Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Firma Vägg i Vägg, Fröbeställning
          tulle
          Inlägg 13-03-2008, 10:24
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem nr: 242

CITAT (marskattan @ 12-03-2008, 16:03) *
          Sen tycker jag det är mer än uruselt att man säljer fröer man inte vet det latinska namnet på. Hur ska man kunna vara säker på att det inte är bara vilka frön som helst, och så en tagen bild från Google? Visst jag vet att man ska vara seriös och sådär, men det verkar ändå gå bra för väggivägg med tanke på att hon/dom inte har några negativa omdömmen alls på Tradera.

Inga negativa omdömen - än. De kanske kommer efter denna debatt. Många har kanske trott att de var dem som inte lyckades med fröer köpta där. Inte nog med att bilderna kommer från Google, det förekommer även text kopieras från annan annonsör. Man borde kanske kontakta dem som äger bilderna på Google och höra vad de säger om "stölderna".

Citera
          marskattan
          Inlägg 13-03-2008, 10:41
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 400
          Medlem nr: 6 987

CITAT (bahia1 @ 13-03-2008, 09:48) *
          Det va bland annat denna näckros som köpte frö från hennes firma 10 frö för 10 kronor + porto. Kul att få veta att bilden kom från google. Så då tar hon bilderna där och printar ut som små frimärke och skickar med vid leverans.

Alltså jag vet ju inte om just näckrosbilden är hämtad från Google, men om du tittar på hennes/deras övriga annonser samt på hennes/deras (vet inte om det är en kön/antal personer på dom bakom firman) hemsida så hittar du många av samma bilder på just Google.

--------------------
          Agge/
          Trädgårsnybörjare som odlar på i zon 1-2.

Citera
          marskattan
          Inlägg 13-03-2008, 10:54
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (tulle @ 13-03-2008, 10:24) *
          Inga negativa omdömen - än. De kanske kommer efter denna debatt. Många har kanske trott att de var dem som inte lyckades med fröer köpta där. Inte nog med att bilderna kommer från Google, det förekommer även text kopieras från annan annonsör. Man borde kanske kontakta dem som äger bilderna på Google och höra vad de säger om "stölderna".

Grejen är ju den att enligt Traderas avtal så är det strikt förbjudet att kopiera någon annans bilder, dvs man ska respektera copyrighten och man kan bli avstängd om man gör något annat. MEN om inte den som äger rättigheten klagar hos Tradera så händer inget. Dvs så länge inte Thompson & Morgan skickar in ett mail till Tradera att "användare X använder sig av våra bilder Y, Z" så kommer ingenting att hända. För jag som privatperson och säljare/köpare på Tradera kan inte säga till Tradera att "bilderna Y, Z återfinns på Thompson & Morgans hemsida och bör således vara deras".

Jag har nämligen reagerat på just detta och mailat Tradera en hel del om det i höstas och fick då detta fina till svar. Så med andra ord blir det i praktiken tillåtet, för om man aldrig riskerar att "åka fast" varför ska man då respektera några regler? (om man inte har samvete). För vem tror på fullaste allvar att Thompson & Morgan (och liknande stora företag) tar sig tiden att anmäla alla som använder sig av deras bilder?

Och fasen vad jag känner mig skyldig! Jag kommer ihåg för några år sedan när jag skaffat trädgård, insåg att många fröpåsar innehåller tillräckligt med frö för att jag ska klara mig till nästa millenium, jag kände inte till siter som Odla och Allt om Trädgård... Då var det jag som totalt naiv och okunnig (och korkad) som sålde mina rest frön och använde mig av thompson & morgans bilder.

Edit: tog bort en svordom *sorry*

Redigerat av marskattan: 13-03-2008, 11:51

--------------------
          Agge/

Citera
          bahia1
          Inlägg 13-03-2008, 11:07
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 165
          Medlem nr: 12 885

När jag va inne på vägg i vägg häromdagen hade dom15 negativa omdömmen. Idag hittar jag inte att dom har några uteväxter eller fröer till salu. Dom har ju tydligen ett namn till på Tradera

--------------------
          Novas Matte Bahia/Lena

Citera
          bahia1
          Inlägg 13-03-2008, 11:39
          Länk hit: #45

Medlem

Nu har jag ringt skattemyndigheten i Sundsvall där väggivägg håller till.
          Jag kan upplysa er alla att denna firman redovisar ingen inkomst och betalar inte in någon skatt.
          Jag kommer att anmäla henne för att få stopp på ETT företag i alla fall som är n bluffhandel. ranting.gif

--------------------
          Novas Matte Bahia/Lena

Citera
          Wilmer
          Inlägg 13-03-2008, 11:41
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Spännande utveckling... Hoppas iallafall at det blir några näckrosor....? Annars har du gjort dagens goda gärning och varnat andra.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-03-2008, 11:54
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (bahia1 @ 13-03-2008, 11:39) *
          Nu har jag ringt skattemyndigheten i Sundsvall där väggivägg håller till.
          Jag kan upplysa er alla att denna firman redovisar ingen inkomst och betalar inte in någon skatt.
          Jag kommer att anmäla henne för att få stopp på ETT företag i alla fall som är n bluffhandel. ranting.gif

Du har ju pratat med dem så du har säkert fått all information men ett företag kan väl vara registrerat under ett namn men verksamt under ett annat? Vet tex att när affärer och restuaranger tas över så behåller de nya ägarna ofta ett inarbetet känt namn men registrerar sin firma under annat namn. Söker man bara på väggivägg så kanske firman heter något annat?

Om man har en mindre rörelse så räcker det väl att ta upp inkomsten i sin egen deklaration?

CITAT (bahia1 @ 13-03-2008, 11:07) *
          När jag va inne på vägg i vägg häromdagen hade dom15 negativa omdömmen. Idag hittar jag inte att dom har några uteväxter eller fröer till salu. Dom har ju tydligen ett namn till på Tradera

Man får väl bara ha ett namn / person på tradera ? Jag fick inte regga nytt namn med samma personnummer när jg hade glömt mitt lösenord.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Grå
          Inlägg 13-03-2008, 12:04
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Markus_H @ 13-03-2008, 11:53) *
          Om man har en mindre rörelse så räcker det väl att ta upp inkomsten i sin egen deklaration?

Du har säkert rätt, men jag tycker det är mycket här som vittnats om att det är något som inte står riktigt rätt till med det stället.
          Jag har varit inne på hemsidan och kollat och det känns inte alls seriöst att handla där, ens om man struntar i andras utsagor. En gränslöst illa gjord quickcart shop...

Läste under "Innegrejor" (??!! Är det en 15-åring som gjort sidan?) om HB-101:
          "Japanska vetenskapsmän använder japansk cedrar, tall, cupresser och plataner för att kunna tillverka HB-101."

... Japanska vetenskapsmän...?
          Det låter som något man skulle presentera i de där postordertidningarna som kommer hem på posten ibland, med mirakeltrasor och allehanda pryttlar.

PC- spelet "The Sims2" har bättre reklamtexter i prylkatalogen...

Och om man sedan går till folks berättelser här så tycker jag att det är mycket allvarligt att de inte vet vad de får och att företaget inte vet vad de skickat och dessutom så uppenbart skiter i det. Detta tillvägagångssättet drabbar även seriösa företag, men i sista änden får vi väl hoppas att de gynnas av det, då folk väljer att handla hos dem istället.

Citera
          bahia1
          Inlägg 13-03-2008, 12:06
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Markus_H @ 13-03-2008, 11:54) *
          Du har ju pratat med dem så du har säkert fått all information men ett företag kan väl vara registrerat under ett namn men verksamt under ett annat? Vet tex att när affärer och restuaranger tas över så behåller de nya ägarna ofta ett inarbetet känt namn men registrerar sin firma under annat namn. Söker man bara på väggivägg så kanske firman heter något annat?

Jag sökte inte på väggivägg utan på hennes namn personnr och adress där finns ingen inkomst upptagen dom sista åren. Firman väggivägg är reg. men har ingen inkomst.

Man får väl bara ha ett namn / person på tradera ? Jag fick inte regga nytt namn med samma personnummer när jg hade glömt mitt lösenord.

--------------------
          Novas Matte Bahia/Lena

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-03-2008, 12:21
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT
          Jag sökte inte på väggivägg utan på hennes namn personnr och adress där finns ingen inkomst upptagen dom sista åren. Firman väggivägg är reg. men har ingen inkomst.

då låter det riktigt skumt fear.gif tur att detta kom fram nu för jag hade tänkt beställa från hennes webshop.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          tulle
          Inlägg 13-03-2008, 12:39
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (bahia1 @ 13-03-2008, 11:07) *

Tittade på Tradera, just har de 294 annonser där på frö och växter.

Citera
          Annicagr
          Inlägg 13-03-2008, 13:01
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 8 907

Hejsan alla missnöjda
          Jag vill bara påpeka att Irina Kvistberg ( Vägg i Vägg ) har varit i Moskva för att begrava sin far
          Ja det stämmer att hon har agerat på tradera med fler alias
          Det första var "Irinakv". och det andra VÄGG i VÄGG
          Detta är ingen hobby verksamhet utan hennes yrke med många års erfarenhet .
          Ja hon säljer på sidan om då hon har firman VÄGG i VÄGG . På Tradera det är det många som gör det , tex, SJ. sista minuten resor
          Möbelfirmor. bland många många fler, Hur många är det inte som säljer via" buddera" och har ett annat alias där
          Jag är seda flera år vän och "KUND " hos Irina .
          De fröer som hon säljer kommer till henne via andra leverantörer ,,det är inte så att hon åker till Asien för att plocka dessa
          Det händer även från andra säljare att det går åt skogen med det man köper
          Nu är det också så att det är ganska bra att följa hennes såråd , gör man inte det så får man stå sitt kast .
          Så slutligen du som är missnöjd
          Skriv igen till Irina. Hon skulle uppskatta det

Jag som skrivit detta är också säljare på både Tradera och Budera + AOT

/Annicagr

Citera
          Grå
          Inlägg 13-03-2008, 13:15
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Annicagr @ 13-03-2008, 13:01) *

Det var ju bra att det fanns en vän som gillar att vara "kund".

Jag har lite svårt att se hur hennes mångåriga erfarenhet går ihop med de kunder (utan situationstecken) som har skrivit om sitt bemötande här inne?

Det vore bra om irina kunde komma hit då, och svara på kritiken själv, tycker jag.

Citera
          tulle
          Inlägg 13-03-2008, 13:34
          Länk hit: #54

Medlem

Du som är vän med Irina, hur kan du försvara alla bilder som är tagna från andras sidor på Google, texter från andra säljare på Tradera, alla texter som är citat från olika ställen utan att källan anges och sist men inte minst att fröer inte är av den sort de utannonseras som.

Citera
          MariaÖrebro
          Inlägg 13-03-2008, 18:22
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 7 395

Nu ligger hennes logga på odla.nu:s förstasida!!!

--------------------
          Mvh MariaÖrebro

"No day but today!" Jonathan Larson

Citera
          Grå
          Inlägg 13-03-2008, 18:24
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (MariaÖrebro @ 13-03-2008, 18:22) *
          Nu ligger hennes logga på odla.nu:s förstasida!!!

Hon skaffade användarkonto här idag, vaggivagg, bra gjort tycker jag. Hoppas nu att hon bemöter kritiken här.

Citera
          bahia1
          Inlägg 13-03-2008, 19:01
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Annicagr @ 13-03-2008, 13:01) *
          Hejsan alla missnöjda
          Jag vill bara påpeka att Irina Kvistberg ( Vägg i Vägg ) har varit i Moskva för att begrava sin far
          Ja det stämmer att hon har agerat på tradera med fler alias
          Det första var "Irinakv". och det andra VÄGG i VÄGG
          Ja hon säljer på sidan om då hon har firman VÄGG i VÄGG . På Tradera det är det många som gör det , tex, SJ. sista minuten resor
          Möbelfirmor. bland många många fler, Hur många är det inte som säljer via" buddera" och har ett annat alias där
          De fröer som hon säljer kommer till henne via andra leverantörer ,,det är inte så att hon åker till Asien för att plocka dessa
          Det händer även från andra säljare att det går åt skogen med det man köper
          Nu är det också så att det är ganska bra att följa hennes såråd , gör man inte det så får man stå sitt kast .
          Så slutligen du som är missnöjd
          Skriv igen till Irina. Hon skulle uppskatta det

Jag som skrivit detta är också säljare på både Tradera och Budera + AOT

/Annicagr

Vilka såråd jag fick inte en rad med mina fröer????????????????????????

--------------------
          Novas Matte Bahia/Lena

Citera
          Mica548
          Inlägg 13-03-2008, 19:31
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 4 414

CITAT (marskattan @ 10-03-2008, 21:17) *
          Sidenpiprankan är otroligt svår att få till att gro, det är därför den är dyr när man köper den som planta. Jag har provat typ 6 gånger och gav sen upp efter att ha pratat med en trädgårdsmästare (som även har botanisk privat trädgård).
          Strelitzan vill gärna ha "rök" dvs ligga i någon form av kol-vatten. Dvs du lägger en förkolnad träbit i vatten och efter några dagar så kan du använda detta vattnet att lägga fröna i, alternativt fukta pappret om du använder "stjärtlapp-metoden".
          Passionsblomma är relativt enkel, knipsa av eller sandpappra ena hörnet så brukar det gå rätt bra.

Mvh Agge

Tack för tipsen Agge! Sidenpiprankefröna och passionsfröna "hittar" jag inte i sålådan (kan inte urskilja vad som är jord, sand, vermeculit och frön). Strelizan hade grott (4 av 5 frön).

Håller även med bahia 1, vilka såråd? Jag fick små namngivna frimärksbilder på växten och därefter ge mig ut och Googla. Nu går det ju att få tag på såråd på nätet väldigt enkelt, så jag klarar mig bra ändå (tänkte faktiskt inte ens på att det inte fanns med... )

Redigerat av Mica548: 13-03-2008, 20:01

Citera
          marskattan
          Inlägg 13-03-2008, 20:14
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Mica548 @ 13-03-2008, 19:31) *
          Tack för tipsen Agge! Sidenpiprankefröna och passionsfröna "hittar" jag inte i sålådan (kan inte urskilja vad som är jord, sand, vermeculit och frön). Strelizan hade grott (4 av 5 frön).

Håller även med bahia 1, vilka såråd? Jag fick små namngivna frimärksbilder på växten och därefter ge mig ut och Googla. Nu går det ju att få tag på såråd på nätet väldigt enkelt, så jag klarar mig bra ändå (tänkte faktiskt inte ens på att det inte fanns med... )

Jättekul och grattis till att du fick Strelizan att gro, det lyckade jag inte med (inköpta från Thompson & Morgan direkt). Sidenpiprankans frö kan jag förstå att du inte hittar, dom är små, tunna och bruna redan från början. Däremot så hittade jag 3 st "jag-har-inte-hunnit-med-att-så" frön från "Vitvenad Sidenpipranka" och om du vill får du gärna dessa. I så fall skicka ett PM till mig privat...

Kommer du ihåg vad det var för passionsfrön du sådde?

--------------------
          Agge/

Citera
          grace
          Inlägg 13-03-2008, 20:57
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 298
          Medlem nr: 14 485

Jag köpte massor med fröer av henne, men fick inga såråd alls! Uruselt när man köper från en firma!

--------------------

Inled mej icke i frestelse
          Jag kan gå själv

Citera

11 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 23:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon