Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > PRODUKTER MOT SNIGLAR, Hjälp mig hitta produkter mot mördarsniglar
          Viveka
          Inlägg 27-03-2008, 18:06
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

CITAT (krullan @ 13-03-2008, 22:09) *
          Vad säger den samlade kunskapen på forumet?

Jag håller mig fortfarande till snigelsaxen, som ju ändå är det humanaste sätter att avliva dem. Gift och salt gillar jag inte, det är ju trots allt odling vi sysslar med.

Problemet med snigelbekämpnong är dock att i ett bostadsområde gäller det ju också att få så många som möjligt av grannarna med på bekämpningen, annars kommer det bara nya hela tiden. Jag satte upp lappar på anslagstavlorna i området, och de har haft effekt så till vida att åtminstone fem andra personer i orådet också har blivit aktiva snigelklippare. Trots detta verkar antalet sniglar öka år från år, det första året vi fick in dem klippte jag kanske 30-50 på en runda, nu är det tio gånger mer, dvs. ca 500 när det är som värst på vårarna. Senare på säsongen minskar de påtagligt, men är ändå besvärande.

Delvis har jag resignerat, eftersom min trädgård är för stor att skydda, så jag gör som med rådjuren; väljer växter som odjuren inte gillar. Tyvärr äter sniglarna en del av det som rådjuren ratar, t.ex narcisser, så sortimentet blir ännu mer begränsat.

I år ska jag dock pröva en annan metod, runt mitt ca 10 m2 stora grönsaksland.
          Jag har en kompis som är plåtslagare, och han håller på att bocka till ett ca 15 cm högt plåtstaket, som förhoppningsvis ska stoppa marodörerna. Principen är att sidan som vetter utåt från landet har två skarpa vinklar upptill, ungefär som en avhuggen siffra 4. (den horisontella sidan går inte ända fram till den vertikala).
          Sniglar klättrar ju bra uppför, men inte lika gärna upp och ned, och förhoppningsvis ska vinklarna avleda dem eller få dem att trilla ner utanför.

Vi håller fortfarande på och experimenterar lite med måtten på vinklarna, men planen är att testa prototypen i min trädgård nu i vår.

Jag ska hålla er underrättade om hur experimentet avlöper. Funkar det kan jag kanske förmedla order, i alla fall om ni bor i Västsverige.

Redigerat av Viveka: 31-03-2008, 21:41

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera
          buffy
          Inlägg 27-03-2008, 21:03
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

Det finns ett slags danskt snigelplåtstaket påminnande om ditt att köpa, dock är det dyrt. Jag har för mig att det används på botaniska trädgården i Köpenhamn.

Det vore roligt att få veta hur ditt experiment faller ut! Det måste vara rätt stort avstånd mellan vinklarna, tänker jag mig, för de vuxna sniglarna blir ju långa och kan sträcka sig ännu längre om de väl har fäste med bakänden.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 27-03-2008, 22:36
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Siv i Bollnäs @ 25-03-2008, 15:50) *
          Nämen herregud så hemskt.... fear.gif Wiskuchis bild ger mig vakna mardrömmar. Här har vi ännu inga mördarsniglar men min dotter som bor i Västergötland har ungefär samma problem som ni som får kämpa en hopplös kamp mot odjuren! Skulle det bli så eländigt även här, skulle man väl ta till ALLT som stod till buds för att kämpa emot. Jag har full förståelse för allt ni prövar. Jag har hört att även yrkesodlare börjat få problem, och det är väl enda chansen även för oss hobbyodlare. När företagen börjar få stora ekonomiska problem lär det väl bli angeläget att forska fram något effektivt motmedel, antar jag.
          Många deltagande hälsningar!

Det är i Västergötland jag bor ;-)

Nu börjar bönderna få problem med sniglarna, jag hoppas att de lyckas trycka på så det forskas fram något bra mot kräken.
          http://www.bt.se/nyheter/mark/(481486).gm

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Viveka
          Inlägg 27-03-2008, 23:23
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

Jo, proportionerna på staketet är det vi främst ska testa med prototypen. Jag inbillar mig att sniglarna inte gärna kryper upp och ned, utan luras att avvika i längsriktningen när de kommer till den vassa innervinkeln. Om vi tagit till i underkant får vi öka höjden lite.

Helt billigt blir det förstås inte, eftersom både material och arbete kostar, så det är nog nånting man får begränsa till säskilt känsliga rabatter, som just grönsaksland och frösådder.

Ett problem är förstås att det måste vara helt snigelfritt innanför staketet innan man börjar så, men jag antar att lite Snigelfritt plus odlingväv ska fixa den saken. Jag märkte förra året att de gillar att krypa upp på odlingsväven, konstigt nog.

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera
          Harvey
          Inlägg 29-03-2008, 14:56
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 263
          Medlem nr: 12 888

Jag åker genom tyskland nästa vecka, sitter och spanar på nätet, vet inte vilket jag skall välja...
          http://garten.search.ebay.de/schneckenkorn...QsaobfmtsZinsif
          Bara att beställa för den som vill från tyska ebay

--------------------

Citera
          nygren777
          Inlägg 04-05-2008, 18:38
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 15 799

Ett förslag är, att innan man börjar med bekämpningen, att sätt upp en barriär runt området ni vill bekämpa. Annars blir man, som tidigare inlägg berättade om, beroende av hur duktiga grannarna är.

Här är en ny variant på barriär som är enkel att montera och är miljövänlig:
          www.snigelstaket.se

Citera
          Buggebubben
          Inlägg 06-05-2008, 22:38
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem nr: 8 110

För er som är lite wild & crazy så finns varianten som det är bra fart i här:

http://cgi.ebay.de/DELU-Schneckenkorn-4x25...Q2em118Q2el1247

Produkten är vattenfast.
          Observera att den innehåller en repellent också som alltså som ska skydda andra djur från det verksamma medlet metaldehyd. Dvs kissen, doggen, pippin eller vad det nu kan vara.

Don´t shoot the messenger.
          Jag råkar bara handla mycket prylar på ebay ninja.gif

--------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.

Citera
          Torgestad
          Inlägg 12-06-2008, 09:02
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 11 452

Hej alla snigelhatare!!

Här verkar det som det går att köpa det mesta för att bringa död och förintelse åt dom små vedervärdiga odjuren!!

http://www.schneckenprofi.de/schneckenkorn...&mv_pc=1228

Redigerat av Torgestad: 12-06-2008, 09:04

Citera
          per@ljuvahem.se
          Inlägg 19-06-2008, 08:45
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 16 887

Hej
          Nematoder, snigelstaket, mm mm kan du köpa på Ljuvahem.se
          Där finns också en hel del information och mer tips/råd/fakta skall läggas upp så fort tiden medger.

det går inte att få bort alla mördarsniglar men det går att minimera problemet, genom att jobba metodiskt men hur man skall göra beror lite på hur man bor, omgivning mm.

Kolla se blogginlägg för en beskrivning om hur man kan göra.

//Per

Citera
          trähjärtat
          Inlägg 19-06-2008, 20:51
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 8 611

Vill gärna bidra med mitt medel i kriget mot dessa sniglar som jag starkt ogillar.
          Jag gör en soppa som består av salt, ättika och vatten. Tar sen min hink med soppan och en matpincett och går en runda på kvällen (och gärna ett glas vin så blir det lite roligare) och plockar, plockar och plockar. Förra sommaren plockade jag i tusental, kunde under en timmes tid på kvällen plocka över 600! (nordvästra Skåne) När hinken sen var full tömde jag den i dungen som finns en bit bort från trädgården. Dit lockades sen (iallafall några) andra slemmisar och brydde sig inte om "mitt revir".
          Och nu (ta i trä) har (förhoppningsvis) snigeltelegrafen varit framme, för i år har jag plockat fem (5!!!) stycken. Inte ens under funkian hittar jag några. De verkar undvika min trädgård - TACK, TACK, TACK!
          Prova gärna detta och ha nu en bra midsommar med massor av go inlagd sill (inlagd snigel kanske är nästa storsäljare, gulp - till den krävs det nog massor av snaps!!).

Citera
          per@ljuvahem.se
          Inlägg 20-06-2008, 22:59
          Länk hit: #51

Medlem

Hoppla det var några stycken sniglar, jag har pratat med en person som förra året plockade 1500st varje dag och några som plockade ca 10000 under förra sommaren. Mn undrar hur de orkar.

Min erfarenhet är att de som har många mördarsniglar på tomten bor nära skogen, åkern eller en trädgårdshandel och att man då måste stoppa tillflödet av sniglar från kringliggande tomter.

En metod som jag har använt är att man skapar en barriär runt sin tomt t.ex. med nematoder eller en spray som kallas för UFF. Då får man stopp på tillflödet. Sen kan man gå lös på sniglarna inne på tomten med sax, double killer, snigelmedel eller vad man vill. Effektivast blir det om man kombinerar SnigeMedel och plockning t.ex. med hjälp av Double killer (spar på ryggen).

Tja finns massor mer att skriva men klockan börjar bli mycke.

titta in på Ljuvahem.se så hittar du mer information och produkterna.

Citera
          per@ljuvahem.se
          Inlägg 20-06-2008, 23:07
          Länk hit: #52

Medlem

Det finns ett snigelstaket som tillverkas i Tyskland, tricket är att sniglarna inte kan kliva runt den bockade kanten. För att staketet skall fungera måste man vara någa när man monterar upp det så att det inte finns några springor, samt att man ser till att et inte hänger över några grenar eller annat skräp som snigeln man klättra på.

Gör man bara det har man skaffat sig ett fredat område. Snigelstaketet finns på Ljuvahem.se (ursäkta reklamen)
          // Per

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 21:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon