Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Navelbråck på hund
          Fenja
          Inlägg 07-03-2008, 19:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

En kompis var här idag och vi upptäcke något på hennes tik som jag gissar kan vara ett navelbråck. Det är en ungefär enkrona stor "knöl", den sticker ut kanske 1-1½ cm är mjuk men något lite hårdare inuti. Den är mest hudfärgad men blånar lite grann på ett ställe.
          Vet någon något om navelbråck? Tiken är runt ett år nu. Givetvis ska hon, min kompis, kontakta sin veterinär efter helgen, men all information mottages tacksamt. Vi har googlat och hittat en del information, men var är stort och inte tillexempel? Visa gärna bilder om ni har!
          Tack på förhand!
          Fenja

Redigerat av Fenja: 07-03-2008, 19:40

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Sissi i Göteborg
          Inlägg 07-03-2008, 22:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 11 675

Hej!
          Navelbråck finns hos ganska många raser rätt så utbrett. Oftas besväras inte hunden av navelbråcket men det finns naturligtvis olika stora navelbråck hos olika individer. Det finns en ärftlighet i åkommat men ibland måste man använda föräldrar i aveln även om de har en liten defekt. Uppfödarna har mängder av olika saker de måste bedöma när de väljer avelshundar och det viktigaste är att hunden kan leva ett sunt och rikt liv, har ett bra temperament för att passa samhället, vara frisk. Om man börjar plocka bort alla avelshundar som har den minsta defekt eller annat skönhetsfel finns det snart inga avelshundar kvar och då blir det matadoravel istället. Dessutom är det faktiskt så att alla raser har några rasbunda defekter, en del mer och en del färre. Blandrashundarna får defekterna från sina föräldrar och det är svårare att bena ut då de kommer ur minst två olika raser men ofta är fler raser inblandade i avkomman.

Citera
          pejori
          Inlägg 07-03-2008, 23:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

navelbråk är oftast inte farligt...det är inte storleken som avgör, utan hålet i bråcket...
          om du sätter pekfingret mitt på bråcket, och trycker innåt, så känner du ett hål mitt på...
          är det större än en 50_öring, finns risk för att tarmen trillar ner och hon behöver opereras.
          är det mindre än en 50_öring, mera som den gamla 10_öringen, behövs ingen op. om hon inte skall avlas på...
          ska hon få en kull valpar, spänns buken ut och risken föreligger att tarmen pressas ut, och då behövs op...

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Fenja
          Inlägg 07-03-2008, 23:31
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Tack för svar och tack Pejjan för lite handfasta råd, det var en bra förklaring!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Monaxe
          Inlägg 08-03-2008, 00:28
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Min ena Greyhoundtik fick ett navelbråck när hon var ca 2 gammal, kom som en blixt från klar himmel, inget mej veterligen som utlöste det. Besiktning var gjort senast när hon var 1,5 år, då syntes ingenting. Enligt vet. fanns det en risk att bråcket kunde bli inklämt, vilken är ganska allvarligt och kräver akutingrepp, därför opererades min tik dagen efter.

Orsaken till bråcken vet jag fortfarande inte, men det växte snabbt. Tråkigt är att försäkringen i allmänhet inte täcker denna åkomma och det kan bli en ganska dyr historia. I mitt fall fick jag dock ersättning från försäkringsbolaget.

Håll koll på bråcket, det kan mycket snabbt försämras och ge upphov till nekros på tarmen!

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          MariaÖrebro
          Inlägg 08-03-2008, 10:17
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 7 395

Vår katt har ett litet navelbråck sedan födseln. Veterinären som kastrerade honom sa att det bara var gulligt och att hans hund hade ett likadant. Dock får man vara uppmärksam så att det inte sätter igång att växa hux flux!

--------------------
          Mvh MariaÖrebro

"No day but today!" Jonathan Larson

Citera
          pejori
          Inlägg 08-03-2008, 11:28
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

det vanligaste är att det finns från födseln...
          när dom är små, ser det lite skumt ut och det buktar ut när dom har ätit.

enl. min vet. så växer inte själva navelbråcket (hålet) utan hunden växer runt det.....

men ett navelbråck som uppstår i vuxen ålder beror oftast på att bukväggen brustit...då är det akut op som gäller.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon