojken spanade efter i trädgården var naturligtvis min lilla kisse, som inte alls ville komma så länge han var där. Vems kattpojken är vet jag inte, men han ville ominst adoptera min kisse som mamma.

Ordspråket stämmer alltså: På natten är alla katter grå

=)

Citera
          Annelie t-b
          Inlägg 21-09-2009, 08:51
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (anncharlotte @ 20-09-2009, 23:47) *
          det är ju inte säkert att alla katterna blir mönstrade, eftersom agouti (mönster) är dominant, kan det ju vara så att dina bägge katter har var sitt anlag för mönster och ett för ickemönster, ärver nån av kattungarna anlaget för ickemönster av bägge föräldrarna blir den alltså inte mönstrad.

Som jag känner till är bara en anfader solid. med den vetskapen borde väl inte någon solid unge födas? (Om du menar solid när du skriver omönstrad)

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-01-2026, 17:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon