Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips för Chiliintresserade - Chiliblog!, hett tips (fyndigt va? :))
          chilihead
          Inlägg 20-08-2008, 22:36
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 7 179

CITAT (WingDing @ 20-08-2008, 22:44) *
          hmm jag "råkade" ju bara köpa 2st plastbackar så ev kommer det att bli Dorset Naga 5st på 70L sen i den andra Hotwax 5st på 70L så samanlagt 10 plantor.

Köpte 20st Äkta Dorset Naga frön från England Dyrt suck... 93spänn med frakt för 20st men snabba på att lev 3dar men hoppas på att det skall vara äkta å växa LITE fortare än den jag har nu.
          Den har växt 10-12cm sen i sådden i april med xtra bel å i söder fönster DJUP SUCK.
          2mån att gro 1 av 5 tog sig hoppas på bättre denna gång.

En fråga igen...

kan man odla upp ett frö i jord sen "spola" av jorden tycka ner den i lecakulorna-----> i hydron lr måste man typ sätte den i rockwool sen i lecan ????

Mvh Fredrik

Ps snart dags att ändra Titlen på tråden ---> Tips för Chiliintresserade Hydroodlare - Chiliblog!, hett tips (fyndigt va? smile.gif) Ds

Ooo, låter härligt med Dorset. Har velat testa dom. Jag har ingen av de starka så jag ska köra stenhårt på dom nästa säsong. Dom är extremt svårodlade tydligen. Det kan ju vara värt att lägga lite pengar då det verkar som du fick skitfröer första gången du körde. 5:-/styck är inte så farligt ändå då vissa nagas kostar 20:-/styck!!!

Det är säkert smidigare att göra som shimasonti säger men jag är helt värdelös på att ta sticklingar trots att jag läst en hel bok om ämnet. Dom få gånger jag försökt på chili så har det inte gått särskilt bra. Jag drar upp mina i jord. Rengör så gott det går och sätter sedan i leca och plupp i hydron. Det kan ta tid för omställningen i hydron men alla plantor som jag kört den här metoden på har klarat övergången!

Jag är helt säker på att du kommer att få sjuklig platsbrist i dina backar, för det har jag redan nu på mina 3 plantor i en back och dom har nyligen börjat växa. Det kommer att buska sig rejält!

Vad ska du köra för belysning?

--------------------
          Stolt ägare av Gävle Chili-Farm

Citera
          WingDing
          Inlägg 21-08-2008, 22:01
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 16 487

Belysning japp inte en lätt nöt att knäcka om man vill ha lite ekonomi på det hela.

Lysrör lr LE lampor (fet sugen på de nya LE Purple light 125/200 W 25000K) ?

Tips mottages gärna

Mvh Fredrik

--------------------
          <--- SNYFT VILL HA DEN.....

Citera
          shimasonti
          Inlägg 21-08-2008, 22:08
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 18 381

CITAT (WingDing @ 21-08-2008, 23:01) *
          Belysning japp inte en lätt nöt att knäcka om man vill ha lite ekonomi på det hela.

Lysrör lr LE lampor (fet sugen på de nya LE Purple light 125/200 W 25000K) ?

Tips mottages gärna

Mvh Fredrik

jag propagerar för hps om du ska handla en lampa, du går visserligen miste om lite färgtemp, men det kompenseras lätt med att en hps har nästan 3 ggr mer lumen output per watt. dessutom om man drar paralellen mellan priset på en 200w le lampa och en 250 w hps så är LE lampan nästan dubbelt så dyr. och 250w hps behövs ingen jättedyr fläkt till heller. har sj en 400w hps fullspektra son t pia som jag kyler med enbart en liten bordsfläkt riktad mot reflektorn. lampan hänger ca 40 cm ovanför topparna. har inte hunnit updata min tråd än men bilder kommer tongue.gif

Citera
          chilihead
          Inlägg 21-08-2008, 22:53
          Länk hit: #84

Medlem

försöker uppdatera mitt ursprungsinlägg, men det gayar. provar här:

Näringsmatning i sensommarnatten!

--------------------

Citera
          WingDing
          Inlägg 22-08-2008, 21:54
          Länk hit: #85

Medlem

Så deppig jag blev ....
          Höll på att tvätta hmmm jag vet ett måste ibland så gick jag förbi källarförådet .... uppbrutet typ ALLA verktyg stulna minst 70-80kg det måste ha gått i omgångar .
          Men lät alu fälgarna vara mm tog bara verktygen så nu sitter man å gör polis anmälan åååå måste ange liten hylsa bits skruvmejsel kommer att ta dagar.

Sorry vart tvungen att ventilera lite ........... ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Mvh Fredrik

--------------------

Citera
          skogstroll
          Inlägg 23-08-2008, 05:52
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

åå äntligen börjar det hända nåt, cayennepeppar och habanero... men lite sent för min smak så jag hoppas de kan stå ut med att bo i växthuset istället

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          chilihead
          Inlägg 23-08-2008, 10:35
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (WingDing @ 22-08-2008, 22:54) *
          Så deppig jag blev ....
          Höll på att tvätta hmmm jag vet ett måste ibland så gick jag förbi källarförådet .... uppbrutet typ ALLA verktyg stulna minst 70-80kg det måste ha gått i omgångar .
          Men lät alu fälgarna vara mm tog bara verktygen så nu sitter man å gör polis anmälan åååå måste ange liten hylsa bits skruvmejsel kommer att ta dagar.

Sorry vart tvungen att ventilera lite ........... ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Mvh Fredrik

haha, ja.. man fattar inte hur missbrukare tänker. har haft många källarinbrott och bara blivit av med skitsaker. dom springer förbi golfsettet för 15,000:- och alu-fälgarna som är värda lika mycket; istället tar dom lite kablar, verktyg, tjejens arbetskläder.

hade dom frågat så hade jag gett dom grejerna smile.gif

CITAT (skogstroll @ 23-08-2008, 06:52) *
          åå äntligen börjar det hända nåt, cayennepeppar och habanero... men lite sent för min smak så jag hoppas de kan stå ut med att bo i växthuset istället

cayennen låter väldigt försenad! jag började skörda mina i april biggrin.gif habben är däremot sen av sig så det är fullt normalt smile.gif min sena sorter har knappt visat knopparna ännu. såg tillstymmelse till knoppar igår faktiskt, men nu får dom skynda sig om det ska bli något.

vad är det jag hör?! du har ett växthus och kör inte dina chilis i det! borde vara dödsstraff på det brottet biggrin.gif in med dom omgående smile.gif

--------------------

Citera
          WingDing
          Inlägg 24-08-2008, 19:52
          Länk hit: #88

Medlem

Så nu har man planterat om en hel hög med chilis Jamaican Bell (Blommar) ,Deamon red ,Penispepper ,Dorset naga.

Sen några som väntar på omplanterning Praire fire , habanero red å mina fina paprikor gula tror jag.

Det börjar bli mycket trångt i mina förnster i stora rummet så ködre ut Jamaican Bell till papsen.

Så nu får vi se om det blir nått blir det inget så får de övervintra hos papsen.

ÅÅÅ sorry har ingen kamera så inga bilder.

Mvh Frerik

--------------------

Citera
          chilihead
          Inlägg 28-08-2008, 19:33
          Länk hit: #89

Medlem

är planen att odla allt i fönstret under lågenergi? hur många Watt blir det totalt?

--------------------

Citera
          Platinum
          Inlägg 28-08-2008, 19:38
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

chilihead bor ju ungefär där jag bor. Hur länge tror du mina spanska peppar klarar sig ute i ett ouppvärmt växthus?

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          WingDing
          Inlägg 28-08-2008, 20:37
          Länk hit: #91

Medlem

Tja vet inte ens om de får stå i ett syd/sydväst fönster mest troligt i ett norrfönster kanske ett väst men då får jag flytta min säng .... föga troligt.

Vart iväg å handlade 4st så nu har jag 6st 58w 150cm långa snyft enkel armaturer som skall monteras i 2st ikea trä hyllor (sammalagt 150cm bred x 50cm djup) så att man får en hylla där ner å en i mitt 3st armaturer per hylla hehehe skall där bebisarna blir till.
          Pris: ca 300kr för 6st armaturer 300kr för lysrören.

Handlade även 4st 2x18w så 8(ev10)x18w till Hydron om det finns plats för alla.
          Pris: ca 100kr för 4st 2x18w armaturer 300kr för lysrören.

Hittade även underbevattnings brickor förre gången jag vart på byggåtervinningen funkar kanon ca 50x30cm 5st 30kr nya fynd jupp tycker jag då.

Föresten Nagan Habaneron Paprikan är nu de ända som vägrar blomma resten blommar som tusan.
          Då kommer min lilla fråga behöver jag "manuellt" vispa rundt med en topsy i varje blomma för att få frukt av varje blomma lr är det bara att ruska satan i planterna så e det gjort ?
          Flugor mm har jag inte här inne så nått måste jag ju göra för att det skall hända nått..

Mvh Fredrik

--------------------

Citera
          Preussen
          Inlägg 28-08-2008, 20:53
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (WingDing @ 28-08-2008, 21:37) *
          Föresten Nagan Habaneron Paprikan är nu de ända som vägrar blomma resten blommar som tusan.
          Då kommer min lilla fråga behöver jag "manuellt" vispa rundt med en topsy i varje blomma för att få frukt av varje blomma lr är det bara att ruska satan i planterna så e det gjort ?
          Flugor mm har jag inte här inne så nått måste jag ju göra för att det skall hända nått..

Mvh Fredrik

det räcker med att du daskar till plantorna litta.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          WingDing
          Inlägg 28-08-2008, 21:12
          Länk hit: #93

Medlem

Pust stön sååååå bra finns väl minst 70-80blommer nu å kan ju inte *pollinera* alla höll på att bli knäpp.

Mvh Fredrik

--------------------

Citera
          chilihead
          Inlägg 28-08-2008, 22:42
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (Platinum @ 28-08-2008, 20:38) *
          chilihead bor ju ungefär där jag bor. Hur länge tror du mina spanska peppar klarar sig ute i ett ouppvärmt växthus?

Jadu, läste någon som letat reda på att 12 grader var gränsen för vad dom ville ha. Jag tänker ta in mina om en månad som inte står i växthus, du kan nog vänta ett tag till.

Spansk peppar = cayenne? dom är tidiga av sig, så dom borde du inte få några problem att få en bra skörd innan det blir för kallt!

CITAT (WingDing @ 28-08-2008, 22:12) *
          Pust stön sååååå bra finns väl minst 70-80blommer nu å kan ju inte *pollinera* alla höll på att bli knäpp.

Mvh Fredrik

På mina som sätter få frukter och jag är rädd inte ska bli pollinerade trycker jag in fingret och mojsar lite, gör susen tongue.gif

Låter som du fick mycket effekt för dom pengarna! Skulle vara kul att se hur det blir när allt är klart. Du måste skaffa en kamera helt enkelt!

Varför kan det inte bli bra väder någon gång?! Sämsta sommaren någonsin! Det blir ju inte alls någon bra skörd om det ska fortsätta såhär. Hoppas septembervädret får lite boost!

--------------------

Citera
          WingDing
          Inlägg 29-08-2008, 14:36
          Länk hit: #95

Medlem

*** Varför kan det inte bli bra väder någon gång?! Sämsta sommaren någonsin! Det blir ju inte alls någon bra skörd om det ska fortsätta såhär. Hoppas septembervädret får lite boost! ***

Hmmm Tror du på Tomten Snövit & att Elvis lever oxå ? hihihihi innocent.gif

Mvh Fredrik

--------------------

Citera
          skogstroll
          Inlägg 29-08-2008, 14:51
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (chilihead @ 23-08-2008, 11:35) *
          vad är det jag hör?! du har ett växthus och kör inte dina chilis i det! borde vara dödsstraff på det brottet biggrin.gif in med dom omgående smile.gif

nja jag hade alla i växthuset innan men faktum var att en del dog (är väl för pissig ventilation kanske - som ska åtgärdas). Nåja Cayennen är i växthuset och börjar ju få frukt (även en paprika Sweet Chocolate). Sen har jag en habanero utomhus som trivs bättre ute verkar det som för den fick rejält med fart. Har fixat en fläkt nu till växthuset så de ska kanske bli lite gladare så här på "ålderns höst". smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          WingDing
          Inlägg 18-09-2008, 20:27
          Länk hit: #97

Medlem

Läste på bloggen att du har ett problem lr 2.

Hittade denna annonsen igår den kan ju hjälpa dig lite http://www.blocket.se/vi/18022889.htm?ca=20_s

Rätt billigt om inte annat.

Mvh Fredrik

--------------------

Citera
          Magnum
          Inlägg 19-09-2008, 18:31
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 18 820

Hej !

Är det där bra lampor för att börja i januari eller ännu tidigare med att odla chiliplantor ? funderar på att börja lite längre fram med det men jag vet inte mycket om detta .

mvh

Citera
          shimasonti
          Inlägg 25-09-2008, 08:17
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 18 381

tjenna hur går de för hydron, har du tagit in den eller du har avbrutit odlandet nu under vintern?
          själv blev jag så inspererad av din hydro så jag har oxå gjort mig en bubbler nu biggrin.gif
          och fy tusan vad de växer biggrin.gif helt galet. de växer typ 2-3 cm per dag nu. man kan nästan se de växa.. ska uppdatera min tråd lite nu biggrin.gif
          ha de så bra biggrin.gif

Citera
          chilihead
          Inlägg 14-11-2008, 17:58
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (WingDing @ 18-09-2008, 20:27) *
          Läste på bloggen att du har ett problem lr 2.

Hittade denna annonsen igår den kan ju hjälpa dig lite http://www.blocket.se/vi/18022889.htm?ca=20_s

Rätt billigt om inte annat.
          Mvh Fredrik

det där var ju bra pris. såg den förut men har glömt att svara. jag ska nog köpa en 400w grolux tror jag. är bara lite osäker på värmen eftersom jag kommer köra i liten klädkammare utan ventilation, så det blir garderob på glänt wink.gif

CITAT (shimasonti @ 25-09-2008, 08:17) *
          tjenna hur går de för hydron, har du tagit in den eller du har avbrutit odlandet nu under vintern?
          själv blev jag så inspererad av din hydro så jag har oxå gjort mig en bubbler nu biggrin.gif
          och fy tusan vad de växer biggrin.gif helt galet. de växer typ 2-3 cm per dag nu. man kan nästan se de växa.. ska uppdatera min tråd lite nu biggrin.gif
          ha de så bra biggrin.gif

hehe, va härligt.

måste kolla in din bubbler!

jag slaktade alla mina chilis när jag flyttade och jag kände inte att det var värt att satsa på dom plantor som var i hydron.

ska köra igång ett nytt projekt med lite exklusivare sorter istället.

tänkte gå in helhjärtat för 2 plantor, en 7-pod och en fatalii. 1800:- i elkostnad på dom på ett halvår. det blir dyra frukter det smile.gif

--------------------

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 04:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon