Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Perenner som växer sig höga och eventuellt blommar, redan i sommar?
          Stormhatt
          Inlägg 29-02-2008, 09:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 11 478

Vllka perenner kan hinna växa till sig och bli stora (höga) och förhoppningsvis blomma redan i sommar om jag sår dem först nu?

Tacksam för svar

--------------------
          //Nybyggt hus, söderläge i fjällen, zon 8 med vinterträdgård samt naturtomt i västerläge med Åreskutan i horisonten. Zon 6-7.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 29-02-2008, 09:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har för mig att t ex riddarsporre och stormhatt blommar första året. De blir ju rejält höga också , har en planta riddarspoore som blir nästan 2 meter.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Stormhatt
          Inlägg 29-02-2008, 13:44
          Länk hit: #3

Medlem

Ja, jag har ju redan ett antal vild nordisk stormhatt på tomten, samt några hundra utanför så jag tänkte jag skulle variera mig lite wink.gif

Skrev en tråd under häckar...ville ha lite förslag till en perennahäck. Bor i zon 6-7 och västerläge. En glänta i skogen, med åreskutan i horisonten.

Har tänkt mig en grundstomme av olika riddarsporrar, men hade tänkt blanda ut med lite annat. De får gärna vara över 1-1,5 m höga. Ett annat alternativ som jag funderade på var att ha en bakgrund av armeringsmatta som "staket" och låta tex humle och clematis klättra på den och sen ha en perennarad framför. Förslag? Bilder?

--------------------
          //Nybyggt hus, söderläge i fjällen, zon 8 med vinterträdgård samt naturtomt i västerläge med Åreskutan i horisonten. Zon 6-7.

Citera
          Juli S
          Inlägg 29-02-2008, 16:24
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 12 948

Malva, jag har en lilla, heter "Magic Holly", verkligen imponerande. Tyvärr, jag har inga bilder, men den växer snabbt, blir 1,5 meter hög och blommar hela sommaren wub.gif .

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 29-02-2008, 16:28
          Länk hit: #5

Gäster

Även om riddarsporren kan blomma första året vid tidig sort tror jag inte du kan räkna med att den blir så hög första året. Jag sådde 1 mars förra året ett antal olika riddarsporrar, ett par av sorterna blommade men betydligt senare än de "ska" och plantorna var säkert inte mer än 40cm hög. Jag kan inte på rak arm komma på någon perenn som hinner bli särskilt stor sin första säsong. Inte ens de "ettåriga" sorterna av stockrosor blir särskilt stora hos mig i allafall. Men kan du inte satsa på några höga ettåringar denna första säsong? Att liksom blanda med?
          Din ide med armeringsmatta och klängväxter som bakgrund tror jag blir jättebra. Humlen skulle jag personligen undvika, den börjar ju om från början varje år och fjolårs resterna tror jag kan bli lite "jobbiga" att rensa bort från en armeringsmatta. Men jag kanske har fel där.

Citera
          Stormhatt
          Inlägg 29-02-2008, 17:11
          Länk hit: #6

Medlem

Malvan låter inte helt fel... tummenupp.gif

Jag sådde ifjol ett antal olika riddarsporrar, bland annat sorten "Percival", så jag hoppas de har överlevt. Har även sått en drös sommarblommor, men kom på att jag glömt bort min nya rabatt "perennahäcken" (hur man nu kan göra det, men jag skyller på för mycket snöskottning) och tänkte höra om ni visste några som sätter fart redan i sommar. Men, jag får nog göra som du säger Eva och blanda in alla mina sommarblommor där (rosenskäror i massor, vallmovarianter, luktärter klockor och lite annat) och vänta tills perennerna växer till sig.

Köpte förresten en pluggbox på granngården idag, bara för att jag måste testa (149 kr) Men, vad liten den var, jag trodde den var betydligt större. Ja, ja, får väl se hur det går...

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 00:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon