|
|
  |
Vilka magnolior skall Ni plantera till våren ? |
|
|
|
31-03-2008, 22:54
|

Medlem
Antal inlägg: 352
Medlem nr: 275

|
Det finns massor av olika korsningar och det är ju väldigt svårt att säga hur de blir. Att köpa korsningar mellan två olika namnsorter är lite av ett vågspel. Inte bara för härdighetens skull utan också för hur de kommer att se ut. Det är spännande med några sådana korsningar i trädgården, men det känns bra att ha några beprövade sorter också. Jag har två olika Red Baron hybrider. En med Galaxy och en med Rosemari. Båda klarade förra vintern som ju var mild utmärkt hos mig i zon tre. Får se hur det går, men det kommer väl att visa sig om rätt många år:-)
--------------------
|
|
|
|
|
01-04-2008, 07:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 348
Medlem nr: 122

|
Nicke, det som är spännande med en korsning är att det kan bli vad som helst, det är bara att hoppas på det bästa. Blir det något lyckat så kan du alltid ge magnolia ett eget namn, typ magnolia x 'nicke af småland' eller annat du känner för. Ett annat plus är att fröplantor brukar växa bra och ha bra rotskystem, inget förädlingsställe som kan strula.
Jag funderar också på att skaffa några spännade kärnplantor från Tommy Ahnby (kommer din korsning därifrån ?) i stället för att bara införskaffa kända sorter.
Redigerat av Jan af Lisö: 01-04-2008, 07:43
|
|
|
|
|
01-04-2008, 10:59
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
Hur är det med renare arter utan massa korsningar, är det svårare att få tag på?
|
|
|
|
|
01-04-2008, 11:15
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
jag tror jag ska vara lite fantasilös och börja med en Leonard Messel, de verkar vara så fint rosa  sen får det nog bli nån mer fast jag kan inte bestämma mig för vilken färg som passar in därhemma... nåt gräddvitt kanske om det finns
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
01-04-2008, 17:03
|

Medlem
Antal inlägg: 457
Medlem nr: 4 960

|
Renare arter är framförallt tristare, i vart fall när det gäller Acuminata.
|
|
|
|
|
01-04-2008, 20:27
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 9 315

|
CITAT (Jan af Lisö @ 31-03-2008, 17:05)  En fin inköpslista. Några funderingar:
- Är Aashild ympad eller på egna rötter (= stickling). Om jag har förstått det rätt från Olav Kalenbergs inlägg så trivs Aashild bäst på egna rötter. -Sen blir det intressant att höra om Colossus har verkligen större blommor (än ordinarie sieboldii) i vårt svenska klimat eller om det gäller bara i varmare klimat. Visade sig att Aashild är ympad, blev lite besviken men den kanske kan trivas ändå..? Tänkte plantera Colossusen strax intill min vanliga sieboldi, så om några år får jag veta.. Vilken av mina nyinköp (se tidigare inlägg) tror du (eller någon annan) är känsligast vad gäller härdigheten? /Niclas
|
|
|
|
|
01-04-2008, 20:39
|

Medlem
Antal inlägg: 197
Medlem nr: 5 634

|
Har tänkt att plantera ELIZABETH MAGNOLIA, tycker den är fin och blommar med gul färg istället för bara "vita" magnolier som jag har hittills.
|
|
|
|
|
01-04-2008, 20:45
|

Medlem
Antal inlägg: 352
Medlem nr: 275

|
Nicke: Jag tror att den som är mest tveksam av dina är just korsningen Big Dude x Red Baron. Inte speciellt härdiga föräldrar, men ibland kan det hända att hybrider blir härdigare än båda sina föräldrar. Fast inget du vet än så länge.
Elisabeth är en väldigt trevlig magnolia, men är väl närmast att betrakta som gräddgul. Många av de gula sorterna blir inte heller så gula i vårt klimat.
Glömde skriva att en del arter är mycket vackra t ex Magnolia tripetala, som inte heller är så svår att få tag på. Tack vare att man gjort en hel del korsningar har vi idag en mängd magnolior som är vackra poch som går att odla i lite högre zoner än 1.
Redigerat av Lotta i Gbg: 01-04-2008, 20:47
--------------------
|
|
|
|
|
01-04-2008, 21:06
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 9 315

|
Lotta; Misstänkte detta. Vet att Big Dude är tveksam här, men om man läser på magnoliastores hemsida kan man läsa om Red Baron: "The plant is much hardier than ‘ Big Dude’. Får väl hoppas att min planta ärver härdigheten från Red baron som för övrigt är en korsning mellan M. acuminata x M. ‘Big Dude’ (luktar inavel ;-)) Någon som har erfarenhet av att odla Red Baron i Zon III eller kallare? /Niclas
|
|
|
|
|
01-04-2008, 22:26
|

Medlem

|
Nicke du kan fråga Pappan till Aashild, herr Kalleberg Olav är i stort sett online på Yahoo groups Magnolia avdelning, man måste anmäla sig som medlem. Har för mig att han diskuterat detta om att den bör växa på egna rötter. Gå med i Yahoo groups Magnolia. Språket är Engelska och du träffar på riktigt stora namn, Amerikanare mm med egna Magnoliaplantskolor, och vi vanliga odlare....... Där kan man knyta kontakter och få e-mejladresser till de som korsar fram kul grejer, ex frö från USA. Jag fick kontakt med en Michael Gotchalk från Tyskland som sålde mig några små plantor, kul. Dessvärre har jag inte lärt mig de korsningarna utantill, men en är till hälften Black tulip.
Just nu ligger Magnolia groups nere, tilfälligt fel.
Det här hittade jag på groups Skrivet av Olav, bad honom titta in här, vi får se om han gör det.
I can tell that Kwekrij Arborealis has the real thing, and sorry, I have bought 15 plants this season. I plant to make several own roots. it is also my opinion that 'aashild Kalleberg' is extremely easy to root as cuttings, and that 'swede Made' should be propagated in this way, too.
From another source M. x wieseneri on M. sieboldii is not recommended.
My firm belief is that own roots are best, but M. x wieseneri grafted onto M. sieboldii is better than on M. kobus. But it is wise the get them on own roots by planting the graft union a bit under the ground - or filling up with soil. I have an experiment going - trying to find out how deep one may plant without killing the plant. Experiences are welcome. I have one plant with the graft union 20 cm below the surface showing no adverse effect.
Redigerat av Thomas Wahlqvist: 01-04-2008, 22:44
|
|
|
|
|
01-04-2008, 22:57
|

Medlem

|
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 01-04-2008, 18:03)  Renare arter är framförallt tristare, i vart fall när det gäller Acuminata. Tristare? Varför det?
Bifogade fil(er)
acu.JPG ( 38.35k )
Antal nedladdningar: 35
|
|
|
|
|
02-04-2008, 07:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 348
Medlem nr: 122

|
Olav Kaleberg deltar också aktivt på hagepraten. Gör gärna sökning på "Magnolia" eller motsvarande. Han uppträder där under namnet "Magnoliavastic", tidigare "Buskman" och ännu tidigare under sitt eget namn. Går bra att ställa frågor på svenska. Nu har de gjort om Forumet, men det kanske fortfarande går bra att söka. Och "anbefalla" betyder "rekommendera" på norska och inget annat... ---- Nicke, Alla dina magnolior (förutom korsningen som är ett ?) borde vara härdiga åtminstone i zon 2. Annars så är det med magnoliahärdigheten ett omdebatterat ämne, där så många parametrar ingår. Man bör söka information från flera olika källor. Tänk också på att vårfrost kan vara farlig för importerade magnolior, de startar mycket tidigare. Linda dem gärna i fiberduk om det är risk för minusgrader och bladen börjar synas, det har jag slarvat med några gången och då skadas magnoliorna svårt....
|
|
|
|
|
02-04-2008, 14:33
|

Medlem

|
Om inte kanske M . Fraseri vore ngt att prova.
Ngn som förövrigt vet om fraseri och auriculata är samma art? Eller hur de förhåller sig till varann? Tillhör fraseri i gruppen auriculata?
|
|
|
|
|
02-04-2008, 15:15
|

Medlem

|
Jo en liten nyupptäckt när man skall surfa på Magnolia, det dyker ju upp massor av annat, eller hur.
Sök på Magnoliaceae istället, och /eller TAXA, TAXONOMY, MAGNOLIACEAE, TAXON att jag inte tänkt på det tidigare:-)
Redigerat av Thomas Wahlqvist: 02-04-2008, 15:15
|
|
|
|
|
02-04-2008, 16:14
|
Medlem
Antal inlägg: 4
Medlem nr: 13 315

|
Hei. Nå fikk jeg logget inn! Nå er jeg online: Magnolia x wieseneri 'Aashild Kalleberg' trives både som podet (ympad) og på egen rot. Da den er enkel å få på egen rot, bør en slik formeringsmåte brukes. 'Aashild Kalleberg' tåler lavere temperatur enn - 30 C i USA. Den er mye mer hardfør enn vanlig M. x wieseneri. Selv har jeg nå morplanten som er 6.7 m høy og like bred. Planten blir 20 år i sommer, og den blomstrer rikt hver sesong. Ofte har den en ekstra spektakulær blomstring i august - september også. Blomstene blir da så tunge at man kan titte opp mot dem. Sepalene kan ofte rødme en del i varme somrer. okalleberg@hotmail.com
|
|
|
|
|
02-04-2008, 16:21
|
Medlem
Antal inlägg: 4
Medlem nr: 13 315

|
Bildet over viste: Magnolia sieboldii 'Harold Epstein'. Jeg prøvde å importere 13 planter. Nr. 14 er etablert - på egen rot! Nydelig - ikke sant! Kan ha opptil 38 tepaler i varme somrer! Bilde av hexaploid M. sieboldi (#17-6) 'Pride of Norway'. Jeg har 'Colossus' også. Den hadde 22 kronblader i blomsten første sesongen. Da var knoppene dannet i USA. Det har ikke vært så mange ekstra kronblader i vårt kjølige klima, dessverre. Det reises tvil om 'Colossus' er polyploid fremdeles!
|
|
|
|
|
02-04-2008, 16:28
|
Medlem
Antal inlägg: 949
Medlem nr: 12 351

|
Ursäkta att jag lägger mig i, men ni verkar vara bra på magnolior. Vet någon om det finns små magnolior med stora fina blommor? Min trädgård är inte så stor och redan ganska full...
Jag bor i zon 1, och skulle gärna vilja ha en magnolia.
--------------------
Skåne, zon 1
|
|
|
|
|
02-04-2008, 16:40
|
Medlem
Antal inlägg: 1 067
Medlem nr: 4 792

|
jan_af_lisö: Planerar du att besöka Tommy Ahnby och se vad han har för skojjiga saker? låter hur bra som helst!
Säljer han till enskilda konsumenter ?
|
|
|
|
|
02-04-2008, 17:05
|

Medlem

|
Ahnby är grossist men tar emot besökare i grupp från ex STA.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|