Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vår första trädgård - vad plantera?
          cbe
          Inlägg 26-02-2008, 11:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 14 243

Vi har köpt hus och kommer för första gången ha en egen trädgår! Jipppie yahoo.gif Sen det blev klart har jag köpt varenda trädgårdstidning jag kan hitta och surfat som en galning på nätet. Märker att det här håller på att gå helt över styr ... Jag har ju egentligen ingen koll alls på vad jag kan odla och ingen som helst erfarenhet. Vet bara att jag vill väldigt mycket confused.gif Så jag tänkte se om jag kunde få några råd från er här.

Till saken hör att vi först flyttar in i slutet av maj så det går inte att så saker på plats under våren. Tänkte istället att jag skulle förplantera hemma i fönstret i lägenheten, eller är det bättre att köpa färdiga plantor lite senare? Det är ingen jättestor trädgård, men vi har en liten framsida i norriktning där jag gärna skulle ha någon buske som skyddar mot insyn, en sluttning ner sidan av huset i och sen en något större baksida i syd/sydväst. Det är helt nybyggt huset så än så länge finns inga rabatter, vilket jag vill ha men har även tänkt ställa stora krukor på altanen. Har ingen koll på det här med jordmån, men vet att de har lagt ut kraftigt med matjord på tomten som för övrigt ligger högt uppe på en kulle/ett berg. Tomten är mest omgiven av barrträd och sten.

Ska absolut ha tomatplantor, men i övrigt har jag tänkt mig mest blommor och buskar. Men det finns ju så många fina att jag vill köpa nästan allt blush.gif Vill ha mycket färg!

Vad rekommenderar ni? Vad är lättodlat för en novis som mig?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon