Vad göra åt min fulhörna?
nordvästra_hörnet.JPG ( 360.08k )
Antal nedladdningar: 106Vår tomt är lite avhuggen vid nordvästra hörnet där två vägar möts. För trafiksäkerhetens skull får vi inte ha något som skymmer högre upp än 0,8 m i en sikttriangel med 10m sidor. Det blir en ganska stor yta. Kornellen på bilden måste ryka. Cykelstigen i bakgrunden är riktad rakt mot vårt vardagsrum som blir väldigt exponerat om kornellen ryker.
Jag behöver ett någorlunda brett insynsskydd som skymmer sikten 1,5-2 m upp i luften även på vintern. Det får stå en bit in på tomten för att inte skymma sikten för trafikanter. Samtidigt vill jag inte blockera hörnan helt och förlora en 20m
2.
Funderar på följande:
- En bred buske ca 3 m hög som är lite naken nertill, gärna vintergrön och uppvuxen imorgon.
- En halvcirkel som omsluter en liten sittbänk, vinklad från hörnet in mot huset. Av tex armeringsgärn och översållad med klängväxter
När man tittat mot gathörnet är det väldigt mycket asfalt. Vill stänga igen med något som skymmer även vintertid. Det står lite lagerhägg redan, men det känns inte så kul. Tips på låga vintergröna växter som gör sig bra som bakgrund för en rabatt önskas. Eller ska vi kanske sätta en låg mur istället? Vi håller på att byta staket så man kanske skulle passa på.
Fler med hörntomt med liknande problem?
Oj, vad rörigt det blir.. Vad vill jag? Jo, ge mig goda råd, inspiration och lite uppmuntran!