Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Muslimer och politisk korrekthet, Hur ska man gå för att tillgodose särintressen?
          Fågelvägen
          Inlägg 02-03-2008, 11:57
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Bra poäng, GRÅ! Du skrev om Fazers lakrits med den klassiska svarta pojken (flickan?) på: "När det gäller godis får man väl ändå tycka att det är tur att godis är gott, annars hade det ju blivit dubbel rasistisk påverkan". Men egentligen borde man väl inte få sälja något SÅ SVART? g.gif Konsumenterna kan ju minnas bilden av n-g-rn och äta lakritsen på ett provocerande sätt.

Jag tycker nog man är finkänslig i överkant ibland. I Esbo (Finland) tog man bort betongskulpturer i form av grisar. De hade placerats ut för att hindra biltrafik på gångbanor och öppna platser. De såg helt trevliga ut jämfört med vanliga fyrkantiga klossar, tyckte många. De togs bort av hänsyn till ortens muslimer. Som visade sig helt oförstående confused.gif och absolut inte hade ställt några krav i den vägen.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-03-2008, 12:04
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Undrar vem det är som hittar på att vissa ord är rasistiska. Ibland förstår jag inte varför ord plötsligt blir så negativt laddade och folk blir tagna för att vara rasister för att dom använder dom tidigare helt vedertagna orden som inte alls sågs som rasistiska. Jag erkänner villigt att jag fortfarande säger "negerbollar" men gör det inte med någon rasistisk baktanke utan endast för att jag antagligen tar väldigt god tid på mig att anamma nymodigheter. Sen i starten skulle man kunna säga eftersom jag alltid kommer några år efter. angel_not.gif

Ska sluta säga "negerbollar" nu.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Pirum
          Inlägg 02-03-2008, 12:31
          Länk hit: #43

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Ett problem för Fazer var väl att produkten var välkänd i Finland, och ingen reagerade mycket över den eftersom de var så vana. Man såg det som en produkt, symbolen i sig påminde om produkten och inget annat. Inför en internationell lansering hade symbolen varit omöjlig att ha kvar, av rent kommersiella skäl om inte annat, eftersom den så starkt påminner om blackface-stereotypen, numera av de flesta utdömd som i det närmaste komplett rasistisk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface

--------------------
          zon2.5

Citera
          rahmat2
          Inlägg 02-03-2008, 15:33
          Länk hit: #44

Gäster

CITAT (Pirum @ 02-03-2008, 12:31) *
          Ett problem för Fazer var väl att produkten var välkänd i Finland, och ingen reagerade mycket över den eftersom de var så vana. Man såg det som en produkt, symbolen i sig påminde om produkten och inget annat. Inför en internationell lansering hade symbolen varit omöjlig att ha kvar, av rent kommersiella skäl om inte annat, eftersom den så starkt påminner om blackface-stereotypen, numera av de flesta utdömd som i det närmaste komplett rasistisk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface

Vad äckligt!
          Att bara tjäna pengar hur som helst är minst sagt äckligt!

Rahmat

Citera
          rahmat2
          Inlägg 02-03-2008, 16:35
          Länk hit: #45

Gäster

CITAT (Grå @ 02-03-2008, 11:29) *
          Eh... ok!
          Bra att du meddelade det... så att jag inte behöver notera ogiltig frånvaro..!
          wink.gif

Nu får du faktiskt avpricka min frånvaru!

Citera
          rahmat2
          Inlägg 02-03-2008, 18:11
          Länk hit: #46

Gäster

CITAT (Stintan43 @ 02-03-2008, 12:04) *
          Undrar vem det är som hittar på att vissa ord är rasistiska. Ibland förstår jag inte varför ord plötsligt blir så negativt laddade och folk blir tagna för att vara rasister för att dom använder dom tidigare helt vedertagna orden som inte alls sågs som rasistiska. Jag erkänner villigt att jag fortfarande säger "negerbollar" men gör det inte med någon rasistisk baktanke utan endast för att jag antagligen tar väldigt god tid på mig att anamma nymodigheter. Sen i starten skulle man kunna säga eftersom jag alltid kommer några år efter. angel_not.gif

Ska sluta säga "negerbollar" nu.

En vanlig människa brukar inte uttrycka sig sådant som du gör, varför?

1) Ett av världen största länder byggdes av svett och blod från slavar som var just svarta.

2) Långt senare användes dessa svarta människor från USA i andra världskriget för att befria Europa. Själva de svarta amrikanerna saknade friheten i USA att sätta sig i bussen där de ville( se The war från kunskapskanalen).

3) Du är säkert så gammal att komma ihåg att regimen i Sydafrika trampade på de flesta av sin befolkning var en regering betående av vita rasister.

4) I Sverige historien med Lasermannen är inte så länge sen.

Trots allt detta tror du att kravet på ett företag att inte använda sig av ett svart ansikte för sin godis som så irrelevant, är för mycket. Tror du att någon sitter fortfarande och bestämmer vad är rasistisk? Hur insnöade får man vara?

Rahmat

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-03-2008, 19:18
          Länk hit: #47

Medlem

Men snälla nån hur tolkar du det man skriver egentligen?

Ja jag är tillräckligt gammal för att ha upplevt andra världskriget och jag vet mycket väl allt du räknar upp men jag tror att du missförstog mig totalt eller så är jag väl inte en vanlig människa. Vad jag ville ha sagt var att när jag växte upp och under lång tid så var det inte något fult eller rasistiskt att säga neger, kalla Pippis pappa negerkung eller stå i köket och göra negerbollar. Man sa helt enkelt neger om en svart person utan att man för den skull var rasist. Första gången jag såg och träffade en svart person var i slutet på 40-talet då han kom som gäst i vårt hem och han behandlades som vilken annan gäst som helst. För övrigt har vi ofta haft gäster från jordens alla hörn. Så du ska inte tro att jag är helt okunnig om hur världen sett och ser ut och rasist är jag inte ett skvatt.

Självklart begriper jag att företagen idag inte kan använda sig av dylika bilder som symboler på godisförpackningar och annat. Men då dom en gång i tiden skapade dessa förpackningar med svarta ansikten var det ju inte för att dom var rasister.

--------------------

Citera
          rahmat2
          Inlägg 02-03-2008, 19:47
          Länk hit: #48

Gäster

CITAT (Stintan43 @ 02-03-2008, 19:18) *
          Men snälla nån hur tolkar du det man skriver egentligen?

Ja jag är tillräckligt gammal för att ha upplevt andra världskriget och jag vet mycket väl allt du räknar upp men jag tror att du missförstog mig totalt eller så är jag väl inte en vanlig människa. Vad jag ville ha sagt var att när jag växte upp och under lång tid så var det inte något fult eller rasistiskt att säga neger, kalla Pippis pappa negerkung eller stå i köket och göra negerbollar. Man sa helt enkelt neger om en svart person utan att man för den skull var rasist. Första gången jag såg och träffade en svart person var i slutet på 40-talet då han kom som gäst i vårt hem och han behandlades som vilken annan gäst som helst. För övrigt har vi ofta haft gäster från jordens alla hörn. Så du ska inte tro att jag är helt okunnig om hur världen sett och ser ut och rasist är jag inte ett skvatt.

Självklart begriper jag att företagen idag inte kan använda sig av dylika bilder som symboler på godisförpackningar och annat. Men då dom en gång i tiden skapade dessa förpackningar med svarta ansikten var det ju inte för att dom var rasister.

Vill inte använda ditt anvädarnamn för att kalla på dig, för det kan vara långt ifrån ditt namn.
          Där du lagt ditt inlägg höll vi på just prata om företagens användning av det som betraktas idag som omänskligt.

Insnöade använde jag och inte rasist. Och vet att du säger saker som alla andra av din egen övertygelse. Men massa som man sagt under andravärldskriget betraktas idag som rasistisk. Det har inte med dig att göra. Idag vet människor bättre och formulerar sig utan att bry sig om vare sig människors utseende eller religion.
          Kram!
          Rahmat

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-03-2008, 20:04
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (rahmat2 @ 02-03-2008, 19:47) *
          Vill inte använda ditt anvädarnamn för att kalla på dig, för det kan vara långt ifrån ditt namn.
          Där du lagt ditt inlägg höll vi på just prata om företagens användning av det som betraktas idag som omänskligt.

Insnöade använde jag och inte rasist. Och vet att du säger saker som alla andra av din egen övertygelse. Men massa som man sagt under andravärldskriget betraktas idag som rasistisk. Det har inte med dig att göra. Idag vet människor bättre och formulerar sig utan att bry sig om vare sig människors utseende eller religion.
          Kram!
          Rahmat

Ja insnöad är jag inte heller! Det du säger är ju självklarheter.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-03-2008, 20:22
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Stintan43 @ 02-03-2008, 20:04) *
          Ja insnöad är jag inte heller! Det du säger är ju självklarheter.

Visst är det så Stintan! tummenupp.gif kompiskram.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Ralf
          Inlägg 02-03-2008, 20:27
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Och Margareta Kjellberg sjöng om Hottentotter på 50-talet och denna skiva utgavs igen för några år sen, men fick snabbt dras in.... smile.gif

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 02-03-2008, 22:18
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Alltså, svarta hävdar att de inte är negrer. Då så! Om jag säjer negerbollar så behöver väl ingen ta åt sej, eller hur? Observera att jag har svarta barn och hävdar att människovärdet inte sitter i hudfärgen, men en negerboll är för mig en negerboll och inte en människa! En negerboll är gjord av choklad och den äter man.

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Ralf
          Inlägg 02-03-2008, 23:52
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Lilla Birka @ 02-03-2008, 22:18) *
          Alltså, svarta hävdar att de inte är negrer. Då så! Om jag säjer negerbollar så behöver väl ingen ta åt sej, eller hur? Observera att jag har svarta barn och hävdar att människovärdet inte sitter i hudfärgen, men en negerboll är för mig en negerboll och inte en människa! En negerboll är gjord av choklad och den äter man.

Nu snurrar du väl till det hela lite, ordet neger är ett nedsättande ord om en viss grupp människor.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 03-03-2008, 00:06
          Länk hit: #54

Gäster

Ville bara att detta skulle läsas av de som inte läst det, annars jag tänker inte säga nåt.

Rahmat

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 03-03-2008, 00:12
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

CITAT (Ralf @ 02-03-2008, 23:52) *
          Nu snurrar du väl till det hela lite, ordet neger är ett nedsättande ord om en viss grupp människor.

Neger betyder svart och är inte i mina öron nedsättande, däremot är nigger nedsättande!

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 03-03-2008, 00:38
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

neger, nigger, svartskalle är tre ord med exakt samma innebörd, de är ett skällsord för en person med sitt ursprung i afrika. Om någon skulle kalla dig för blekarsle, tippexskalle och vitling så skulle du nog oxå bli lite sur. Lägg då till några hundra år av förtryck plus att ordet neger användes på något man på den tiden inte ens betraktade som människor utan som vildar och halvapor. Kan ju kalla dig för spökapa kanske eller babiankärring/gubbe.
          Bara för man växt upp med ord som neger så är inte det okej, tänk om man växt upp i Nazityskland och resonerat så idag...

Citera
          Grå
          Inlägg 03-03-2008, 06:36
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (theseraphim @ 03-03-2008, 00:38) *
          neger, nigger, svartskalle är tre ord med exakt samma innebörd, de är ett skällsord för en person med sitt ursprung i afrika. Om någon skulle kalla dig för blekarsle, tippexskalle och vitling så skulle du nog oxå bli lite sur. Lägg då till några hundra år av förtryck plus att ordet neger användes på något man på den tiden inte ens betraktade som människor utan som vildar och halvapor. Kan ju kalla dig för spökapa kanske eller babiankärring/gubbe.
          Bara för man växt upp med ord som neger så är inte det okej, tänk om man växt upp i Nazityskland och resonerat så idag...

Jag håller med dig till fullo.

Men alla ord kan användas som nedsättande skällsord, det beror på i vilket sammanhang de används. Alla vet väl vad ordet "älskling" kan framkalla för rödstrumpat monster som när en man i hög position använder det när han ska klanka ner på en kvinnlig kollega. Annars är ju ordet "älskling" det vedertaget vackraste man kan kalla varandra.

Negrer och Hottentotter är folkslag. I skandinaviska öron är båda de här orden ganska fantasiframkallande och därmed har tycker vi oss ha rätten att använda dem hur vi vill. Jag tror inte att en Neger har något emot att bli omtalad som Neger, beroende på hur det görs, men jag förstår om en Ashanti blir förbannad om han blir omtalad som Neger.
          Här i småland hade det tagit hus i h*****e om någon hade kallat mig skåning då jag personligen tycker att man skulle gräva av gränsen mellan småland och skåne och putta över det till Danmark och ännu värre hade det blivit om en ståkkhålmare skulle nvända det som skällsord.

Men vad jag vet, så har inte chokladbollarna gjort något uppror, och jag har faktiskt inte hört talas om än att Negrerna skulle ha något emot att vi uppkallat godis efter dem.
          Sedan håller jag med rahmat om att blackfacereklamen som visats ovan är mycket osmakligt gjort, som han säger - äcklig. De visar på dåtidens okunskap och ointelligens bland ett folkslag som trodde att de var smartare än vad de i själva verket var. Europeer, Skandinaver och Amerikaner.

Edit: Lade till ett ord.

Redigerat av Grå: 03-03-2008, 06:37

Citera
          Gita
          Inlägg 03-03-2008, 12:03
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Ralf @ 02-03-2008, 23:52) *

Hur löser man detta problem i spansktalande länder, där negro/negra faktiskt betyder färgen svart.?
          Gita

Citera
          LadyG
          Inlägg 03-03-2008, 12:08
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Gita @ 03-03-2008, 12:03) *
          Hur löser man detta problem i spansktalande länder, där negro/negra faktiskt betyder färgen svart.?
          Gita

Funderade på vad man skulle kalla Gato Negro om man nu inte får säga så..?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Myosotis
          Inlägg 03-03-2008, 15:42
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Det var väl så min svarta kompis resonerade också (se ovan), men som vit icke-rasist är man kanske rädd att använda "negerboll" för att folk då skulle tro att man är rasist?

--------------------
          Det ska gå.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-10-2025, 20:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon