Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Få alpclematis att klättra ner för mur
          Kristina44
          Inlägg 18-03-2008, 14:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 10 129

Hur gör man för att få en alpklematis att klättra ner för en mur? Solen ligger så att om växten följer solen, så ska den klättra neråt. Jag planterade den i somras, men den har inte gjort några tecken på att klättra neråt "av sig själv". Kan man hjälpa den på traven? Ska man ta bort stödpinnen (som ju går uppåt) som var med när jag köpte växten? Muren är ca en meter hög och av natursten. Behöver man sätta upp något slags stöd som klematisen ska klättra nerför?

Citera
          mojan
          Inlägg 18-03-2008, 21:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

Jag är ingen Klematisexpert men några tankar: Om du planterade den i somras så kan den inte ha växt så mycket att den varken har klättrat upp eller ner. Vänta, så sätter den fart i vår.
          Klättrar nedåt gör kanske inte en Klematis-möjligtvis hänger? Jag föreslår att du hjälper den på traven. Växter som har en annan vilja än jag (de flesta wacko.gif ) brukar jag böja med hjälp av ståltråd som jag böjer som en hårnål och fäster om växten och jorden. Om den ska hänga nedför muren kanske den behöver någon slags nät el likande att ta tag i/eller som du fäster den i.

--------------------
          Zon 3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-07-2025, 04:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon