Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Science fictional, Vad händer om vi förlorar våra bekvämligheter?
          Grå
          Inlägg 16-02-2008, 23:27
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (aq42 @ 16-02-2008, 23:25) *
          En portion ödmjukhet har aldrig skadat någon...

Att tro på sin egen förmåga är väl inget som hindrar ödmjukhet?
          Brist på ödmjukhet är däremot att peka ut enskilda individer och tala om för dem vad som är rätt och fel i deras tillvaro.

Citera
          herkules
          Inlägg 16-02-2008, 23:28
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Grå @ 16-02-2008, 14:16) *
          Det går lägereldsskrönor om en brud i stockholm som fick frågan om hon var ororlig för kommande stormar i storlek med Gudrun och hon svarade:
          "Nej, jag är inte orolig för jag är inte så elberoende då jag bor i stan."
          Samma kvinna tror säkerligen att mjölk tillverkas på mejerier.
          SÅNT skrämmer mig.

skrönor är inget att vara rädd för giggle.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Pirum
          Inlägg 16-02-2008, 23:30
          Länk hit: #63

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Nå, det är ju ganska lätt att se vad man klarar av. Bara att ta bilen ut i storskogen, så man har nån möjlighet att ta sig hemåt om det kärvar, och så försöker man klara sig på det som finns därute. Man får givetvis ta med sig sådant som man kan förväntas ha i en nödsituation, dvs, ungefär en kniv och kläderna man har på sig. Tältet har nån jävel stulit från dig. Sen kan man efter en vecka eller två ute bland granriset fundera över livet smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Ralf
          Inlägg 16-02-2008, 23:31
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (herkules @ 16-02-2008, 23:28) *
          skrönor är inget att vara rädd för giggle.gif

var ju ingen skröna

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Grå
          Inlägg 16-02-2008, 23:35
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Pirum @ 16-02-2008, 23:30) *
          Nå, det är ju ganska lätt att se vad man klarar av. Bara att ta bilen ut i storskogen, så man har nån möjlighet att ta sig hemåt om det kärvar, och så försöker man klara sig på det som finns därute. Man får givetvis ta med sig sådant som man kan förväntas ha i en nödsituation, dvs, ungefär en kniv och kläderna man har på sig. Tältet har nån jävel stulit från dig. Sen kan man efter en vecka eller två ute bland granriset fundera över livet smile.gif

Ungefär så ja biggrin.gif

Fast du... fanns det ens något tält att stjäla..? Liggropar och granris är väl vad man får vänja sig vid?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-02-2008, 23:36
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Pirum @ 16-02-2008, 23:30) *

Man kan klara sig länge ute i skogen bara man vet hur man ska bära sig åt. Man kan t ex gräva ner sig i en myrstack om man fryser , man kan äta myräggen för att få i sig protein , man kan gräva upp rötter och äta, man kan filtrera vatten genom mossa och kol så att det går att dricka osv osv. Men det viktigaste är att hålla sig ren i de " privata delarna " annars kan man få tråkiga infektioner med feber och bli allvarligt sjuk.

Redigerat av mamamaggan: 16-02-2008, 23:37

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          storm
          Inlägg 16-02-2008, 23:47
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 892
          Medlem nr: 6 799

Det här är en av det bästa trådarna jag läst, duh.gif a0a.gif

--------------------
          hellre äta gröt tillsammans än äta oxfile ensam.

Citera
          Cacki
          Inlägg 16-02-2008, 23:49
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Grå @ 16-02-2008, 23:25) *
          Min gräns går vid när det är dags - alltså när något inträffar och jag slocknar. Är det inte viktigt att man talar om sådana här saker med sina nära och kära? "Jag vill inte dö, aldrig, jag vill bli räddad till varje pris" / "Jag har sett och gjort tillräckligt, om jag skulle råka ut för en olycka imorgon vill jag inte bli räddad till livet till varje pris" / "Jag vill leva länge, jag har det så bra" / "Jag vill helst slippa bli liggandes på långvården när jag blir gammal".

?

Fast jag tycker att du gör det lite för lätt för dej när du svarar så här. Döden kommer inte alltid så bryskt som du skriver om här. Det säger inte alltid bara pang en dag och du slocknar. Det kan lika gärna dra ut på tiden och man kan behöva gå igenom en massa stadier i dödsprocessen.
          Jag kan ju också tycka att om jag t ex fick en massiv stroke som förvandlade mej till en grönsak så skulle jag vilja dö istället. Men jag är också mycket väl medveten om att min sjukdom kan förvandla mej till grönsak fortare än jag någonsin anar och ländå vill jag konstigt nog inte dö just nu. Jag har sagt det förut och jag säger det igen.
          - Jag är glad att inte maken tog mej på orden när vi gick och väntade på provsvaren som skulle fastställa diagnosen. Då sa jag till honom att " - Skjut mej om det är MS jag fått."

Nu ska jag sluta tjata om just den här delen i diskussionen. Det är en jätteintressant tråd du startade och jag kommer att följa den med största intresse.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-02-2008, 23:53
          Länk hit: #69

Medlem

CITAT (storm @ 16-02-2008, 23:47) *
          Det här är en av det bästa trådarna jag läst, duh.gif a0a.gif

confused.gif

CITAT (Grå @ 16-02-2008, 23:25) *
          Min gräns går vid när det är dags - alltså när något inträffar och jag slocknar. Är det inte viktigt att man talar om sådana här saker med sina nära och kära? "Jag vill inte dö, aldrig, jag vill bli räddad till varje pris" / "Jag har sett och gjort tillräckligt, om jag skulle råka ut för en olycka imorgon vill jag inte bli räddad till livet till varje pris" / "Jag vill leva länge, jag har det så bra" / "Jag vill helst slippa bli liggandes på långvården när jag blir gammal".

?

Den diskussionen har vi ju redan haft här och tror vi kom fram till att när det verkligen gäller så vill man nog leva ändå. Men vad jag inte förstår är när man säger att jag har redan sett och gjort tillräckligt så jag vill inte bli räddad. Räknar man då med att man ska komma ihåg vad man varit med om när man gått bort?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-02-2008, 23:54
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (mamamaggan @ 16-02-2008, 23:49) *
          confused.gif

confused.gif

en bra tråd innebär för mig ett utvecklande samtal - inte en undervisande monolog...

(möjligen är jag väl hård mot dig "grå", men jag tror du tål det... kompiskram.gif )

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-02-2008, 23:58
          Länk hit: #71

Medlem

Uppfattade det inte som en undervisande monolog utan mer som " ofärdiga tankar" eller " tankearbete pågår".

Tillägg: Jo aq42 jag undrade vad storm egentligen menade. Vad menade du storm?

Redigerat av mamamaggan: 16-02-2008, 23:59

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          herkules
          Inlägg 16-02-2008, 23:58
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Ralf @ 16-02-2008, 23:31) *
          var ju ingen skröna

det vet jag inget om, jag svarade bara på det jag läste.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Pirum
          Inlägg 17-02-2008, 00:02
          Länk hit: #73

Validating

CITAT (mamamaggan @ 16-02-2008, 23:36) *
          Man kan klara sig länge ute i skogen bara man vet hur man ska bära sig åt. Man kan t ex gräva ner sig i en myrstack om man fryser , man kan äta myräggen för att få i sig protein , man kan gräva upp rötter och äta, man kan filtrera vatten genom mossa och kol så att det går att dricka osv osv. Men det viktigaste är att hålla sig ren i de " privata delarna " annars kan man få tråkiga infektioner med feber och bli allvarligt sjuk.

Du glömmer bort att det är tjäle i marken wink.gif Men visst, bara man inte fryser ihjäl klarar man sig länge på bara vatten, planerar man att inte vara nödställd i bushen så länge kan det vara säkrast att inte äta alls. Men ska man klara sig i en säsong, dvs, ett år, då vill det till att man har bra flyt om man är ensam.

Redigerat av Pirum: 17-02-2008, 00:02

--------------------
          zon2.5

Citera
          Ralf
          Inlägg 17-02-2008, 00:36
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (herkules @ 16-02-2008, 23:58) *
          det vet jag inget om, jag svarade bara på det jag läste.

läs mera i tråden efter det första du citerade.

Redigerat av Ralf: 17-02-2008, 00:36

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-02-2008, 00:39
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Pirum @ 17-02-2008, 00:02) *
          Du glömmer bort att det är tjäle i marken wink.gif Men visst, bara man inte fryser ihjäl klarar man sig länge på bara vatten, planerar man att inte vara nödställd i bushen så länge kan det vara säkrast att inte äta alls. Men ska man klara sig i en säsong, dvs, ett år, då vill det till att man har bra flyt om man är ensam.

Det är väl ingen tjäle nere i en myrstack? Det rådet har jag fått när jag varit på överlevnadskurs hos försvaret. Du menar väl inte att de kan ha fel ? giggle.gif

Och vem har sagt att jag ska vara ensam ? Jag har förordat att man ska hjälpas åt i kristider . Men om jag ändå är ensam så får jag väl se till att försöka klara mig ändå. Är man i bushen ett helt år så finns det ju rimligtvis bär under en del av året och annat ätbart under andra delar .

Det är väl krissituationer som är " uppfinningarnas moder " ?

Vet inte riktigt vad du menar ? Är det på allvar eller ?

Redigerat av mamamaggan: 17-02-2008, 00:40

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Pirum
          Inlägg 17-02-2008, 00:46
          Länk hit: #76

Validating

CITAT (mamamaggan @ 17-02-2008, 00:39) *
          Det är väl ingen tjäle nere i en myrstack? Det rådet har jag fått när jag varit på överlevnadskurs hos försvaret. Du menar väl inte att de kan ha fel ? giggle.gif
          <klipp>
          Vet inte riktigt vad du menar ? Är det på allvar eller ?

Mja, jag menar ett fiktivt exempel, som visar på hur svårt det är att klara sig ensam, och för att vi nutidsmänniskor ska få en känsla för det så får vi väl prova på. Hur gör man eld exempelvis? I teorin vet många, men hur gör man det med regnet eller snön i luften? Är det ett par decimeter tjäle kommer du inte ner i en myrstack så lätt. Det sägs väl att de är lika stora under som ovan jord (?), men man ska ju ner i den också. Men myrorna därhän, för några hundra år sedan var det mängder av människor som dukade under varje år, i Sverige, pga umbäranden och (idag triviala) sjukdomar. Det är visserligen så att vi nutidsmänniskor har mer kunskaper - men har vi mer kunskaper när det gällar basala överlevnadskunskaper ute i skogen, utan redskap, utan hjälp? Skulle vara det där med att tvätta sig och eventuella sår kanske.

--------------------
          zon2.5

Citera
          LadyG
          Inlägg 17-02-2008, 00:59
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Den här killen kan: http://science.discovery.com/convergence/s...urvivorman.html

Extremt intressant tv-serie faktiskt.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-02-2008, 01:31
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (Pirum @ 17-02-2008, 00:46) *
          Mja, jag menar ett fiktivt exempel, som visar på hur svårt det är att klara sig ensam, och för att vi nutidsmänniskor ska få en känsla för det så får vi väl prova på. Hur gör man eld exempelvis? I teorin vet många, men hur gör man det med regnet eller snön i luften? Är det ett par decimeter tjäle kommer du inte ner i en myrstack så lätt. Det sägs väl att de är lika stora under som ovan jord (?), men man ska ju ner i den också. Men myrorna därhän, för några hundra år sedan var det mängder av människor som dukade under varje år, i Sverige, pga umbäranden och (idag triviala) sjukdomar. Det är visserligen så att vi nutidsmänniskor har mer kunskaper - men har vi mer kunskaper när det gällar basala överlevnadskunskaper ute i skogen, utan redskap, utan hjälp? Skulle vara det där med att tvätta sig och eventuella sår kanske.

De basala kunskaperna kan det nog vara lite olika med. Men , tror ändå att de flesta förstår att skydda sig t ex mot väta och att man inte ska dricka vatten ur vilka diken som helst. Att göra upp eld kan ju var svårare , likaså att skilja ätligt från giftig osv.

Har själv p g a av min uppväxt och mitt jobb fått en del kunskap till skänks. Gillar att vara ute i naturen och har även överfört det till mina barn . Därför kanske jag har svårt att tänka mig in i hur en " äkta " storstadsmänniska ( ta nu inte illa upp ni som bor i storstad och har kunskap om överlevnad ) skulle bete sig ute i vildmarken men de vet nog en hel del om hur man överlever i sin miljö. Men tror som sagt ändå att vi har en del med oss som kommer fram i nödsituationer.

OK , de basala kunskaperna behöver vi men de har ju också utvecklats genom årtusendena. Från början visste man ju inte hur man gör upp eld , vilka växter som var ätliga , hur man använder redskap , hur man jagar djur mm mm .

Det är väl också utveckling att vi i dag har möjlighet att få reda på hur man kan klara sig i ett annat klimat än vårat , det kan ju bli så att du blir strandsatta någon annanstans än i Norden.

Nej , jag tror att det är bra med utveckling på alla plan . Sedan må det finnas sådant som verkar helt onödigt , men en del kan faktiskt föra vårat samhälle framåt på ett bra sätt också, det kan vi inte veta något om i dag.

CITAT (LadyG @ 17-02-2008, 00:59) *
          Den här killen kan: http://science.discovery.com/convergence/s...urvivorman.html

Extremt intressant tv-serie faktiskt.

Brukar titta på honom , jätteintressant.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Tosan
          Inlägg 17-02-2008, 09:52
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Grå @ 16-02-2008, 22:52) *
          biggrin.gif
          Du är för skön! Bra tänkt, du hör till det överlevande släktet wink.gif

Faktum är att där ute i skogen har jag bättre förutsättningar att överleva, där finns allt som behövs. Här i stan skulle man ju frysa häcken av sig innan man ens fått igång pannan igen. Vi har fjärrvärme och kombipannan är urkopplad. Sen ska man få eländet att cirkulera varmvattnet utan ström åxå...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Alphaville
          Inlägg 17-02-2008, 10:16
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 726
          Medlem nr: 12 241

CITAT (Grå @ 16-02-2008, 14:16) *
          Det går lägereldsskrönor om en brud i stockholm som fick frågan om hon var ororlig för kommande stormar i storlek med Gudrun och hon svarade:
          "Nej, jag är inte orolig för jag är inte så elberoende då jag bor i stan."

Samma kvinna tror säkerligen att mjölk tillverkas på mejerier.

SÅNT skrämmer mig.

Menade du den här? slap.gif

Redigerat av Alphaville: 17-02-2008, 10:20
          Bifogade bild(er)
          Bifogad bild

Citera

9 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 21:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon