Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips för Chiliintresserade - Chiliblog!, hett tips (fyndigt va? :))
          freddie
          Inlägg 18-04-2008, 21:27
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Har två omgångar "Cayenne Long Slim", "Lombardo" och "Apache". En omgång i januari (under lysrör), samt en identisk omgång i mars. Jag har väldigt ont om plats, planerar att ha dem på min österbalkong fr.o.m. maj månad, zon 1. Har lärt mig att man bör ha en 10 literskruka som slutkruka per planta. Det går inte, så jag kommmer att försöka köra två per 10 l. Chili=Vacker växt + att man får skörd/resultat! smile.gif

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          chilihead
          Inlägg 19-04-2008, 08:20
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 7 179

CITAT (moksa108 @ 18-04-2008, 22:11) *
          Hur fixar jag isoleringen då? Borde jag bygga någon slags reflektor? Om du har tips på hur jag gör en sådan så skulle jag bli glad! Du har rätt i att det är 2x36. Förresten gillar din blogg mycket trots att den är fattigt uppdaterad wink.gif

P.S. Jag låter plantorna torka ut ordentligt innan undervattning. Alltid! Jag ville mest att det skulle se prunkande ut på bilden wink.gif

Jadu, exakt hur du ska bygga måste du ju försöka lura ut själv. Men ett tips är att du använder något material som är lättformat och sedan klär det med något reflekterande. Exempelvis kartong, frigolit etc. Sedan kan du klä med mylar, folie eller helt enkelt bara måla vitt. Försök tänk hur ljuset studsar och i vilka riktningar det gör mest nytta.

--------------------
          Stolt ägare av Gävle Chili-Farm

Citera
          chilihead
          Inlägg 19-04-2008, 14:24
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (moksa108 @ 18-04-2008, 22:11) *
          Förresten gillar din blogg mycket trots att den är fattigt uppdaterad wink.gif

Nu är det ändrat på det. Uppdatering för 10 minuter sedan. Gjorde en paniklösning med mobilkameran och mms till min e-mail för att få in bilderna. Det blev inte lysande men det gick smile.gif Enjoy! http://roddelona.blogspot.com/

Trängsel! tongue.gif

Blommor!

Stackarna i badrummet!

Mer trängsel. Förklaringar till bilderna finns i bloggen.

Redigerat av chilihead: 19-04-2008, 14:39

--------------------

Citera
          Mrs-E
          Inlägg 19-04-2008, 18:37
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 92
          Medlem nr: 14 152

CITAT (Mrs-E @ 18-04-2008, 20:52) *
          Dina chiliplantor ser ut att må väldigt bra och jag tycker att dom behöver vila, tänk dig själv att aldrig få sova............... sleeping.gif
          Mina plantor är uppväxta med 14-15/24 och de är mellan 18-22 cm stora nu (sådda slutet feb)

Storleken beror nog lite på vilken sorts chilipeppar det är, mina habanero är minst och p*pepparn störst. biggrin.gif

Citera
          Harvey
          Inlägg 20-04-2008, 17:05
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 263
          Medlem nr: 12 888

Ni kanske kan tipsa mig om chilisorter, och var jag kan köpa frö till dom?
          Förra året fick jag en planta som var mörkbladig med lila blommor, snyggt växtsätt och starka frukter, fröna jag tog grodde inte fast jag provade 3 ggr, var hittar jag en sådan snygg sort?
          Sort nummer två jag skulle vilja ha är en sort som får sådär fyra cm stora runda röda frukter som inte är starka, sådana som är så goda att fylla med färskost.

--------------------

Citera
          chilihead
          Inlägg 21-04-2008, 12:10
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Harvey @ 20-04-2008, 18:05) *
          Ni kanske kan tipsa mig om chilisorter, och var jag kan köpa frö till dom?
          Förra året fick jag en planta som var mörkbladig med lila blommor, snyggt växtsätt och starka frukter, fröna jag tog grodde inte fast jag provade 3 ggr, var hittar jag en sådan snygg sort?
          Sort nummer två jag skulle vilja ha är en sort som får sådär fyra cm stora runda röda frukter som inte är starka, sådana som är så goda att fylla med färskost.

Det finns många svarta/lila sorter. I år odlar jag en sort som heter Purple Tiger som stämmer hyfast in på din beskrivning. En annan sort som också stämmer in på beskrivningen är Peruvian Purple. Den finns som bakgrund högst upp på min odlingsblogg där jag använder använder just den.

Peruvian Purple:

Det låter som det är Rocoto du talar om när det gäller att fylla med ost. Det är äppelliknande frukter. Rocoto är dock klacificerad som en ganska stark sort. Men om du tar bort membran och kärnor så blir den säkert ganska mild.

Rocoto:

En bra sida som listar chilisorter är: http://www.thechileman.org/

Leta fram den sort du vill ha och kör sedan bara en googling på t.ex. "Naga Jolokai Seeds".

Förresten, om någon har Naga-fröer hör av er!

--------------------

Citera
          Harvey
          Inlägg 21-04-2008, 17:01
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 263
          Medlem nr: 12 888

Ok, tack skall du ha, skall leta efter frö till peruvian purple tills nästa år.

--------------------

Citera
          chilihead
          Inlägg 22-04-2008, 14:39
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Harvey @ 21-04-2008, 18:01) *
          Ok, tack skall du ha, skall leta efter frö till peruvian purple tills nästa år.

Jag sådde 10st. såna i år. Ingen kom upp sad.gif tog alla ur samma "pod", vilket var klantigt. Har dock flera på lager men orkade inte så om när hela apparaten var igång. Du kan få/byta till dig med mig, men som sagt. Inte säkert att det funkar.

--------------------

Citera
          skogstroll
          Inlägg 22-04-2008, 15:13
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (chilihead @ 19-04-2008, 15:24) *

Å vad fina!! Mina ser ut som lessna dvärgar i jämförelse. Köpte förresten den "kritiserade" sorten Chocolate Scotch Bonnet (ny uppgradering med extra frön) från Örtagården på mässan och VIPS så är de uppe!! bravo.gif de från förra året var väldigt sega!

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          muppan
          Inlägg 22-04-2008, 18:15
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 8 772

Mina chilisar verkar också trivas trots att dom delar plats med pelargoner.

Bifogad fil  IMG_0023__Small_.JPG ( 69.42k ) Antal nedladdningar: 43

Bifogad fil  IMG_0024__Small_.JPG ( 66.1k ) Antal nedladdningar: 43

Citera
          chilihead
          Inlägg 25-04-2008, 16:27
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (skogstroll @ 22-04-2008, 16:13) *
          Å vad fina!! Mina ser ut som lessna dvärgar i jämförelse. Köpte förresten den "kritiserade" sorten Chocolate Scotch Bonnet (ny uppgradering med extra frön) från Örtagården på mässan och VIPS så är de uppe!! bravo.gif de från förra året var väldigt sega!

Ok, låter coolt. ser väldigt paprikalik ut! har aldrig odlat bruna chilis någon gång, måste prova det nästa säsong!

jag har utökat min chiliodling till jobbet nu. jag har en inglasad trappa brevid mitt rum. det får fungera som växthus åt 3 av mina chilisar. jag valde lätta sorter som mina jobbarkompisar förhoppningsvis skulle kunna känna igen: Jalapeño, Cayenne & Aji Rojo. Alla slutplanterades i 10-liters lerkrukor och verkar trivas, även om det blir ~50 grader den värsta tiden på dagen.

CITAT (muppan @ 22-04-2008, 19:15) *
          Mina chilisar verkar också trivas trots att dom delar plats med pelargoner.

Bifogad fil  IMG_0023__Small_.JPG ( 69.42k ) Antal nedladdningar: 43

Bifogad fil  IMG_0024__Small_.JPG ( 66.1k ) Antal nedladdningar: 43

ser bra ut. den stor på den bilden längst ner, vad är det för något? ser ut som något som får små starka frukter tongue.gif

och vad är det med kortet till vänstre på samma bild? nakna, mörka män på rad är din grej eller? biggrin.gif

--------------------

Citera
          muppan
          Inlägg 28-04-2008, 09:29
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (chilihead @ 25-04-2008, 17:27) *
          ser bra ut. den stor på den bilden längst ner, vad är det för något? ser ut som något som får små starka frukter tongue.gif

och vad är det med kortet till vänstre på samma bild? nakna, mörka män på rad är din grej eller? biggrin.gif

Det är en Jamaican Bell och om den är stark eller inte kan jag inte uttala mig om men jag tror inte det.

Och de fyra på bilden är 'smiling faces om duty everyday at Storebay beach in Tobago' Väldigt trevliga baddvakter vi träffade varenda dag på stranden ...

Kicki

Redigerat av muppan: 28-04-2008, 09:30
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_0002__Small_.JPG ( 57.45k ) Antal nedladdningar: 41

Citera
          chilihead
          Inlägg 29-04-2008, 15:50
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (muppan @ 28-04-2008, 10:29) *
          Det är en Jamaican Bell och om den är stark eller inte kan jag inte uttala mig om men jag tror inte det.

Och de fyra på bilden är 'smiling faces om duty everyday at Storebay beach in Tobago' Väldigt trevliga baddvakter vi träffade varenda dag på stranden ...

Kicki

Som vanligt med chilisorter så är det många bråk om namnet. Det verkar ínte finnas någon "erkänd" sort som heter som du säger men dom googlingar jag får på namnet visar en frukt som ser ut att vara besläktad med scotch bonnet.

Den är isåfall långsam i utvecklingen och får mycket starka frukter; minst 100,000 SHU. Kan det vara den här tro? : http://www.thechileman.org/results.php?fin...Any&chile=1

Jag åt förresten en red scotch bonnet i helgen. Den mäktar med 300,000 SHU!!!! -fear-.gif

Helt sjuk upplevelse! tongue.gif

Redigerat av chilihead: 29-04-2008, 15:51

--------------------

Citera
          muppan
          Inlägg 08-05-2008, 20:43
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (chilihead @ 29-04-2008, 16:50) *

Tror att det ska vara röda frukter men det visar sig

Citera
          biber
          Inlägg 08-05-2008, 21:17
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 15 497

CITAT (muppan @ 08-05-2008, 21:43) *
          Tror att det ska vara röda frukter men det visar sig

Här det måhända en sådan här du har:

Örtagården säljer dem under namnet Jamaican Bell. Philippe Plönninge ger även
          Bishops Crown och Christmas Bell som alternativa namn på samma sort. Enligt honom
          ska den ha som mest 15000 scoville-enheter, men de jag har smakat har nog varit
          mycket svagare än så. God och fruktig baccatum-smak. Tyckte den påminde lite om
          äppelskal.

Citera
          chilihead
          Inlägg 11-08-2008, 23:47
          Länk hit: #56

Medlem

Japp, nu var så äntligen bloggen uppdaterad. Det är mycket som har hänt och snart kan jag nästan ha chili som huvudföda smile.gif

Mer bilder i bloggen men här en tjuvtitt på en cayennegren full med chilis:

--------------------

Citera
          Preussen
          Inlägg 12-08-2008, 10:13
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

kollade in på din blogg och uppskattar verkligen dina projekt och odlarglädje.
          som det ser ut på bilderna odlar du direkt i rabatten och jag undrar varför du inte odlar i kruka? jorden blir snabbare varm vilket gynnar odlingen, speciellt så långt norrut.

sen så undrar jag givetvis om du luftade ungarnas boll vilket är ett rättmätigt straff på en diabolisk handling smile.gif

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          muppan
          Inlägg 12-08-2008, 11:33
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (biber @ 08-05-2008, 22:17) *
          Här det måhända en sådan här du har:

Örtagården säljer dem under namnet Jamaican Bell. Philippe Plönninge ger även
          Bishops Crown och Christmas Bell som alternativa namn på samma sort. Enligt honom
          ska den ha som mest 15000 scoville-enheter, men de jag har smakat har nog varit
          mycket svagare än så. God och fruktig baccatum-smak. Tyckte den påminde lite om
          äppelskal.

Japp just den är det, tack för infot.

Kicki

Citera
          chilihead
          Inlägg 12-08-2008, 13:38
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Preussen @ 12-08-2008, 11:13) *
          kollade in på din blogg och uppskattar verkligen dina projekt och odlarglädje.
          som det ser ut på bilderna odlar du direkt i rabatten och jag undrar varför du inte odlar i kruka? jorden blir snabbare varm vilket gynnar odlingen, speciellt så långt norrut.

sen så undrar jag givetvis om du luftade ungarnas boll vilket är ett rättmätigt straff på en diabolisk handling smile.gif

Tack så mycket för din uppskattning!

Jo, jag visste att det skulle bli tufft så odla chili i rabatt, men jag gjorde det av flera anledningar:

*För att se om chilin klarar av att odlas i rabatt i norrland. Något den uppenbarligen klarar, även om man kanske ska vänta med utplantering till Juli isåfall. Jag körde 250 liter jordblandning i den redan befintliga jorden och planterade ~20 plantor. I dagsläget växer de med stor styrka och buskighet.

*Alla krukor jag hade var hinkar i olika färger och former och dom vägrade min sambo mig att använda pga fulheten smile.gif

*Lathet, snålhet och ingen tillgång på bra odlingskrukor. Jag hittade inte alls de krukor jag sökte när jag väl letade. De enda jag hittade var för små krukor på plantagen som var på tok för dyra.

*Jag tyckte det skulle vara coolt med en hel rabbat full med chilis i olika färg och form smile.gif

-Som tur var har jag nu hittat de ultimata chilikrukorna: 20 liters murbrukshinkar. De är svarta och tillverkade i ett kvalitativt material som går att jobba i. Jag borrarde 20-30 små hål med borr för dränering i varje kruka jag köpte. De har en perfekt storlek för en planta och kostar bara 20.-/styck. Dessa krukor används till min odling på jobbet.

Angående ungarnas attentat så fick jag en urpsykning på dom. Efter att ha sparkat in bollen(utan att överdriva) 50 gånger på 2 dagar på min gård och sprungit sönder min häck(överlägset högst, bredast och finast i området) som dom använde som fotbollsmål och sedan knäckt min hydro-habanero så brast det:

Nu får ni sluta spela fotboll på min tomt. Ni förstör häcken och har brutIT AV MIN HABANERO! VET NI HUR MYCKET ENERGI JAG HAR LAGT NER PÅ DEN? VET NI HUR MYCKET DEN ÄR VÄRD!!! GE FAN I ATT SPELA FOTBOLL HÄR, GÅ NÅGON ANNANSTANS!!!

Sedan gick jag in och kände mig 30 år äldre än jag egentligen är, men resten av mina älsklingar har inte blivit utsatta för några mer fotbollsterrorister, så det var värt det biggrin.gif

--------------------

Citera
          skogstroll
          Inlägg 12-08-2008, 13:51
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

ja så lärde de sig väl en läxa flirting.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 01:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon