Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Föröka humle?
          Sofia H
          Inlägg 07-03-2008, 22:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 12 911

Hej på er!
          Jag har ett lyxproblem - nämligen 8 löpmeter veranda som ska kläs in med humle. Enligt vad jag läst blir det 8-16 plantor, och här är humle inte billigt. Snål som jag är tänkte jag lösa plantförsörjningen på annat sätt. Vid en husvägg har vi lite humle, friska fina plantor som jag kanske kan gräva fram och ta rotbitar av. Det ska ju vara lätt sägs det (vad ska finnas med på en rotbit för att den ska ha goda chanser att ta sig?). Om det nu inte varit för att de växer i skarven mellan husgrunden och ett antal enorma, platsgjutna betongplattor. Plattorna är spruckna och eländiga och borde tas bort, men de väger bly! Jag får ryggskott av att bara tänka på att gå loss på dem med spett och spade. Det finns också humlefrön att köpa (Impecta har till den perenna sorten, vilket jag vill ha), men någonstans har jag läst att det inte är så lätt att fröföröka dem. Är det någon som provat att så med gott resultat? Hur har ni i så fall gått till väga? I veckan har jag varit hemma med sjukt barn, vilket har fått mig att rota igenom en hög gamla AoT, där jag sett en uppgift om att man kan ta örtartade sticklingar av humle. Det låter som en perfekt lösning. Kan man skära några skott och rota i kallbänk?

Många frågor av detta. Jag är beredd att testa alla metoderna, inklusive att gräva upp betongplattorna, om det nu är möjligt utan dynamit... Hur har ni andra gått till väga?

/Sofia.

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 07-03-2008, 22:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Du kan plantera ut små rotbitar med jämna mellanrum och 'vips'.... har du din humlevägg yes.gif

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Sofia H
          Inlägg 07-03-2008, 22:29
          Länk hit: #3

Medlem

Hej Helen! Vad ska jag titta efter när jag gräver fram rotbitar? Ska det finnas "ögon" eller andra tillväxtpunkter på dem? /Sofia

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 07-03-2008, 22:36
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Minns jag inte helt galet så 'skar' jag bara av rotbitar som var. ca. 2-3cm. och planterade ner med ett mellanrum på ca. 20-30cm. Jag minns inte att jag tittade efter något speciellt på rotbitarna.... tror Humle gror väldigt lätt smile.gif

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Tosan
          Inlägg 07-03-2008, 23:06
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

JAg tryckte ner ett gäng rotbitar isärhuggna med yxa, komplett med ogräs var det åxå. Sedan sprider de sig gärna, iaf om de trivs.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Sofia H
          Inlägg 08-03-2008, 21:45
          Länk hit: #6

Medlem

Det var ungefär det svaret jag ville ha... Då vet jag att det bara är att förbereda planteringsytan och ta fram yxa, spade, spett, motorsåg och annat som kan behövas för att hacka loss lite rötter. Någon som vet var man kan köpa dynamit? /Sofia

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 02:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon