Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vindkraftverk - fult eller miljövänligt
          henriks
          Inlägg 22-06-2008, 17:28
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Jan Lindgren @ 20-06-2008, 18:08) *
          Hej!
          Jag förstår att den ekonomiska överklassen inte har några problem när elen blir dyrare på grund av vindkraften men en del av oss är lågavlönade eller har en låg pension.

Jag är väl medvetan om att minivattenkraftverk och även en del andra har samma subventioner som vindkraft. Jag anser att även dessa subventioner ska bort. Vilka andra subventioner du syftar på vet jag ej men det vanligaste argumentet brukar vara försäkringstekniskt. Det är helt klart att om ett jumbojet träffar en kärnkraftsanläggning så blir det jätteproblem. Rimligtvis måste det väl då vara planets försäkring som gäller. Det är möjligt att flygpriserna bör höjas så att sådana händelser är täckta. Försäkringsdiskussioner när det gäller vattenkraften brukar gälla dammarna. Det finns vissa risker med stora dammar men dammarna har också minskat riskerna för översvämningar vilket sparat mycket pengar.
          Subventioner förstör en sund konkurens och höjer priserna. Ett bra exempel är EUs matsubventioner. När Sverige gick med i EU så sänktes slaktpriset på kor med drygt 30%. Bonden ersattes av EU. Nu har människor och marknad anpassat sig till subventioner. Alla vet att man får en viss garanterad inkomst från EU. Alltså höjs priset på jordbruksmark kraftigt. Nya bönder hamnar i samma svåra situation som det var innan EUinträdet. De som verkligen tjänat på subventionerna är de som sålt sin mark. Är det så vi ska använda skattepengar?
          Samma sak håller på att hända med vindkraften. Alla vet att den subventioneras. Alltså kan man begära betydligt högre arrende för vindkraftverk än man annars skulle kunna. Har man en blåsig bit mark som kan upplåtas till några vindkraftverk så är man försörjd resten av livet. Vill vi att våra pengar ska gå till arbetsfri försörjning av ett antal markägare?
          MVH
          Jan Lindgren

"Elen blir dyrare på grund av vindkraften"
          öh? hur skulle detta gå till? du menar de ören som du är tvungen att betala för elcertifikat på din kolkraftsproducerade importel? Det som driver upp elpriserna just nu är brist på miljövänligt producerad el eftersom allt fler människor har insett att den kol som "fångats in" i fossila bränslen under årmiljoner inte kan släppas ut i atmosfären ostraffat under något hundratal år. Att ställa om energisystemet är nödvändigt och eftersom det är bråttom vill staten använda elcertifikaten till att snabba på processen.

--------------------

Citera
          henriks
          Inlägg 22-06-2008, 17:43
          Länk hit: #82

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 19-06-2008, 19:39) *
          Hej Henriks!
          Jag önskar också lycka till med ansökningarna. Är placeringen bra så bör det inte vara några problem. Jag hoppas naturligtvis att subventionerna ska upphöra men är vindkraftverken lönsamma och inte stör några så är det utmärkt att de byggs. Vilken kapacitet kommer verken att ha? Jag läste just i FoF att man räkar med att elproduktionen är ca 20% av kapaciteten.
          MVH
          Jan Lindgren

Våra vindmätningar under två år på två mätmaster tyder på ca 25% kapacitetsutnyttjande eller ca 4,5 miljoner kwh per verk och år. Placeringen är utmärkt, inget av verken hamnar närmare än 150 meter från väg och 500 meter från hus. Relativt nära till berggrund och tämligen nära till bra leveranspunkt för elen.

Du kommer att kunna se dem i framtiden när du åker på R40s nya, planerade sträckning mellan Jönköping och Borås. (om det nu bli någon motorväg på resterande sträcka)

Det finns ganska långt framskridna planer av andra företag och markägare att bygga ytterligare verk i området - finns åtminstonde teoretiskt plats för ett tjugotal

--------------------

Citera
          Kat
          Inlägg 22-06-2008, 17:57
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

Jag tycker de är rätt vackra, så det är okej för mig.

I jämförelse med hur stort ingrepp det skulle bli i naturen av uranbrytning, så ser jag vindkraften som ett självklart alternativ.

Citera
          henriks
          Inlägg 22-06-2008, 19:29
          Länk hit: #84

Medlem

CITAT (Kat @ 22-06-2008, 18:57) *
          Jag tycker de är rätt vackra, så det är okej för mig.

I jämförelse med hur stort ingrepp det skulle bli i naturen av uranbrytning, så ser jag vindkraften som ett självklart alternativ.

Även om du är medveten om att det skulle gå åt 4-5000 150 meter höga verk för att ersätta Ringhals?

Jag tror att jag är benägen att hålla med, men jag vet faktist inte!

--------------------

Citera
          Kat
          Inlägg 22-06-2008, 19:38
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

CITAT (henriks @ 22-06-2008, 20:29) *
          Även om du är medveten om att det skulle gå åt 4-5000 150 meter höga verk för att ersätta Ringhals?

Jag tror att jag är benägen att hålla med, men jag vet faktist inte!

I jämförelse med den miljöpåverkan en anläggning för uranbrytning skulle innebära - och dessutom den risk för radioaktivt läckage som man inte kan skydda sig ifrån på en sådan anläggning - så tycker jag att det är ett enkelt val

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 23-06-2008, 10:06
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej Henriks!
          Helt klart är vindkraftverk bättre än kol, olja och naturgas. Jag föredrar ändå att koldioxidbeskatta dessa energikällor.
          500m från bebyggelse låter för lite. Avståndet borde vara 1000m för att vara säker på att det inte blir några negativa effekter för närboende. Hoppas att det finns avtal med grannfastigheterna också eftersom vindkraftverk påverkar framtida utnyttjande.
          Det verkar annars vara ett väl valt ställe. 25% kapacitetsutnyttjande låter väldigt bra. Men jag skulle ändå föredra fjällvärlden där det inte bor människor och arrendekostnaderna borde vara låga.
          Jag tror inte det är någon ide att dra problemet med subventioner en gång till. Vi har olika uppfattning och ingen lär ändra sig. Vi får väl kämpa politiskt för våra olika ideer.
          Hoppas att ni vinner i vindkraftslotteriet så att verket fungerar felfritt i 20 år.
          Lycka till!
          Jan Lindgren

Citera
          henriks
          Inlägg 23-06-2008, 20:13
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 23-06-2008, 11:06) *
          Hej Henriks!
          Helt klart är vindkraftverk bättre än kol, olja och naturgas. Jag föredrar ändå att koldioxidbeskatta dessa energikällor.
          500m från bebyggelse låter för lite. Avståndet borde vara 1000m för att vara säker på att det inte blir några negativa effekter för närboende. Hoppas att det finns avtal med grannfastigheterna också eftersom vindkraftverk påverkar framtida utnyttjande.
          Det verkar annars vara ett väl valt ställe. 25% kapacitetsutnyttjande låter väldigt bra. Men jag skulle ändå föredra fjällvärlden där det inte bor människor och arrendekostnaderna borde vara låga.
          Jag tror inte det är någon ide att dra problemet med subventioner en gång till. Vi har olika uppfattning och ingen lär ändra sig. Vi får väl kämpa politiskt för våra olika ideer.
          Hoppas att ni vinner i vindkraftslotteriet så att verket fungerar felfritt i 20 år.
          Lycka till!
          Jan Lindgren

Jag tänker inte hindra dig från att koldioxidbeskatta kol, olja och naturgas - så länge det sker lika för alla användare.
          men håller nog med att du och jag varken skall diskutera energisubventiner eller giftanvändning. whist.gif

Arrendekostnaderna i fjällvärlden är säkert lägre än i södra sverige, men ökningen av kostnader för underhåll och överföring av el är flera gånger större än minskningen av arrende (bara överföringskostnaden är i storleksordningen 3 gånger så stor som arrendekostnaden, men den vill du kanske att Svenska kraftnät, dvs staten skall bekosta?)

Elproduktion i områden med intransport av elenergi minskar förlusterna i elnätet medan det i norra Sverige redan är ett stort överskott av el, dvs ytterligare produktion ökar förlusterna.

Tack för lyckönskningen, men med dagens elpris räcker det att det fungerar felfritt i 6-7 år för att investeringen skall löna sig.

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 24-06-2008, 07:11
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Jan Lindgren @ 23-06-2008, 11:06) *
          ....
          ....

Knappast någon teknik fungerar väl felfritt i 20 år, det verkar orealistiskt wink.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          henriks
          Inlägg 24-06-2008, 20:58
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (MimmiH @ 24-06-2008, 08:11) *
          Knappast någon teknik fungerar väl felfritt i 20 år, det verkar orealistiskt wink.gif

Jodå - i Herr Lindgrens värd behöver inga tekniska prylar något underhåll och går aldrig sönder.

skämt åsido: Självklart kommer saker att både krångla och gå sönder - det hör som sagt till "normalt underhåll"

--------------------

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 26-06-2008, 21:52
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej Henriks!
          Jag förstår att du gillar subventioner. Blir det 2,7 miljoner kronor årligen? Inte illa! 54 miljoner totalt? Det betalar nästan två verk.
          Naturligtvis behövs underhåll och reparationer men frågan är bara hur stora. Representanter för Vindkraftföreningen har offentligt ansett att kvaliten på dagens vindkraftverk är för dålig. Det hade kanske varit bättre att använda 54 miljoner till forskning istället för att kasta bort dem på subventioner av tre vindkraftverk.

Gårdagens Expressen/Kvällsposten hade en intressant ledare. Enligt den svarar kärnkraften för 15% av världens energiförsörjning medan sol och vind 2%. Det hemska är att 40% kommer från kol. Tack och lov så tycks svenska folket äntligen inse att vi för säkerhets skull måste minska koldioxidutsläppen och att kärnkraft är det enda effektiva sättet. Kärnkraft skulle också lösa problemet med att det är i södra Sverige vi behöver elen.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Pirum
          Inlägg 26-06-2008, 22:11
          Länk hit: #91

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (henriks @ 22-06-2008, 18:15) *
          Detta kan du väl ändå inte mena? Att markägare inte har rätt att använda sin egen mark, utan att all mark borde vara statligt ägd?
          <klipp>
          Bara en nyfiken fråga utanför ämnet: Vill du att alla skall ha samma lön oavsett arbete också?
          Jag hoppas VERKLIGEN att jag misstolkat hela ditt inlägg?!?!

Jag spetsade till det lite. Men i princip menar jag att privatpersoner eller -företag inte ska kontrollera stora naturresurser. Precis lika lite som jag menar att privata företag ska äga och avgiftsbelägga riksvägar menar jag att privata företag inte ska äga stora marker och sen mjölka pengar ur det som borde vara vår gemensamma infrastruktur. Lite exemplifierat menar jag att jag inte bryr mig om ifall någon kör Mercedes Vrålåk, men jag bryr mig om ifall denna person äger stora marker, hystar in feta bidrag och subventioner, och kontrollerar delar av infrastrukturen. Jag är inte alls emot privat ägande av mark, men då kan man tänka sig att den beskattas progressivt, så att det blir väldigt dyrt att äga väldigt mycket. Och kostar nästan ingenting att äga om man nöjer sig med en gräsmatta på 100kvm.

Du har helt rätt i att jag vill att alla ska ha ungefär samma lön oavsett arbete, ja. Med det lilla tillägget att jag inte nödvändigtvis menar att högavlönade är överavlönade, de kanske snarare kan sägas vara underbeskattade. Om en städerska lägger 10 timmar per dag på sitt jobb, eller husmäklaren lägger 10 timmar av sin tid på sitt jobb, så menar jag att de båda investerar lika mycket i jobbet - för tiden är värd lika för alla. Den rikes tid här på jorden är inte mer värd än den fattiges. Sen är det såklart så att jobbar man fler timmar kan man ju tänkas få mer betalt - men inte nödvändigtvis mer betalt per timme.

Dock, just nu anser jag det viktigare att göra pensionssystemet rättvisare; det är ju helt orimligt att en högavlönad person ska ha ens en gnutta mer i pension än en lågavlönad.

Nu spårar väl tråden ur, men, gärna en liten snurra något dussin meter från egna bostadshuset, men stora jämra snurror bör överlag kontrolleras gemensamt. Staten rekvirerar mark hela tiden, tänk bara på motorvägsbyggen - ett sådant kräver mängder med mark längs en enorm sträcka. Och jag tycker inte alls alltid att det är bra såklart.

(Att privata företag kan rekvirera mark är däremot horribelt, att riva bostadshus för att bygga köpcentrum (utan lämpliga demokratiska beslut i frågan) är ju barockt)

--------------------
          zon2.5

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-10-2026, 19:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon