| |
|
  |
Jag har byggt ett bibatteri, till snälla solitära bin |
|
|
|
|
14-05-2009, 08:49
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
Gossen Ruda: kan skicka en till dig om du vill, här finns ett överskott  De är ju snälla getingar men man vill ju inte ha bon i huset kanske
Redigerat av skogstroll: 14-05-2009, 08:50
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
14-05-2009, 08:50
|
Medlem
Antal inlägg: 208
Medlem nr: 11 479

|
CITAT (vildvittra @ 11-05-2009, 16:27)  nu har jag blivit jättenyfiken! jobbar på en förskola där vi håller på mycket med småkrypsprojekt exakt hur "snälla" är solitära bin? vore ett kul projekt att tillsammans med barnen tillverka ett batteri då vi har tillgång till massa virke och små borrar man använder med handkraft dock måste vi alltid se till barnsäkerheten först men om bina är fredliga av naturen och batteriet hängs högt upp väl kamouflerat torde det fungera, vad tror ni? sorry om jag kapade tråden lite,men vart exhalterad  /Nina-a.ka "hon som är krypmuppen på arbetsplatsen" Jag har min stubbe på uteplatsen, ca 2 meter från fikabordet. Bina är extremt fredliga. De är väldigt känsliga för om någon/något står i vägen för "inflygningsbanan". Då blir de oroliga och törs inte flyga till stubben men aldrig att de varit i närheten av att stickas eller anfalla! Det är ett perfekt projekt för en förskola! På nätet finns jättehäftiga bihus att inspireras av. Googla på solitary bee habitat, så får du inspiration. På Natur&Trädgårds hemsida kan du läsa massor om hur du gör och om bina: Läs här om solitära bin Ett tips: mina bin (röda murarbin) verkar föredra hål som har diametern av ett mac donaldssugrör... och de föredrar klart stubben framför bamburören (ingen har velat bygga i dem).
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
28-06-2009, 09:20
|
Gäster

|
Kan berätta att jag trodde inget bi ville bo i min holk, men igår såg jag att NU har de flyttat in! Jag har 8-10 stycken slanka helsvarta getinglika cirka 1 cm långa steklar som bosatt sig i 5mm hålen, de murar igen hålen med nåt grått (lera? papper?). Sen har två av de minsta hålen (2 mm) blockerats med vitt silke, fast de bina har jag inte sett.
Tyvärr hade jag ingen kamera, men jag ska försöka ta bilder så småningom.
EDIT: Hade också Guldbin (Chrysididae sp.) i farten. Jag satt och tittade på hur de utforskade alla små springor och vrår (bl.a. kröp de in i nyckehålet på huset) och trodde att de också var ute efter bostad, men nu när jag söker på nätet visar det sig att de är parasiter på murarbin... Otroligt vackra djur i alla fall, med sina metallicfärger. Såg också vad jag först trodde var en broms, men som nu när jag kollar nog var en blomfluga som också parasiterar på murarbin (Anthrax sp.)
Redigerat av Azur: 28-06-2009, 09:49
|
|
|
|
|
|
|
|
29-06-2009, 21:28
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Azur @ 28-06-2009, 10:20)  Kan berätta att jag trodde inget bi ville bo i min holk, men igår såg jag att NU har de flyttat in! Jag har 8-10 stycken slanka helsvarta getinglika cirka 1 cm långa steklar som bosatt sig i 5mm hålen, de murar igen hålen med nåt grått (lera? papper?). Sen har två av de minsta hålen (2 mm) blockerats med vitt silke, fast de bina har jag inte sett.
Tyvärr hade jag ingen kamera, men jag ska försöka ta bilder så småningom.
EDIT: Hade också Guldbin (Chrysididae sp.) i farten. Jag satt och tittade på hur de utforskade alla små springor och vrår (bl.a. kröp de in i nyckehålet på huset) och trodde att de också var ute efter bostad, men nu när jag söker på nätet visar det sig att de är parasiter på murarbin... Otroligt vackra djur i alla fall, med sina metallicfärger. Såg också vad jag först trodde var en broms, men som nu när jag kollar nog var en blomfluga som också parasiterar på murarbin (Anthrax sp.) Det man oftast får när man har hål så här är rovsteklar och inte bin, bin som går i trä är inte så vanliga. Helsvarta hålbyggare låter som släktet Pemphredon eller närbesläktade. Familjen Chrysididae brukar vanligen kallas för Guldsteklar, Guldbin har jag aldrig hört men inget är omöjligt. Dom parasiterar på många olika arter, både bin och rovsteklar.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
30-06-2009, 17:29
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 29-06-2009, 22:28)  Det man oftast får när man har hål så här är rovsteklar och inte bin Misstänkte att de inte var bin. Inte för att det spelar nån roll, jag är lika glad åt dem i alla fall! Nästa besök vid stugan ska jag försöka fota dem få se om de går att identifiera. CITAT Familjen Chrysididae brukar vanligen kallas för Guldsteklar, Guldbin har jag aldrig hört Ah, se där. Jag skyller på att det är länge sen jag läste entomologi.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-07-2009, 10:27
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Blev "så illa tvungen" att borra lite brädor åt mina solitärbin också, de var så många. Har varit väldigt roligt att följa dem, och studera dem. En solig vägg vill de ha, eller en solig bräda, en solig plats alltså. I skuggan hålls de inte. Tre olika arter tror jag att jag har, vilka vet jag inte. Ska jag gissa blir det mindre ullbi (som är klart störst av mina inneboende), något buksamlarbi (heter det så) och så någon mer svart sak. Jag och steklar  . Massor med foton har jag, ska sammanställa dem någon gång, i höst-rusket kanske. Förutom solitärbina var där guldsteklar av tre olika arter, några parasitsteklar med långa äggläggningsrör, den söta parasitflugan Mintho rufiventris, och så den vu-hotade (kategori sårbar) svävflugan Silverfläckad sorgfluga Anthrax trifasciatus i flera ex, även äggläggande. Här är en av de vanligaste små. I fullt arbete med att bättra på och snygga till hålets ingång.  Det tar flera dagar för dem att arbeta med ett hål. Först ska det väljas ut och provas. Sedan ska det putsas och finslipas, bort mes dumma stickor och sånt. Och så ska det förstås fyllas på med pollen, hela magen är full, på utsidan, haha.  Här är hon inne och jobbar. Antingen snyggar hon till, eller så fyller hon på förrådet. Det är lätt att se vilka hål som är under arbete, för bina dräller pollen omkring sig. Det skrapas av mot ingångshålet.  När sedan arbetet är klart, och ägget lagt, gäller det att täppa till ingångshålet fort som attan. Parasiter och snyltare lurar runt hörnet. Så här kan det se ut då, med salivblandingen utspädd med träspån.  Eller så här, med jord och sandkorn till blandningen.  Såhär såg det ut ett tag, med ett hål klart, och flera hål i olika stadier. Observera bi-baken i hålet längst ner till vänster.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
|
|
|
25-07-2009, 10:37
|

Medlem

|
Och så några av snyltgästerna. En av guldsteklarna får visa storleken. Ungefär såhär stora var/är även det vanligaste buksamlarbiet (bilder ovan).  Parasitsteklarna var hela tiden i rörelse och svåra att fånga på bild. Det här är någon "gaster" av något slag tror jag (minns inte vad de hette, och så finns det flera som ser ungefär likadana ut)    Sorgflugan ovan ( Silversfläckad sorgfluga) är nog ledsen för att den inte är lika vacker som parasitflugan ( Mintho rufiventris, utan svenskt namn?) nedan.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-07-2009, 22:45
|
Medlem
Antal inlägg: 373
Medlem nr: 21 760

|
Oj vilka roliga bilder
--------------------
Stundtals passionerad hobbyodlare 4mil sydost om Göteborg, zon 4 y
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
25-07-2009, 23:34
|
Gäster

|
Wow, fantastiska bilder Amaira!
|
|
|
|
|
|
|
|
27-07-2009, 10:57
|

Medlem

|
Vackert, fast det rycker i håv-armen.  Beträffande buksamlaren så är jag för dålig för att kunna ställa en tillförlitlig diagnos men en okvalificerad gissning lyder Väggbi, Heriades truncorum. Den bygger gärna direkt i bräder på det här sättet. Fast helst skulle jag vilja ha ett ex för att kunna lägga under steroluppen. Kollar man utbredningskartan på Artportalen så har den en östlig utbredning, från Småland upp till Uppland och vidare mot Dalarna och Värmland. Fast det motsvarar mest var det finns stekelsamlare. Till detta kommer ett fynd från Skåne och mitt från Dösebacka.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2009, 10:49
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-07-2009, 11:57)  Vackert, fast det rycker i håv-armen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
01-08-2009, 12:10
|
Gäster

|
Häftiga bilder Amaira! Hålboende solitärbin är verkligen fascinerande. Olle
|
|
|
|
|
|
|
|
02-08-2009, 08:30
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
03-08-2009, 14:25
|

Medlem

|
Nu har jag blivit stungen av ett solitärbi, premiär! Har viss förståelse för åtgärden, jag hade fångat henne med håven och fumlade lite så jag klämde henne. Kändes som ett nålstick och fick samma verkan efteråt, dvs ingen. En Andrenahona, Ljungsandbi.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-08-2009, 08:59
|

Medlem

|
Ja, man ska vara rädd om bina!! Och alla insekter, många lever i svåra tider. Jag tror också mina bin är väggbin. De är så vanliga och vimlar överallt. Ingen ovanligaste art, alltså. Sen är det de mindre svarta, de vet jag inte. Har varit bortrest en vecka, men tänkte fånga ett "väggbi" och skicka dig, Ruda, för identifikation. De har ju ändå fullgjort sitt livsarbete nu,och väntar ändå bara på att dö ...  . Men nu ser jag inga längre. Hur gör jag förresten om jag vill skicka ett till dig Ruda? Jag vet inte hur man dödar en insekt... Kanske med påk? Som Yllekofta gör?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-08-2009, 09:43
|

Medlem

|
Det vanligaste sättet vi fångare använder är ättiketer(etylacatat) men det är lite svårt att få tag i numera. Inga restiktioner direkt men förut kunde man köpa små mångder på Apoteket men dom har slutat så man får köpa flaskor på på en eller ett par liter från kemiföretag. Även på dunkar och fat.  Men lite enklare är att lägga insekten i en plastpåse och sen in i frysen nån dag. Även om många klarar att bli djupfrysta så måste dom i så fall få förbereda sig, går det direkt får dom en snabb och skonsam död.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-08-2009, 09:06
|

Medlem

|
Denna lite slitna lilla vännen bor just nu i min frysbox  . Är du intresserad Ruda? Regnade igår, grått idag, inte sett något av "väggbina". Fortsätter spana. Kan jag ta ut dem ur frysen igen, utan att de "ruttnar" eller nåt? Som vanligt kött gör, menar jag...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-08-2009, 12:17
|

Medlem

|
CITAT (amaira @ 12-08-2009, 10:06)  Denna lite slitna lilla vännen bor just nu i min frysbox  . Är du intresserad Ruda? Regnade igår, grått idag, inte sett något av "väggbina". Fortsätter spana. Kan jag ta ut dem ur frysen igen, utan att de "ruttnar" eller nåt? Som vanligt kött gör, menar jag...  Nja, den kan du få behålla som en prydnad.  Det är en hane av Gårdscitronbi, Hylaeus communis. Mycket vanlig art. Om ofrysta insekter förvaras fuktigt möglar dom och kanske ruttnar så småningom, är det torrare torkar dom.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|