|
PRODUKTER MOT SNIGLAR, Hjälp mig hitta produkter mot mördarsniglar |
|
|
|
13-03-2008, 22:09
|
Medlem
Antal inlägg: 34
Medlem nr: 5 101

|
Hej alla! En akut förfrågan: Jag försöker se vad marknaden har att erbjuda av mördarsnigelprodukter. Har dock svårt att hitta produkter och produktnamn på tex elstaket (fler än snigelbromsen) och fällor. Har varit i några affärer, men många har slängt sitt gamla lager, då denna typ av produkter sålde för dåligt. Har googlat och googlat men nu behöver jag hjälp.
Vad säger den samlade kunskapen på forumet?
|
|
|
|
|
13-03-2008, 22:40
|

Medlem
Antal inlägg: 298
Medlem nr: 14 485

|
Om du skriver in "massmord" som sökord här på Odla, så hittar du ett medel som verkar fantastiskt. Jag letar vilt i bekantskapskretsen efter nån som ska till Tyskland!
--------------------
 Inled mej icke i frestelse Jag kan gå själv
|
|
|
|
|
14-03-2008, 08:31
|

Medlem
Antal inlägg: 1 310
Medlem nr: 256

|
Bry Dig inte om det där elstängslet. Trådarna var för tunna och brändes av. Värdelöst.
--------------------
unozon1-2
|
|
|
|
|
14-03-2008, 10:47
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
CITAT Om du skriver in "massmord" som sökord här på Odla, så hittar du ett medel som verkar fantastiskt. Jag letar vilt i bekantskapskretsen efter nån som ska till Tyskland! I vilka butiker säljs det? Kaastadt (heter det så) i Kiel har det inte. Har inte hittat det på de vanliga shoppinggatorna. Måste man leta upp en handelsträdgård för att få tag i det? Då måste man ju ha bil med sig
|
|
|
|
|
14-03-2008, 18:52
|

Medlem

|
Jag vet inte var man kan hitta det, men om någon på Odla varit iväg och köpt det så skriv och berätta var. Efter denna så kallade vinter blir det väl värre än nånsin med snigeleländet. DÖD ÅT KRÄKEN!
--------------------
|
|
|
|
|
15-03-2008, 15:12
|
Medlem
Antal inlägg: 38
Medlem nr: 12 785

|
Man bör vara medveten om att de medel man köper i Tyskland är förbjudna i sverige. Det är alltså straffbart. Snigeleffekt finns ju i sverige också så det är väl inte det ni menar? Det förbjudna medlet har effekt även på husdjur, igelkottar, daggmask fåglar och annat som bör finnas. det sår ut ekosystemet efter ett tag. Kan ju vara bra att tänka på. Kemisk bekämpning är lönlöst, sniglarna har redan vunnit, man får nog lära sig leva med det som inte går att få bort.
|
|
|
|
|
15-03-2008, 15:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Solstorm @ 14-03-2008, 10:47)  I vilka butiker säljs det? Kaastadt (heter det så) i Kiel har det inte. Har inte hittat det på de vanliga shoppinggatorna. Måste man leta upp en handelsträdgård för att få tag i det? Då måste man ju ha bil med sig  Heter Karstadt men säkert vet alla vad du menar. Vad heter medlet? så kunde jag fråga mina trädgårdskompissar i tyskland om det hjälper överhuvudtaget Elisabeth
Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 15-03-2008, 18:53
|
|
|
|
|
15-03-2008, 17:47
|
Medlem
Antal inlägg: 275
Medlem nr: 13 017

|
Jag har laddat me "snigel fritt" från Weibulls. Dom skulle föredra det framför annat , sen drar dom sej tillbakso "äter aldrig igen" som dom skrev. Sej inte att det inte e bra!!!! Jag ser mej redan som segrare i sommarens stora slag. Död åt dom djävlarna
|
|
|
|
|
15-03-2008, 22:07
|

Medlem
Antal inlägg: 301
Medlem nr: 6 614

|
Jag tycker det är dags att nyansera diskussionen eller rättare sagt attityden här på forumet ang mördarsniglar. Den här snigeln verkar ha lockat fram mångas sämsta sidor och vissa menar alltså på fullaste allvar att de vill strö ut olagliga giftiga preparat i sin träddård för att de tror att det är enda sättet. Att sluta med ekologisk odling och övergå till rabatter gödslade med blåkorn och prydliga giftsprayade blommor i rader, är det ett alternativ? Jag blir allvarligt orolig och förvånad över alla som hatar så mycket. Det verkar meningslöst att hata ett vilt djur. Mördarsnigeln har transporterats till våra trädgårdar av oss själva eller av våra grannar, de är bara sniglar som hamnat på fel plats. Mördarsnigeln vaknar i april-maj de man ser nu är arter som hör hemma i vårt land. Varför döda dem? Jag tycker inte att det går att strunta i sniglarna eftersom de förstör våra plantor, men det är inte fritt fram att plåga dem med att strö salt (f.ö idiotisk metod i en trädgård, förstör ju plantorna) hälla kokhett vatten osv på dem. Som jag ser det så handlar det om att kombinera alla tänkbara metoder som man kan hitta, och det är faktiskt många, som inte innebär gift eller djurplågeri. Många säger att preparatet snigelfritt eller snigeleffekt (samma preparat) fungerar bra. Man kan inte vinna över flugor heller, men det går att hålla dem ute. Ska någon köpa produkter utomlands köp inte gift utan kanske den här pastan:Länk: http://www.mordarsnigel.com/antisnigelpasta.html
|
|
|
|
|
15-03-2008, 22:13
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (eugenia @ 15-03-2008, 22:07)  Jag tycker det är dags att nyansera diskussionen eller rättare sagt attityden här på forumet ang mördarsniglar. Den här snigeln verkar ha lockat fram mångas sämsta sidor och vissa menar alltså på fullaste allvar att de vill strö ut olagliga giftiga preparat i sin träddård för att de tror att det är enda sättet. Att sluta med ekologisk odling och övergå till rabatter gödslade med blåkorn och prydliga giftsprayade blommor i rader, är det ett alternativ? Jag blir allvarligt orolig och förvånad över alla som hatar så mycket. Det verkar meningslöst att hata ett vilt djur. Mördarsnigeln har transporterats till våra trädgårdar av oss själva eller av våra grannar, de är bara sniglar som hamnat på fel plats. Mördarsnigeln vaknar i april-maj de man ser nu är arter som hör hemma i vårt land. Varför döda dem? Jag tycker inte att det går att strunta i sniglarna eftersom de förstör våra plantor, men det är inte fritt fram att plåga dem med att strö salt (f.ö idiotisk metod i en trädgård, förstör ju plantorna) hälla kokhett vatten osv på dem. Som jag ser det så handlar det om att kombinera alla tänkbara metoder som man kan hitta, och det är faktiskt många, som inte innebär gift eller djurplågeri. Många säger att preparatet snigelfritt eller snigeleffekt (samma preparat) fungerar bra. Man kan inte vinna över flugor heller, men det går att hålla dem ute. Ska någon köpa produkter utomlands köp inte gift utan kanske den här pastan:Länk: http://www.mordarsnigel.com/antisnigelpasta.htmlNyansera! har man odjur som äter upp allt och som sprider slem så att man inte kan gå barfota - får man inte vara hatisk då??? ingrid som inte förstår varför man inte får hata
|
|
|
|
|
16-03-2008, 01:10
|
Medlem
Antal inlägg: 118
Medlem nr: 13 883

|
Ingen har väl sagt att man måste sluta hata, däremot håller jag med om att man borde ta sig en rejäl tankeställare innan man köper preparat som inte är tillåtna i Sverige. Det finns ju trots allt ett skäl till att de inte säljs i vårt land. Vi vet inte vad som händer i längden om vi använder nematoder och allt annat som säljs i Norge, Tyskland, etc.
|
|
|
|
|
16-03-2008, 16:11
|

Medlem
Antal inlägg: 756
Medlem nr: 14 406

|
Hej! Jag är ny här och det här blir mitt första inlägg. Jag är också en sån som dödar alla sniglar jag träffar på i min trädgård. De länsar ALLT! Över en natt har de tömt krukor med sommarblommor och bara lämnat ett renätet skelett av en stam. Det kan sitta tio fetingar i mina kaninerns matskål... Jag har en "kantklippare" (en rätt lång gräs-sax, alltså) som jag går med varje kväll och klipper itu alla sniglar jag hittar. Saxen är lång, så jag behöver inte böja mig ända till marken för att nå. Det brukar bli ca 100 sniglar varke kväll... Tröstlöst men alternativet är att asfaltera hela tomten... Efter tips provade jag att lägga kaffesump i rabatterna och krukorna för att slippa dem, jag gjorde det men är inte säker på att det hade så bra effekt. Det skadar i alla fall inte, så i vår ska jag fortsätta med det. Koppar ska sniglarna inte vilja krypa på, så om man har råd man kan köpa kopparplåt och göra kanter av runt rabatterna. Även om jag inte lyckas utrota sniglarna så måste de ju bli färre när jag dödar så många? Jag tycker om naturen, men inte när de vilda djuren tar över och förstör!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|
|
|
|
|
16-03-2008, 21:26
|

Medlem
Antal inlägg: 514
Medlem nr: 2 315

|
I veckans Allt om Trädgård gjordes reklam för en för mig ny snigelartikel "Snigelbaren MatHilda".. en behållare för Snigelfritt så att regn och andra djur, fåglar etc inte kommer åt dessa dyra ädla "små blå". Svensktillverkad av miljövänlig petplast. Snigelbaren säljs hos handelsträdgårdar och plantskolor för ca 170kr för 5 st. www.gronamathilda.se
--------------------
Bor i zon: Stockholms inre kustområde "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
|
|
|
|
|
16-03-2008, 21:30
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
CITAT (Wilmer @ 16-03-2008, 20:00)  Vill bara påpeka att SNIGELFRITT inte fungerar ett jota hos oss. Har det överallt, men det finns sniglar överallt ändå. Nästan inget odlat kom upp förra sommaren. Snigelstaketen inehöll salt, så med dem var det tydligen helt ok att salta? Fast mycket dyrare. För att tycka att sniglarna inte är något stort problem vågar jag nästan säga att då har man inga. Eller väldigt få. Välkommen hem och plocka hos oss som har dem. Jag har mängder med sniglar här och plockar dom varje dag. Räknar dom också vilket är en bra motivation till att fortsätta. Men jag är inte urskiljningslös, de svarta svenska skogssniglarna och pantersniglarna låter jag vara, de är helt fredade hos mig. Men, och jag vet att det är individuellt, jag kan inte säga att jag hatar dom. Det är en sådant starkt ord som för mig bara appliceras på bra mycket större och viktigare saker. De är trots allt bara djur som gör vad de ska göra, enligt deras art/sort, de vet inget annat och har ingen aning om att de ställer till med så mycket oreda och förtret, de kommer inte med några hämndlystna tankar när de äter av det vi sår eller försöker odla. De bara är så att säga. Men de är ett problem, och värre är att de är ett stort problem för de, bönderna, som odlar det vi så småningom ska äta.
|
|
|
|
|
17-03-2008, 00:01
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
Det tyska e det bästa, hade jag haft kosingen så hade jag köpt ex antal kilon där, kört hit det och börjat dumpa ut det, hade jag åkt fast hade jag gladligen betalat böterna plus anmält min dom till EU-Domstolen som inte har någor förbud mot detta medel(Sverige är det enda i europa och man har inte hittat ett enda spår av massdöd av naturliga ekosystem någonstans, det var nån jäkla naturmulle som sabba för hela sverige när detta förbjöds här och gissa var dessa juppar varifrån...Stockholm)bara på pin kiv på samma sätt som nätsprit och nicorette i vanlig butik. Myserolet är grymt effektiv, sett det i aktion och kunde odla vad som helst i snigelriket själv, de låg i drivor
|
|
|
|
|
17-03-2008, 11:08
|

Medlem

|
Medlet från Tyskland heter Spiess Urania Schneckenkorn, och det är inte alls speciellt dyrt eftersom sniglarna bara behöver äta litegrann av kornet för att dö. Dessutom förstörs inte kornen av regn som många andra snigelmedel gör. När det gäller husdjur så ska dom i så fall äta väldigt stora mängder för att det ska vara farligt. Däremot är det giftigt för fiskar i dammar och dyl. Jag tycker definitivt att detta är det bästa alternativet jag har hört talas om. Om någon köpt det, snälla tala om var!!!!
--------------------
|
|
|
|
|
18-03-2008, 11:54
|

Medlem
Antal inlägg: 301
Medlem nr: 6 614

|
Hej Min trädgård är och förblir fri från giftpellets. Jag är också "en sån" som dödar alla mördarsniglar, och jag tycker det här är ett mycket stort problem och fick också jättemycket uppätet, kunde inte heller gå över gräset utan att trampa i sniglar. Det är jättehemskt och jätteäckligt. Vill vissa hata, -fritt fram!! Men jag kan inte hata en snigel, alldeles för svart känsla att gå och bära på hela sommaren. Att ha en trädgård, stor eller liten tycker jag innebär en hel del motgångar av olika slag. Problem vill jag försöka lösa med lagliga och ekologiska medel och sniglarna ska jag försöka hålla utanför min tomt med alla medel jag kan komma på, men inte salt eller gift. Jag tänker prova den nya pastan från Tyskland, kalkbarriär, askbarriär, snigeleffekt i landen, mm. Myskankor vore ju en idé, men jag tror de äter mer späda skott än sniglarna.
Sedan en annan tanke: det kanske inte blir lika många i år, det vet vi ju inte.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|