Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp en nybörjare med tips på fröer att så!
          sollentuna
          Inlägg 22-03-2008, 11:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 10 300

Hej!

Vi har byggt nytt hus och förra året försökte vi få lite fason på trädgården. Vi är långt ifrån klara och nu undrar jag om ni kan hjälpa mig med vad jag ska göra med två rabatter vi har.

Beskrivning:
          Vår entré ligger längs husets långsida kanske ca 9 meter från hustes "början". Längs hussidan är det en betongvägg där vi på sikt hoppas att lite buskar växer sig större (det är en stödmur snarare än vägg så vi behöver inte oroa oss för fukt). Vi har planterat lite buskar där, men det är också ett litet "glapp" på kanske två meter där jag funderar på att sätta någon klängväxt. Kan tänka mig blomman för dagen, solrosor, rosenbönor (mums!) eller något annat.

På andra sidan gången finns en rabatt som vi förra året fyllde med jord, men det är ännu inget sått där. På sikt räknar vi kanske med att sätta några buskar där och ev. ett staket (nedanför finns en stödmur), men just nu skulle jag vilja ha något billigt som blommar fint i sommar. Det ska inte vara höga växter.

Huset ligger i Sollentuna strax norr om Stockholm och det är östligt läge, dvs morgonsol, men hela eftermiddagen/kvällen är det skugga. Jag har plats att förgro inne om det krävs, men däremot orkar jag inte med att rigga upp lysrör och liknande.

Är det någon som har lite tips på frön/lökar jag kan så/sätta. Anledningen till att jag tilltalas av frön är att jag tänker mig ettåriga växter så jag behöver inte ta några stora beslut, utan även om det blir fult så är det bara en säsong. Vill inte ha något som är helt omöjligt att utrota då vi som sagt på sikt kanske sätter några buskar där.

Så tips är välkommet!

/S-tuna

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon