| |
|
  |
Science fictional, Vad händer om vi förlorar våra bekvämligheter? |
|
|
|
|
18-02-2008, 20:00
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Grå @ 18-02-2008, 19:31)  Eftersom du har uttryckt ett tydligt ointresse för denna tråden så rekommenderar jag att du själv skriver och frågar Helena Bysell som skrev artikeln. Hon är doktorand vid Uppsala Universitet och om du googlar på hennes namn får du upp hennes kontaktuppgifter. Lycka till stumpan, kram kram! Fast nu tog ju tråden lite andra vägar. Inte ett strömavbrott så långt ögat nådde. Jag frågade ju bara vilken arrangören bakom konferensen var? Luktar lite hokuspokusvetenskap om det här tycker jag, det var därför jag undrar. Du kallar mej för stumpan. Varför? Ett uttryck för hånfullt översitteri kanske eller möjligtvis en osäkerhetsyttring?? Hur som, så gillar jag inte ens när min man kallar mej för det så var snäll och gör inte det mer.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2008, 20:17
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Cacki @ 18-02-2008, 20:00)  Fast nu tog ju tråden lite andra vägar. Inte ett strömavbrott så långt ögat nådde. Jag frågade ju bara vilken arrangören bakom konferensen var? Luktar lite hokuspokusvetenskap om det här tycker jag, det var därför jag undrar. Du kallar mej för stumpan. Varför? Ett uttryck för hånfullt översitteri kanske eller möjligtvis en osäkerhetsyttring?? Hur som, så gillar jag inte ens när min man kallar mej för det så var snäll och gör inte det mer. Ok stumpan, gnatt och sov gott. Kramelikram. Ojdå stavfel. stRumpan skulle det ju vara . Och GOnatt. Som det kan bli...
Redigerat av Grå: 18-02-2008, 20:20
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2008, 20:23
|

Medlem

|
CITAT (Grå @ 18-02-2008, 20:17)  Ok stumpan, gnatt och sov gott. Kramelikram. Ojdå stavfel. stRumpan skulle det ju vara . Och GOnatt. Som det kan bli... Moget.....
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2008, 20:31
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 18-02-2008, 20:23)  Moget..... Ärligt talat Cacki - du har tillbringat hela den senare delen av tråden till att ganska oprovocerat spy galla över mitt sätt att debattera, och när jag ber dig att visa mig vilket inlägg som jag skräder med hur lätt jag skulle klara allt medan alla andra skulle dö så skiter du i att svara på det, men kräver att jag ska plocka fram källor från en artikel som jag klippt text från? Vilket bemötande tror du att du kan förvänta dig från mig då? Jag säger det igen - jag tar inget personligt, jag kommer inte att ligga vaken inatt - om du är ute efter att "reta upp" mig så slösar du tid. Ha det.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2008, 20:44
|

Medlem

|
CITAT (Grå @ 18-02-2008, 20:31)  Ärligt talat Cacki - du har tillbringat hela den senare delen av tråden till att ganska oprovocerat spy galla över mitt sätt att debattera, och när jag ber dig att visa mig vilket inlägg som jag skräder med hur lätt jag skulle klara allt medan alla andra skulle dö så skiter du i att svara på det, men kräver att jag ska plocka fram källor från en artikel som jag klippt text från?
Vilket bemötande tror du att du kan förvänta dig från mig då?
Jag säger det igen - jag tar inget personligt, jag kommer inte att ligga vaken inatt - om du är ute efter att "reta upp" mig så slösar du tid.
Ha det. Man får nog hämta lite här och lite där i dina inlägg som visar på vad jag menar och jag orkar faktiskt inte läsa igenom all smörja igen för att hitta allt. Du får leta själv. Synd att du tar det som att jag spyr galla. Jag debatterar ju bara på samma nivå som du. Sarkasmen borde väl inte svida mer i dina ögon än i någon annans, eller? (Hur går det med hundbettet förresten?? Tappat armen ännu??  )
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
18-02-2008, 20:46
|
Gäster

|
CITAT (Jan Lindgren @ 16-02-2008, 17:13)  Europeerna har inte sugit ut Afrika men minskat dödligheten kraftigt så att det är överbefolkat. Övergreppen som har pågått i Afrika har varit mångsidiga, ekonomiska, politiska och sociala övergrepp är några av de sidorna som förtjänar lite noggrann undersökning. 1) Den ekonomiska sidan kan man kortfattat förklara med att Europeer var ute efter att hitta resurser och vinster. 2) Den politiska övergreppen visar sig om vi tittar på makten i den afrikanska samhällena. 3) Den sociala som har en gemensam nämnare med den politiska övergreppen handlade om hudfärg och afrikanernas förmåga att klara sig som människor. Att påstå att Europeer har inte sugit ut Afrika är en klar förnekelse av dessa övergrepp och en dumförklaring av läsarna. Om nån läsare vill få reda på olika länders nutid och gammal historia rekomenderar jag den ganska "neutrala" sajten utrikes politiska institutets landsguide. Googla fram det! Rahmat
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2008, 21:10
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Tesa @ 18-02-2008, 14:53)  (...) Djurbönder iallafall är vana vid att lösa situationer som uppstår... Efter Gudrun blev jag förvånad över att det var just djurbönderna som hade såna problem. Kommunen fick köra ut med tankbilar med vatten till bl.a. mina f.d. grannar som hade en massa travhästar. Deras brunn var för djup för att hinka upp vatten för hand, de hade inte tänkt på att åtminstone fylla några spannar och kastruller med vatten, och av någon anledning som jag fortfarande inte har förstått kunde de inte leda hästarna till bäcken. Så de fick några liter av mig (min brunn är inte så djup) och fick sedan sitta och vänta.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2008, 22:29
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
CITAT (Myosotis @ 18-02-2008, 21:10)  Efter Gudrun blev jag förvånad över att det var just djurbönderna som hade såna problem. Kommunen fick köra ut med tankbilar med vatten till bl.a. mina f.d. grannar som hade en massa travhästar. Deras brunn var för djup för att hinka upp vatten för hand, de hade inte tänkt på att åtminstone fylla några spannar och kastruller med vatten, och av någon anledning som jag fortfarande inte har förstått kunde de inte leda hästarna till bäcken. Så de fick några liter av mig (min brunn är inte så djup) och fick sedan sitta och vänta. Det hjälper nog inte med några spannar till ett gäng hästar...iallafall en ko kan dra i sig två-trehundra liter vatten om dan så en häst är nog inte långt efter....Men hade inte kommunen hjälpt till att lösa problemet så hade de fått lösa det ändå..(för jag vill ju inte säga att hästfolk "inte är riktiga bönder"...fast jag har den fördomen mot många av dem...*skäms*) Men djupborrade brunnar är nog ett problem när man inte har ström helt klart...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2008, 22:46
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Hm, hästfolk är väl bönder om de använder hästarna i jordbruket, antingen som dragdjur på åker eller i skog, eller om de föder fram hästarna för matproduktion. Om de använder hästarna för att hålla landskapet öppet vet jag inte om man kan kalla dem bönder, om de använder hästarna till nöjesridning tycker jag nog inte att man kan kalla dem bönder. Tävlingsridning/trav, inte bonde då heller.
Nu när den utvikningen är avklarad, ja, brunnar är ett problem när strömmen går. För många brunnar är så djupa att de ju bara fungerar med el. Det finns mängder med hus ute på landet med borrade brunnar, där ett elhaveri snabbt kan skapa enorma problem. Å andra sidan kan man snabbt improvisera ett utedass om man måste, och vatten brukar trots allt gå att få tag i här i Sverige - åtminstone i sådana mängder att man själv slipper törsta ihjäl. Värre för en del djur då såklart, som står i onaturligt stora koncentrationer inne i fabriksbyggnader eller liknande. Traditionellt sett har man ju använt djur som inte drar lika mycket vatten per dag (per mil höll jag på att skriva) som dagens djur, man har dessutom traditionellt sett använt antingen en grävd brunn eller rinnande vatten för att vattna djuren.
Om vi leker med tanken att elen verkligen försvinner, om än bara för en vecka, då skulle det bli kaos på landet, och totalt helkaos i staden. Men vid elransoneringar kommer städerna att prioriteras.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2008, 00:19
|
Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 11 660

|
Angående snacket att folk på landsbygden klarar sig bättre under primitiva förhållanden än stadsbor: Alla som har läst Knatte Fnatte och Tjattes Gröngölingsbok och den gamla Överlevnadshandboken klarar sig alltid!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2008, 06:45
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 18-02-2008, 20:44)  Man får nog hämta lite här och lite där i dina inlägg som visar på vad jag menar och jag orkar faktiskt inte läsa igenom all smörja igen för att hitta allt. Du får leta själv. Synd att du tar det som att jag spyr galla. Jag debatterar ju bara på samma nivå som du. Sarkasmen borde väl inte svida mer i dina ögon än i någon annans, eller? (Hur går det med hundbettet förresten?? Tappat armen ännu??  ) Armen sitter kvar och ser ganska normal ut och jag kan fortfarande lyfta den och sträcka ut långfingret, om det är det du undrar. Jag har läst igenom och hittar inget av det du beskyller mig för, så du får allt hjälpa mig, eftersom du tydligen vet. Du har långt ifrån debatterat på samma nivå som jag då du enbart vänt din lilla kappa efter vinden och börjat hugga på mitt sätt att resonera. Att det nu blivit som det blivit här på sidan 7 kan ju då inte hjälpas - men två frågor kan jag ställa: 1: Varför går man in i en diskussion med rubriken Science Fiction och börjar leva jävel för att det som står där inte är realistiskt? (tänker på den gamle bittre homofoben bl. a) 2: Vad har du själv gjort Cacki för att höja diskussionen till den kvalitativa nivå du tycker att det borde vara på ett forum? Hittills har jag bara sett ett enda seriöst inlägg från dig där du vill att jag ska svara på om du skulle lämnas att dö med din sjukdom eller inte - resten har bara varit irrelevant gnöl. Om du tycker att det lyfter din tillvaro att bete dig som du gör här, så får du naturligtvis gärna göra det - mina trådar är öppna för alla som har något att säga - inklusive mig själv, men som jag sagt så många gånger förut - jag tvingar heller ingen som inte vill.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2008, 06:50
|

Medlem

|
[quote name='Pirum' date='18-02-2008, 22:46' post='769849']
Nu när den utvikningen är avklarad, ja, brunnar är ett problem när strömmen går.
[quote]
Hinner inte skriva så mycket, ska iväg till jobbet - men bra för att bidra med en liten positiv touch i hela mitt negaitva väsen: Jag gillar er brunnsdiskussion - den är konstruktiv.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2008, 09:01
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Grå @ 19-02-2008, 06:45)  Du har långt ifrån debatterat på samma nivå som jag då du enbart vänt din lilla kappa efter vinden och börjat hugga på mitt sätt att resonera. Ett exempel på låg nivå enl. min mening Gita
|
|
|
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
19-02-2008, 09:10
|
Gäster

|
Tex så skulle vi bli utan små cyberspace bråk om elen försvann.... Var nu glada, över att vi har el, så att bråken i cyberrymden kan fortsätta... för tänk om elen går...... då kan man ju inte få sista ordet. Det, gott folk, är en riktig KATASTROF.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2008, 09:22
|

Medlem

|
CITAT (Stella-Polaris @ 19-02-2008, 09:10)  Tex så skulle vi bli utan små cyberspace bråk om elen försvann.... Var nu glada, över att vi har el, så att bråken i cyberrymden kan fortsätta... för tänk om elen går...... då kan man ju inte få sista ordet. Det, gott folk, är en riktig KATASTROF.  Det är lugnt! Du har rätt så jag låter Grå få sista ordet, inte värt att bråka om en strömkollaps som inte kan inträffa ändå.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
19-02-2008, 09:31
|
Gäster

|
CITAT (Cacki @ 19-02-2008, 09:22)  Det är lugnt! Du har rätt så jag låter Grå få sista ordet, inte värt att bråka om en strömkollaps som inte kan inträffa ändå.  Än är inte Berguven utdöd!!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2008, 12:51
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 14 105

|
CITAT (Pirum @ 18-02-2008, 22:46)  Men vid elransoneringar kommer städerna att prioriteras. Vore lite intresserad av att veta vad du bygger detta resonemang på? Beror ju givetvis på varför elen ransoneras, men om det verkligen är BRIST på el tror jag att du har fel, det gör helt enkelt för lite "nytta" att koppla bort landsbyggden, får få kunder och för besvärligt att koppla bort. Det finns planer för så kallad "roterande bortkoppling" dvs stad 1 blir utan ström under timme ett och stad 2 blir utan under timme två och så vidare, så att ingen skall få långa avbrott, men samtidigt ingen som har ström hela tiden. (utom möjligen stockholm... för politikerna måste ju ha ström själva!  )
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2008, 13:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
..hmmm..undrar var man tror att maten som folk i städerna lever på kommer ifrån...Manna från himlen?? Tror nog att landsbygden är sjutton så mycket viktigare än stan när det handlar om att tillgodose basala behov så det lär vara där resurserna hamnar.... Det mesta som produceras i städer kan landet leva utan men städer kan inte leva utan det som produceras på landet...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2008, 13:21
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (Tesa @ 19-02-2008, 13:17)  ..hmmm..undrar var man tror att maten som folk i städerna lever på kommer ifrån...Manna från himlen?? Tror nog att landsbygden är sjutton så mycket viktigare än stan när det handlar om att tillgodose basala behov så det lär vara där resurserna hamnar.... Det mesta som produceras i städer kan landet leva utan men städer kan inte leva utan det som produceras på landet... Men... växer inte mjölken, köttet, äggen och potatisen vilt i affären?
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2008, 17:08
|

Medlem

|
Käkade lunch med några killar från räddningstjänsten idag och de hade inga som helst problem med att sätta sig in i scenariot. Däremot tyckte de att det var ett ruggigt otäckt scenario som de inte hoppades skulle hända. Visionen de hade var hur hygienrutiner i städerna skulle falera fullständigt.
Ett tänkbart scenario är dock att det blir krig och ellevereranserna från utländerna stryps - men som sagt, inga domedagsprofetior.
Ett litet meddelande till Gossen Ruda som jag vet följer denna tråden med största intresse: Jag har läst ditt fega privata meddelande och jag bryr mig inte.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|