| |
|
  |
PRODUKTER MOT SNIGLAR, Hjälp mig hitta produkter mot mördarsniglar |
|
|
|
|
18-03-2008, 13:11
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Jag skulle vilja nyansera debatten lite vad gäller de tyska undermedlen. Förra sommaren köpte jag själv plus fick levererat Schneckenkorn. Det säljs i välsorterade matbutiker av typ "Ica Maxi" eller andra stormarknader som har en "trädgårdshylla" (fast på Sky i Burg stod det inte framme, man fick fråga efter det). Det finns olika fabrikanter. Innehåller skiljer sig inte nämnvärt från Snigelfritt som vi köper här och används på samma sätt. Priset är dock lägre än hälften av Snigelfritt! Effekten var ungerfär likadan, dvs något mindre antal sniglar men helt försvann dom inte.
Vi skall ha i åtanke att tyskarna är lika noga med sina trädgårdar som vi och de flesta vill inte förstöra med miljögifter. Det kan också vara bra att komma ihåg att "Die Grüne" faktiskt var en miljörörelse som uppstod i Tyskland flera år före Miljöpartiet kom igång här.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
18-03-2008, 14:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Bee @ 18-03-2008, 13:11)  Jag skulle vilja nyansera debatten lite vad gäller de tyska undermedlen. Förra sommaren köpte jag själv plus fick levererat Schneckenkorn. Det säljs i välsorterade matbutiker av typ "Ica Maxi" eller andra stormarknader som har en "trädgårdshylla" (fast på Sky i Burg stod det inte framme, man fick fråga efter det). Det finns olika fabrikanter. Innehåller skiljer sig inte nämnvärt från Snigelfritt som vi köper här och används på samma sätt. Priset är dock lägre än hälften av Snigelfritt! Effekten var ungerfär likadan, dvs något mindre antal sniglar men helt försvann dom inte.
Vi skall ha i åtanke att tyskarna är lika noga med sina trädgårdar som vi och de flesta vill inte förstöra med miljögifter. Det kan också vara bra att komma ihåg att "Die Grüne" faktiskt var en miljörörelse som uppstod i Tyskland flera år före Miljöpartiet kom igång här. Bee jag minns den tiden när man kunde köpa mycket i trädgårdsaffärer i tyskland. Sedan försvann dom i låsta glasskåp och nu är mycket borta från marknaden. Som tur är... Men det finns olika "Schneckenkorn" i tyskland och vissa skall hjälpa mera än dom andra. Men alla mina trädgårdskompissar i tyskland har problem med sniglar. Och i år mer än tidigare Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
19-03-2008, 09:39
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 13 648

|
Hej alla snigelbekämpare!
Någon av er skrev om Snigelbaren Gröna MatHilda och den fungerar faktiskt, även om det är en mycket enkel metod. Den sparar på snigelgiftet, så att det inte förstörs av regn och fåglar. För intresserade: www. snigelbaren.se. Den finns inte hos så många återförsäljare ännu, men antalet växer. Vi säljer den tills vidare direkt från oss. Jag vet att detta är reklam, men jag blir så frustrerad när så många har problem och jag vet att snigelbaren fungerar. Det gäller ju inte att utrota mördarsnigeln, vilket inte går, utan att rädda sin trädgård.
Berit Staffas
|
|
|
|
|
|
|
|
19-03-2008, 11:11
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
Och vill man inte betala dyra pengar för en grön plastlåda med hål i så kan man ta sin gamla microlunchlåda i plast eller en tom 2-liters glassburk i plast och göra ett hål i sidan! Fungerar exakt lika bra!:yes: En annan variant, om man vill vara mer avancerad, är att snickra ihop en liten "låda" med öppna kortsidor av fyra träbitar. En tredje variant om man är riktigt lat, är att placera en större platt sten ovanpå tre små runda. En fjärde variant, om man har några gamla enkupiga tegelpannor hemma, är att använda dessa. En femte, en tom jordgubbsburk i glas, lagd på sidan, kamouflerad av stenar. En sjätte, en avsågad bit avloppsrör i plast eller ett gammeldags dräneringsrör i tegel Ska jag fortsätta? Det finns alltså ingen som helst anledning att betala för en fälla. Om man nu inte väldigt gärna vill det....
Redigerat av *Ulrica*: 19-03-2008, 11:11
|
|
|
|
|
|
|
|
19-03-2008, 11:37
|
Medlem
Antal inlägg: 142
Medlem nr: 10 406

|
CITAT (ingmet @ 16-03-2008, 21:26)  I veckans Allt om Trädgård gjordes reklam för en för mig ny snigelartikel "Snigelbaren MatHilda".. en behållare för Snigelfritt så att regn och andra djur, fåglar etc inte kommer åt dessa dyra ädla "små blå". Svensktillverkad av miljövänlig petplast. Snigelbaren säljs hos handelsträdgårdar och plantskolor för ca 170kr för 5 st. www.gronamathilda.se Jag skall köpa glass för pengarna ............och göra egna fällor av förpackningarna...........
--------------------
"Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv."
|
|
|
|
|
|
|
|
19-03-2008, 12:37
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (bear @ 19-03-2008, 11:37)  Jag skall köpa glass för pengarna ............och göra egna fällor av förpackningarna........... Jag köper också hellre glass för pengarna!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
19-03-2008, 12:44
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Men ska man då ha fällor utspridda över tomten så man snubblar på dem? Här är 1000 tals sniglar, dom klipps och förgiftas med hjälp av tyskt Schneckenkorn på löpande band. Visst hjälper det det så tillvida att man minskar mängden sniglar. Men aldrig i H-E att man kommer att få bort dom illvilliga kräken...
Jag köper tyskt gift utan samvetsbetänkligheter, det är mycket effektivare än det svenska (svagare) som fåglarna äter upp innan ens sniglarna hinner dit.
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
|
19-03-2008, 20:20
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 13 648

|
Hej igen alla misstrogna!
När vi började med vår snigelbar testade vi också alla möjliga plastburkar hemma. Glassburkarna var för stora och inte var det särskilt roligt att ha stora glassburkar utplacerade bland blommorna. Glasburkar har jag inte heller lust att ha i trädgården. Takpannor och liknande fungerar bra mot skator, men regnet som gör jorden blöt fördärvar också giftet, som skall vara torrt enligt snigelexperterna på Naturhistoriska. En sten måste placeras på burken för att inte skatorna skall välta den och då måste plasten vara tillräckligt kraftig. Smöraskar duger inte och är inte heller roliga att ha i trädgården. Sedan slutet av februari har vi ca 20 snigelbarer utplacerade med ca 15 korn i varje (vi har ca 1700 kvm tomt) Dessa korn räcker för att attrahera sniglarna. I vissa har vi sett 5-6 små sniglar innan de hunnit ut igen och i andra har giftet bara försvunnit. Alltså har vi tagit död på hundratals småsniglar som därigenom hindrats att lägga ägg.
Vi bryr oss inte om hur ni tar död på sniglarna, bara inte det tyska, otillåtna och farliga giftet används. Berit Staffas
|
|
|
|
|
|
|
|
19-03-2008, 23:36
|

Medlem
Antal inlägg: 10 735
Medlem nr: 2 529

|
CITAT men regnet som gör jorden blöt fördärvar också giftet, som skall vara torrt enligt snigelexperterna på Naturhistoriska  På förpackningen står det ju att de måste vara fuktiga för att verka, därför ska man lägga ut dem på kvällen när det ev. är dagg....
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
19-03-2008, 23:58
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Om man har plockat så många 1000 tals sniglar som vi gjort i bara 3 år undrar jag hur det sett ut i min omgivning om man inte tagit till allt man man kan för att begränsa framfarten. Jag har haft sniglar inne i köket på väg upp till diskbänken, klättrandes flera meter upp på husväggarna, BÅDE inne och ute, ätandes i hundarnas matskålar inne etc.
Mina växter i uterummet lever lika farligt som dom på utsidan. Tills det kommer ett LIKA effektivt gift i Sverige, och det har det inte gjort än, kommer jag att fortsätta med det tyska. Om dessa metoder är tillåtna i våra grannländer är det ju rätt befängt att det är förbjudet just i Sverige... Dessutom är snigelgiftet självklart (vad annars) mycket dyrare än i Sverige, fast det inte alls är lika effektivt. Skulle man få samma effekt som med det tyska, då vore man ruinerad på en säsong...lika bra att asfaltera med en gång...
Dom spanska sniglarna är en sanitär olägehet som kommer att välla fram över hela landet förr eller senare. Ska tillägga att jag inte har någonting emot våra egna arter, men dessvärre är det ett faktum att dom korsar sej. Och att det bara är dom inhemska som vaknat ännu, det stämmer inte. Har har jag redan plockat ett 20 tal, dvs innan snön kom... OCH jag kan se skillnad på skogsniglar, pantersniglar samt spanjorer.
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
|
20-03-2008, 17:56
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Monica du förstår väl att det för Berit Staffas handlar om Business. Hon vill sälja sitt.
Om Kontinenten vore så värdslöst med sin miljö så skulle det vara öken där redan idag. Tänk att i tyskland bor mer än 90 millioner människor och skullle dom inte vara rädda om sin natur ja hur skullle det se ut där idag???
Jag har många trädgårdsvänner i Tyskland och Österrike och vet hur måna dom är om sina trädgårdar, sina husdjur och miljön. Vi gör minst en trädgårdsresa om året till Tyskland och ser hur Trädgårdsfolk är där. Trots medlet mot Spanska sniglarna
Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2008, 14:07
|
Medlem
Antal inlägg: 90
Medlem nr: 9 680

|
Men vad heter det mest effektiva tyska medlet och var kan man köpa det online?
Har inte många själv ännu, men jag tänker inte låta dem komma heller. Lika bra att vara steget före dem är min strategi.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2008, 20:41
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
*provar att ladda upp bild* Så här ser det ut hemma på sommaren. Det var ingen ovanligt fuktig dag, och det var inte ovanligt mycket sniglar just då (vi brukar gå med varsin sax och klippa på kvällarna, och kommer LÄTT upp i tusen var. Varje dag.). Jag provar allt jag får tag på..
Redigerat av Whiskuchi: 23-03-2008, 20:42
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 15:50
|

Medlem
Antal inlägg: 365
Medlem nr: 1 821

|
Nämen herregud så hemskt....  Wiskuchis bild ger mig vakna mardrömmar. Här har vi ännu inga mördarsniglar men min dotter som bor i Västergötland har ungefär samma problem som ni som får kämpa en hopplös kamp mot odjuren! Skulle det bli så eländigt även här, skulle man väl ta till ALLT som stod till buds för att kämpa emot. Jag har full förståelse för allt ni prövar. Jag har hört att även yrkesodlare börjat få problem, och det är väl enda chansen även för oss hobbyodlare. När företagen börjar få stora ekonomiska problem lär det väl bli angeläget att forska fram något effektivt motmedel, antar jag. Många deltagande hälsningar!
|
|
|
|
|
|
|
|
27-03-2008, 01:12
|
Medlem
Antal inlägg: 158
Medlem nr: 8 732

|
Ja fy f-n, hade jag sett det där så hade jag hämtat gräsklippardunken, hällt ut och tänt på
|
|
|
|
|
|
|
|
27-03-2008, 16:11
|
Medlem
Antal inlägg: 380
Medlem nr: 8 323

|
Det är inte alla snigelpreparat som man köper i Tyskland som är förbjudna att använda i Sverige, förutom de sorter som innehåller metaldehyl och som är dödligt giftiga för, och gärna äts av t ex hundar och fåglar, så finns även Ferramol med samma verksamma ingrediens som Snigelfritt (järnfosfat). Förra sommaren skrevs en hel del om ämnet här på Odla. Jag fann, förutom ngra "inhemska" åkersniglar 2 st omisskänneligt randiga "mördarsnigelungar" när jag rensade ogräs på min kolonilott här i Hbg 16/3, men sedan blev det ju plötsligt vinter, så jag hoppas att massor av dessa marodörer nu har frusit ihjäl.
Snigelfritt är mkt bra men äts ju gärna av fåglar, jag har därför gjort "utfodringsstationer" av konservburkar som jag har klippt upp "dörrhål" i med plåtsax. Plåtburkarnas ganska vassa kant gör dem lätta att trycka ned en bit i jorden (så att inte fåglarna bara välter burken o glufsar i sig) kring en liten portion Snigelfritt, så att bara en liten dörrglugg lagom för sniglar att ta sig in genom sticker upp. Lite större plåtkonservburkar brukar man kunna be t ex sin lokala pizzeria att spara åt en.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-03-2008, 16:17
|
Medlem
Antal inlägg: 380
Medlem nr: 8 323

|
Fin bild, förresten! Så där och VÄRRE såg det ut här varenda kväll förra sommaren. Vi hade ungefär 1 snigel per 10 kvadratcm på kolonilotten - trots snigelmedel och idogt "självplock". Att hata sniglarna är naturligtvis meningslöst. Men man måste vidta åtgärder.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|