Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips för Chiliintresserade - Chiliblog!, hett tips (fyndigt va? :))
          WingDing
          Inlägg 12-08-2008, 20:16
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 16 487

Synd att inte spöstraff e tilllåtet nu mer......

--------------------
          <--- SNYFT VILL HA DEN.....

Citera
          WingDing
          Inlägg 12-08-2008, 20:24
          Länk hit: #62

Medlem

å SNÄLLLA lägg ut fler bilder på den hydro odling gärna bygg å konstruktions bilder om man vill sätta upp en själv gärna med info typ pump luft luftsten gödning.

Mvh Fredrik

--------------------

Citera
          chilihead
          Inlägg 12-08-2008, 20:47
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 7 179

CITAT (skogstroll @ 12-08-2008, 14:51) *
          ja så lärde de sig väl en läxa flirting.gif

japp!

tjaffsa aldrig med en fanatisk chiliodlare smile.gif

--------------------
          Stolt ägare av Gävle Chili-Farm

Citera
          chilihead
          Inlägg 12-08-2008, 21:10
          Länk hit: #64

Medlem

CITAT (WingDing @ 12-08-2008, 21:24) *
          å SNÄLLLA lägg ut fler bilder på den hydro odling gärna bygg å konstruktions bilder om man vill sätta upp en själv gärna med info typ pump luft luftsten gödning.

Mvh Fredrik

Vad kul att du är intresserad av att starta en chili-hydro. Jag har tyvärr inga bilder från när jag byggde min nuvarande tank, men det är faktiskt ganska enkelt. Det svåraste är att hitta en lämplig container. Jag letade runt överallt innan jag hittade vad jag letade efter. Jag ville ha en som rymde 4-6 plantor och var på mellan 40 & 60 liter. Kravet är att containern måste vara i ett material som du kan klippa/skära i för att göra hål för nätkorgarna och till syreslangen och att locket hamnar något så när nära nivån på din näringslösning. Det sistnämnda är säkert inget krav men det känns tryggare i början när plantorna inte har så mycket rötter som gör att de kan nå ner! Jag hittade äntligen min tank på k-rauta för 200.-

Jag gjorde 4 hål i locket på tanken som var lite mindre än nätkrukorna. Det ska vara riktigt på gränsen. Nästan så de åker ner men ändå så de sitter säkert smile.gif När rötterna börjar bildas kommer nätkrukorna att kilas fast ordentligt i locket. Jag använder lekakulor för att låta plantan ha något att bilda rötter kring och förhindra ljusinsläpp.

Mitt i tanken gör jag ett litet hål. Lagom stort för att slangen ska gå igenom. Jag gjorde först ett försök med att göra massor av hål på en syreslang och sedan fästa slangen i botten av containerna i några varv med limpistol. Det funkade aldrig riktigt bra så jag tog en ny slang, fäste en keramisk syresten som jag satte lertyngder på. Sådär, hydron var klar!

Du kan använda vilken luftpump som helst egentligen. Jag använder 150 literspump till en tank på 45 liter och det funkar bra. Tidigare har jag kört den i andra behållare och en gång i en så liten som en 2 liters glassförpackning. Du behöver alltså inte vara rädd att kräma på med för mycket luft! Något sånt här duger bra och kostar inte alls mycket: http://www.akvariumbutiken.se/luft_luftpum...aquael_627.html

Vad det gäller näring så är det bara att följa förpackningens rekommendation. Kör på ett välkänt märke typ HESI. Man klarar sig bra med en veg och en blom-näring men om man vill och har råd kan man köpa till alla möjliga saker för att maximera sin skörd. Jag använder mig av blom och veg och ett tillskott som heter super vit.

Vad gäller syresten så kan du egentligen använda vad som helst som bugglar till ytan, men man vill ju helst ha fina bubblor wink.gif http://www.akvariumbutiken.se/luft_luftpum..._elite_608.html

Nätkrukor kan du antingen köpa från någon odlingsbutik eller tigga från djuraffären. Djuraffären använder nätkrukor till sina vattenväxter och kastar bort dessa.

Lycka till!

Det blir mer bilder på hydron när det växt lite. Ska passa på att få med några på tanken då också wink.gif

--------------------

Citera
          Preussen
          Inlägg 13-08-2008, 12:02
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (chilihead @ 12-08-2008, 14:38) *
          Tack så mycket för din uppskattning!

Jo, jag visste att det skulle bli tufft så odla chili i rabatt, men jag gjorde det av flera anledningar:

*För att se om chilin klarar av att odlas i rabatt i norrland. Något den uppenbarligen klarar, även om man kanske ska vänta med utplantering till Juli isåfall. Jag körde 250 liter jordblandning i den redan befintliga jorden och planterade ~20 plantor. I dagsläget växer de med stor styrka och buskighet.

att testa sig fram och dra lärdom är bra. att det går i rabatt i dalälvens mynningsområde är ju kul, har själv bott där och tycker att faunan behöver berikas smile.gif. men när det gäller capsicum så är det inte enbart bra att de sätter till buske. oftast blir det endast buske och lite frukt. där är krukodling att föredra; det går att kontrollera näringstillförseln. själv odlar jag i djupbädd i växthus och jämfört med plantor som en kamrat odlar i kruka i växthus får jag större plantor och senare fruktmognad. skörden kan bli större i djupbädd men det varierar beroende på sort.

*Alla krukor jag hade var hinkar i olika färger och former och dom vägrade min sambo mig att använda pga fulheten smile.gif
          typiskt den mesiga norrländska mannen smile.gif

*Lathet, snålhet och ingen tillgång på bra odlingskrukor. Jag hittade inte alls de krukor jag sökte när jag väl letade. De enda jag hittade var för små krukor på plantagen som var på tok för dyra.
          ett tips är att gå till närmsta gatukök och eller charkdisk. oftast är plasthinkarna vita men virar men lite svart sopsäck runt dem funkar det utmärkt.

*Jag tyckte det skulle vara coolt med en hel rabbat full med chilis i olika färg och form smile.gif
          helt klart giltig anledning smile.gif

-Som tur var har jag nu hittat de ultimata chilikrukorna: 20 liters murbrukshinkar. De är svarta och tillverkade i ett kvalitativt material som går att jobba i. Jag borrarde 20-30 små hål med borr för dränering i varje kruka jag köpte. De har en perfekt storlek för en planta och kostar bara 20.-/styck. Dessa krukor används till min odling på jobbet.
          dessa är bra. håller många odlingssäsonger.

Angående ungarnas attentat så fick jag en urpsykning på dom. Efter att ha sparkat in bollen(utan att överdriva) 50 gånger på 2 dagar på min gård och sprungit sönder min häck(överlägset högst, bredast och finast i området) som dom använde som fotbollsmål och sedan knäckt min hydro-habanero så brast det:

[i]Nu får ni sluta spela fotboll på min tomt. Ni förstör häcken och har brutIT AV MIN HABANERO! VET NI HUR MYCKET ENERGI JAG HAR LAGT NER PÅ DEN? VET NI HUR MYCKET DEN ÄR VÄRD!!! GE FAN I ATT SPELA FOTBOLL HÄR, GÅ NÅGON ANNANSTANS!!!

Sedan gick jag in och kände mig 30 år äldre än jag egentligen är, men resten av mina älsklingar har inte blivit utsatta för några mer fotbollsterrorister, så det var värt det biggrin.gif[/i]
          senare i livet kan du plantera mycket frukträd i din trädgård just för att locka till sig ungarna och kunna skrämma dessa smile.gif

Redigerat av Preussen: 13-08-2008, 12:04

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          chilihead
          Inlägg 13-08-2008, 16:37
          Länk hit: #66

Medlem

Jo, jag vet ju inte rikitigt hur det blir med de sena sorterna ännu, om de kommer hinna bli klara. habaneron är iaf. i full blomning nu och borde börja bilda chilis när som helst. Låter härligt med djupbädd och växthus. Det ska jag också ha om några år när jag slagit mig till ro smile.gif

Inte så dum ide att tigga restauranghinkar. Men jag är kär i murbrukshinkar nu och ska nog investera i ett helt gäng såna till nästa säsong smile.gif Ska försöka prata med kommunen om att hyra in mig i något av deras växthus också.

Jepp, alla sorters härliga frukter och bär. Sedan landminor, snubbltråd och gropar med vassa spett lite här och där. Man lär väl få göra vad man vill på sin gård? shy.gif

--------------------

Citera
          WingDing
          Inlägg 13-08-2008, 17:20
          Länk hit: #67

Medlem

Mumma men lite mer info plzzz

Nätkorgarna 5cm lr 7,5cm ?
          Kan det räcka med så liten/kort syre slang ? oväsen ? tänkte testa inne .... hihihi
          Utomhus å kalla nätten man behöver ingen typ dopp värmare ? snudd på kallt här nu om nätterna 14-16 grader (Halmstad) bara regnar ju.
          Hur ofta behöver du byta vattnet/näringen ?

Mvh Fredrik

--------------------

Citera
          chilihead
          Inlägg 13-08-2008, 22:05
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (WingDing @ 13-08-2008, 18:20) *
          Mumma men lite mer info plzzz

Nätkorgarna 5cm lr 7,5cm ?
          Kan det räcka med så liten/kort syre slang ? oväsen ? tänkte testa inne .... hihihi
          Utomhus å kalla nätten man behöver ingen typ dopp värmare ? snudd på kallt här nu om nätterna 14-16 grader (Halmstad) bara regnar ju.
          Hur ofta behöver du byta vattnet/näringen ?

Mvh Fredrik

Spelar inte så stor roll med nätkorgarnas storlek. Jag ville ha modellen större, men fick bara tag på fjuttiga den dagen jag skulle bygga så körde på det. Det kan ju vara värt att lägga lite pengar på en tyst luftpump. Oväsen är fruktansvärt irriterande och pumparna har en tendens att vibrera. Om man ska ha pumpen inomhus kan man göra en upphägning i en gummisnodd och sedan låta pumpen ligga mot en disktrasa eller nåt som dämpare.

Jepp, doppvärmare behövs nog. Jag ångrar mig att jag inte körde på en sån i år. Ska jag köra utomhushydro i fortsättningen ska jag definitivt stoppa i en sån! 14-16 tror jag inte är allt för farligt då jag har för mig att det ska vara strax under 20 för att rötterna ska ha det optimalt.

Jag har bytt min tank 2 gånger, men nu var det länge sedan. Ser bara plantorna och rötter friska ut så känns det inte som att det är så stor mening. Men jag ska byta nu snart igen, men det beror mest på att jag ska köra en starkare näringslösning och att den nuvarande blivit utblandad med massa regnvatten.

--------------------

Citera
          chilihead
          Inlägg 16-08-2008, 16:47
          Länk hit: #69

Medlem

Jag har lagat lite mat med chili. Men för de som inte orkar kolla bloggen så bjuder jag på lite mat och skördebilder här också devil.gif

Kolla in Purple Tigers frukter. Sjukt snygga! naughty.gif

--------------------

Citera
          WingDing
          Inlägg 19-08-2008, 21:38
          Länk hit: #70

Medlem

Nice !!!!!

Köpte plastlåder 70L på hjul 2st i helgen (tog 2st på 50L fallifall) sen köpte jag nät kruker idag 13cm stora får duga .
          Å nu skall jag bara maila ang en mycket tyst pump sen kan vi börja.

Mvh Fredrik

Ps http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry883579 Ds

--------------------

Citera
          shimasonti
          Inlägg 20-08-2008, 13:17
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 18 381

hej! kul att du kör hydro bubblare. intressant läsning.
          jag har lite frågor.
          vad har du för ph i vattnet?
          vad kör du för EC?
          vilken sorts näring kör du med? vilket npk?
          hur ofta byter du vattnet?
          har oxå kört i bubblare innan och i ett hemma gjort toppmatat ebb och flodsystem ,
          men råkade dessvärre ha livet av de små stackarna då jag överdoserade ph -.
          detta var innan jag införskaffade mig en ec och ph mätare.

jo jag kollade in din kammare som du byggt oxå och lade märke till att du använder alu folie som reflektor.
          får jag lov att rekommendera mylar ist?
          för folie höjer tempen avsevärt samt att det reflekterar inte så bra som mylar. (räddningfilt från apoteket funkar typ lika dant)
          mylar reflekterar tillbaka ca 90% av ljuset medans folie ligger på blygsamma 60%.
          vad har du för ventilation i boxen?
          du har inte funderat på att skaffa en högwatts LE ist eller kanske tom en hps?
          då jäklar hade det blevit fräs på tillväxten?
          kanske till och med skaffa co2 tillskott för att ännu mer optimera tillväxt?
          du kan ju kombinera nytta med nöje o sätta in en sats vin så får du två flugor i en smäll tongue.gif
          gott vin till chilisåsen tongue.gif haha
          riktigt kul tråd och blogg btw.
          ehm jo tror de var alla mina funderingar tongue.gif

Citera
          chilihead
          Inlägg 20-08-2008, 16:26
          Länk hit: #72

Medlem

CITAT (WingDing @ 19-08-2008, 22:38) *
          Nice !!!!!

Köpte plastlåder 70L på hjul 2st i helgen (tog 2st på 50L fallifall) sen köpte jag nät kruker idag 13cm stora får duga .
          Å nu skall jag bara maila ang en mycket tyst pump sen kan vi börja.

Mvh Fredrik

Ps http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry883579 Ds

Det låter som du ska slå på ordentligt biggrin.gif ska bli kul att följa! Rejält tilltagna nätkrukor har du också, planerar du odla meloner i dom? biggrin.gif

--------------------

Citera
          chilihead
          Inlägg 20-08-2008, 16:42
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (shimasonti @ 20-08-2008, 14:17) *
          hej! kul att du kör hydro bubblare. intressant läsning.
          jag har lite frågor.
          vad har du för ph i vattnet?
          vad kör du för EC?
          Jag har varken ph eller ec-mätare, även om jag skulle önska att jag hade det. Det känns som det klaras utan bara man håller uppsikt och lyssnar på sina bäbisar. Blir det problem så löser man det enkelt med ett vattenbyte wink.gif
          vilken sorts näring kör du med? vilket npk?
          Jag kör med Atamis hydronäring
          hur ofta byter du vattnet?
          Vid behov, vilket egentligen är nu, men inte pga vattennivvån då regnet håller den uppe smile.gif
          har oxå kört i bubblare innan och i ett hemma gjort toppmatat ebb och flodsystem ,
          men råkade dessvärre ha livet av de små stackarna då jag överdoserade ph -.
          detta var innan jag införskaffade mig en ec och ph mätare.

jo jag kollade in din kammare som du byggt oxå och lade märke till att du använder alu folie som reflektor.
          får jag lov att rekommendera mylar ist?
          Den kammaren var bara till för att driva upp säsongens odling. Den rev jag och kastade bort när jag planterade ut. Det var ett riktigt budgetbygge och mylar är dyyyyyyrt.
          för folie höjer tempen avsevärt samt att det reflekterar inte så bra som mylar. (räddningfilt från apoteket funkar typ lika dant)
          mylar reflekterar tillbaka ca 90% av ljuset medans folie ligger på blygsamma 60%.
          vad har du för ventilation i boxen?
          Bara passivt
          du har inte funderat på att skaffa en högwatts LE ist eller kanske tom en hps?
          Jag är inte ett dig intresserad av mh & hps, däremot en eller 2 högwatts LE. eftersom jag inte odlar från start till mål med chilisarna inomhus har jag heller inte riktigt haft det behovet. Nu däremot så är jag riktigt sugen på att köra en laddning med Naga´s över vintern och då kan det bli aktuellt. Smyger smått på en 250w shy.gif @ ebboflod
          då jäklar hade det blevit fräs på tillväxten?
          kanske till och med skaffa co2 tillskott för att ännu mer optimera tillväxt?
          Även där är det överkurs. Har faktiskt kört med det och tycker att det är mer jobb än man får ut av det. Det finns så många andra viktiga parametrar man kan förbättra istället för att gå in på finlir.
          du kan ju kombinera nytta med nöje o sätta in en sats vin så får du två flugor i en smäll tongue.gif
          gott vin till chilisåsen tongue.gif haha
          Japp, som när jag råkade sparka ut en 10-liters hink med mäsk från balkongen (översta våningen) när jag körde balkongväxthus. Vill inte vara med om det igen whist.gif
          riktigt kul tråd och blogg btw.
          Tack, kul att du gillar!
          ehm jo tror de var alla mina funderingar tongue.gif

--------------------

Citera
          WingDing
          Inlägg 20-08-2008, 19:09
          Länk hit: #74

Medlem

Nja tänkte ha chilis i mina kruker (ända silvan hade hemma 3kr st hyvsat billigt)

Har faktiskt undrat om man MÅSTE ha EEC & PH mätare ?
          För mina chilis lär inte stå ute tror jag (lär väl försvinna på 5min på innergården)

Mvh Fredrik

--------------------

Citera
          shimasonti
          Inlägg 20-08-2008, 19:54
          Länk hit: #75

Medlem

nej givetvis behöver man inte det. det handlar om optimering när vi pratar sådan utrustning.
          kranvatten ligger oftast runt 8 i ph. växtens optimala näringsupptag i jord ligger runt 6,2 och i hydro lite lägre för att kunna tillgodo se sig optimalt av alla näringsämnen. somsagt inget måste, men vill man börja finjustera så underlättar det med sådan utrustning.

Redigerat av shimasonti: 20-08-2008, 20:22

Citera
          WingDing
          Inlägg 20-08-2008, 19:57
          Länk hit: #76

Medlem

så kan man hålla PH 6,2-6,5 å inte övergöder dem så skall det vara lugnt ?
          Läste nånstans att man kunde sänka PH med lite vinäger nån som testat ?

Mvh Fredrik

--------------------

Citera
          shimasonti
          Inlägg 20-08-2008, 20:17
          Länk hit: #77

Medlem

fungerar alldeles perfekt, använder sj phosforsulfat aka ph minus.
          annars finns det både ph ner och upp i de flesta stora varuhus som säljer pooler och tillbehör. de brukar även ha enklare ph stickor man kan mäta med. inte jätte exakta men de funkar.

edit: hesi har ett näringspaket för jord som säljs på bland annat nordic grow och swedish growsystem. de har ph stabilisatorer i näringen så det lägger sig per automatik runt 6,2. kör sj med deras näringar och de är lätta att dosera och fungerar kanon, dock kostar de en slant. men du kommer inte ångra köpet om man säger så.

Redigerat av shimasonti: 20-08-2008, 20:21

Citera
          chilihead
          Inlägg 20-08-2008, 20:56
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (WingDing @ 20-08-2008, 20:09) *
          Nja tänkte ha chilis i mina kruker (ända silvan hade hemma 3kr st hyvsat billigt)

Har faktiskt undrat om man MÅSTE ha EEC & PH mätare ?
          För mina chilis lär inte stå ute tror jag (lär väl försvinna på 5min på innergården)

Mvh Fredrik

Vilka sorters chili planerar du att köra i hydron? Hur många i varje låda?

--------------------

Citera
          WingDing
          Inlägg 20-08-2008, 21:44
          Länk hit: #79

Medlem

hmm jag "råkade" ju bara köpa 2st plastbackar så ev kommer det att bli Dorset Naga 5st på 70L sen i den andra Hotwax 5st på 70L så samanlagt 10 plantor.

Köpte 20st Äkta Dorset Naga frön från England Dyrt suck... 93spänn med frakt för 20st men snabba på att lev 3dar men hoppas på att det skall vara äkta å växa LITE fortare än den jag har nu.
          Den har växt 10-12cm sen i sådden i april med xtra bel å i söder fönster DJUP SUCK.
          2mån att gro 1 av 5 tog sig hoppas på bättre denna gång.

En fråga igen...

kan man odla upp ett frö i jord sen "spola" av jorden tycka ner den i lecakulorna-----> i hydron lr måste man typ sätte den i rockwool sen i lecan ????

Mvh Fredrik

Ps snart dags att ändra Titlen på tråden ---> Tips för Chiliintresserade Hydroodlare - Chiliblog!, hett tips (fyndigt va? smile.gif) Ds

--------------------

Citera
          shimasonti
          Inlägg 20-08-2008, 21:55
          Länk hit: #80

Medlem

är det inte lättare att bara ta en stickling och ha den i perlite för att sen hydrokultivera den när rötterna når ett par cm. risken att du skadar rötterna är väl överhängande om du försöker rengöra de från jord. dock vet jag inte riktigt om det går att klona chili med sticklingar då jag ej odlat chili innan.

Redigerat av shimasonti: 20-08-2008, 21:56

Citera

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 10:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon