Ett citat från "röntgentråden" som jag läst med både intresse, och i viss mån fasa:
"Och hur vet du, Betty, vad man har för rutiner gällande pappershanteringen på just denna klinik? Vissa läkare dikterar muntligt sina journalanteckningar och då går papperstugget via sekreterare som i vissa fall iordningställer och förbereder remisshanteringen också. Ett system som inte vårdpersonalen styr över, det bestäms ovanifrån."
Just det här är det som gör att jag ser rött bara jag tänker på sjukvårdssystemet i Sverige. Att det finns olika system, olika prioriteringar, olika väntetider mm beroende på vilken sida om länsgränsen man råkar bo på.
Jag har sen flera år förespråkat att man borde lägga ner alla landsting, överföra sjukvården (ALL sjukvård - även den som kommunerna ansvarar för) till en ny sjukvårdsmyndighet. Visst, vi får en ny myndighet, men tänk på hur många politiker vi kan spara in utan landstingen!
Är det någon som kan övertyga mig om att jag har fel, att landstingen verkligen behövs? till vad i så fall?
Redigerat av henriks: 12-03-2008, 19:55
--------------------
|