Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kommunal, medlemsavg,a-kassa?
          sqrulan
          Inlägg 28-02-2008, 09:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

I hela mitt yrkesverksamma liv har jag varit medlem i kommunal.nu tycker jag att medlemsavgiften har blivit väldigt hög så jag funderar på att säga upp mitt medlemsskap.Kan man säga upp medlemskapet men ändå betala till a-kassan?Dom har ju även tecknat nån hemförsökring med Folksam,vad händer med den om man går ur?jag är väldigt dåligt insatt i detta så därför tänkte jag höra om någon här har erfarenheter om detta.Ska det vara en skriftlig uppsägning med nån speciell blankett eller räcker det
          att man själv skriver ett brev?

--------------------

Citera
          Tezzla
          Inlägg 28-02-2008, 09:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Bra fråga! Hoppas det kommer svar. Jag är också med i kommunal men funderar på att gå ur av diverse anledningar, b.l.a. gillar jag inte att vara tvångsansluten till Folksam ranting.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          KURT
          Inlägg 28-02-2008, 09:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Javisst kan man göra det, det är ju själva avsikten med regeringens höjning av a-kassan, att bryta sambandet mellan a-kassan och facket. Förhoppningsvis kan det få som bieffekt att facket förnyar sig och engagerar sig mera.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 28-02-2008, 10:00
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

ranting.gif Jag är mest irriterad över att det är så dyrt,över 500:- i månaden blir mycket pengar på ett år!!!!Sedan denna förhöjda
          finanseringsavgift på 240:-????

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 28-02-2008, 10:09
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (sqrulan @ 28-02-2008, 09:51) *
          Dom har ju även tecknat nån hemförsökring med Folksam,vad händer med den om man går ur?jag är väldigt dåligt insatt i detta så därför tänkte jag höra om någon här har erfarenheter om detta.Ska det vara en skriftlig uppsägning med nån speciell blankett eller räcker det
          att man själv skriver ett brev?

edit: Vad hände nu då?? Inlägget for iväg innan jag hann skriva.

Självklart har man inte kvar någon förmånsförsäkring om man går ut, men det kan vara idé att kolla upp om ens partner har någon liknande försäkring genom sitt fack.
          Jag tror inte att du behöver någon blankett men facket lär ju höra av sej till dej ifall det inte räcker med vanligt brev.

Redigerat av Cacki: 28-02-2008, 10:16

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Anma
          Inlägg 28-02-2008, 11:17
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Innan man går ur facket bör man noga gå igenom vilka försäkringar som ingår i fackavgiften och jämföra med hur skillnaden blir om man tecknar de försäkringarna privat. Den förhöjda
          finanseringsavgiften på 240:- kommer man inte undan genom att gå ur facket för den hänger på A-kassan.

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 28-02-2008, 11:43
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Jag tycker du skall gå in på Kommunals hemsida och läsa vad du har för förmåner av att vara med i facket
          Du har livförsäkring och olycksfallsförsäkring för dig själv och din familj samt Medlemspension och dessa
          försvinner om du går ur
          Kolla vad ev, privata försäkringar kostar och vad dom ger jämnfört med fackets, dessutom har du ingen som
          ställer upp om det strular till sig på jobbet

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Felicia
          Inlägg 28-02-2008, 12:18
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 776
          Medlem nr: 7 076

Jag tycker också det är dyrt men det främsta skälet till att jag är kvar i facket är att det är omistligt ifall man får trassel på jobbet. Har också upplevt detta på mitt förra jobb hade då enorm hjälp av mitt fack, hade inte heller fått upp min lön ifall det inte varit för mitt duktiga ombud rose.gif
          Nu beror det ju förstås på vilket fack man är medlem i.
          På den arbetsplatsen hade vi både SKTF och SEKO men det var bara den sistnämnda som ställde upp så dom fick sen flera nya medlemmar efter de turer som var på tapeten då.
          Nu har jag, som väl är, fått annat jobb med förnuftiga chefer så nu verkar det inte vara aktuellt med sådant trassel mera men jag tänker ändå vara kvar för man vet ju aldrig. Det dom hjälpte mig då var värt avgiften alla gånger! tummenupp.gif
          Försäkringarna är det minsta jag tänker på faktiskt.

--------------------

Felicia, glad odlare i Zon 7

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-02-2008, 12:50
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Men höjningen av fackavgiften har väl med något regeringsbeslut att göra har jag för mig ?

Visst kan man väl vara med i bara A-kassan men som flera andra har sagt så ska man kolla vad man går miste om genom att gå ur. Om du inte är nöjd med Kommunal så kanske det finns något annat fack som du kan var med i ?

Jag bytte fack tills jag hittade ett som jag " trivdes " med. Har ett helt otroligt bra fack nu , ett litet SACO-förbund.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Anma
          Inlägg 28-02-2008, 12:52
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 28-02-2008, 12:50) *
          Men höjningen av fackavgiften har väl med något regeringsbeslut att göra har jag för mig ?

Höjningen är inte höjning av Fackavgiften, utan en höjning av A-kasseavgiften... Ja, efter regeringsbeslut.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-02-2008, 12:55
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Anma @ 28-02-2008, 12:52) *
          Höjningen är inte höjning av Fackavgiften, utan en höjning av A-kasseavgiften... Ja, efter regeringsbeslut.

Jo men jag har för mig att det inte " bara " var A-kassan som det var fråga om utan även något annat som man ålade facket att ta betalt för.

A-kasseavgiften i ett visst fackförbund har ju att göra med hur många arbetslösa det finns i just det fackförbundet så det kan ju vara svårt för facket att göra något åt det.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Anma
          Inlägg 28-02-2008, 13:08
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 28-02-2008, 12:55) *
          Jo men jag har för mig att det inte " bara " var A-kassan som det var fråga om utan även något annat som man ålade facket att ta betalt för.

Du kanske tänker på att regeringen bestämde att ta bort fackavgiftsavdraget i deklarationen?

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 28-02-2008, 18:49
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

I allafall före nyår så var bara avgiften till A-kassan 417:-/mån Och den var lika för alla oberoende vad man tjänade. Och själva avgiften till kommunal var 1% av lönen före dragen skatt

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-02-2008, 19:09
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Anma @ 28-02-2008, 13:08) *
          Du kanske tänker på att regeringen bestämde att ta bort fackavgiftsavdraget i deklarationen?

Nej det var något annat. Hmmmmmm vilket minne man har ! confused.gif

Ingen annan som kommer ihåg ?

Det där med tvångsanslutning till försäkring tyckte inte vi heller om . Min man var tidigare med i SKTF men gick till ett annat förbund för ett par år sedan. Nu är det tjafs på hans jobb angående hans sjukskrivning och hur hans chef har betett sig .

Både lokala och centrala facket ställer upp och försöker hjälpa honom . De har kopplat in ombudsman och jurist.

Sådant kan också vara bra att tänka på när man funderar på att gå ur facket d v s om det händer något så är det bra med någon som ställer upp och hjälper till .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-02-2008, 19:50
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Oavsett hur bra man tycker att facket är och hur mkt man tycker man får för avgiften så kvarstår det faktum att den nuvarande regeringen för en antifacklig politik.

Genom att ta bort skatteavdragen för a-kassa och fackavgift, samtidigt som staten inte längre stöttar a-kassorna med skattemedel utan tvärtonm vill att de ska ge ett överskott så blir hela paketet orimligt dyrt. I vissa fall handlar det om mer än en tredubbling av avgifterna.

Fattig yrkesarbetande människa står då inför valet hur hon ska försöka minska kostnaden. Har man bara något år till pension så väljer man kanske att gå ur a-kassan. Andra inser att det är en mindre ekonomisk risk att gå ur facket.

Att männsikor väljer att lämna a-kassan är ett problem för regeringen, alltså diskuterar man att göra den obligatorisk. Att männsikor lämnar facket är snarast en glädje, och möjligen eller kanske t.om. troligen, en beräknad effekt av förändringen.

edit: stavfel

Redigerat av aq42: 28-02-2008, 20:47

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          rahmat2
          Inlägg 28-02-2008, 19:58
          Länk hit: #16

Gäster

CITAT (aq42 @ 28-02-2008, 19:50) *
          Oavsett hur bra man tycker att facket är och hur mkt man tycker man får för avgiften så kvarstår det faktum att den nuvarande regeringen för en antifacklig politik.

Genom att ta bort skatteavdragen för a-kassa och fackavgift, samtidigt som staten inte längre stöttar a-kassorna med skattemedel utan tvärtonm vill att de ska ge ett överskott så blir hela paketet orimligt syrt. I vissa fall handlar det om mer än en tredubbling av avgifterna.

Fattig yrkesarbetande människa står då inför valet hur hon ska försöka minska kostnaden. Har man bara något år till pension så väljer man kanske att gå ur a-kassan. Andra inser att det är en mindre ekonomisk risk att gå ur facket.

Att männsikor väljer att lämna a-kassan är ett problem för regeringen, alltså diskuterar man att göra den obligatorisk. Att männsikor lämnar facket är snarast en glädje, och möjligen eller kanske t.om. troligen, en beräknad effekt av förändringen.

Håller med till 100% !
          Rahmat

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-02-2008, 19:59
          Länk hit: #17

Medlem

Onekligen känns det som om alla som kan företräda den " lilla människan " ska bort enligt nuvarande regering. Verkar nästan som om man vill styra och ställa med oss hur som helst.

Jag skulle aldrig gå ut facket . Har haft så mycket hjälp av dem och vet att det kan gå snett när som helst för vem som helst.

Däremot som sagt var skulle jag byta fack om jag inte var nöjd med det nuvarande. Inte har ni väl t ex kvar försäkringen i ett försäkringsbolag som inte ger ersättning när något hänt ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-02-2008, 20:06
          Länk hit: #18

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Fast det är inte alltid så lätt att byta fack heller, för hur många alternativ finns det? Ofta bara syndikalisterna eller akademikerna känns det som. Jag var med i Svenska Elektrikerförbundet tidigare, men mer eller mindre tvångsförflyttades till Metall. Där är jag kvar tills vidare, eftersom det vid strul (som jag inte kan komma på vad det skulle vara) känns som att Metall kan hjälpa mig bättre än syndikalisterna (jag skulle väl vara ensam syndikalist hos min arbetsgivare) eller akademikerna skulle kunna. (

Redigerat av Pirum: 28-02-2008, 20:07

--------------------
          zon2.5

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-02-2008, 21:17
          Länk hit: #19

Medlem

Så vitt jag förstår så får man vara med i nästan vilket fackförbund man vill , en del ställer krav på examen eller liknande inom något område där de organiserar folk.

Jag har i femton år varit ensam från mitt fack på mina två senaste arbetsplatser. Har inte varit några problem . När jag började jobba på dessa ställen tog jag kontakt med det fack som de flesta av mina arbetskamrater tillhörde och talade om varför jag ville vara kvar i mitt fack. Var inga problem , antingen fick de mandat att ta med mig i sina förhandlingar eller också fick arbetsgivaren förhandla direkt med mig .

Min man gick från SKTF till ingenjörsförbundet utan att ha formell examen . Han har jobbat inom sitt område , datanät , i sådär 25 år så då räknades det som om att han hade motsvarande kunskaper.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Cacki
          Inlägg 28-02-2008, 21:52
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Jag släpper inte heller mitt medlemskap i facket i första taget. Alla fördelar med att vara med är redan nämnda.
          Vill bara göra ett litet inlägg till mamamaggans inlägg. Om det är väldigt "turbulent" på arbetsplatsen kan det vara en stor fördel att tillhöra majoritetsförbundet. De har oftast avtalsrätten till kollektivavtalet och har därför också störst möjlighet att påverka situationen för sina medlemmar. I riktigt pressade situatioer så ser man ju till att "de sina" klarar sej i första hand.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 10:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon