Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 2 små barn mördade, Arboga i kväll
          Mollis
          Inlägg 19-03-2008, 11:26
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (LadyG @ 19-03-2008, 11:08) *
          Ah, ok för så vitt jag vet är den klassiska beskrivningen annars att psykopaten är samvetslös och utan förmåga att anpassa sig till samhället medan sociopaten är precis lika samvetslös fast med förmågan att imitera och smälta in för att få fortsätta med sin gärning. Är osäker på om det iaf förr ansågs att psykopaten förstod att hans gärningar var brottsliga, sociopaten förstår det absolut däremot och är duktig på att dölja vad han gör varesig det rör sig om massmord eller kvinnomisshandel.

Tittar för mycket på Discoverys dokumentärer om "De mest ondskefulla människorna" (minns inte det korrekta namnet, nått med Evil), dvs amerikanska mördare, sadister och psykfall, en psykolog försöker reda ut vad som fått de olika individerna att begå sina brott. Ohyggliga, otäcka människor med fasansfulla brott i bagaget och de flesta verkar mest stolta, nöjda eller belåtna på ett eller annat vis..!!!

Det är helt fel att en psykopat inte skulle kunna anpassa sig till samhället, det finns många många riktigt framgångsrika personer inom den kategorin men det finns också de som är kriminella. Ordet psykopat används ju flitigt i litteratur och tv för att beteckna en person som är en samvetslös mördare, därför förknippas det ju nästan uteslutande med riktiga "psykfall" trots att det i verkligheten kan vara din egen chef..

Citera
          Ralf
          Inlägg 19-03-2008, 11:27
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Netha @ 18-03-2008, 22:31) *
          Håller absolut med dig i detta.
          En av syrrorna var gift med en man som ansågs av "allmänheten" och vänner, vara en riktig gentleman.
          Utåt sett var han perfekt ... ingen visste att han hemma var en riktig sadist. En sadist som aldrig försatt en minut
          att psyka sin hustru. På alla sätt trycka ner henne och få henne att alltmer bli sin slav som likt en zoombie gick där
          och gjorde allt han befallde och tog emot all skit.

Ju sämre hon mådde ... desto bättre mådde han ... och efteråt har han försökt förhärliga sitt beteende.
          Fyyyy! säger jag! Lås in han för tid och evighet!

Vad gjorde du för att hjälpa din syster??

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          LadyG
          Inlägg 19-03-2008, 12:11
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Mollis @ 19-03-2008, 11:26) *
          Det är helt fel att en psykopat inte skulle kunna anpassa sig till samhället, det finns många många riktigt framgångsrika personer inom den kategorin men det finns också de som är kriminella. Ordet psykopat används ju flitigt i litteratur och tv för att beteckna en person som är en samvetslös mördare, därför förknippas det ju nästan uteslutande med riktiga "psykfall" trots att det i verkligheten kan vara din egen chef..

Ok. För tidigare, om jag nu inte läst fel, så särskiljde de på diagnoserna efter bland annat det kriteriet (att kunna smälta in). Annars beskrevs sociopat/psykopat väldigt lika, båda i avsaknad av samvete, båda anser sig förmer än alla andra osv. Så det är väl logiskt att det kan röra sig om samma störning, antar jag. Psykiatrin är ju ingen exakt vetenskap, den utvecklas och förbättras hela tiden (tack och lov).

Fast om den psykopat anser sig vara bättre än alla andra, hur ska man då nå fram med ett budskap som egentligen innebär att "du är sjuk och behöver hjälp" (som av honom/henne kan tolkas som att du är knäpp?) när det i psykopatens värld är en underlägsen individ som kommer med det påståendet? För alla andra är ju underlägsna psykopaten? Finns det ens några fall där en äkta psykopat blivit botad på riktigt?

Edit: Stavfel

Redigerat av LadyG: 19-03-2008, 12:12

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Mollis
          Inlägg 19-03-2008, 12:32
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (LadyG @ 19-03-2008, 12:11) *
          Fast om den psykopat anser sig vara bättre än alla andra, hur ska man då nå fram med ett budskap som egentligen innebär att "du är sjuk och behöver hjälp" (som av honom/henne kan tolkas som att du är knäpp?) när det i psykopatens värld är en underlägsen individ som kommer med det påståendet? För alla andra är ju underlägsna psykopaten? Finns det ens några fall där en äkta psykopat blivit botad på riktigt?

Edit: Stavfel

Det är ju det som är det stora problemet, hur man får en psykopat att förstå att spelreglerna i livet gäller även honom, även om han konceptuellt kan förstå det så känner han det ju inte. Det går inte att bota, det är en personlighetsstörning, men det går att med psykoterapi få honom att känna igen och i bästa fall förändra sitt beteendemönster, men som sagt det gäller att få honom med till psykoterapeuten också.....

Citera
          LadyG
          Inlägg 19-03-2008, 12:41
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Mollis @ 19-03-2008, 12:32) *
          Det är ju det som är det stora problemet, hur man får en psykopat att förstå att spelreglerna i livet gäller även honom, även om han konceptuellt kan förstå det så känner han det ju inte. Det går inte att bota, det är en personlighetsstörning, men det går att med psykoterapi få honom att känna igen och i bästa fall förändra sitt beteendemönster, men som sagt det gäller att få honom med till psykoterapeuten också.....

Ja, redan att få dit psykopaten lär nog vara mer än de flesta mäktar med.

Och vad värre är, hur identifierar man en psykopat innan personen ställt till med en massa skada? Eller går inte det..?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          parksoffa
          Inlägg 19-03-2008, 15:05
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 14 533

Tänk om det är mamman som är den skylldiga till att dödat sinna barn, det har ju hänt förut.

Citera
          Anma
          Inlägg 19-03-2008, 17:06
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (parksoffa @ 19-03-2008, 15:05) *
          Tänk om det är mamman som är den skylldiga till att dödat sinna barn, det har ju hänt förut.

Kan ju hända, men har hon sedan knivhuggit sig jälv?

Citera
          lyckebo
          Inlägg 19-03-2008, 17:08
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 14 436

Min sambo blev så illa berörd av det han hörde om Arboga att han ringde mig från jobbet och sa att han älskar mig...

Han har blivit lite känsligare sen vi fick våran son för 5 månader sedan och han mådde verkligen dåligt av det som hänt... Stackaren! Självklart tycker jag oxå att det är fruktansvärt....

Citera
          Gita
          Inlägg 19-03-2008, 20:43
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Anma @ 19-03-2008, 17:06) *
          Kan ju hända, men har hon sedan knivhuggit sig jälv?

Ja, pappan/före detta maken är ju nu släppt av polisen, eftersom han hade ett hållbart alebi.
          Tycker att den här tråden bekräftar en del fördommar mot män, eftersom alla verkar ta för givet att före detta maken är förövaren.
          Gita

Citera
          Tezzla
          Inlägg 19-03-2008, 21:11
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Gita @ 19-03-2008, 20:43) *
          Ja, pappan/före detta maken är ju nu släppt av polisen, eftersom han hade ett hållbart alebi.
          Tycker att den här tråden bekräftar en del fördommar mot män, eftersom alla verkar ta för givet att före detta maken är förövaren.
          Gita

Väl talat!

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 19-03-2008, 21:48
          Länk hit: #71

Medlem

Gita

Erkänner, tog det för givet då pappan blev anhållen, mer baserad på statsktik dock än på mina eventuella fördomar mot män.
          Själv ser jag inte män som några odjur, de allra flesta är bra karlar. Trots mina tidigare erfarenheter i livet. Jag skulle aldrig döma ett helt manssläkte utifrån vad några gör.

Däremot tycker jag att det är bra att våldet mot kvinnorna uppmärksammas, att det forskas i orsaker och skälen till att många kvinnor stannar. Sammhället måste bli bättre på att skydda kvinnorna som hotas och förföljs. Då, över 15 år sedan fick jag ingen som helst hjälp från polisen, de kom inte när jag ringde och sa att han är på väg och ska komma in genom rutan. "Ring igen om han dyker upp".... Jag stannade inte för att vänta och se, när jag återvände hem var en ruta krossad. Det fanns inga bevis för att det var mannen i fråga som gjort det, jag tror inte han än i dag vet att jag försökte få hjälp från polisen.
          Så ska det defenitivt inte vara.

Citera
          Netha
          Inlägg 19-03-2008, 21:50
          Länk hit: #72

Gäster

CITAT (Ralf @ 19-03-2008, 11:27) *
          Vad gjorde du för att hjälpa din syster??

Jag gjorde allt jag förmådde för att hjälpa båda mina systrar.
          Det som var viktigast, var att få henne att inse att hon inte alls var så usel som maken påstod.
          Ingjuta mod i henne, lyssna, lyssna och lyssna och prata, prata, prata och alltid påminna henne om
          sitt tidigare liv, där hon inte alls var en liten råttskit som skulle trampas på.

Jag tror att varje trampad kvinna behöver många nära/vänner som aldrig ger upp...
          som alltid talar om för henne att hon duger som hon är och att hon inte alls behöver ta emot all skit.

Hon har rätt att tugga maten som hon gör!
          Hon har rätt att andas som hon gör!
          Hon har rätt att prata som hon gör!
          Hon har rätt att hosta och nysa som hon gör!
          Hon ska veta att hon inte gör fel som svarar och pratar i telefon med sina syskon...
          och hon har rätt att be maken lägga på luren där han avlyssnar samtalet i ett annat rum!

Raddan kan bli lång, men jag stannar här.

Citera
          henriks
          Inlägg 19-03-2008, 21:50
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

Är det så konstigt? - jag kan hålla med om att det inte ALLTID är mannen, men det är ju tyvärr betydligt vanligare att män begår den typen av brott än kvinnor.

Sen tycker jag inte heller att man skall dra alla män över en kam - (självklart inte eftersom jag själv är man) men ibland när jag läser om allt våld i samhället - börjar jag undra vart vi är på väg.

Det "skylls" en del på alkohol och att gärningsmannen var påverkad. Skulle det vara en förmildrande omständighet? jag tycker snarare att det är en försvårande sådan! Om man inte kan hantera sitt beteende med alkohol i kroppen måste man väl ta sitt ansvar och låta bli att dricka helt och hållet?

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 19-03-2008, 22:00
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT (henriks @ 19-03-2008, 21:50) *
          ./.../
          Det "skylls" en del på alkohol och att gärningsmannen var påverkad. Skulle det vara en förmildrande omständighet? jag tycker snarare att det är en försvårande sådan! Om man inte kan hantera sitt beteende med alkohol i kroppen måste man väl ta sitt ansvar och låta bli att dricka helt och hållet?

tummenupp.gif Precis min åsikt!

Citera
          henriks
          Inlägg 19-03-2008, 22:11
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

Måste fortsätta lite till:

Min personliga åsikt är att folk som tar till våld för att lösa en konflikt / problem saknar tillräcklig mental kapacitet att diskutera fram en lösning på problemet. Om personen ifråga då har större fysisk styrka än motparten och saknar normala spärrar, då finns risken att det går överstyr...

Men som sagt - det är min personliga åsikt

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-03-2008, 07:54
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Hoppas det inte var jag som försökte skylla på alkohol som en förmildrande omständighet det var inte min mening utan snarare en möjlig orsak till misshandel eftersom förståndet avtrubbas. Själv dricker jag aldrig sprit.

Beträffande det aktuella fallet så är mannen släppt pga ett alibi och att övrig bevisning saknas, han är dock fortfarande inte avförd ur utredningen. Om mamman så småningom vaknar upp kanske vi får reda på vem som gjort vad, tills dess får alla privatspanare ligga lågt. Mot honom talar flera fall av hot och misshandel så det klart att han blivit misstänkt.

Beträffande anklagelserna mot mig om att ha fördomar är det väldigt tyst och det är kanske bäst så. Den som ropar högst om fördomar brukar ofta vara den som har mest fördomar själv. Självkritik är bra att ha.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anma
          Inlägg 20-03-2008, 08:38
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 20-03-2008, 07:54) *
          /.../

Beträffande anklagelserna mot mig om att ha fördomar är det väldigt tyst och det är kanske bäst så. Den som ropar högst om fördomar brukar ofta vara den som har mest fördomar själv. Självkritik är bra att ha.

smile.gif
          Kanske är har du rätt, men jag hoppas att du inte har det i mitt fall. I vilket fall har jag läst ditt fösta inlägg i denna tråd och har analyserat orsaken till min ankalgelse. Vad som fick mig att reagera och läsa resten av ditt inlägg med intrycket att du är fördomsfull är meningen "Det finns kvinnor som behandlar sina män som skit och blir mördade för det". (Inget direktcitat, har tagit ur minnet.) Och jag såg rött. Sen är det sättet du uttryckte dig där jag läste in en hel massa som möjligen inte finns där. En massa förmildande bland annat.

Citera
          Berith
          Inlägg 20-03-2008, 08:53
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Netha @ 19-03-2008, 21:50) *
          Det som var viktigast, var att få henne att inse att hon inte alls var så usel som maken påstod.
          Ingjuta mod i henne, lyssna, lyssna och lyssna och prata, prata, prata och alltid påminna henne om
          sitt tidigare liv, där hon inte alls var en liten råttskit som skulle trampas på.

---

Så fruktansvärt sorgligt att nån måste leva så.... Men jag undrar över en sak!

Varför såg ni helt enkelt inte till att hon kom bort från det hemmet istället för att lyssna och prata?? Om ni visste vad hon gick igenom borde ni ju sett till att det blev ett slut på helvetet!!

Om nån av mina systrar skulle vara i den situationen skulle mannen få se på annat!

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-03-2008, 09:06
          Länk hit: #79

Gäster

CITAT (Netha @ 19-03-2008, 21:50) *

Jag tror att varje trampad kvinna behöver många nära/vänner som aldrig ger upp...
          som alltid talar om för henne att hon duger som hon är och att hon inte alls behöver ta emot all skit.

Hon har rätt att tugga maten som hon gör!
          Hon har rätt att andas som hon gör!
          Hon har rätt att prata som hon gör!
          Hon har rätt att hosta och nysa som hon gör!
          Hon ska veta att hon inte gör fel som svarar och pratar i telefon med sina syskon...
          och hon har rätt att be maken lägga på luren där han avlyssnar samtalet i ett annat rum!

Raddan kan bli lång, men jag stannar här.

Netha!.....dethär var ett av de klokaste och mest insiktsfulla inlägg jag läst här på forumet!!!

Önskar att varje utsatt kvinna skulle ha en Netha vid sin sida!!...då skulle världen bli en smula bättre!

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 20-03-2008, 09:26
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

När jag läser den här tråden slås jag av något och det är att diskussionen förs utifrån våra " fattningsförmågor " . Man försöker komma på vad som utlöst något sådant här utifrån hur vi ser på det. Nu är det väl så att vårat tankesätt skiljer sig markant från den som utfört dådet.

Vi kan aldrig veta vad som rör sig i en annan människas hjärna inte ens om den personen försöker förklara hur den ser på saker och ting. Man kan visa sin avsky för någon som tycker att det är OK att misshandla fysiskt eller psykiskt men jag tror aldrig att vi verkligen kan förstå varför. Finns nog lika många orsaker till det som det finns våldsverkare.

Hur man ska komma åt problemet är svårt att svara på tycker jag eftersom vi då måste förstå varför. Jag tror , som flera andra , att vi måste börja med att inpränta i barnen att man inte använder våld men kan vi nå dem vi vill nå? Barn som växer upp under , för oss , onormala föhållanden finns det överallt. Hur når vi dem ?

OBS! Det här är på intet sätt ett " försvar " för dem som begår sådana här brott utan bara en reflektion .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera

12 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 01:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon