Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vart tar vattnet vägen?, Golv i växthus
          Åsa zon 6
          Inlägg 20-03-2008, 20:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 1 034

Sedan igår står mitt livs första växthus ouppackat i garaget. wub.gif (...och lär stå där rätt länge till. Än så länge är den tilltänkta platsen täckt med en ca 1 meter djup snödriva.) Men då har jag gott om tid att fundera ut hur jag ska göra grunden, och ju mer jag börjar tänkta ju mer invecklat blir det. confused.gif
          Jag har funderingar på hur jag ska göra golvet och grunden inne i växthuset. Jag vill ha stenplattor för det måste vara väldigt praktiskt att kunna spola av golvet. Men... vart tar vattnet vägen? Rinner det ner mellan springorna eller ska man ha en ränna någonstans täckt med ett galler och något slags avrinningsrör? Vad händer om jag isolerar golvet med frigolitplattor under stenläggningen? Då kan väl vattnet omöjligt ta sig vidare ner i marken, eller?
          Hur har ni gjort? sos.gif

Citera
          rosita
          Inlägg 21-03-2008, 08:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Vi har makadam i botten, sedan sand och 10 cm frigolit och därefter sand och sedan stenplattor. Vattnet rinner genom springornahela vägen ner i makadammen. Vi har gjutit en ram, murat med lekablock och sedan ställt växthussockeln där på.

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Åsa zon 6
          Inlägg 21-03-2008, 20:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 1 034

Så det funkar alltså! Fantastiskt! thanks.gif Då var det bara att vänta på snödrivan...

Citera
          Chamomille
          Inlägg 21-03-2008, 20:35
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (rosita @ 21-03-2008, 08:47) *
          Vi har makadam i botten, sedan sand och 10 cm frigolit och därefter sand och sedan stenplattor. Vattnet rinner genom springornahela vägen ner i makadammen. Vi har gjutit en ram, murat med lekablock och sedan ställt växthussockeln där på.

Ska man verkligen ha makadam. Vilken "sort" makadam har du haft??? Har du 0 i blir det ju en massa stendamm i. Dränerar det???

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          rosita
          Inlägg 21-03-2008, 21:13
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Alltså, jag är inte så bra på olika makadam, men den är av det grövre slaget, så nåt stendamm blir det inte. Det dränerar i alla fall bra!

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          jesse
          Inlägg 23-03-2008, 16:13
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 5 089

Intressant fråga. Vi har också grunnat mycket på detta... Man vill ju lätt kunna spola av golvet för att hålla det rent.

Jag ska också bygga växthus till våren. Vi kommer att placera det på en redan befintlig betongplatta på tomten som tidigare har använts till piskställning.

För att få det snyggt kommer vi att bygga en ram av murblock i betong (2 på höjden, ca 30 cm hög) som vi sedan ställer växthuset på. Murblocken kommer vi att limma ihop med PL400 för säkerhetskull. Invändigt kommer vi att fylla på med flis ca 5 cm tjockt lager och sedan lägga marksten på detta och foga med stenmjöl. När vi lägger flisen kommer vi att göra ett minimalt fall mot ett hörn. Då växthuset inte är så stort ser det konstigt ut att ha för stort fall därför kommer jag att göra det minimalt och kanske använda en raka för att få ut vattnet.

Nu kommer det att vara ett fall in mot ett hörn i växthuset, och för att vattnet skall rinna ut där när jag spolar golvet skall jag borra ett 50 mm hål i murstenen. När avloppshålet inte används kommer jag att sätta en enkel träplugg där för att hindra ovälkommna gäster. (snigalar, möss och dylikt). Från utsidan sett kommer hålet att vara ca 10 cm ovan mark.

Anledningen till att jag kommer att göra på detta sätt är att när man har fogat markstenen tar det lång tid för vattnet att rinna ner och det är risk att det blir stående. Visst man kan hoppa över att foga men då rinner det ner massa jord och annat i springorna och det blir inte snyggt i längden.

//Jesse

Citera
          Digger
          Inlägg 24-03-2008, 10:15
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

Jag funderar också på att mura upp grunden säg 10cm ovan mark. På detta ska sen växthussockeln vila. Visserligen blir då tröskeln till dörren lite högre, 15-20cm men jag har provgått över lite böcker och det funkar, dessutom kan man alltid lägga några plattor som fotsteg utanför dörren för att höja marken lite där. Sen är tanken att göra små fyrkantiga hål precis i golvnivå på ena långsidan och dessa hål kommer förhoppningsvis att ligga lite ovan marknivå eftersom marken lutar svagt åt detta håll. Om man sedan plattlägger golvet i huset med ett litet fall borde man kunna få vtten att rinna ut den vägen, alternativt skrapa ut det. Dessutom och det är min stora poäng kan man sätta ventilkåpor där på utsidan för att slippa att alla insekter och sniglar kryper in där och få ventilation i samma veva genom sockeln! Detta sägs förbättra klimatet i växthuset, kall luft in där och varm luft ut genom luckorna, man får en självdriven ventilation. På vintern kan man stoppa in frigolitbitar i hålen för att täta.

Så är i alla fall min plan, sen får vi se hur det blir!

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 24-03-2008, 10:21
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Lova att du meddelar resultatet blush.gif För jag tycker att det låter intressant även för mig

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          jesse
          Inlägg 25-03-2008, 10:39
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 5 089

CITAT (Digger @ 24-03-2008, 10:15) *
          Dessutom och det är min stora poäng kan man sätta ventilkåpor där på utsidan för att slippa att alla insekter och sniglar kryper in där och få ventilation i samma veva genom sockeln! Detta sägs förbättra klimatet i växthuset, kall luft in där och varm luft ut genom luckorna, man får en självdriven ventilation. På vintern kan man stoppa in frigolitbitar i hålen för att täta.

Så är i alla fall min plan, sen får vi se hur det blir!

Fiffigt att kombinera vattenavlopp med inluftsventil. Det som slår mig om man gör på detta sätt kan ju vara att ventilerna ganska snabbt sätts igen inifrån av all jord, löv och dylikt som spolas ut med vattnet.

//Jesse

Redigerat av jesse: 25-03-2008, 10:40

Citera
          Digger
          Inlägg 25-03-2008, 19:39
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

CITAT (jesse @ 25-03-2008, 10:39) *
          ventilerna ganska snabbt sätts igen inifrån av all jord, löv och dylikt som spolas ut med vattnet.

Du har en poäng där! Hm, kanske kan man sätta nåt sorts myggnät på insidan? Såna där ventiler som man sätetr på utsidan kan nog enkelt tas bort om det behövs.

Citera
          frugb
          Inlägg 27-03-2008, 13:13
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 5 241

Jag har stengolv på makadam och med stenmjöl i fogarna. Tanken var att det skulle rinna ut mellan stenarna. Golvet är inte helt rakt (oplanerat...) och det blir en liten pöl som sakta dräneras ner. Inte problem med det alls, det tar bara lite tid ibland. Men det har fungerat jättebra. Funderar ibland på att ersätta en sten med ett litet vattengaller för bättre utlopp men egentligen behövs det inte.

Bilder etc på min blogg nedan,
          vänliga hälsningar frugb

--------------------
          Välkomna att läsa om min gamla trädgård på ön! http://frugb.tradgardsblogg.se

Citera
          Majas lilla plat...
          Inlägg 22-12-2008, 16:42
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 18 512

Hej!

Är ett tag sen denna tråd skrev och sitter och funderar på ett växt hus o många ideer kom upp i denna tråd!!

Vore kul och se bilder och få höra lite hur det har gått... :=)

Redigerat av Majas lilla plats: 22-12-2008, 16:44

Citera
          Crassula
          Inlägg 22-12-2008, 18:18
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 10 329

Skall man ha sten eller betongplattor eller marktegel bör man välja minst 5 cm. singel som underlag,
          skälet är att det dränerar så bra att ingen lutning behövs.
          Det viktigaste skälet är dock att myrorna inte kan etablera någon boplats vilkat kommer förr eller senare i sättsand.
          Lycka till med bygget.

Citera
          uno
          Inlägg 24-12-2008, 21:31
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

CITAT (Crassula @ 22-12-2008, 18:18) *
          Skall man ha sten eller betongplattor eller marktegel bör man välja minst 5 cm. singel som underlag,
          skälet är att det dränerar så bra att ingen lutning behövs.
          Det viktigaste skälet är dock att myrorna inte kan etablera någon boplats vilkat kommer förr eller senare i sättsand.
          Lycka till med bygget.

Varför välja dyrare singel, när det går bra med grus i fraktion 2-5.

--------------------
          unozon1-2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 14:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon