Tänkte visa med en massa bilder hur påsken förlöpte. Eftersom man bara kan ladda upp 10 bilder i varje inlägg blir det 2 delar, här kommer del 1.
Som vanligt åkte jag upp till sommarstugan på långfredagen. Det hade snöat så jag hoppades på att kunna föreviga tåg med mycket snörök men så blev det inte, snön var för kramig men ett par bilder blev det varav en kommer här.
Degen var blåsig med vinden rätt in mot huset över sjön och till detta ett par minusgrader så jag gjorde något jag inte gjort på flera år, eldade i öppna spisen. Dels för att värma upp den för att ha värmen unden natten och dels för att kunna rosta bröd till kvällsthéet. Till natten är det bara att lyfta över glöden till kaminen och stänga spjället varvid en enorm varmvind kommer från spisen. För varm ibland. Visserligen har jag elvärme också men vedvärmen är goast.
På påskafton kom brorsan med familj upp, dom har huset bredvid, för den vanliga påsklunchen. I år blev det 7 personer, antalet har växlat under åren. Vi har delat upp bestyren, svägerskan står för käket och jag med hus och servis eftersom mitt hus är störst. Också disken faller på min lott. Senare på kvällen blev det sedvanligt fyrverkeri och påskbrasa.
På påskdagen blev det fotografering av is. Det hade blåst fredag och lördag och eftersom det både varit minusgrader och sjön var öppen hade det blivit vackra isformationer vid stranden.
Sen vidtog åtgärder för att glödhögen efter påskbrasan skulle minska. Till detta använder jag en gammal dammsugare där man kan koppla slangen på utblåset och den förlängs sen med ett stålrör.
På med dammsugaren och in med röret i glödhögen och vips får man en vulkan.
Så, det var del 1, nästa kommer snart.