Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilka magnolior skall Ni plantera till våren ?
          Anders Roslagen
          Inlägg 22-04-2008, 23:27
          Länk hit: #61

Gäster

Jaha, det blev inte exakt dem jag hade tänkt men när jag såg fina starka krukodlade exemplar utan rotsnurr så blev det sieboldii, ovata, och kobus. Sedan chansade jag också på sådana som fått rötterna kapade, Charles Coates och Galaxy. Har inga magnolior innan och har inte bästa framdukade förutsättningar genom torka och blåst, så det är ett experiment. Bland blåbärsris och ormbunkar ska jag skapa djupare mulllager i en dränerad svag sänka och sluttning där det också få bli några azaleor och ditrullade mossiga stora stenar. Om det kommer att fungera bra så lär jag vilja ha fler och kommer att delta i era diskussioner om åtråvärda nya och svårtillgängliga sorter!

Citera
          Blomstersmurfen
          Inlägg 23-04-2008, 05:11
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 1 162

Vart var du och shoppade, Anders?

--------------------
          Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 23-04-2008, 07:14
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Hos mig har Galaxy med avklippta rötter klarat sig bra, men den är den enda som verkar trivas med avklippta rötter. Den är nog en stickling (eller något motsvarande) och inte ympad.

Charles Coates (också köpt med jordklump) kämpar, men den ser sämre ut för varje år. Det jag hoppas på är att den satsar på att bygga upp sitt rotsystem innan den bygger upp grenverket, hoppas bara den hinner.

Jag brukar fylla mina planteringsgropar med grov torv, den är fuktighetshållande.

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 23-04-2008, 13:57
          Länk hit: #64

Gäster

Det låter ju hoppingivande att avhuggna rötter kan fungera i alla fall. Jag var på Zetas och nästan alla magnolior var avhuggna och nerstoppade i torv i kruka vilket jag förstått är känsligt för dem.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 23-04-2008, 15:31
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

När jag köpte min Galaxy där så såldes den som krukodlad, det var en bamsestor kruka. Vid planteringen när jag tog loss krukan så var det massa torv där och en liten rotklump.

Skickade e-mail till Zeta och fick ursäkt med hänvisning till deras leverantör. Men just Galaxyn tog sig någorlunda bra med avhuggna rötter.

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 26-04-2008, 20:36
          Länk hit: #66

Gäster

Bara en ursäkt? Var det kanske ändå ett lågt pris på den... De krukodlade är ju normalt dyrare.

Av dem jag köpte är M. kobus överseende med jorden, den ska inte beöhva fullt så lågt pH och mullrikt. Har för mig att det var likadant med en av de andra. Var hittar man information om jordkrav?

Redigerat av Anders Roslagen: 26-04-2008, 20:37

Citera
          MB1965
          Inlägg 28-04-2008, 20:09
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

det känns som om den stora efterfrågan på Magnolior gör att många handlare säljer defekta/undermåliga/dåliga plantor.

Citera
          Flyguy
          Inlägg 03-05-2008, 08:40
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 6 245

CITAT (Flyguy @ 14-03-2008, 22:23) *
          I fjol blev det bara M. "Spectrum", men i år kan det om det går som det ska bli 'Brozzonii', 'Birgit Aurora', 'Asian Artristy' och 'Lennei Alba'.

Jag behöver större trädgård och många fina somrar..... whistling.gif

Sådär, nu är det vår och nu står de nya gästerna i sina krukor på gården.
          Nu är det bara att försöka hitta plats åt dom och att vänta på de där fina somrarna..... rolleyes.gif

Dessutom följde en del spännande roddar med också, lite makinoivarianter och en Yakushimanum.
          Spaden lär gå varm, planen är lite förhöjda torvbäddar i en del av trädgården som har högt stående vatten tidvis.

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 11:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon