|
|
  |
Mannen som talar med andar, tror ni |
|
|
|
27-02-2008, 10:01
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
För min del anser jag inte att dom som ser syner eller andar är "psykiskt labila" utan bara är drabbade av hjärnspöken. Tillfälligt eller mer frekvent. Tyvärr är det nog omöjligt att övertyga dom om detta eftersom hjärnan själv är inblandad, allt blir så verkligt då. Detta skapar givetvis en nyfikenhet hos andra. Tråkigt nog finns det människor som TE som utnyttjar detta för egen vinning. Undrar om någon som gillar TE och hans Cold reading nånsin kommer att ändra mening hur mycket avslöjande om honom som än publiceras.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
27-02-2008, 10:14
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
jag tror på andar ser själv dom men jag skulle alldrig be om pengar för sånt som jag ser... bland annat för jag ser inte så mkt av det och jag kan inte tyda... jag kan känna en närvaro men vet inte ens om detär en man eller en kvinna man kan höra saker ibland men inte "ta kontakt med bla bla bla och säg bla bla" eller om man ser det vilket är ovanligt har sett 3 saker (som inte andra ser eller inte kan finnas i vår fysiska värld,) i hela mitt liv så min förmåga är inte att "lita på" när det gäller att käna pengar plus jag tror det finns många bluffmakare i den branchen
jag brukar också vara noga med att försöka förklara det innan jag räknar det som en upplevelse (tex om man har pratat mkt om andar etc så brukar jag inte räkna nått på en dag minst) jag trorockså att det finns en vetenskaplig förklaring till andar men nu menar jag inte "nää men det var ju baara vinden" utan attdet tex kan var at man (pga energier på området) kan ha öppnat ett fönster till en annan dimention (vilket forskarna är nästan hundra på att det finns) eller att andrar finns och det helt enkelt finns en naturlig förklaring till det etc
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
27-02-2008, 10:25
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Solstorm @ 27-02-2008, 10:49)  Folkvett? Var inne och läste på den förr, men efter ett tag insåg jag hur oseriös den är. Där är man ju kritisk till precis allt. Jag kan förstå om man är kritisk till sådant som är övernaturligt, men efter ett tag så insåg jag att de ifrågasätter ju även forskningsresultat av den etablerade forskningen. Folkvett är en sida som är kritisk till allt som inte går att se i mikroskop. Det är klart att man måste kunna ifrågasätta all form av forskning, det är det enda sättet som forskning kan utvecklas. Bara för att man ifrågasätter, så är man inte nödvändigtvis kritisk. Eftersom målsättningen bla är att "i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt", så blir det naturligtvis en hel del ifrågasättande av olika former av pseudovetenskap. Men man utser ju också bla årets folkbildare: http://www.vof.se/visa-folkbildare
|
|
|
|
|
27-02-2008, 10:39
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Bettis har du varit någon gång på ett sådant möte som i alingsås? Eller en mindre seans?
Jag skulle gärna vilja gå någon gång trots att ja inte vet vad man skall tro. Att det finns många skojare är ju klart.
Elisabeth
|
|
|
|
|
27-02-2008, 10:49
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-02-2008, 10:01)  För min del anser jag inte att dom som ser syner eller andar är "psykiskt labila" utan bara är drabbade av hjärnspöken. Tillfälligt eller mer frekvent. Tyvärr är det nog omöjligt att övertyga dom om detta eftersom hjärnan själv är inblandad, allt blir så verkligt då. Detta skapar givetvis en nyfikenhet hos andra. Tråkigt nog finns det människor som TE som utnyttjar detta för egen vinning. Undrar om någon som gillar TE och hans Cold reading nånsin kommer att ändra mening hur mycket avslöjande om honom som än publiceras. Så om du inte har förmågan att uppleva något "övernaturligt" så är det hjärnspöken hos dom som har förmågan? Ganska så nedlåtande i mina ögon. Själv är jag övertygad om att många människor (inklusive jag själv) verkligen har en förmåga att kunna uppleva sådant som verkar övernaturligt (alltså sådant som är svårt att bevisa och förklara). Du skriver "tyvärr är det omöjligt att övertyga..." som om det var du som sitter inne med hela sanningen. Då är du bra självgod Ruda som bara simmar runt i din egen lilla pöl. Hade du haft lite öppnare sinnen så hade kanske även du sett att det fanns en liten bäckfåra någonstans i pölkanten som leder ut mot något annat. Sedan att det finns människor som utnyttjar detta för egen vining är ju självklart trist. Trist är det också att en del har så fruktansvärt svårt för att respektera andra människors tro och övertygelser och istället alltid ska ösa nedlåtande kommentarer om dem. Det måste väl kunna gå att diskutera en sak utan att kalla dom som inte tror som en själv för "psykiskt labila" eller att det bara är "hjärnspöken". Vad är det som säger att bara det du tror på är det enda rätta?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
27-02-2008, 10:50
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Ni som inte tror, tror ni att allt "övernaturligt" är vita fladdrande spöken, lampor som tänds och släcks utan nån förklaring, dörrar som öppnas och stängs av sej själva, knarr i en trappa som inte finns.... Svarta Damen... Rasslande kedjor... Till exempel, det vill säga såna där typiska "spökupplevelser" som man ser i filmer eller på TV. Är det sånt ni tror att det är, alltid och varje gång? Skulle vara kul att veta.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
27-02-2008, 11:07
|

Medlem

|
Jag är varken nedlåtande eller självgod, konstaterar bara att en del människor "ser" saker som inte finns i den normala sinnevärlden. Jag kommer inte att tro på sånt ända tills nån bevisar att det finns, tills dess anser jag att bilderna uppstår i personens hjärna. Tråkigt nog för en del.
--------------------
|
|
|
|
|
27-02-2008, 11:10
|

Medlem

|
Ja men Ruda! Kan du inte svara på min fråga här? Det skulle vara intressant att få veta hur en icke-troende tror att det funkar! Snääällllaaa... CITAT (Berith @ 27-02-2008, 10:50)  Ni som inte tror, tror ni att allt "övernaturligt" är vita fladdrande spöken, lampor som tänds och släcks utan nån förklaring, dörrar som öppnas och stängs av sej själva, knarr i en trappa som inte finns.... Svarta Damen... Rasslande kedjor... Till exempel, det vill säga såna där typiska "spökupplevelser" som man ser i filmer eller på TV. Är det sånt ni tror att det är, alltid och varje gång? Skulle vara kul att veta. 
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
27-02-2008, 11:19
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 27-02-2008, 11:10)  Ja men Ruda! Kan du inte svara på min fråga här? Det skulle vara intressant att få veta hur en icke-troende tror att det funkar! Snääällllaaa...  Jag tror definitivt inte på rasslande kedjor och annat dumt, utan mer på antingen naturliga saker som upplevs som onaturliga som knarrande golvplankor, eller så nånting som uppstår i hjärnan. Inbillning kan man kalla det men det ordet upplever jag som negativt, hittar dock inget bättre ord nu.
--------------------
|
|
|
|
|
27-02-2008, 11:24
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
För mig är det mest obegripliga att folk som i ena sekunden tycker det är tramsigt att tro på Gud, i nästa sekund tror benhårt på andar och spöken.
|
|
|
|
|
27-02-2008, 11:25
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Kärlek finns inte, inte heller sorg. Man kan som bekant inte mäta känslor annat än som en tillfällig blandning av olika kroppsegna kemiska ämnen. Nej, jag ger inte mycket för fundamentalisterna inom VoF.[/font] [font="Arial"]Jag skulle vilja fråga vardagsskeptikerna: hur värderar ni intuition? Finns det intuition alls? Kan man verkligen känna på sig något utan att ha fullständig vetskap? Om det finns - går det att utveckla intuitionen? Vad får man då? Kan det vara troligt att en del människor har mer av denna förmodade förmåga än andra?
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
27-02-2008, 11:26
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-02-2008, 11:07)  Jag är varken nedlåtande eller självgod, konstaterar bara att en del människor "ser" saker som inte finns i den normala sinnevärlden. Jag kommer inte att tro på sånt ända tills nån bevisar att det finns, tills dess anser jag att bilderna uppstår i personens hjärna. Tråkigt nog för en del. I din "normala" sinnevärld ja = i din hjärna. Så då har alla vi andra en onormal sinnevärld eller? Kan du kanske bevisa att det inte finns sånt? Och vadå bilder? Det finns massor av saker som kan upplevas som övernaturliga det behöver inte vara något man kan se. Ingen försöker väl omvända dig heller så varför skulle det vara tråkigt för en del att du tror som du gör. Det är mer synd om dej som går miste om en massa upplevelser.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
27-02-2008, 11:28
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-02-2008, 11:19)  Jag tror definitivt inte på rasslande kedjor och annat dumt, utan mer på antingen naturliga saker som upplevs som onaturliga som knarrande golvplankor, eller så nånting som uppstår i hjärnan. Inbillning kan man kalla det men det ordet upplever jag som negativt, hittar dock inget bättre ord nu. Tackar. Mitt "troende" är heller inte så avancerat, jag har alltså inte upplevt nåt sånt. Men dom som upplevt allt det där jag räknade upp "vet" såklart att det just är det dom har upplevt.
--------------------
|
|
|
|
|
27-02-2008, 11:33
|

Medlem

|
CITAT (Magdis @ 27-02-2008, 11:24)  För mig är det mest obegripliga att folk som i ena sekunden tycker det är tramsigt att tro på Gud, i nästa sekund tror benhårt på andar och spöken. Menar du att att du tycker att dom två ämnena hör ihop...? För mej är det milsvida områden.
--------------------
|
|
|
|
|
27-02-2008, 11:38
|

Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem nr: 9 061

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-02-2008, 10:39)  Bettis har du varit någon gång på ett sådant möte som i alingsås? Eller en mindre seans?
Jag skulle gärna vilja gå någon gång trots att ja inte vet vad man skall tro. Att det finns många skojare är ju klart.
Elisabeth Nej jag inte varit på något sådant, skulle vara väldigt intressant att besöka, visst finns det massor av skojare helt klart.
--------------------
|
|
|
|
|
27-02-2008, 11:39
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Berith @ 27-02-2008, 11:50)  Ni som inte tror, tror ni att allt "övernaturligt" är vita fladdrande spöken, lampor som tänds och släcks utan nån förklaring, dörrar som öppnas och stängs av sej själva, knarr i en trappa som inte finns.... Svarta Damen... Rasslande kedjor... Till exempel, det vill säga såna där typiska "spökupplevelser" som man ser i filmer eller på TV. Är det sånt ni tror att det är, alltid och varje gång? Skulle vara kul att veta.  Om någon verkligen tror på något sådant här, varför tankar de i så fall t ex bilen? Varför inte köra bilen utan bränsle? Eller är det fortfarande alltför opålitligt?
|
|
|
|
|
27-02-2008, 11:44
|

Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem nr: 9 061

|
CITAT (Berith @ 27-02-2008, 11:33)  Menar du att att du tycker att dom två ämnena hör ihop...? För mej är det milsvida områden. Många många mil, tycker jag. CITAT (KURT @ 27-02-2008, 11:39)  Om någon verkligen tror på något sådant här, varför tankar de i så fall t ex bilen? Varför inte köra bilen utan bränsle? Eller är det fortfarande alltför opålitligt?
--------------------
|
|
|
|
|
27-02-2008, 11:46
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Berith @ 27-02-2008, 11:33)  Menar du att att du tycker att dom två ämnena hör ihop...? För mej är det milsvida områden. Självklart hör andlighet och andlighet ihop.
|
|
|
|
|
27-02-2008, 12:06
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
CITAT (Berith @ 27-02-2008, 11:33)  Menar du att att du tycker att dom två ämnena hör ihop...? För mej är det milsvida områden. Verkligen skiljda områden!  Min djupt och uppriktigt troende sväfmor oroar sig djupt för att jag ska hamna i helvetet för att jag röker... och det kan jag inte på något sätt ta på allvar, det gör mig mest förbannad ärligt talat. Men ni som inte tror att det finns "andar och annat", har ni aldrig blivit varslade om att det är någon som kommer? Att en bildörr slår igen, en stund innan bilen faktiskt kör in på gården? Jag hör ofta att folk stampar av fötterna utanför dörren upptill en 15-20 minuter innan de verkligen är här. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|