CITAT (skogstroll @ 15-11-2008, 11:03)

oj vad chilis jag fick när jag tog in plantorna

har ägnat mig åt att torka chili och göra eget pulver i en kaffekvarn, superbra blev det

Nu köper jag chili i affären så ofta jag kan se ett bra utbud och så blir det torka och mala

jätteskojsigt och GOTT. Nu vill jag göra egen chilisås med mango och habanero som man kan spara på flaska, men jag letar recept
härligt trollet ditt lilla chilihead!
vad är det för roliga chilis du hittar då? i min trakter så finns det bara såna vanliga röda och gröna chilis som är mer smala paprikor än chilis. sedan brukar ica köra sina små chilimixar som visserligen är helt ok men jävligt dyra och oftast bara en habanero

på asiatiska affärer kan man ibland hitta färska thai-chilis men dom är ju lika roliga som skavsår.
jag tänkte göra pulver också, men det sket sig. jag gjorde koncentrat på i stort sett allt mitt nyinköpta. hackar varje frukt i 2-3 delar och sedan ett stort kok med lite vinäger, salt och socker. puttra 20 minuter och sedan i lufttät burk. håller sig bra tills man får för sig att göra ett såsprojekt.
MEN!
har så jäkla svårt att låta bli det bara. även om det bara är "superhots" så måste jag tugga i mig flera gånger om dagen. tror jag blivit capsaicin-immun nu.