Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dammen läcker.., men jag hittar inte var...hjälp!
          Ariel
          Inlägg 28-02-2008, 19:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem nr: 10 965

Min nya damm sinar sakta men säkert och jag kan inte hitta var. -cry-.gif Om det hade varit ett stort läck så hade jag väl kunna hitta på det, men nu...ett stilla stril. Och även om katterna använder dammen som vattenskål så dricker de inte 50 liter på en vecka .

I ena änden har jag låttit torven går över kanten, men nu är vattenytan under den nivån. Jag vet 17 inte hur jag ska kunna hitta ett pyttehål. Finns det nån vänlig själ med ett tips???
          Eller är det bara att treva sig fram ?

Trots allt vårliga hälsningar / Ariel

--------------------
          Hoppet är för det mesta en dålig vägvisare, men det är ett mycket trevligt sällskap på vägen.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 15)
          Gunilla T
          Inlägg 28-02-2008, 19:27
          Länk hit: #2

Gäster

Så tråkigt...om det verkligen gått hål. Det slutar ju läcka när vattenhöjden nått "hålet" och då kanske det kan vara enklare att hitta.

Har du gummiduk eller plast?

Du skrev att du låtit torven gå ner till vattnet, det kan iofs vara kapillärkrafter som gör att vattnet sjunker, vattnet sugs uppåt om det har något att följa.

Citera
          Ariel
          Inlägg 28-02-2008, 19:44
          Länk hit: #3

Medlem

Torven kanske "hjälpte" till med urtappningen i början, men nu är vattenytan under torvkanten. Jag har kritat ett märke på dammduken och det sjunker fortfarande trots regnet, men kanske "bara"ca 5mm per dag. Har redan börjat plocka upp vattenväxter o ställa i hinkar för att de inte ska skadas.

Har PVCduk, med gullfiber och trasmattor o sand under, så det borde ju inte ha gått hål i botten. Hoppas jag.

Imorgon tänkte jag börja ta upp alla stenar från kanter o avsatser o se om jag kan se/känna något. Det vill säga...om jag inte blåser bort ...det ska bli storm imorgon...igen...suck...strömlöst...igen.

--------------------
          Hoppet är för det mesta en dålig vägvisare, men det är ett mycket trevligt sällskap på vägen.

Citera
          MariaS
          Inlägg 29-02-2008, 12:29
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

När värmen börjar komma, så sätter vattenväxterna igång och dra vatten. Altså ett vanligt fenomen för dammägare så här års. Låt växterna vara och vänta ett tag istället. Det är inte förrän hela plantorna står torrt, som du behövr fundera på om det verkligen är en läcka i dammen.

Citera
          Maggan H
          Inlägg 29-02-2008, 19:16
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Jag lider verkligen med dig, så många läckor som vi har haft i vår damm innan vi hittade ett pvcklister som håller! Vi har många skarvar för dammen är så himla oregelbunden och dessutom glasfiber på halva delen, så den är hopkopplad med dammduk på flera ställen. Om du vet att ni har en skarv, börja och leta där. Om ingen har varit och gått i dammen är sannolikheten liten att det skulle vara hål någon annanstans.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Solstorm
          Inlägg 29-02-2008, 19:46
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT
          Om ingen har varit och gått i dammen är sannolikheten liten att det skulle vara hål någon annanstans.

Ifall du inte har sork

Citera
          MariaS
          Inlägg 29-02-2008, 22:51
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Solstorm @ 29-02-2008, 19:46) *
          Ifall du inte har sork

...men då läcker det! Ett par kubik per dag!

Citera
          Ariel
          Inlägg 01-03-2008, 11:57
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Maggan H @ 29-02-2008, 19:16) *
          Om ingen har varit och gått i dammen är sannolikheten liten att det skulle vara hål någon annanstans.

Ja, gått i den har jag ju , barfota, när jag inredde med sten o sånt, men det var i somras. Nog skulle jag märkt om jag trampat sönder nånstans. Men det förstås, med det eviga regnadet som var , så skulle jag kanske inte det. giggle.gif

Men jag har Sork ranting.gif , (jag skäller på alla fem katter som bara latar sig o gör nya katter) men i så fall skulle väl dammen nästan vara tömd efter två veckor, som är så länge som jag har sett att vattnet sjunkit efter att isen försvann. Den är på ca 8 m3.

Folien är förvisso skarvad men det var den när jag köpte den. Och i så fall är det väl en reklamation?

I natt har det ösregnat här så mina "sjunkmärken" är borta. Har dock tagit ur två växter som stod på en avsats som började se snustorr ut (innan regnet).

--------------------

Citera
          Solstorm
          Inlägg 01-03-2008, 12:24
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Har du några limmade skarvar i duken? Det kan vara en så liten miniyttepytte läcka att det bara läcker ut om det är ett visst tryck på vattnet. Och då är det inte lätt att hitta var.

Citera
          Ariel
          Inlägg 01-03-2008, 13:00
          Länk hit: #10

Medlem

Jag tror att skarvarna är svetsade.

Jag har också funderat på om det måste vara ett tryck på hålet(om det är ett hål) för att det ska läcka. Det sjunker ju "bara" ca 5mm per dygn. (Utom när det regnar.) Så det var kanske därför det försvann så mycket vatten i början.

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 01-03-2008, 16:46
          Länk hit: #11

Medlem

Med en så liten damm, är jag säker på att det är växterna som börjar vattendra! Dessutom sker en viss vattenavdunstning när solen värmer på ytan. ½cm/dygn är ingen läcka, om nivån dessutom höjer sig vid regn, behöver du nog inte oroa dig.

Här har jag en damm på 25kubik. Sorken har varit framme. Så här sjunker det 5cm/dygn! och har gjort även under den lilla is som varit under vintern. Halvvägs ner slutar nivån att sjunka, vilket gör att jag nu vet var jag ska leta efter sorkskadorna ranting.gif

Citera
          Ariel
          Inlägg 01-03-2008, 17:52
          Länk hit: #12

Medlem

Vad tror ni? Ska jag fylla på vatten o ha stenkoll om det sjunker "plums" eller "stril" ?

Maria - kollade på din damm...jag vill också ha en bro biggrin.gif

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 01-03-2008, 18:14
          Länk hit: #13

Medlem

Fyll du på och räkna med att få göra detta några gånger tills alla växterna satt igång ordentligt. Detta är ett mycket vanligt fenomen på vårkanten och många tror som sagt attt dammarna läcker, vilket de i de flesta fall inte gör.

Bron är en egen konstruktion, som jag slet med i några dagar.

Citera
          Ariel
          Inlägg 03-03-2008, 12:48
          Länk hit: #14

Medlem

Jag har inte så många växter i dammen just nu, närmare räknat två styck, en näckros och en svalting, men det är förstås ganska stora krukor.
          Jag tror jag gör som ni föreslår o fyller på dammen igen o ser vad som händer. ( Mannen tycker jag ska vänta , han ska alltid ta allt så lugnt o sakta , jag blir tosig crazy.gif )

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 03-03-2008, 13:22
          Länk hit: #15

Medlem

Om du väntar, förlänger du bara "urvattningen" från växterna. fyll på ofta nu i början, så slipper du också algtillväxten när det blir ännu varmare.
          Fyller man på med vatten runt 10-12 grader, kommer det gröna flytalger och gör dammen till spenatsoppa. Inget kul att se och tar evigheter innan det försvinner.

Citera
          Ariel
          Inlägg 08-03-2008, 11:13
          Länk hit: #16

Medlem

Igår fyllde jag på dammen. I morse var den fortfarande full, kanske sjunkit något men det har iaf inte sagt"Slurp".
          Håll tummarna!
          Tack för alla råd thanks.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2025, 18:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon