Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 2 små barn mördade, Arboga i kväll
          netaave
          Inlägg 18-03-2008, 00:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Så fruktansvärt två barn 2 och 4 år knivmördade och deras 23-åriga mor svårt skadad i kväll i Arboga.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2074392.ab

Redigerat av netaave: 18-03-2008, 00:20

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 18-03-2008, 00:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Så tragiskt! Man undrar ju vad som ligger bakom sådant här. Varför ge sig på barnen?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Eva St
          Inlägg 18-03-2008, 01:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem nr: 58

Vidrigt!!!!!! Hur kan man bara göra något sådant!!!!!!!!!!

--------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

Mitt album

Citera
          sqrulan
          Inlägg 18-03-2008, 09:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Verkligen fruktansvärt!! -fear-.gif Måste vara en väldigt sjuk person som gör något sånt!

--------------------

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 18-03-2008, 09:35
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 3 016

Usch, det är så hemskt.....

--------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )

(Bytt sign från 16kvm stor balkong)

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-03-2008, 10:13
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Pappan är nu anhållen för morden.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anma
          Inlägg 18-03-2008, 10:21
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2008, 10:13) *
          Pappan är nu anhållen för morden.

Inte särskilt oväntat. Att barnens far är anhållen, alltså.
          I sverige mördas närmare 20 kvinnor av någon de har eller har haft en nära relation med. Att barnen också mördas är mer sällsynt, men det händer.
          Detta fall lär få mycket mer uppmärksamhet än de andra morden, just för att barnen också drabbats.
          Uppmärksamhet är bra, men priset allt för högt.
          Samhället har blivit något bättre på att skydda kvinnorna, på pappret.
          I verkligheten har inte mycket hänt.
          Sorgligt.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-03-2008, 13:17
          Länk hit: #8

Gäster

Så har det då hänt igen...det som inte fick hända..och två små barn fick sätta livet till!!

Antalet kvinnor som mördas av en man dom haft eller har en relation till är nu i snitt 17 st/år vilket är en ökning. Här finns inga mörkertal heller som när det gäller misshandel och våldtäkter.

Visst har det hänt mycket på området men inte tillräckligt eftersom detta händer igen.. Vi har fått en mycket vassare lagstiftning, fördomar om offer och gärningsmän är inte lika vanliga idag som på t.ex. 80-talet, ansvariga myndigheter har fått massvis med utbildning, kvinnors skydd har ökat, inte minst genom en ny teknik och ökade resurser till kvinnojourer.

Polismyndigheten har satsat massor av resurser på utbildning och förhörsteknik när det gäller våld mot kvinnor. Samverkan mellan berörda myndigheter är en regel idag.

Ett bekymmer i sammanhanget har ju varit att endast halva befolkningen, nämligen kvinnorna, har varit engagerade i våldet mot kvinnor och barn. Det är ff lätt att avfärda kvinnor som jobbar med dessa frågor som manshatare , ett effektivt sätt att minska trovärdigheten.

Men också här har det hänt något - tror det var i Piteå det började. En kvinna blev ihjälslagen av sin man och då reagerade männen! Nu fick det vara nog!! Överallt i vårt land växte det upp nätverk av män som ville vara med och hjälpa till.

Tyvärr har dessa nätverk haft svårt att överleva och svårt att få nya engagerade män som vill bidra med en insats! Oftast har det också varit medelålders eller äldre män medan ungdomarna lyser med sin frånvaro. Varför det är så vet jag faktiskt inte.

Det är helt nödvändigt att män engagerar sig i våldet mot kvinnor, personligen är jag helt övertygad om att detta är rätt väg att gå. Myndigheterna kan inte göra allt, det måste helt enkelt till en samhällsregel och norm som aldrig sviktar - man slår inte kvinnor!!!

Och det är inte sjuka människor överlag som begår dessa brott. Hur det är i dethär fallet vet jag naturligtvis inte men det finns faktiskt ingen sjukdom som yttrar sig som våld i hemmet.

Utifrån mitt perspektiv finns det faktiskt en sak som myndigheterna inte gjort och det är att tillsätta en haverikommission varje en gång en kvinna mördas av en anhörig.

Precis som vid flyghaverier bör man minutiöst gå igenom vad som inträffat. Finns tidigare anmälningar? Domar? Vem har kvinnan varit i kontakt med? Var har det brustit? Har det gjorts riskbedömningar? ..etc..etc.. En haverikommission skulle upptäcka var bristerna finns och lärdomar skulle skapas.

En haverikommission som skall granska dessa tragiska ärenden bör tillsättas av staten och bestå av myndigheter som inte är involverade på det lokala planet.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-03-2008, 14:19
          Länk hit: #9

Gäster

Ingen som tycker något.......? Kom igen nu...kvinnor och som i dethär fallet barn dödas i vårt land...vad kan vi göra?

Läste vår lokaltidning på nätet nyss. Denna tragiska händelse slogs upp stort...inga kommentarer...kommunalrådet hade under föregående år gjort 7!!! utlandsresor som genererade 24 ilskna kommentarer!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-03-2008, 16:12
          Länk hit: #10

Medlem

Vi kanske skulle vara lite försiktiga i omdömen om varje specifikt fall, det finns nog många orsaker. En del män behandlar sina kvinnor som skit och slår och mördar, en del kvinnor behandlar sina män som skit och blir slagna och mördade för det. Fast det verkar vara en ändring på väg sakta men säkert. Fler kvinnor mördar sina män så det kanske blir jämlikt där också så småningom. Förra året blev en kvinna sur på sin man när han ville skiljas så hon slog ner honom och tippade honom överbord på en segeltur t.ex.

Vad som ligger bakom kvinnomisshandeln är svårt att sia om, om det är medfödda psykiska problem eller urflippning vid tillfället. En stor bidragande orsak är alkoholintag, när spriten går in går vettet ut. Även andra droger kan spela in.

Att starta närverk mot våldet är ganska patetiskt, det är nog så att dom våldsbenägna inte går med i näten eller så glömmer dom saken i stundens hetta. Likadant med att kräva strängare straff, är man tillräckligt upphetsad för att döda bryr man inte om konsekvenserna. Att utreda varje kvinnomisshandel går inte heller pga den stora mängden och dessutom når man inte dom som bara slår en gång men jäkligt hårt. För att inte tala om alla dessa kvinnor som tiger och lider, tom går tillbaka till sina misshandlande män när dessa kommer ut ur kurran.

Jag ser faktiskt ingen lösning på problemet utom möjligen att ha delade samhällen men det skulle drabba den stora majoriteten som sköter sig. Att plocka ut riskfallen funkar inte. Sen är det så att även om dessa fall är tragiska så drunknar dom i resten. Det är fler kvinnor som äter eller röker ihjäl sig. Möjligen också kör ihjäl sig men det är väl mest män som väljer den orsaken.

--------------------

Citera
          Grå
          Inlägg 18-03-2008, 17:56
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Gunilla T @ 18-03-2008, 14:19) *
          Ingen som tycker något.......? Kom igen nu...kvinnor och som i dethär fallet barn dödas i vårt land...vad kan vi göra?

Jag ledsen Gunilla, men jag har så låga tankar om män och har haft i så många år, så jag kan inte diskutera i denna tråden.
          Händelsen ovan har däremot bara hällt mer vatten på min kvarn. Tyvärr.

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 18-03-2008, 17:59
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Enligt Aftonbladet är pappan anhållen för morden men enligt tv-nyheterna var det varken pappan eller nye pojkvännen utan en tredje man som anhölls. Fruktansvärt om det inte är pappan när Aftonbladet trumpetar ut det.

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-03-2008, 18:16
          Länk hit: #13

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2008, 16:12) *
          Vi kanske skulle vara lite försiktiga i omdömen om varje specifikt fall, det finns nog många orsaker. En del män behandlar sina kvinnor som skit och slår och mördar, en del kvinnor behandlar sina män som skit och blir slagna och mördade för det. Fast det verkar vara en ändring på väg sakta men säkert. Fler kvinnor mördar sina män så det kanske blir jämlikt där också så småningom. Förra året blev en kvinna sur på sin man när han ville skiljas så hon slog ner honom och tippade honom överbord på en segeltur t.ex.

Vad som ligger bakom kvinnomisshandeln är svårt att sia om, om det är medfödda psykiska problem eller urflippning vid tillfället. En stor bidragande orsak är alkoholintag, när spriten går in går vettet ut. Även andra droger kan spela in.

Att starta närverk mot våldet är ganska patetiskt, det är nog så att dom våldsbenägna inte går med i näten eller så glömmer dom saken i stundens hetta. Likadant med att kräva strängare straff, är man tillräckligt upphetsad för att döda bryr man inte om konsekvenserna. Att utreda varje kvinnomisshandel går inte heller pga den stora mängden och dessutom når man inte dom som bara slår en gång men jäkligt hårt. För att inte tala om alla dessa kvinnor som tiger och lider, tom går tillbaka till sina misshandlande män när dessa kommer ut ur kurran.

Jag ser faktiskt ingen lösning på problemet utom möjligen att ha delade samhällen men det skulle drabba den stora majoriteten som sköter sig. Att plocka ut riskfallen funkar inte. Sen är det så att även om dessa fall är tragiska så drunknar dom i resten. Det är fler kvinnor som äter eller röker ihjäl sig. Möjligen också kör ihjäl sig men det är väl mest män som väljer den orsaken.

Tack för att du gav dig tid att kommentera Ruda, trist bara med din cyniska inställning.

Dessutom lyckades du på rad trava upp några av de vanligast förkommande fördomarna vad gäller våld mot kvinnor.
          Vad som ligger bakom kvinnomisshandel är numera inte svårt att sia om - MAKT och KONTROLL.

Drogers eller alkoholens påverkan kan möjligen ha en utlösande effekt men det är länge sedan någon hävdade att det skulle vara orsak. Män som slår är ett genomsnitt av den manliga befolkningen och där finns både nykterister och alkoholister. Att fler kvinnor mördar sina män...kanske är det så..vet faktiskt inte.. men två fel gör inte ett rätt. Det är trots allt mäns våld mot kvinnor som är ett samhällsproblem, läs notiserna i morgontidningen.

Att du anser de män som vill vara med och bekämpa våldet som patetiska säger väl mer om dig än om de som medverkat i nätverken. Tanken med nätverken var inte att engagera våldsamma män...utan bygger på uppfattningen att det män säger har större inverkan än när kvinnor säger samma sak. Det är inte lika enkelt att avfärda män som det är att underminera kvinnors röster!

Strängare straff.. ja du har antagligen en poäng där. Samtidigt är det nog så att det hänger på var i karriären du befinner dig..ju högre upp desto hårdare fall!

Syftet med en haverikommission skulle naturligtvis inte vara att utreda alla 26.000 fall av anmäld kvinnomisshandel varje år utan enbart dessa där kvinnor och barn dödats, ca 17 ärenden varje år. Det borde inte vara oöverkomligt, det handlar ju om att rädda människoliv.

Dom som bara slår en gång men jäkligt hårt... ursäkta men det fungerar inte så. Det börjar alltid med tillrättavisningar, uppfostran, en örfil och så småningom blir det dödligt allvar. Om det förekommer enstaka slag så är det aldrig något som kommer till myndigheternas kännedom.

Att tillskriva psykiskt funktionshindrade som bärare av detta problem är djupt orättvist !!!

Att tillskriva missbrukare och psykiskt sjuka som utövare av våld mot kvinnor är bara ett sätt att försöka flytta över det till något mera begripligt...det är så svårt att inse och ta till sig att min bästa golfkompis och polare faktiskt håller på att slå ihjäl sin hustru och livskamrat.

Om att kvinnor återvänder till misshandlande män benäms inom forskningen för "normaliseringsprocess" men det kräver en lång utläggning som jag inte skall trötta ut dig med...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-03-2008, 18:41
          Länk hit: #14

Medlem

Jag håller inte dig Gunilla T, inte den här gången heller. Du tycks ha lyssnat mycket på vad högtravande psykologer brukar säga, särskilt kvinnliga sådana, men jag har lite mer erfarenhet bl.a. av att vara man. Jag tänker dock inte diskutera saken mer, jag har sagt vad jag ville säga. Vill bara slute med en retorisk fråga: OM, jag skriver OM, det är så att det är ex:et som utfört morden mm, på vilket sätt kan det sägas vara ett uttryck för "MAKT eller KONTROLL"? Jag skulle snarare kalla det för en desperat saknad eller svartsjuka.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-03-2008, 18:43
          Länk hit: #15

Gäster

CITAT (Grå @ 18-03-2008, 17:56) *
          Jag ledsen Gunilla, men jag har så låga tankar om män och har haft i så många år, så jag kan inte diskutera i denna tråden.
          Händelsen ovan har däremot bara hällt mer vatten på min kvarn. Tyvärr.

Grå...jag respekterar ditt ställningstagande.. och jag förstår.

Jag har ägnat 25år av mitt liv åt detta skamliga problem i vårt samhälle och gått igenom alla stadier själv och idag står jag på en stabil plattform. Jag har startat en kvinnojour, förövrigt en av de första i landet, har föreläst mycket på högskolor och utbildat vårdpersonal. Har skrivit kvinnofridsprogram i kommuner, gömt kvinnor på flykt och plåstrat om och tröstat.

Varför? När jag utbildade mig på högskolan och valde att slriva min första uppsats om just våldtäkt och våld mot kvinnor och började läsa domstolsprotokoll och domar...

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-03-2008, 19:07
          Länk hit: #16

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2008, 18:41) *
          Jag håller inte dig Gunilla T, inte den här gången heller. Du tycks ha lyssnat mycket på vad högtravande psykologer brukar säga, särskilt kvinnliga sådana, men jag har lite mer erfarenhet bl.a. av att vara man. Jag tänker dock inte diskutera saken mer, jag har sagt vad jag ville säga. Vill bara slute med en retorisk fråga: OM, jag skriver OM, det är så att det är ex:et som utfört morden mm, på vilket sätt kan det sägas vara ett uttryck för "MAKT eller KONTROLL"? Jag skulle snarare kalla det för en desperat saknad eller svartsjuka.

Tjaa Ruda jag får väl säga som Stenmark;

"Hä löna sä int å förklar för dom som int begrip"

Citera
          Vippan
          Inlägg 18-03-2008, 19:17
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

Oavsett vilka teorier och förklaringar man lägger fram så är en sak säker utan all tvivel.
          Det finns inga ursäkter eller bortförklaringar allt våld mot kvinnor är FEL och STRAFFBART.
          Det har de allra flesta män klart för sig, men sen finns det en skara av män som inte har det
          det är dom männen som gör världen så otrygg för dom kvinnor och även barnen som blir drabbade.

Citera
          Anma
          Inlägg 18-03-2008, 19:43
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Ruda, du bör läsa på lite mer än tidningsnotiser om detta ämne.
          Bara för att slå hål på dina egna fördomar.

Själv har jag levt i ett våldsamt förhållande. Det började med småknuffar och hårda ord på fyllan. Ibland undrade jag om jag borde lämna honom, men jag kände ju inte igen mig i beskrivningen av misshandel inom hemmen, han knuffades ju bara lite, slängde in mig i en och annan dörrpost då och då. Ingenting av det där som man hört talas om med psykisk misshandel och nedtryckning av kvinnan ner i skorna. Osv. osv.
          Han slog ju inte med knytnävarna, då kunde det ju inte vara så farligt? Jag älskade honom ju?
          Efter några år eskalerade det, men det skedde så ombemärkt att jag inte märkte det förrän långt senare. Inga knytnävar då heller. De kom aldrig.
          Men en kväll efter sex års förhållande höll jag på att bli strypt till döds. Bara så där, helt utan förvarning (Ironi!, men på den tiden fanns inte ironin för mig).
          Då blev jag rädd för första gången, riktigt rädd. Dagen efter sa jag att jag ville skiljas.
          Fick en lägenhet några dagar senare med inflyttning en månad senare. Sa ingenting om det, men höll fast vid att jag ville skiljas. Det var den bästa månaden på länge i vårt förhållande. Han blev den perfekta mannen. Så veckan före jag skulle flytta, han visste fortfarande inget om lägenheten, sa jag att vi kunde försöka igen. Dagen efter flög jag in i köksbordet och fick jordens största blåmärke på hela låret.
          Samma kväll flyttade jag till min mamma och hämtade mina grejer när han var på jobbet.

Ett helt år var det lungt, visst ringde han och grät och ville ha mig tillbaka, utan någon större framgång dock. Helvetet började när jag träffade en ny. 4 hemliga nummer hade jag, flyttade från bottenvåning till översta våningen i huset mm. mm, allt för att komma undan hoten. Polisanmälde, utan respons. Han hade ju inte gjort något, och hoten kunde inte bevisas.
          För att göra en lång historia kort hade jag ändå turen att exet faktiskt gav upp tillslut, bildade familj med en ny kvinna att behandla illa, och vi fick leva i fred. Helt trygg blev jag däremot inte förrän jag lämnade den kommunen och flyttade flera mil bort. Den nya kvinnan gick det sämre för.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-03-2008, 20:02
          Länk hit: #19

Gäster

Modigt gjort av dig Anma att berätta!

Jag är övertygad om att många kvinnor här på Odla känner igen sig men det krävs mod att våga berätta därför att fördomarna ff tycks finnas! Om det är något som gör mig heligt vred är när man skyller på brottsoffren!

Bra gjort Anma och skönt att det ordnade sig till slut. För många gör det inte det utan de får fortsätta att fly kors och tvärs genom Sverige med sina barn trots skyddade identiteter.

Tänk er det!! ...vi har kvinnor och barn som lever som jagade flyktingar i sitt eget land!

Citera
          Chamomille
          Inlägg 18-03-2008, 20:10
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Usch och fy. Inte roligt för er alla drabbade. Har själv varit med om diverse dumheter som att bli kastad i verandan och i skohyllan angry.gif Garanterad svartsjuka var det! Sen fick jag ett pistolskott nån cm från örat. ranting.gif
          Men nu har jag "lyckats" hitta värdens goaste kille. yes.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera

12 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 18:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon