Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hörntomt mot gata, Råd om insynsskydd och utsiktsskydd önskas
          sillamor
          Inlägg 26-03-2008, 21:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 14 810

Vad göra åt min fulhörna?

Bifogad fil  nordvästra_hörnet.JPG ( 360.08k ) Antal nedladdningar: 106

Vår tomt är lite avhuggen vid nordvästra hörnet där två vägar möts. För trafiksäkerhetens skull får vi inte ha något som skymmer högre upp än 0,8 m i en sikttriangel med 10m sidor. Det blir en ganska stor yta. Kornellen på bilden måste ryka. Cykelstigen i bakgrunden är riktad rakt mot vårt vardagsrum som blir väldigt exponerat om kornellen ryker.

Jag behöver ett någorlunda brett insynsskydd som skymmer sikten 1,5-2 m upp i luften även på vintern. Det får stå en bit in på tomten för att inte skymma sikten för trafikanter. Samtidigt vill jag inte blockera hörnan helt och förlora en 20m2.

Funderar på följande:
          • En bred buske ca 3 m hög som är lite naken nertill, gärna vintergrön och uppvuxen imorgon.
          • En halvcirkel som omsluter en liten sittbänk, vinklad från hörnet in mot huset. Av tex armeringsgärn och översållad med klängväxter

När man tittat mot gathörnet är det väldigt mycket asfalt. Vill stänga igen med något som skymmer även vintertid. Det står lite lagerhägg redan, men det känns inte så kul. Tips på låga vintergröna växter som gör sig bra som bakgrund för en rabatt önskas. Eller ska vi kanske sätta en låg mur istället? Vi håller på att byta staket så man kanske skulle passa på.

Fler med hörntomt med liknande problem?

Oj, vad rörigt det blir.. Vad vill jag? Jo, ge mig goda råd, inspiration och lite uppmuntran! a0a.gif [img]

--------------------
          drömmer om lummighet
          zon1, Kalmar

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 10:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon