” 5 för 100”
I slutet på mars, början på april brukar det komma ut reklam från olika företag att man kan köpa 5 säckar jord för 100 kr. Så frö, slänga lite extra jord på perennerna och plantera om krukväxter och det kostar nästan inget bara lite tid.
Innan tillhörde jag den stora delen av befolkningen i Sverige som menar att det går precis lika bra att köpa ”5 för100 ”. Eller som Werner och Werner (Åke Cato och Sven Melander) hade sagt; ”Det går precis lika bra med selleri.
Nu har jag sväng över till att köpa mer specialjord. Aha- du har fått bättre lön kanske du tänker, men så är inte fallet utan snarare tvärtom. Om man köper specialjord eller blandar den själv spelar ingen roll bara men förstår varför olika växter kräver olika jord.
Min stora Aha upplevelse var när jag fick reda på varför man skall använda S-jord, såjord istället för ”5 för 100” till att sätta frö och sticklingar. Så jord innehåller ingen näring, vilket är jätte viktigt, däremot innehåller den perlit-syntet material som kan hålla fukt i jorden. Det är vuiktigt att fröet inte torkar ut. Fröet innehåller all den näring den behöver för att gro. Det är vatten den är i behov av. Om det funnits näring i jorden hade den dragit ur den lillla vatten som finns i fröet, istället för att låta fröet ta upp vatten.
Lite lurigt att förstå. Prova att ta en gurkskiva och salta på den, efter ett tag kommer gurkskivan att var helt slider sladdig. Vattnet har drivits ut från gurkan till saltet.
Näringen i jorden är salter och vetenskapligt uttryckt kallas det som händer osmos.
Det går att så i ”5 för 100”. Mina Tagetes och Rosenskära har alltid kommit upp men vill man prova lite mer känsliga blommor köp (bland) såjord.
När du använder såjord, låt den var rumstempererad. Har du haft den utomhus och den är lite frusen häll i kokande vatten. Blandningen skall var så fuktig att du till och med kan krama ur lite vatten med din hand.
Glöm inte sätta påse över, kanske kan du köpa ”100 för 5”!
Vad tycker du? Vad har du för erfarenhet+
Redigerat av Mariaberg: 25-03-2008, 19:39
|