CITAT (Berith @ 20-03-2008, 12:12)

Jag skulle som syster aldrig "nöja" mej med att prata med min syster om jag visste att hon levde i ett förhållande med våld och trakasserier istället för att hjälpa henne därifrån!!
Sorry, men om det gällde mej skulle jag inte vilja ha en "Netha" vid min sida, jag skulle vilja ha en som verkligen tog tag i saken eftersom jag så tydligt inte kunde det själv.
---------
Netha, synd att du inte kunde göra mer för henne. Det måste känts förjäkligt att veta att hon var fast där. Och som jag sa förut, om det gällde min syster hade jag aldrig låtit dagarna bara gå...
I detta fall handlade det inte om fysiskt våld, utan psykisk terror/våld.
Jag lovar att det finns många som ´håller med om att det är lättare sagt än gjort.
Varför tror du att så många kvinnor stannar i dåliga förhållanden...
jo det är för att "nedbrytningen" sker sakta under lång tid och till sist tror de att
det är så här det ska vara.
Många stannar fast de blir slagna/misshandlade ... det är ännu svårare att förstå
... men likväl sker det varje dag någonstans i vårt land
Det är lätt att sitta i sitt "lugna bo" och tro att man kan gå in till sin syster och bära ut henne från sitt hem...
men så funkar det inte i det verkliga livet. Inte ens som dotter el son kan du göra det om kvinnan inte insett
att det bästa för henne är att bryta upp.
Jag har precis som du, sagt att om det gällde någon av mina systrar så skulle jag direkt se till att få bort henne och också
ge mannen en smocka som han aldrig skulle glömma.
Men, som sagt ... det är lätt "i teorin"
Jag är nöjd med vad jag kunde hjälpa henne med, vi var flera som stöttade/peppade henne
och hon är mycket tacksam för vårt stöd, som blev hennes räddning.

CITAT (tettan @ 20-03-2008, 12:27)

Berith- det Netha berättar om har jag varit utsatt för oxå, å jag kan säja att i mitt fall hade ingen kunnat få mej att lämna eländet, just för att jag var så "nergraderad" av mitt x. det är svårt att förklara detta för någon som inte varit utsatt för det. idag ser jag ju hur vansinnigt det var och det var tack vare allt stöd jag fick från mina närmaste som jag småningom kunde ta mej ur det, det och något vi tagit upp i en annan tråd, nämligen den om totemdjur. kan tillägga att idag tar jag inte skit av någon
Ser att du skrivit medan jag satt och skrev mitt inlägg.
Så skönt att höra att du tagit dig ur eländet och nu är starkare.