|
Min 2-åring är autistisk |
|
|
|
26-02-2008, 10:23
|
Medlem
Antal inlägg: 8
Medlem nr: 14 236

|
Hej! Simon fyllde 2 år den nittonde februari och har haft diagnosen autism i ett halvt år. Ända sen han var nyfödd har det känts att något var annorlunda med honom. Han mötte aldrig min blick t.ex. Nu går han på dagis och har egen resursperson och vi ska börja träna honom i intensiv beteendeterapi. Är det någon därute som har samma erfarenheter eller liknande?
|
|
|
|
|
 |
Svar
(20 - 39)
|
27-02-2008, 16:45
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
CITAT (Kathy @ 27-02-2008, 16:36)  Gunnel Norrö: "Aspergers syndrom – har jag verkligen det?" Gunnel Norrö: "Att leva med Aspergers syndrom" Gunilla Brattberg: "Enastående - En självbiografisk berättelse om livet med högfungerande autism" Gunilla Gerland: "En riktig människa" Gunilla Gerland: "Aspergers syndrom och sedan" O Ekman: "Jag är ändå jag. Fyra killar om Aspergers syndrom" S Schäfer: "Stjärnor, linser och äpplen - Att leva med autism" Gunilla Gerland: "Hur kan man förstå och behandla utagerande och självskadande beteende vid autism och autismliknande tillstånd" Gunilla Gerland: "Autism, relationer och sexualitet" jag antar hon menar jämfört med andra diagnoser eller nått (har plöjt igenom några... har läst 5-6 böcker om AS och autism sen jul)
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
27-02-2008, 17:05
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
Är det någon som vet om böcker av Gunnel Norrö, Gunilla Brattberg eller Gunilla Gerland finns som talböcker? En bekant har två söner som står i kö (1,5 års kö, fördjäkligt) för att testas för typ Aspergers men hon läser inte så bra/gärna.
|
|
|
|
|
27-02-2008, 17:09
|

Medlem

|
CITAT (*Ulrica* @ 27-02-2008, 17:05)  Är det någon som vet om böcker av Gunnel Norrö, Gunilla Brattberg eller Gunilla Gerland finns som talböcker? En bekant har två söner som står i kö (1,5 års kö, fördjäkligt) för att testas för typ Aspergers men hon läser inte så bra/gärna. gunilla genbergs bok, aspergers syndrom -och sedan? är väldigt kort och lättläst annars, den är 42 sidor lång (kort) och är en introduktion om AS
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
27-02-2008, 17:18
|

Medlem
Antal inlägg: 73
Medlem nr: 7 627

|
.... detta är den mest upplyftande tråden på Odla på länge......tycker jag som jobbar på ett gruppboende, där det bor 4 unga män med dessa diagnoser....Kenneth
|
|
|
|
|
27-02-2008, 17:20
|

Medlem

|
CITAT (Rapchic @ 27-02-2008, 17:09)  gunilla genbergs bok, aspergers syndrom -och sedan? är väldigt kort och lättläst annars, den är 42 sidor lång (kort)och är en introduktion om AS Ok, tack. Ska nämna det för henne. Inte så kul tror jag att ha en 15-årig son som kanske har AS och så behöva vänta minst 1,5 år på besked och därmed hjäp. Skandal! Dessutom blev de nästan mobbade av skolpsykologen som inte verkade veta ett enda dugg om saken utan tyckte att sonen borde skärpa sej och sluta bygga med lego och skaffa kompisar och tjej i stället....
|
|
|
|
|
27-02-2008, 17:28
|

Medlem

|
CITAT (*Ulrica* @ 27-02-2008, 17:20)  Ok, tack. Ska nämna det för henne. Inte så kul tror jag att ha en 15-årig son som kanske har AS och så behöva vänta minst 1,5 år på besked och därmed hjäp. Skandal! Dessutom blev de nästan mobbade av skolpsykologen som inte verkade veta ett enda dugg om saken utan tyckte att sonen borde skärpa sej och sluta bygga med lego och skaffa kompisar och tjej i stället....  nästan som min tandläkare som sa när jag berättade om att jag har AS (för vissa medeciner funkar ju inte på folk me AS) (ungefär) 'jaha jag har en annan som har AS och hon känner ingen smärta det vet jag om AS' jag blev allvarligt rädd och fick inre syner om att han skulle borra i mina tänder utan bedövning ska ge ett informationsblad om AS till tandläkarna i min stad... kanske det ska ges till den där "skolspykologen"
--------------------
|
|
|
|
Pjater
|
27-02-2008, 17:35
|
Gäster

|
CITAT (Rapchic @ 27-02-2008, 17:28)  nästan som min tandläkare som sa när jag berättade om att jag har AS (för vissa medeciner funkar ju inte på folk me AS) (ungefär) 'jaha jag har en annan som har AS och hon känner ingen smärta det vet jag om AS' jag blev allvarligt rädd och fick inre syner om att han skulle borra i mina tänder utan bedövning ska ge ett informationsblad om AS till tandläkarna i min stad... kanske det ska ges till den där "skolspykologen" Medeciner funkar inte på mej i heller, som stesolid, jag blir bara uppåt dem =P
|
|
|
|
|
27-02-2008, 17:57
|

Medlem

|
CITAT (*Ulrica* @ 27-02-2008, 17:05)  Är det någon som vet om böcker av Gunnel Norrö, Gunilla Brattberg eller Gunilla Gerland finns som talböcker? En bekant har två söner som står i kö (1,5 års kö, fördjäkligt) för att testas för typ Aspergers men hon läser inte så bra/gärna. ocgh så kanske det är lättare att läsa och fråga på forum....
--------------------
|
|
|
|
Pjater
|
27-02-2008, 18:01
|
Gäster

|
Vill ni ha kontakt med en bra förening i skåne så maila attention@spray.se .. De är en av de största föreningarna här i denna staden men de reser runt i hela landet så bara maila dem om ni har fråger, de hjälper er säkert ^^
|
|
|
|
|
27-02-2008, 19:03
|

Medlem

|
Bra tips. Jag tror inte min bekant är så datorvan heller tyvärr, men jag ska förmedla bok- och föreningstips.
|
|
|
|
|
27-02-2008, 19:09
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (Rapchic @ 27-02-2008, 16:20)  tack... när jag kommer på nått annat ämne inom detta ska jag skriva en ny... min psykolog har sagt till mig att det finns väldigt lite böcker om hur det är att ha tex aspergers då tänke jag att jag kan ju skriva  Det är ju just personer med AS som kan berätta om hur det är att leva med autism. Och det är som sagt inte intelligensen det sitter i, många med AS är väldigt högt utbildade och framstående i sina yrken. Så snälla, fortsätt skriv och berätta om din diagnos! Världen behöver få veta vad det handlar om.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
27-02-2008, 19:31
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Håller med Tosan till fullo! Jag kan ju länka till min sons blogg (han med högfunktionell autism), han skriver inte så ofta i den men... http://goldug.blogspot.com/ hans hemsida http://www.djopposite.se/ En annan bra hemsida som tillhör en av hans bekanta (som har AS) http://www.kojv.net (klicka på korven på första sidan) den killen förklarar väldigt bra hur det kan vara att ha AS (Aspergers Syndrom)
Redigerat av Eva-Helene: 27-02-2008, 19:33
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
27-02-2008, 19:59
|
Medlem
Antal inlägg: 8
Medlem nr: 14 236

|
Hej alla fina människor ! Vad varm jag blir i hjärtat när jag läser era rader!! Alla egna berättelser, råd och tips om böcker. Jag har läst "en riktig människa" och "Stjärnor linser och äpplen" och det är några av de mest gripande fängslande böcker jag har läst utan undantag. Simon har inget språk än, men vi försöker visa honom tex overallen innan vi går ut så han förstår vad som ska hända. Vi har fått bra hjälp av autismcenter för små barn och de håller på nu och vägleder oss och dagiset.Simon är världens sötaste pojke och det enda man vill är att han ska vara lycklig.Nu funkar det hyfsat men sen när han blir äldre?
|
|
|
|
|
27-02-2008, 20:20
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
CITAT (zuzannah @ 27-02-2008, 19:59)  Hej alla fina människor ! Vad varm jag blir i hjärtat när jag läser era rader!! Alla egna berättelser, råd och tips om böcker. Jag har läst "en riktig människa" och "Stjärnor linser och äpplen" och det är några av de mest gripande fängslande böcker jag har läst utan undantag. Simon har inget språk än, men vi försöker visa honom tex overallen innan vi går ut så han förstår vad som ska hända. Vi har fått bra hjälp av autismcenter för små barn och de håller på nu och vägleder oss och dagiset.Simon är världens sötaste pojke och det enda man vill är att han ska vara lycklig.Nu funkar det hyfsat men sen när han blir äldre?  Du har inte (vad jag sett) sagt vilken "grad" av autism han har... Här har vi mest pratat om AS- som ju faktiskt inte är så ovanlig- och som du själv har förstått så kan " Aspergare" ofta klara sig "normalt" om de får rätt stöd. Andra former av autism känner jag sämre till , men VET att det har hänt oooooooootroligt mycket positivt de senate åren, speciellt då vad avser olika boendeformer (det kommer en tid då världens sötaste måste lämna hemmet....  ) . De boenden jag har sett liknar inte alls vad som gällde bara 15 år sedan. Min dotter bor i en helt vanlig lägenhet i ett vanligt bostadsområde, men med tillgång till personal dygnet runt. B
|
|
|
|
|
27-02-2008, 20:38
|

Medlem

|
just nu är jag jätte förvirrad... jag tror också det har med min AS att göra men jag vet inte.. min sambo säger att jag inte lyssnar på honom men det gör jag men det är lite svårt att förstå vad han menar när han ska förklara nått med karaten och börjar prata om sterion och sen ska jag visst försöka förstå mig själv och när jag frågar hur jag ska göra det så säger han att det kan han inte säga (???????) och för att förstå mig själv ska jag försöka förstå varför en blomma är vacker men det vet jag ju redan det är för att insekterna ska vilja pollinera dom men han säger att det är nån annan anledning och jag förstår inte vad nått av dethära har med karaten att göra eller att förstå mig själv... jag känner mig så dum just nu
(sorry att jag kapar tråden ni behöver inte svara om ni tycker jag har kapat den)
--------------------
|
|
|
|
|
27-02-2008, 20:47
|

Medlem

|
CITAT (Rapchic @ 27-02-2008, 20:38)  just nu är jag jätte förvirrad... jag tror också det har med min AS att göra men jag vet inte.. min sambo säger att jag inte lyssnar på honom men det gör jag men det är lite svårt att förstå vad han menar när han ska förklara nått med karaten och börjar prata om sterion och sen ska jag visst försöka förstå mig själv och när jag frågar hur jag ska göra det så säger han att det kan han inte säga (???????) och för att förstå mig själv ska jag försöka förstå varför en blomma är vacker men det vet jag ju redan det är för att insekterna ska vilja pollinera dom men han säger att det är nån annan anledning och jag förstår inte vad nått av dethära har med karaten att göra eller att förstå mig själv... jag känner mig så dum just nu
(sorry att jag kapar tråden ni behöver inte svara om ni tycker jag har kapat den) Jag tror jag förstår lite vad du menar. Lever själv med smärta, stress och depression, och när jag blir trött har jag svårt att förstå vad folk säger, jag hinner lixom glömma orden eftersom de sägs, så allt blir gallimattias. Jag kan tänka mig att han försöker förklara en känsla eller ett tankesätt, som du inte kan uppfatta och därför inte förstår. Och det är ju heller inte så lätt att förklara i konkreta ord med konkreta betydelser. Han vet inte hur han ska förklara, och du vet inte vad du ska försöka förstå. Usch, det måste vara jättefrustrerande för er bägge två. Kanske du skulle visa honom den här tråden? Och framförallt artikeln du själv skrivit. Och du, du är allt annat än dum!
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
27-02-2008, 20:48
|
Medlem
Antal inlägg: 647
Medlem nr: 2 895

|
[color="#4169E1"]Är det någon som vet om böcker av Gunnel Norrö, Gunilla Brattberg eller Gunilla Gerland finns som talböcker? En bekant har två söner som står i kö (1,5 års kö, fördjäkligt) för att testas för typ Aspergers men hon läser inte så bra/gärna.[/color] Ett och ett halvt år är en lång tid. Kolla upp om det finns vårdgaranti, ofta måste man själv begära att nyttja den när den finns. / Myskmadra
--------------------
"brukar är inte alltid"
|
|
|
|
|
27-02-2008, 20:50
|

Medlem

|
CITAT (Tosan @ 27-02-2008, 20:47)  Jag tror jag förstår lite vad du menar. Lever själv med smärta, stress och depression, och när jag blir trött har jag svårt att förstå vad folk säger, jag hinner lixom glömma orden eftersom de sägs, så allt blir gallimattias. Jag kan tänka mig att han försöker förklara en känsla eller ett tankesätt, som du inte kan uppfatta och därför inte förstår. Och det är ju heller inte så lätt att förklara i konkreta ord med konkreta betydelser. Han vet inte hur han ska förklara, och du vet inte vad du ska försöka förstå. Usch, det måste vara jättefrustrerande för er bägge två. Kanske du skulle visa honom den här tråden? Och framförallt artikeln du själv skrivit. Och du, du är allt annat än dum!  han säger att han inte orkar läsa om AS och om han skulle göra det så skulle han ändå glömma det han säger att han kände mig innan jag fick diagnosen och diagnosen förändrar inte mig
--------------------
|
|
|
|
|
27-02-2008, 20:54
|

Medlem

|
CITAT (Rapchic @ 27-02-2008, 20:50)  han säger att han inte orkar läsa om AS och om han skulle göra det så skulle han ändå glömma det han säger att han kände mig innan jag fick diagnosen och diagnosen förändrar inte mig Då ska han ju inte klaga om du inte förstår vad han försöker förklara i vad som kan vara rena gåtor för dig. Han skulle säkert ha lättare att förstå dig om han tog reda på litegrann om hur du funkar, även om han kände dig innan. Visst, du förändras inte av att du får en diagnos, men en diagnos kan berätta lite om den du är.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
27-02-2008, 21:13
|

Medlem

|
CITAT (Tosan @ 27-02-2008, 20:54)  Då ska han ju inte klaga om du inte förstår vad han försöker förklara i vad som kan vara rena gåtor för dig. Han skulle säkert ha lättare att förstå dig om han tog reda på litegrann om hur du funkar, även om han kände dig innan. Visst, du förändras inte av att du får en diagnos, men en diagnos kan berätta lite om den du är.  men han säger att han har pratat med andra som har AS och att dom förstår honom jag förstår inte vad jag ska förstå även om jag hör vad han säger
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|