| |
|
  |
Science fictional, Vad händer om vi förlorar våra bekvämligheter? |
|
|
|
|
19-02-2008, 17:16
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej Grå! Jag är ledsen att jag inte sitter så mycket vid datorn så att du fått vänta. Du undrade varifrån HIV kom. Den kommer från apor och har spritt sig helt naturligt. Forskning och Framtid Fof är en mycket bra tidning om man vill följa med i forskningen. Den absolut bästa populärvetenskapliga tidningen på svenska. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2008, 17:19
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Jan Lindgren @ 19-02-2008, 17:16)  Du undrade varifrån HIV kom. Den kommer från apor och har spritt sig helt naturligt. Hur har det spritt sig helt naturligt från apor till människor? Hur går det till? Och så var det det där med tidsuppgifterna...
Redigerat av Grå: 19-02-2008, 17:20
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2008, 17:39
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej Grå! Det är faktiskt så att människor jagar och äter apor. Det är mycket lätt att få blod i ett sår när man tar ur och styckar djuren. Tidsuppgiften hittar du i artikeln. Du kan få en artikel till som bevisar att en av de populära konspirationsteorierna är fel. Scientific AmericanMVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2008, 17:44
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 19-02-2008, 17:39)  Det är faktiskt så att människor jagar och äter apor. Ja du har säkert rätt. Jag läste artikeln och har googlat fram en del andra, men är fortfarande fundersam över varför det i samtliga av dessa naturlighetsartiklar är amerikanska forskare som säger sig ha hittat det slutliga svaret, och i samma artikel försäkrar att alla andra teorier är båg? Och varför är det forskare från alla andra länder som påstår motsatsen? En konspirationsteori: Kan inte amerikanska forskare köpas/skrämmas till tystnad precis som alla andra?
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2008, 08:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
CITAT (Tosan @ 19-02-2008, 13:21)  Men... växer inte mjölken, köttet, äggen och potatisen vilt i affären?  Joo...och mjölet snöar ner från taket...bara att samla ihop...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-02-2008, 11:57
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (Tesa @ 20-02-2008, 08:08)  Joo...och mjölet snöar ner från taket...bara att samla ihop...  Är det mjöl!?! Attans att jag aldrig tänkt på det
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2008, 12:19
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Gita @ 18-02-2008, 09:21)  Eller varför inte slå en pling på mobilen? Om man nu hamnar ute i ödemarken med en kärvande bil. Gita Hört talas om dålig täckning?
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2008, 12:34
|

Medlem

|
CITAT (Ralf @ 22-02-2008, 12:19)  Hört talas om dålig täckning? Precis! Här uppe kan man inte räkna med att man kan ringa. Ibland får man flytta sig ett par kilometer för att få hjälplig täckning.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 08:43
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 14 105

|
CITAT (Grå @ 16-02-2008, 09:44)  Dag 1 Kommunikationssystem fungerar inte, så kreti och pleti vet inte om att elförsörjningen är borta i hela världen. Man plockar fram sina stearinljus och konservburkar och väntar på att strömmen ska komma tillbaka. Världens regeringar kommunicerar med varandra med hjälp av reservenergi och konstaterar att det är en global katastrof. Kan inte låta bli att gräva fram denna tråden igen.... Det var ett jäkla liv på radion i morse om att det hade varit strömavbrott en och en halv timme på det tryckeri som trycker alla länets tidningar - och inga tidningar kom ut den dagen, varpå annonsörerna var tokvansinniga och gnällde över minskad försäljning och jag vet inte allt. Förstår mycket väl klädbutiken som hade en kampanj, tagit in extra personal i påskhelgen, annonserat i tidningen om det - fast det visste ju inte kunderna - för ingen hade fått tidningen. MEN1,5 timme? vad är det som gör att man måste låta bli att trycka alls, bara för att man blir lite sen? Jag tycker det visar på att samhället är ännu sårbarare än vi ens kan ana! Sen hade vi ju företagsledaren som dom intervjuade... en riktigt gyllene kommentar: "man tvingar ju till och med bönderna att ha reservkraft för att få fram mjölk, men man har tydligen inte tänkt på tryckerier" Ja.... det är ju säkert bara för mjölkens skull som bönder har reservkraft.... I djurskyddslagen står det att man skall ha det så ordnat att djuren mår bra, även om det är strömavbrott, vilket innebär att reservkraften är nödvändig i första hand för vatten och ventilation, sen mår ju självklart inte korna väl av att inte bli mjölkade, men bland annat grisar och höns i moderna djurstallar dör ganska snabbt utan ventilation.
Redigerat av henriks: 25-03-2008, 08:48
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 11:23
|

Medlem

|
Tryckerierna är dessutom en del av vårt psykologiska försvar, och ska fungera oavsett vad som händer. Iofs flyttas de ju till annan plats i kris eller krig, insprängda i berg och liknande, men ett elverk borde man väl kunna kräva, eller iaf att man trycker tidningen när strömmen kommer tbx.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 11:39
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
Jag har läst hela tråden, men har säkert missat något.
Jag tycker det var lite fördommar mot stadsbor, hmm, är själv född och uppvuxen i Göteborg. Jag har inga modekläder, använder inte smink, har visserligen mobil men glömmer den ofta. Jag har flyttat ut till landet nyligen och tycker inte att det skiljer sig så mycket från staden, hade själv fördommar om att folk på landet skulle vara rejäla, trevligt och mer aktiva. Vilket inte stämde, det är lika många otrevliga typer på landet som i staden, stora skillnaden är att folk oftare säger hej till andra här ute.
Och de är precis lika handikappade här ute, ta bara en sån sak som bil, har sett flera som tar bilen överallt(även korta sträckor, när man likaväl kan gå), kan inte tänka sig att pakera på parkeringsplatser som ligger knapp 20 m bort utan måste ställa sig på andras tomter för att hamna 1 m från dit de skall, när jag bodde i stan fick jag minnsan gå till hållplatser och från dem, parkering i stan innebär ofta 10 min promenering från dit man ska. Här på landet finns det ungdommar som klär sig minst lika lätt som i staden när det är kallt, använder lika mycket smink som andra.
När min pojkvän flyttade hit, sa de att "här gillar vi inte när stadtsbor kommer och sätter upp staket eller skyltar med privat egendom", genom våran tomt fanns en gångstig som många brukade gena över(tjänade kanske 30 m på den), visst helt okej, tills det blev vinter och då började folk klampa runt på gräsmattan för att det var för mkt snö på stigen, trampade sönder mina hallonbuskar, ungdomar som körde moped över mina rabatter. Men när jag gick in på en annans uppfart kanske en 1 m in, fick jag världens utskällning, han kom efter mig i sin bil och "muckade"(min uppfattning), jag bad om ursäkt och lovade at aldrig sätta min fot på hans tomt, men ändå fortsatte han att gräla på mig, när jag hade bett om ursäkt 5 ggr, satt han i sin bil och såg fundersam ut(besviken nästan) innan han körde i väg. Anledning till att jag övehuvud taget gått in på tomten var att jag var ute med en hund, som är rädd för allt och skäller för allt, vi mötte en moped på en smal gångbana, ville bara ställa mig ur vägen.
Jag tror att hur väl man klarar sig har inget med var man bor, bortsett från att som sagts att i staden finns inte resurserna, men därimot finns det på landet, men hur väl man tar tillvara på dem beror på individen, inte vart man bor.
Jag tycker om teknik, och min funderngar det senaste har gått kring vilken videokamera jag skall välja och hurvida jag skall köpa en bärbardator. Men jag tror att jag skulle överleva utan dem, men föredrar att få behålla dem.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 12:13
|
Medlem
Antal inlägg: 1 067
Medlem nr: 4 792

|
Dystopier finns det gott om. I SF och i annan litteratur. Och tillbaka till naturen, drömmen om de fina naturfolken har grasserat alltsedan rosseau fram till kommunisterna.
SJälv stadsbo som trivs på landet -trots att grannarna vid stugan hotar varandra och bara pratar via advokater- så undrar jag om inte dom kommer skjuta varandra om strömmen går under en längre tid och infrastrukturen delvis kollapsar.
Det finns goa & galna & ptrevliga människor överallt. SJälv tror jag att det är svårare att vara knäpp i stan, där man måste interagera med så många människor.
För att få en ledtråd hur människor agerar vid kris, titta när folk blivit insnöade, fått strömavbrott i ett par veckor eller haft en katarina-storm eller en tsunami- eller bara en svensk orkan i närheten. Hjälpsamhet och frivilligt arbete kännetecknar såna situationer i min erfarenhet. Människor har inneboende styrka rentav en godhet de inte anar förrän katastrofen inträffar och medmänniskor behöver hjälp.
Nu skall jag fortsätta jobba på min lilla laptop med extern skärm, lät bli att åka till jobbet pga trafikkaos. Kör ni bil i snöyra trots varningar?
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 12:50
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 14 105

|
CITAT (MB1965 @ 25-03-2008, 12:13)  Nu skall jag fortsätta jobba på min lilla laptop med extern skärm, lät bli att åka till jobbet pga trafikkaos. Kör ni bil i snöyra trots varningar? Beror på varningens art - det varnas ju hejvilt i tid och otid numera tycker jag. Men just i dag är det blå himmel, några plusgrader och jag har semesterförvisso för att vara hemma och jobba med mitt eget istället, men man kan ju passera förbi datorn då och då...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 13:02
|
Medlem
Antal inlägg: 1 067
Medlem nr: 4 792

|
Mina två grannar körde iväg i morse, båda på sommardäck.. och det var trafikkaos pga snön i göteborgsregionen då... 10 cm här.
Vart dom skulle? Jobbet och tisdagshandla.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 15:58
|

Medlem

|
CITAT (MB1965 @ 25-03-2008, 12:13)  Nu skall jag fortsätta jobba på min lilla laptop med extern skärm, lät bli att åka till jobbet pga trafikkaos. Kör ni bil i snöyra trots varningar? Ja. Man kan ju inte stanna hemma varje gång det är lite jobbigt före... Och det är det rätt ofta.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 21:28
|

Medlem

|
Med all respekt Anic och MB1965, ni har läst science fictioninlägget som fan läser bibeln (bildligt talat, inget illa ment). Alldeles oavsett var man bor någonstans, så är överlevnad helt och hållet ett faktum för dem som är viljestarka. Och jag anser att om en som är viljestark överhuvudtaget ska överleva en sådan här katastrof måste han eller hon ta sig ut ur staden som kommer att bli en ohygglig sjukdomshärd och ut i naturen/ ut på landsbygden. Följdaktligen bör de som bor på landsbygden i hus som byggdes innan elektricitet var ett faktum ha större chans att överleva - mycket på grund av sin tjurighet, vilket bevisligen inte är så trevligt ur social synvinkel men också på grund av att de fått en chans att praktisera ( i varierande skala) nedärvda kunskaper om föda som finns att hämta i naturen.
Tänk er själva vad som kommer att hända i Göteborg om dusch/ disk/toalettmöjligheter försvinner, uppvärmningsmöjligheter försvinner och matlagningsmöjligheter försvinner. Det är långt mycket lättare att lära sig leva utan bil än dessa funktioner som vi gjort oss elberoende av idag. Räddningstjänsten kan bistå med värmestugor - det är vad de kan göra, och ställa ut bajamajor. Men vem ska tömma dem när det ingen bensin finns att få till diverse lastbilar och annat? Vart ska man göra av allt?
Eller rättare sagt - skulle, för vi vet ju, som jag också skrev i första inlägget, att vi har mer än en möjlighet att utvinna elektricitet idag. men jag kan inte hjälpa det - scenariot fascinerar mig.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 22:31
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
CITAT (Grå @ 25-03-2008, 21:28)  Med all respekt Anic och MB1965, ni har läst science fictioninlägget som fan läser bibeln (bildligt talat, inget illa ment). Alldeles oavsett var man bor någonstans, så är överlevnad helt och hållet ett faktum för dem som är viljestarka. Och jag anser att om en som är viljestark överhuvudtaget ska överleva en sådan här katastrof måste han eller hon ta sig ut ur staden som kommer att bli en ohygglig sjukdomshärd och ut i naturen/ ut på landsbygden. Följdaktligen bör de som bor på landsbygden i hus som byggdes innan elektricitet var ett faktum ha större chans att överleva - mycket på grund av sin tjurighet, vilket bevisligen inte är så trevligt ur social synvinkel men också på grund av att de fått en chans att praktisera ( i varierande skala) nedärvda kunskaper om föda som finns att hämta i naturen.
Tänk er själva vad som kommer att hända i Göteborg om dusch/ disk/toalettmöjligheter försvinner, uppvärmningsmöjligheter försvinner och matlagningsmöjligheter försvinner. Det är långt mycket lättare att lära sig leva utan bil än dessa funktioner som vi gjort oss elberoende av idag. Räddningstjänsten kan bistå med värmestugor - det är vad de kan göra, och ställa ut bajamajor. Men vem ska tömma dem när det ingen bensin finns att få till diverse lastbilar och annat? Vart ska man göra av allt?
Eller rättare sagt - skulle, för vi vet ju, som jag också skrev i första inlägget, att vi har mer än en möjlighet att utvinna elektricitet idag. men jag kan inte hjälpa det - scenariot fascinerar mig. Vad får dig att tro att inlägget var menat mot dig? Det var det inte och jag skrev faktiskt Jag tror att hur väl man klarar sig har inget med var man bor, bortsett från att som sagts att i staden finns inte resurserna, men därimot finns det på landet, men hur väl man tar tillvara på dem beror på individen, inte vart man bor.Jag tyckte det var en intressant tråd, annars hade jag inte läst alla sidor och inlägg. Så jag undrar varför du påstår att jag läser som fan läser bibeln? Det enda jag reagerade över var att vissa fick det till att låta att folk på landet är mindre bekväma av sig och mer klarar sig själv typer än vi från staden, och då påpekade jag bara att jag hade andra erfarenheter av det.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 22:36
|

Medlem

|
CITAT (Anic @ 25-03-2008, 22:31)  Vad får dig att tro att inlägget var menat mot dig? Det var det inte Då läste väl jag ditt inlägg som fan läser bibeln då. Folk brukar klaga på mina fördomar mot stadsbor och annat folk och jag har faktiskt skrivit en hel del i den här tråden om mina åsikter om stadsbor och deras (o)möjligheter att överleva.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 22:46
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Kan se lämmeltågen av människor på väg ut på landet i hopp om att finna någonstans att ta vägen. Hur människorna agerar kanske beror lite på vilken årstid katastrofen inträffar.
Jag fattar inte att man bygger hus som blir obeboeliga om elen skulle försvinna, och då menar jag inte bara hyreshus i städerna utan även bostäder på landsbygden. För mej var vedspis prio 1 när jag byggde hus.
Nog sjutton har man lättare att klara sig om man bor på landet det är min absoluta övertygelse. jag skulle inte ha en chans att klara mig särskilt länge som jag bor nu dvs i lägenhet i stan. Däremot hade jag klarat mig hyfsat bra om jag bott kvar i mitt hus på landet. Jag hade inte ens behövt frysa mitt i vintern.
Redigerat av Stintan43: 25-03-2008, 22:51
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|