|
|
  |
Landsting eller sjukvårdsmyndighet |
|
|
|
12-03-2008, 23:24
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 14 105

|
CITAT (Gunilla T @ 12-03-2008, 23:19)  Japp Aqvakul, därför behövs politikerstyrda organisationer som ser till helheten och inte chefens eget intresseområde. Glesbygden är inte lönsam.. bra sagt - det är politikers uppgift - att se till att det inte bara är pengar som styr. Tyvärr bor det flest människor där det finns mest pengar också - och människor är väljare, och politiker gillar väljare....
--------------------
|
|
|
|
Netha
|
12-03-2008, 23:27
|
Gäster

|
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2008, 23:15)  Allt fler äldre, allt fler sjukdomar som kan botas, allt mer avancerad utrustning - vore utopiskt att tro något annat än att detta kommer att kosta allt mer resurser........ Tror som ni andra att man kan organisera bättre, är dock inte övertygad om att statlig myndighet är bästa organisationsformen. Se på polisen, där Leif GW Persson säger att polisen skulle kunna klara sina uppgifter med hälften av den personal man har idag om man organiserade sig på ett effektivt sätt. Är ni övertygade om att inte staten skulle dra in sjukstugan i glesbygd precis som man gjort med den lokala polisstationen? Jomenvisst tror jag att organisationen kunde förbättras. Se bara till antal poliser vi har nu ... mot antal lösta brottsfall. Polisen av idag ska ha hand om sååå mycken pappersjobb som tidigare togs omhand av sekreterare. jepp .. jag har systerson polis. Numera har också ledningsfunktionen många gånger hamnat långt ifrån verkligheten. T.ex sitter vår vakthavande i Luleå ... 39 mil härifrån... och h*n har ingen aning om var adresserna i våra trakter finns. .
|
|
|
|
|
12-03-2008, 23:28
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Åja landstingen är ganska bra på att lägga ner också.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
12-03-2008, 23:35
|

Medlem

|
CITAT (Pirum @ 12-03-2008, 23:20)  Jag tycker att hela sjukvården borde förstatligas, och läggas under ett verk. Sjukvårdsverket. Sådär, så var det sagt  Men landstingen i sig behöver inte vara fel. Sådär in i bängen många politiker sysselsätter de inte, och tänk på att vi trots allt kan välja politikerna - hade vi istället haft administrativa enheter (några måste ju administrera) på regionsnivå UTAN att ha en enda vald person där, så hade vi ju verkligen fått byråkrat-styre. Tack och lov kan vi välja politiker, annars hade vi bott i en diktatur. Men varför måste vi ha regioner? är inte det lite förlegat med hierarkiska strukturer? Platta organisationer är väl oftast de som är mest effektiva eller? Visst kan inte ALLA statsanställda ha statsministern som chef, men allt för många nivåer är varken kostnadseffektiva eller smidiga. Polisen ja.... det skall jag komma ihåg att skapa en tråd om någon gång, jag har kört, och kör fortfarande en hel del. (Har jobbat bland annat som resande säljare) Har ingen närmare statistik på det, men det är inte direkt ofta jag ser en polisbil ute i trafiken - skulle tro att jag hinner köra ett par tusen mil mellan varje gång jag ser en...
--------------------
|
|
|
|
|
13-03-2008, 00:35
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Gunilla T @ 12-03-2008, 23:01)  Men hallåå, det var precis det jag sade..att landstingsråden är heltidsanställda. Och mamamaggan, chefer inom landstinget kan mycket väl ha den lön du säger men en politiker är INTE chef någonstans, det är alltid en tjänsteman som är chef.
Det är fritt för var och en att börja arbeta politiskt för att förändra det man är missnöjd med, så går det till i en demokrati! OK men om vi skrotade Landstingen , skulle vi inte kunna bli av med lite chefer OCH politiker då? Vad har en politiker som är sysselsatt på full tid med Landstingsfrågor ? Tillägg : Tror inte på att bli politiker för att kunna förändra. En enstaka politiker kan inte göra någon ändring utan måste rätta sig efter vad partiet säger. Bättre att stå vid sidan om och väcka oponion.
Redigerat av mamamaggan: 13-03-2008, 00:37
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
13-03-2008, 07:46
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 13-03-2008, 00:35)  OK men om vi skrotade Landstingen , skulle vi inte kunna bli av med lite chefer OCH politiker då? Vad har en politiker som är sysselsatt på full tid med Landstingsfrågor ? Tillägg : Tror inte på att bli politiker för att kunna förändra. En enstaka politiker kan inte göra någon ändring utan måste rätta sig efter vad partiet säger. Bättre att stå vid sidan om och väcka oponion. Jodå - starta ett eget parti, jag röstar på dig! (så att jag slipper ställa upp själv)
--------------------
|
|
|
|
|
13-03-2008, 07:51
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (henriks @ 12-03-2008, 23:35)  men det är inte direkt ofta jag ser en polisbil ute i trafiken - De håller till nere i Gislaved, där ser man ett par bilar i timmen. Kanske har de god korv där, jag vet inte...? Jag kan säkert ordna en Polis-fotosafari om du vill, det kan ju vara roligt att ha dem på kort när de nu är så sällsynta åt våra trakter... Å andra sidan är det väl bra om de inte är på vägarna, för då är det ju risk att man kör på dem. Jag tror att Polis-stänglsena utmed vägarna gör mycket, om de inte hittar en lucka någonstans, eller hoppar över där det är lägre.
|
|
|
|
|
13-03-2008, 10:24
|

Medlem

|
CITAT (Grå @ 13-03-2008, 07:51)  De håller till nere i Gislaved, där ser man ett par bilar i timmen. Kanske har de god korv där, jag vet inte...? Jag kan säkert ordna en Polis-fotosafari om du vill, det kan ju vara roligt att ha dem på kort när de nu är så sällsynta åt våra trakter... Å andra sidan är det väl bra om de inte är på vägarna, för då är det ju risk att man kör på dem. Jag tror att Polis-stänglsena utmed vägarna gör mycket, om de inte hittar en lucka någonstans, eller hoppar över där det är lägre. ja - det är ju inte så jag måste ha polisbilar på vägen snarare tvärt om - men det vore helt ok om man fick lite hjälp när man behöver den. Har fått två bilar stulna genom åren - Den ena utanför kompisens lägenhet, och då skulle polisen ringa till mig när bilen hittades - det står i polisrapporten. Bilen är nog fortfarande inte upphittad, eftersom ingen ringt... (Bilen var krockad och är skrotad sedan 8 år tillbaka) Den andra stals på landvetter och hittades ett par dygn senare i Göteborg, men då var polisutredningen redan nedlagd, det gick inte att säkra några bevis - klart att det inte gick om man inte ens väntade till bilen hittades! Sen hade jag inbrott i maskinhallen hemma häromåret, då orkade ingen ens åka ut och titta, knappt att jag fick lämna en polisanmälan en gång! (jag störde väl i kaffet när jag ringde tror jag...) Men som sagt, det blir en ny tråd en annan gång - nu vill jag veta om någon här tänker ställa upp i nästa val med frågan om att lägga ner landstingen, för då har han/hon min röst!
--------------------
|
|
|
|
|
13-03-2008, 10:41
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (henriks @ 13-03-2008, 10:24)  Men som sagt, det blir en ny tråd en annan gång - nu vill jag veta om någon här tänker ställa upp i nästa val med frågan om att lägga ner landstingen, för då har han/hon min röst! Gäller det mej också om jag ställer upp??
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
13-03-2008, 11:05
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Denhär tanken (av Aquakul) kom upp för många inlägg sedan:
"Helt klart så måste vi - skjuta till mer resurser = högre skatter - organisera så det blir effektivare"
Jag tycker att om man organiserar effektivare så ska det INTE behöva kosta mera.
Ett exempel: om vårdcentralspersonalen kunde få en snabbkurs i hur man använder Vårdguiden så skulle de spara mycket tid! Både för sig själva och patienterna. Nu är vissa av dem närmast förvånade över att en patient försöker kontakta dem via Vårdguiden, eftersom de inte själva vet hur man hanterar systemet. Vårdguiden ska ju göra det enklare för patienter att nå vårdcentralen, utan att behöva hänga på telefonen i timmar eller passa på nån ynka halvtimme då man kan försöka få plats i telefonkön. På vårdcentralen - föreställer jag mig - skulle man få bättre överblick och därmed lättare att organisera sin tid. Om systemet fungerar alltså...
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
Gunilla T
|
13-03-2008, 11:09
|
Gäster

|
CITAT (mamamaggan @ 13-03-2008, 00:35)  OK men om vi skrotade Landstingen , skulle vi inte kunna bli av med lite chefer OCH politiker då? Vad har en politiker som är sysselsatt på full tid med Landstingsfrågor ? Tillägg : Tror inte på att bli politiker för att kunna förändra. En enstaka politiker kan inte göra någon ändring utan måste rätta sig efter vad partiet säger. Bättre att stå vid sidan om och väcka oponion. Hej vad landstingsråden tjänar är nog varierande beroende på bl.a. storleken på organisationen. Olika i Malmö och Köping.. De flesta politiker inom kommun och landsting är fritidspolitiker och verkligen inte högavlönade, politiska uppdrag anses som en samhällsinsats. Den högste avlönade inom landstingen är säkert landstingsdirektören, alltså högst ansvarige tjänsteman. Vem som får fatta olika besluti inom politikerstyrda organisationer regleras av en delegationsordning. Allt detta är offentliga uppgifter som regleras av den grundlagsskyddade offentlighetsprincipen, alltså går lätt att ta reda på. Demokratin fungerar så, vi kan genom val avsätta politiker som misskött sig eller prioroterat fel
|
|
|
|
|
13-03-2008, 11:09
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (henriks @ 13-03-2008, 10:46)   hmm - om du ställer upp med löftet att lägga ner landstingen som enda fråga, och lovar att lägga ner din röst i riksdagen i alla andra frågor så.....  Ojdå! Nä, det vågar jag ju förstås inte lova, så då får det väl vara...
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
Gunilla T
|
13-03-2008, 11:21
|
Gäster

|
Vad exakt är det ni tror skulle bli bättre med en annan organistation t.ex. en sjukvårdsmyndighet?
Obs!!!jag har inte tagit ställning varken för eller emot men jag vill gärna höra argumenten..
|
|
|
|
|
13-03-2008, 11:28
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 11:21)  Vad exakt är det ni tror skulle bli bättre med en annan organistation t.ex. en sjukvårdsmyndighet?
Obs!!!jag har inte tagit ställning varken för eller emot men jag vill gärna höra argumenten.. 1) Lika prioriteringar och lika vård oavsett var i landet du bor (detta är min kärnfråga!) (alla sjukvårdsinrättningar skall arbeta efter samma direktiv) 2) Samordningsvinster 3) En nivå mindre i hierarkin från regering ner till vårdpersonal (man kan säkert få bort fler nivåer, men det är en annan sak)
Redigerat av henriks: 13-03-2008, 11:38
--------------------
|
|
|
|
Gunilla T
|
13-03-2008, 11:52
|
Gäster

|
En centralstyrd organisation skulle öka byråkratin och generera konflikter.
Lika prioriteringar och exakt samma vård tror jag är omöjligt pga att behoven ser olika ut. Den som är närmast kan bäst bedöma vilka behov som finns -
Samarbetsproblem och Svarte Petter spel får du så fort det finns gränser -
Platta organisationer blev ett fiasko, vulgärt uttruckt skulle cheferna avskaffas! En enhetschef inom äldreomsorgen fann sig plötsligt stå med hundratalet anställda - snacka om osynliggörande av personal!
|
|
|
|
|
13-03-2008, 12:40
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 11:52)  En centralstyrd organisation skulle öka byråkratin och generera konflikter. NÄ - det tror jag inte ett ögonblick på. Hur skulle det kunna ÖKA byråkratin att ersätta alla landsting med EN myndighet? CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 11:52)  Lika prioriteringar och exakt samma vård tror jag är omöjligt pga att behoven ser olika ut. Den som är närmast kan bäst bedöma vilka behov som finns - Jo, men för att ta ett exempel - jag väntade i nästan ett år på en enkel handledsoperation, (Carpaltunnel) medan en bekant som bor några mil bort, (på andra sidan länsgränsen) kunde få samma operation efter några månader? varför? jo PENGARNA räckte inte i mitt län! Självklart har Norrlands inland andra behov av ambulanser än Stockholms innerstad, mycket dyrare att få vård inom rimlig tid där (tex helikopter) Men det är ju bara det att om det är länsbaserat - då blir det ju ingen utjämning av kostnaderna heller? det jag vill uppnå är att alla får så lika vård som möjligt, oavsett om det är lite dyrare eller billigare någon stans och att man inte blir nerknuffad i en operationskö för att pengarna är slut. Eller jo, kanske det också är acceptabelt ... OM pengarna är slut i hela landet för den typen av "insats" (det måste givetvis gälla icke livshotande åkommor, som inte blir värre av att vänta) Men en sak till - som jag inte har någon lösning på hur man skall göra, men ändå: Borde man inte betrakta saker och ting lite mer nationalekonomiskt istället för att bara titta på bara sin egen budget? Vore det inte bättre att en patioen fick sin operation så snart det bara går, om det samtidigt kortar ner sjukskrivningstid? Kanske till och med BILLIGARE att lägga pengarna på operationen än att betala sjukersättning, minskade skatteinkomster och så vidare? CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 11:52)  Samarbetsproblem och Svarte Petter spel får du så fort det finns gränser - Precis - helt rätt, men det är ju gränserna jag vill ta bort! CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 11:52)  Platta organisationer blev ett fiasko, vulgärt uttruckt skulle cheferna avskaffas! En enhetschef inom äldreomsorgen fann sig plötsligt stå med hundratalet anställda - snacka om osynliggörande av personal! Vet inte på vilken nivå detta var, givetvis måste arbetsledning och annat vara rimligt uppdelat med rimligt antal underställda - men det jag pratar är högre upp i organisationerna - alla landsting har en egen påse med pengar och ett eget län att ta han om - slå ihop alla pengapåsar och dela efter behov - TJÄNSTEMÄNNEN på landstingsnivå behövs säkert till stor del ändå, men inte politikerna. Där tycker jag det räcker med en nivå.
Redigerat av henriks: 13-03-2008, 14:10
--------------------
|
|
|
|
|
13-03-2008, 13:31
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 11:52)  En centralstyrd organisation skulle öka byråkratin och generera konflikter.
Lika prioriteringar och exakt samma vård tror jag är omöjligt pga att behoven ser olika ut. Den som är närmast kan bäst bedöma vilka behov som finns -
Samarbetsproblem och Svarte Petter spel får du så fort det finns gränser -
Platta organisationer blev ett fiasko, vulgärt uttruckt skulle cheferna avskaffas! En enhetschef inom äldreomsorgen fann sig plötsligt stå med hundratalet anställda - snacka om osynliggörande av personal! I motsats till henriks så tycker jag att Gunillas resonemang håller. Det är naivt att tro att ett förstatligande av sjukvården löser alla problem. Det troliga är att vissa saker blir bättre medan andra blir sämre. henriks, du är ju inte särskilt nöjd med polisen som ju är en statlig myndighet...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
Gunilla T
|
13-03-2008, 13:35
|
Gäster

|
En chef för Landstinget Sverige - neej, det tror jag inte på.
Vi har ju hela tiden gått mot mer decentraliserade organisationer och bakom det ligger en värdering att de som är närmast produktionen eller vad du nu vill kalla det , är de som bäst kan bedöma läget och behoven.
Hur skall man öht kommunicera i en sådan jätteorganisation som det skulle bli och hur skulle den centralstyrda makten kunna bedömma behovet i Malmö såväl som i Luleå. Ju längre kommunikationsvägar desto större risk för missbedömningar och kommunikationsproblem. Tänk dig bara en sådan sak som personalutbildning.
Länsstyrelsen är ju regeringens förlängda arm ute i länen men jag vet inte riktigt hur du kopplar ihop länsstyrelserna med sjukvården?
Socialstyrelsen skall ju ha någon sorts utjämnande effekt - de följer upp och utvärderar..
Gränser får du alltid även om du har en centralstyrning. Varje liten verksamhet har sin egen budget och vill inte ta någon annans kostnader så gränserna kommer man aldrig undan.
Det har gjorts försök med finansiell samverkan kallad FINSAM mellan kassa och sjukvård för att minska de gemensamma kostaderna. Vad jag vet så var det framgångsrikt men ändå lades det ned. Vet ej varför..
Jag tycker också att vår sjukvård är dålig men jag vet inte om en ny organisation med samma arbetsuppgifter (för de finns ju kvar) är lösningen. Däremot kan man fundera som utomstående hur man organiserar sina verksamheter. En gång hade jag en bokad läkartid som ändrades tre ggr från vårdcentralen. Dessa brev om ny tid var undertecknat av en sjuksköterska. En kvalificerad medarbetare sitter och skriver brev till patienterna om ny tid! Men...alla skriker på för mycket administration och den dras in men någon skall utföra arbetsuppgiften.
Ett problem som diskuterats mycket är att man gör läkare till chefer. En duktig yrkesman är nödvändigtvis inte en bra chef.
Måste tillägga att jag inte är någon expert på landstingets organisation. Har aldrig jobbat inom landstinget men har en hyfsad allmänbildning om hur vårt samhälle fungerar.
|
|
|
|
|
13-03-2008, 14:36
|

Medlem

|
Sorry - mitt misstag, jag menar givetvis landsting - inte länstyrelse! CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 13:35)  Vi har ju hela tiden gått mot mer decentraliserade organisationer och bakom det ligger en värdering att de som är närmast produktionen eller vad du nu vill kalla det , är de som bäst kan bedöma läget och behoven. Ja?? och vad är det i det som gör att man inte kan ha en gemensam påse pengar och en gemensam övergripande budget? Bara för att man her en gemensam organisation, betyder väl inte det att alla måste sitta på samma ställe? (i Stockholm) för det är definitivt inte det jag är ute efter CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 13:35)  Hur skall man öht kommunicera i en sådan jätteorganisation som det skulle bli och hur skulle den centralstyrda makten kunna bedömma behovet i Malmö såväl som i Luleå. Ju längre kommunikationsvägar desto större risk för missbedömningar och kommunikationsproblem. Tänk dig bara en sådan sak som personalutbildning. Hm - undrar hur tex Boeing kommunicerar med sina 150 000 anställda spridda över världen i 70 olika länder? Eller Airbus med sina 57000? (förutom underleverantörernas personal) Eller GM?, GE, Ericsson? kommunikation lär inte vara problemet! CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 13:35)  Gränser får du alltid även om du har en centralstyrning. Varje liten verksamhet har sin egen budget och vill inte ta någon annans kostnader så gränserna kommer man aldrig undan.
Det har gjorts försök med finansiell samverkan kallad FINSAM mellan kassa och sjukvård för att minska de gemensamma kostaderna. Vad jag vet så var det framgångsrikt men ändå lades det ned. Vet ej varför.. Det jag vill ha är en gemensam budget och en gemensam värdering på i vilken ordning man skall behandla åkommor - så att de värderas lika överallt i landet. Att en sådan samverkan läggs ner är inte så konstigt - den skulle säkert medföra att några chefer blev arbetslösa - och det går inte för sig! CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 13:35)  Ett problem som diskuterats mycket är att man gör läkare till chefer. En duktig yrkesman är nödvändigtvis inte en bra chef.
Måste tillägga att jag inte är någon expert på landstingets organisation. Har aldrig jobbat inom landstinget men har en hyfsad allmänbildning om hur vårt samhälle fungerar. Helt rätt  kompetens inom yrkesområdet är inte alls samma sak som kompetens i ledarskap! En bra chef behöver inte nödvändigtvis kunna speciellt mycket om verksamheten (om det inte är så att han TROR att han gör det) Det är det han har sina medarbetare till! Jajamen - att du har "en hyfsad allmänbildning" märks på ditt resonemang - Kom ihåg min start på denna tråden - jag vill bli överbevisad om att jag har fel så fortsätt gärna att argumentera!
Redigerat av henriks: 13-03-2008, 14:39
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|