Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilka magnolior skall Ni plantera till våren ?
          magnolavastic
          Inlägg 02-04-2008, 18:07
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 13 315

Om man ønsker en liten magnolia med store blomster, kan man jo velge Magnolia x 'Satisfaction'. Det finnes neppe noen magnolia med flere blomster. Planten har oftest så mange blomsterknopper at man kun ser blomsterknopper. digre er de også. Og planten vokser sent og er ganske smal.

Om man trenger en liten magnolia med store blomster, bør man velge 'Satisfaction'. Den har smal vekst og store menger med relativt store blomster.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 02-04-2008, 19:12
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Jag skall inte till Tommy, i alla fall inte i år. Lång väg från Stockholm och mitt stora problem är platsbrist just nu. Men jag tror att Tommy har sin lista någonstans på nätet. Han levererar till plantskolor, så det borde kanske gå att beställa via en plantskola (jag skriver "borde" för jag vet inte om det går).

Det var intressant vad Olav skrev att Aashild gick bra även ympad, då jag har sett den hos en plantskola i Nyköping. Men hur stor blir den som ympad, jag antar att Olavs stora Aashild är en fröplanta och de brukar bli större.

Satisfaction börjar bli vanlig i plantskolorna, men den måste vara krukodlad med obeskurna rötter. Det gäller egentligen nästan alla magnolior.

Citera
          lappa71
          Inlägg 02-04-2008, 22:12
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 7 627

.....trevligt med besök västerifrån...välkommen. Vad gäller Tommy ahnby så: jag mailade och fick ett vänligt svar med hans just nu aktuella lista och namnet på min närmaste plantskola dit hans växter levereras. Så enkelt var det. Keep on odling
          Kennethp

Citera
          Wilmer
          Inlägg 02-04-2008, 22:39
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

botan magnolia.jpg

Vet inte om den är fyra meter, men stor är den! Finns på botaniska trädgården i Göteborg.

Vi har ett par vackra stora här i trollhättan också, men de har jag inga foton på.. De blommar underbart vackert varje år. Jag har blivit smittad så vi har en bebis av samma sort som på botan - praktmagnolia heter den kanske?

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          MB1965
          Inlägg 03-04-2008, 07:21
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Det låter roligt med kopiöst med blommor!

Hur stor kan en Magnolia x 'Satisfaction bli i svensk z2 ? När blommar den och är det risk för frostskadade blommor?

Redigerat av MB1965: 03-04-2008, 07:23

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 03-04-2008, 07:49
          Länk hit: #46

Medlem

Magnolia 'Satisfaction' är en relativt ny magnolia, så det är svårt att besvara alla frågor. Enligt mina anteckningar blir det inte större än 2 meter, men jag ser inte vad jag har för referens till den uppgiften.

Sen tror man (vet kanske ??) att det är en M. x soulangeana, med alla dess problem/möjligheter. John-Lennart (författare till boken "Odla Magnolia") ifrågasätter om den är härdig nog för Stockholm. Vanligt problem med M x soulangeana (=praktmagnolian) är att de blommar tidigt och får sina blommor frostskaddade, samt att de mognar av sent på hösten och riskerar frostskador även då. Men vintern är ju kortare i den södra delen av zon 2 än i zon 2 i Stockholm.

Men jag hade tänkt chansa, man kan inte mer än misslyckas. Någon måste ju bli den förste....

Tillåter mig också att citera Olav: "Magnolia x 'Satisfaction' is the most floriferous magnolia ever. If I had to choose one magnolia - I would have
          chosen this one! THE BEST MAGNOLIA EVER"

Lappa71, kan inte du lägga in Tommys magnolialista här på Forumet, säkert många som är intresserade ??

Redigerat av Jan af Lisö: 03-04-2008, 12:21

Citera
          lappa71
          Inlägg 03-04-2008, 09:07
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 7 627

Tommys vårgodis.....skickar jag gärna till alla som mailar mig. la71@telia.com. Listan är väldigt lång, på ett Exelblad, och jag klarar inte att kopiera in den på denna sida. Den som vill får gärna lära mig....
          Kenneth

Citera
          Thé
          Inlägg 03-04-2008, 09:55
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Tack för tipset om Magnolia Satisfaction, jag googlade lite och fick fram att den har kompakt, buskliknande växtsätt och blir 6-8 fot på 10 år. Hittade även uppstammad här http://www.plantoffers.com/product.html?code=magnolias

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 03-04-2008, 11:27
          Länk hit: #49

Medlem

6-8 fot på 10 år i England blir inte lika mycket här i Sverige.

Såg att Brunnsvikens trädgårdar (Solna) hade en uppstammad på sin växtlista.

Citera
          Flyguy
          Inlägg 03-04-2008, 17:17
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 6 245

CITAT (Jan af Lisö @ 03-04-2008, 08:49) *
          Lappa71, kan inte du lägga in Tommys magnolialista här på Forumet, säkert många som är intresserade ??

STA Bohus/Dalslandskretsen har den länkad från sin sida.

http://www.algonet.se/~sta-bod/tommyslista2008.htm

Citera
          Blomstersmurfen
          Inlägg 05-04-2008, 06:15
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 1 162

Jag köpte Elisabeth igår, så idag skall jag plantera! Är det någon som har haft den ett antal år och kan visa hur den ser ut? Blomman vet jag förstås, men växtsättet i övrigt?

Nu är den ca 160 cm hög med ett antal blomknoppar på. Rötterna var inte avkapade utan såg välmående ut, dock med lite rotsnurr från förra året (hyfsat nyligen omplanterad). Ska man försöka göra något åt rotsnurret? Med tanke på att magnolians rötter så lätt går av känner jag mig lite tveksam om man inte gör mer skada än nytta?

Har en Magnolia grandiflora 'Edith Bogue' sedan förra våren, men den har stått i ett frostfritt uterum i vinter. Den är planterad i en stor plastkruka som jag gräver ner i marken på våren, och tar upp igen på hösten. Mår väldigt bra och har mer än fördubblat sig i storlek (ca 150 cm nu). Några blommor tror jag dock inte den bjuder på i år, men bladen är helt fantastiska. Tänkte bära in och ut den så länge jag (eller kanske snarare min man) kan lyfta den, men sen blir det till att visa vad den går för i min zon (2). Är det någon mer som haft den längre och kan visa bilder? Om den inte blir så stor (bred) kan den få stå vid poolen där det garanterat är zon 1 istället (rosmarin, glansbuske och kamelia växer och frodas där).

Är mycket sugen på en Sunsation, vi får väl om det inte blir en sådan också i vår.

--------------------
          Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1

Citera
          jegi
          Inlägg 05-04-2008, 07:37
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Hej,
          har en Elisabeth i zon 4 sen två år. Står väl inte alldeles optimalt, och har nog haft lite sparsam tillväxt. I år tänker den i varje fall blomma efter uppehåll i fjol.

Även om magnolior har känsliga rötter så skulle i varje fall jag ha satt sekatören i ett uppenbart rotsnurr.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 05-04-2008, 23:00
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

Jag tycker inte att du behöver sätt sekatören i den, Ofta kan man ju dra ut rotsnurr med fingrarna. M grandiflora Edith Bogue är ju sagt ska vara extra härdig, men det ska bli spännandne att se om den överhuvudtaget går att odla upp i någon storlek att tala om här.
          Min Elisabeth är ännu relativt liten, men jag har sett deni Gbg som ett förhållandevis stort träd (4-5 meter) Det blir kanske 10-15 meter på sikt.

--------------------

Citera
          jegi
          Inlägg 05-04-2008, 23:08
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Jojo, är det tunna fina rötter går ju det naturligtvis bra, men annars är det nog vinst på sikt att dela ett rotsnurr. Magnolia eller inte.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 06-04-2008, 20:01
          Länk hit: #55

Medlem

Blomstersurfen,

kolla bilden, en sån köpte jag på Biltema och använder till min båtmotor på nästan 100 kg, borde duga till att lyfta en rejäl magnoliakruka. Vore synd att riskera livet på en fin grandifora, vad jag har hört så klarar de inte vinterkylan pga för kalla skandinaviska somrar...

Citera
          Blomstersmurfen
          Inlägg 07-04-2008, 04:15
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 1 162

Smart lyftanordning, Jan af Lisö! Problemet är dock alla trappor som skall passeras på väg in... Men i kombination med pirran med hyfsat stora hjul kan magnolian säkert få någon ytterligare vinter inne. Undrar hur man skall konstruera det som lyfter själva krukan på bästa sätt? Jaja, det ligger i framtiden - ännu så länge kan krukan lyftas för hand. g.gif

Redigerat av Blomstersmurfen: 07-04-2008, 04:16

--------------------
          Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1

Citera
          Nicke smålänning
          Inlägg 08-04-2008, 19:59
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 9 315

Hörde av någon att man eventuellt kunde plantera en ympad magnolia med ympstället under jord för att få "egna" rötter och därmed ett livskraftigare träd. Någon som har någon åsikt om det, eller erfarenhet?

Redigerat av Nicke smålänning: 08-04-2008, 20:55

Citera
          Krokodilen
          Inlägg 08-04-2008, 21:19
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 377
          Medlem nr: 4 810

Planerar vår första magnolia i år. Det lutar åt en Magnolia Sieboldii. Mest för att den blommar hela sommaren och för att vi har en bra placeringen för den på en sluttning i skydd av en bergknalle nedanför huset. (Tips från Jan Lindgren.)

Men först måste vi fälla jättetallarnas jättetall.

Drömmen är egentligen en soulangiana men den lär inte klara vintrarna här i zon III. I all fall inte med en nybörjare till matte smile.gif

Redigerat av Krokodilen: 08-04-2008, 21:22

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 09-04-2008, 07:05
          Länk hit: #59

Medlem

Nike, kolla med Olav, det är han som kör med den metoden, men jag tror att det handlar om några enstaka experiment...

Citera
          Thomas Wahlqvist
          Inlägg 09-04-2008, 09:17
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 4 960

Ja därom finns inga säkra kunskaper.
          Men om man höjer jordnivån 2 cm om året, så borde ju växten anpassa sig.
          Kanske tar det 10 år för att nå över ympen, men men....

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-12-2025, 04:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon