Någon frågade efter fler saker man upplevt. Jag kan berätta om två konstiga saker som hänt mig.
Min farmor i Finland låg på sjukhus okontaktbar sedan hon fått en tumör i hjärnan. Jag tänkte på henne ibland, så där normalt, "undar hur det är med farmor".
En lördag klockan halv två stog jag och diskade. Helt plötsligt hör jag farmors röst i mitt huvud, "xxxx" (båda mina förnamn, hon var den enda som sa mina båda namn) och så kände jag jätteintensivt att hon var närvarande, inte vid mig, utan
i mig. Känslan var så stark att jag tappade diskborsten. Så försvann känslan och jag fortsatte att diska och glömde bort hela grejen.
Dagen efter ringde telefonen. Det var pappas fru som sa att något tråkigt hänt. Ja, farmor är död svarade jag. Hon undrade vem som meddelat? Jag svarade att det var farmor. Dagen innan, klockan halv två. "Herregud, hur visste du när hon dog???" Jag visste det då när jag fick samtalet, innan hade jag inte kopplat saken ihop med att farmor skulle ha dött.
Ja, inte vet jag. Hon sa hejdå helt enkelt. Detta kan jag inte förklara på något annat sätt. Jag har aldrig tänkt så intensivt på någon människa, har aldrig känt någon så nära, i synnerhet inte när personen är flera hundra mil bort i ett annat land. Visst kan man förklara det med att jag var orolig över henne. Men varför kände jag henne just i dödsögonblicket och varför hörde jag hennes röst i mitt huvud? I normala fall hör jag inte röster... Förklara det om det går. Man kan heller inte bortförklara detta med att jag halvsov då detta var mitt på blanka dagen och jag diskade.
Andra saken var natten efter en närstående ung person dött. Jag var helt förtvivlad och bara grät och grät och kunde inte sova. Plötsligt kände jag att någon tog min hand, jag vände på huvudet och där var h*n, bara 30 cm från mitt ansikte och tittade på mig med en blick fylld av lugn. Så sa h*n: "Det är okej". Inget mer. Jag blinkade och h*n var borta. Jag kände mig mycket lugnare och somnade så småningom. Detta kan man lättare förklara med "hjärnspöken". Jag sökte tröst i min förtvivlan, så till den grad att min hjärna skapade denna händelse som tröst.
Det kändes visserligen verkligt, och jag
tror att det var verkligt, men som sagt, det kan varit framkallat från mig själv. I vilket fall hjälpte det mig i mitt sorgearbete, h*n tyckte det var okej, då var det okej.