| |
|
  |
Jag vill ha höns, Någon som har tips |
|
|
|
|
04-03-2008, 18:49
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Ja biblioteket borde väl ha lite litteratur i ämnet. Plasttak över hönsgården är jättebra för det blir väldigt geggigt annars när det regnar.
Tupp eller inte därom tvistar de lärde. Jag tyckte hönorna blev stressade av tuppen som var efter dom hela tiden dessutom ryckte han fjädrar av dom så att dom stackars hönsen såg anskrämliga ut. Jag har haft olika tuppar och alla va inte snälla precis heller. Jag hade en äggkläckningsmaskin så vi kläckte fram egna kycklingar eftersom hönorna inte var så roade av att ruva. Från början hade jag bara australorpington, vackra stora svarta, men senare hade jag även några andra sorter.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
04-03-2008, 22:42
|
Medlem
Antal inlägg: 1 209
Medlem nr: 12 800

|
nej, jag hade heller ingen tupp som var stygg på sina hönor tvärtom så vallade han runt dem till de bästa betesmarkerna och såg till att alla kom in i tid på kvällarna(han var väl trött av allt passande hela dagarna), mina trädgårdsland fick dom tillgång till när det kommit igång ordentligt med växten, hade aldrig mask i kålen när jag hade höns, inte ogräs heller. Men det gick inte att släppa dit dem medan växterna forfarande var späda, hade glömt att stänga för ordentligt en gång när jag satt ut alla mina tomatplantor, när jag kom dit nästa gång var det bara stubbarna kvar.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-03-2008, 01:34
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Hedemorahöns är bra, lättfödda och säkra värpare, jag har haft sådana innan så dem kan jag rekommendera varmt! Det finns även en trevlig ras som heter Holländsk Hätta, särskilt tupparna är snygga, de blir mycket tama, en av mina tuppar skulle alltid sitta i famnen så fort han fick chans. Nättak på ute delen är att rekommendera, vi fick dit duvor med salmonella innan vi satte nättak. De smittade hönsen så att tre dog... Jag är inte insatt man kanske kan det vara bra om man har fågelinfluensa i närheten med. Gör en STOR voljär åt dem, de sprätter upp jorden fort och all växtlighet försvinner. Mvh FenjA
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
05-03-2008, 08:27
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
Tack tack tack!!! För alla svar, det är lika roligt att logga in varje gång!
Jag lovar att uppdatera här så fort det händer något.
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
|
|
|
05-03-2008, 19:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
En orsak till att ha nättak över rastgården: hos oss blev vi först upprörda över att hönor söndrade ägg och åt upp dem inne i värpredena.  Tills vi kom på att skator hade börjat ta sig in i hönshuset när hönornas utgångslucka var öppen. Flera gånger överraskade vi skator därinne och äggen var sönderhackade.  Skatorna var mycket snabba i vändningarna och flög snabbt ut genom luckan när vi kom in. Med stor påpasslighet och en fiskhåv samlades skatorna in, en efter en. Behöver kanske inte berätta hur det gick med dem sedan?
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
|
05-03-2008, 22:36
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Imponerad! Skator som brukar vara rent omöjliga att ta. Wow.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-03-2008, 12:13
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Litteratur och utrustning kan man köpa hos Högberga. Ett alternativ till höns är pärlhöns. De låter mera, har godare ägg och smakar bättre. De påstås hålla efter fästingar. Tyvärr så gillar duvhöken dem. Jag tror att de klarar räven bättre än höns eftersom de flyger bättre och alltid övernattar högt. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
06-03-2008, 12:25
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 05-03-2008, 22:36)  Imponerad! Skator som brukar vara rent omöjliga att ta. Wow. Jo, det trodde nog också skatorna. Men man blir ju så förbannad över alla söndrade ägg!  Och dessutom ha misstänkt tuppen och de alldeles oskyldiga hönorna. Jag tror i alla fall att skatproblemet är ovanligt. Det gick faktiskt flera år innan de kom på att man kunde komma in i hönshuset.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2008, 00:55
|

Medlem
Antal inlägg: 446
Medlem nr: 9 480

|
Här är vår grannes höns Maja & Christer! De går fria dagtid på sommaren, fast vi passar dem för höken. På kvällen tar vi in dem eller så går de in själva efter någon timme i det fria. Jag har blivit som en extra mamma till dem och kan få dem att gå in på beställning om något händer. ( lite vindruvor på ett fat gör att de fattar galoppen) De är mycket tama och sociala, helt bedårande då de traskar efter mig då jag jobbar eller bara slappar i trädgården. Jag har alltid färskt vatten till dem då de kommer på dagliga lunch, middag & fika besöket.  De bor i en större barack, vinterbonad med element, fönster och lampa och andra tillbehör.
Maja___Christer_1_9.07.JPG ( 291.31k )
Antal nedladdningar: 35
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2008, 09:07
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
HI hi, va gulligt...
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
|
|
|
08-03-2008, 17:31
|
Medlem
Antal inlägg: 374
Medlem nr: 3 741

|
Svar om Hedemorahöns har Fenja redan berättat om. En kuriositet med dem är att en del blir "ulliga". Det är i alla fall en egenhet och det skadar inte hönsen. De ser ut som punkarhöns http://www.kackel.se/Old/index.htmOvanstående länk går till Svenska lanthönsklubben. Jag var med i den när jag hade höns och jag kan verkligen rekommendera det. Genom dem kan man få kontakt med uppfödare. En annan hönsras som blivit omnämnd är dvärcochin. Jag fick en liten svart sådan och hon var underbar. För det första så värpte hon de minsta och finaste ägg man kan tänka sig - 35 gr! Och så var hon en hejare på att ruva. Eftersom Hedemora, i alla fall under min hönstid, kunde ruva eller låta bli var det bra att ha en reservhöna som ruvade. Tupp tycker jag man ska ha för att hönorna sak tillåtas leva så naturligt som möjligt. Befruktade ägg var aldrig något problem för mig - de gick utmärkt att äta! Vi hade ca 20 höns och 3 tuppar (men inga grannar  ) Att hägna in och sätta tak skulle jag göra idag. För att höns ska bli tama tycker jag att man måste hålla på väldigt mycket med dem och förmodligen ska man väl inte ha så många höns då. Det blir mao rätt bökigt att få in dem i hönshus och hönsgård. Att stänga VARJE natt har jag skrivit förut och det tål att upprepas. Vad som också är viktigt är att se till att hönshuset är lättstädat - vi körde med högtrycksspruta.
--------------------
Bättre sått än aldrig!
Gräva bör man annars dör man!
|
|
|
|
|
|
|
|
08-03-2008, 18:41
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Trevligt med höns! Jag tänkte skaffa höns när vi flyttade till huset för 5 år sen men eftersom hundgården jag tänkte ha dem i ligger i anslutning till garaget fick jag tänka om. Vill bara varna för att ha höns i närheten av bilar. Vet inte vart du tänkt ha hönshuset men ammoniaken i hönsbajs gör att bilar rostar mycket snabbare. Nu lutar jag åt att skaffa ankor istället. Grannen har höns så det finns ägg där att få om det behövs, dessutom är det inte lika noga med huset till ankorna som det är till höns. Det är en hel vetenskap verkar det som att bygga hönshus, det ska vara isolerat, uppvärmt m.m. Ankorna klarar köldgrader på ett annat sätt och behöver bara ett enklare hus att kunna gå in i vid svårt väder (fast jag är så mjäkig så jag skämmer säkert bort dem med nåt bättre ändå  ). Vad roligt att ni köpt hus förresten! Grattis och lycka till! Ska gå in i ditt album och se om du har några bilder på nyförvärvet
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
|
|
|
09-03-2008, 06:58
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Tamhönsen härstammar från ett flertal arter av djungelhöns som normal lever i tropiskt klimat i Asien, inte konstigt att de inte gillar kyla! När det gäller ankorna, så är myskankorna mera känsliga för kyla än andra ankor.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-03-2008, 14:09
|

Medlem

|
CITAT (KURT @ 09-03-2008, 06:58)  Tamhönsen härstammar från ett flertal arter av djungelhöns som normal lever i tropiskt klimat i Asien, inte konstigt att de inte gillar kyla! När det gäller ankorna, så är myskankorna mera känsliga för kyla än andra ankor. Nä, det är det ju inte i så fall  Jag är INTE från djungeln men gillar inte kyla ändå
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
|
|
|
09-03-2008, 19:57
|

Medlem
Antal inlägg: 341
Medlem nr: 889

|
Hejsan! Nu hänger jag gärna på här om jag får..  förlåt om jag ändrar på trådens innehåll, inte meningen i såfall.. men vilka ankor finns att rekommendera? Jag har funderat på höns i några år men har småbarn så inte hunnit med det. Nu funderar jag på om några ankor vore roligare med tanke på barnen? Tänkte bara ha några få höns eller ankor... vad säger era erfarenheter? Vilka ankor, bortsett från myskankor rekommenderas? Tycker mig ha sett både vita, gula, "blå"... är det samma sort med olika färger? Men höns... ja silkeshönorna är ju bara för söta!! Kan man ha både hönor och ankor tillsammans? Mvh ZaraP
|
|
|
|
|
|
|
|
09-03-2008, 20:27
|
Medlem

|
Hej! Vad ska du ha ankorna till? Ägg, mat eller sällskap? På en liten tomt rekommenderar jag smaragdanka. Mignonankan är kanske sötare men honan låter förfärligt. Ankan med det skojigaste utseendet är nog löpankan. Till äggproduktion så kan du använda campbells. Pekingankan är en välkänd köttras. Bilder på alla raser fjäderfä kan du hitta på feathersite. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
09-03-2008, 20:42
|

Medlem

|
Äta sina kompisar? Nääääää, det går ju inte Jag ska ha mina ankor till sällskap i alla fall. Ska kolla upp dina förslag Jan men jag hade tänkt mig Svensk gulanka. Jag och grannfrun fick 4 st vuxna Svenska gulankor men eftersom jag inte byggt klart min ankgård då så fick de bo hos grannfrun med deras höns (där fick du svar på det ZaraP, det gick alldeles utmärkt att ha dem ihop fast de bodde i varsitt rum inomhus men ute gick de tillsammans). Tyvärr gick de bort sig i stormen Per när den var och sen återfann vi dem aldrig. Svensk gulanka är på listan över utrotningshotade raser. Grannfrun är också inne på nya ankor men hon vill nog ha myskankor nu istället. Förlåt för trådsnodden, nu får vi nog återgå till hönspratet igen P.S. Ankägg går utmärkt att baka sockerkaka på även om de tydligen inte är så goda att äta kokta D.S.
Redigerat av fruberglund: 09-03-2008, 20:44
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-03-2008, 20:49
|
Medlem

|
Hej! Myskankan är mycket lugnare och lättare att få tam. Den ruvar bättre också. Nackdelen är att den är lite känsligare för kyla. Gillar man lantraser så är blekingeankan bra. Ska man ha ett fjäderfä för att få extra goda ägg så är pärlhönan bäst. Eftersom den lever vild i Afrika så behöver den vinterskydd. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
09-03-2008, 21:09
|

Medlem

|
Dethär är kanske en myt - att man inte kan ha höns och ankor tillsammans för att parasiter som ankor har är ofarliga för dem, men farliga för hönor. Borde kanske kollas? Fast enligt ett inlägg tidigare i tråden är det ju inget problem? Ett mera praktiskt problem: ankorna vill bada hela tiden, också i hönornas vattenkopp. Pärlhöns är vackra och gulliga, men de LÅTER alldeles förfärligt! Att hönor härstammar från Asien betyder inte att alla raser är känsliga för köld. Hedemorahönan lär gå ute i alla väder och behöver inte ens vinterbonat hönshus, påstås det.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|