Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Så var det dags för en språktråd, Med enbart språk utan nedvärderingar.
          anna_rispan
          Inlägg 28-03-2008, 09:18
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Monica i Nässjö @ 28-03-2008, 09:05) *
          och nu vill jag återigen ta upp det här med att inte använda versaler och utesluta punkt och komma och det har ingenting alls att göra med att jag nedvärderar de som kanske har problem med kommatering och har svårt för stavning det har jag full förståelse för men jag tycker bara att det är så svårt att läsa det tar tid och inte sällan slutar jag då att läsa och missar kanske viktig information det kan mycket väl vara så att det är jag som har läsproblem och behöver ett korrekt skrivspråk för att kunna förstå rätt.

Visst var detta svårt att läsa?

Jag har inte tänkt på detta fenomen! ohmy.gif det är så roligt att bli uppmärksammad på sånt jag inte tänkt på.

Jag tyckte inte att din text var så svårt att läsa. Du har ju en redig uppbyggnad. smile.gif

Men något jag kan ana i min hjärna att jag sett/tänkt på är att det på internet är ett mer kreativt skrivande. Att skriva utan stora bokstäver och utan punkt men att på andra sätt visa att det är en ny tanke.

kanske så här.....

eller genom att byta stycke

det har jag sett...tror jag

Citera
          skogstroll
          Inlägg 28-03-2008, 09:21
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Ja det kan ändå se ganska tilltalande ut! För att inte tala om alla våra söta små "gubbar" som inte förekommer i "proffisig" text giggle.gif

rolleyes.gif
          flirting.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 28-03-2008, 10:28
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

När det gäller tidningar, så stör jag mig på att av-stavnings-reglerna som man fick lära sig (ordentligt också!) i skolan inte följs för 5 öre en gång! Dessutom kan bokstäverna i ett ord plötsligt k o m m a l å n g t ifrån varandra - visst ser det knasigt ut?!?
          Nu har jag förståss märkt att när jag själv skriver i en sådan här ruta (snabbsvarsrutan just nu men andra "internet"-skrivrutor också) och följer avstavningsreglerna när jag närmar mig slutet av en rad, så blir det helt tokigt! Speciellt om jag dessutom använder "enter"knappen och byter rad, så som jag fick lära mig på maskinskrivningslektionerna i skolan (för sisådär 100 år sedan).
          Eftersom det finns så många dataexperter och -programmerare tycker jag det är märkligt att ingen har kommit på ett skrivprogram som kan följa avstavn.reglerna så vi slipper dessa konstiga avstavningar och ord med felaktigt bokstavsavstånd!

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 28-03-2008, 10:43
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Ähhh, visst kan man reta sig på när s.k. proffs (journalister, tidningsfolk etc. ) gör språkfel/stavfel. Men att kritisera "vanligt" folk i ett forum, för stavfel är ju bara löjligt.
          Självklart måste även de som har problem med "språket" givetvis få uttrycka sig utan att bli påhoppade av språkfascister.
          Jag fick en gång ett ordstäv som jag använder mig av flitigt:
          "Den som hittar något stavfel, får behålla det"...

men givetvis skall "proffsen" ha på tafsen när de slarvar.
          Jag lyssnar ofta på "Språket" i radions P1, ett program jag verkligen kan rekommendera för de som har det minsta intresse för språk.
          De brukar även svara på "lyssnarfrågor".. tisdagar kl 13.20, repris onsdag 19.03, söndag kl 18.35
          http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=411

en annan rolig länk är http://www.spraktidningen.se/

b

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-03-2008, 10:48
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (anna_rispan @ 28-03-2008, 09:18) *
          Men något jag kan ana i min hjärna att jag sett/tänkt på är att det på internet är ett mer kreativt skrivande. Att skriva utan stora bokstäver och utan punkt men att på andra sätt visa att det är en ny tanke.

kanske så här.....

Jag är välutbildad, när det gäller att skriva. Detta innebär att jag känner till de flesta regler för hur man skriver "korrekt" svenska.
          Samtidigt tycker jag det känns befriande att... typ på forumet - använda ledigare uttrycksformer..
          kompiskram.gif
          Anders

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          råse-marie
          Inlägg 28-03-2008, 11:06
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

[quote name='gammelnalle' date='28-03-2008, 10:43' post='803087']
          Ähhh, visst kan man reta sig på när s.k. proffs (journalister, tidningsfolk etc. ) gör språkfel/stavfel. Men att kritisera "vanligt" folk i ett forum, för stavfel är ju bara löjligt.
          Självklart måste även de som har problem med "språket" givetvis få uttrycka sig utan att bli påhoppade av språkfascister.

Kan bara hålla med gammelnalle yes.gif
          Jag förstår faktiskt allt jag läser och har aldrig haft problem med något stavfel här eller där.'
          Tycker det känns mest larvigt att ens sitta och beklaga sig eller rätta någon på ett forum thumbdown.gif
          När det gäller stavfel i artiklar är det ju beklagligt men mänskligt men i böcker tycker jag självklart att ALLT ska vara rätt.
          Det är synd om språkfascister som lider ( tyvärr inte alltid i tysthet flirting.gif )

Redigerat av råse-marie: 28-03-2008, 11:07

Citera
          Bee
          Inlägg 28-03-2008, 11:36
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag gillar Gammelnalles ordstäv!
          Fast en del stavfel är roliga i vissa sammanhang. För några år sen var det en stor omorganisation här på jobbet. Många duktiga (högutbildade) människor jobbade stenhårt på presentationsmaterialet och vid den stora presentationen för säkert trehundra personer visades det flera Powerpointbilder där ett ord betonades ofta. Proffesionell. Jag kunde inte låta bli att fnittra när jag såg det. Så många människor som hade behandlat dessa dokument och ingen säger ingen såg stavfelet. Extra kul (och kanske lite olyckligt) att just det ordet felstavades. Vi skulle ju bli mer proffsiga i vår nya organisation! Det hade sett snyggare ut om dom stavat det professionell men då hade jag å andra sidan kanske somnat under presentationen....

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2008, 11:46
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (gammelnalle @ 28-03-2008, 10:43) *

men givetvis skall "proffsen" ha på tafsen när de slarvar.
          Jag lyssnar ofta på "Språket" i radions P1, ett program jag verkligen kan rekommendera för de som har det minsta intresse för språk.
          De brukar även svara på "lyssnarfrågor".. tisdagar kl 13.20, repris onsdag 19.03, söndag kl 18.35
          http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=411
          en annan rolig länk är http://www.spraktidningen.se/

b

jag håller med tummenupp.gif

På ett forum tycker jag att det är helt ok att använda ett mer vardagligt språk, det behöver inte vara så korrekt och uppstyltat eftersom det mer är som ett samtal mellan människor än formelt skrivna brev. Men på vissa forum används tyvärr ett språk som ingen vanlig människa begriper. Halva ord och förkortningar blandas huller om buller. Skulle någon som skriver så få för sig att göra ett inlägg här på Odla så skulle alla skrika "troll".

En annan fråga jag undrat över de sista dagarna är varför man så lätt låter sig provoceras av hur en del uttrycker sig. Att "gå i taket" för att man tycker att någon använder ett onyanserat ord är för mig obegripligt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          embees
          Inlägg 28-03-2008, 11:48
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (anna_rispan @ 28-03-2008, 09:18) *
          Jag har inte tänkt på detta fenomen! ohmy.gif det är så roligt att bli uppmärksammad på sånt jag inte tänkt på.

Jag tyckte inte att din text var så svårt att läsa. Du har ju en redig uppbyggnad. smile.gif

kanske så här.....

Men är det inte såhär den mänskliga hjärnan fungerar? Den strävar ju efter att förenkla, helt enkelt. Den överför det talade språket till skrift på ett enkelt och flytande sätt. I ett chattsammanhang fungerar det ju och är lättläst också (tycker jag iaf), medan det upplevs splittrat och osammanhängande i andra sammanhang.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Bee
          Inlägg 28-03-2008, 12:02
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

I en av min språkböcker hemma berättar författaren att det var det skrivna språket som enade landet. Dvs, det skrivna språket var vår gemensamma nämnare. Talspråket skilde sig över hela landet genom de olika dialekterna. Självklarheter kan vi tycka idag men... hur är det - om vi förespråkar mer skrivet talspråk riskerar vi kanske att splittra befolkningen?
          Det har ju aldrig varit önskvärt att tala som man skriver men motsatsen är heller inte önskvärd. Inte om man vill bli förstådd och det är väl därför man skriver något? Olika grupper har olika jargonger, så är det ju. Men om jag på ett allmänt forum på internet skulle tala om att "pidda min Silvia" så skulle troligen inte många förstå att jag skulle uppgradera min espressomaskin med ett extra fiffigt tillbehör.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Bettson
          Inlägg 28-03-2008, 12:17
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Jag kan aldrig slija på etikett och ettikett. VIlket är vilket..... skulle verit ett frågetecken där men hittar inte det på mitt engelska tangentbord, Sorry

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2008, 12:21
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Etikett är det rätta.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 28-03-2008, 12:22
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Etikett

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Felicia
          Inlägg 28-03-2008, 12:47
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 776
          Medlem nr: 7 076

Jag kan nog stava rätt skapligt men däremot skriver jag ofta fel på tangentbordet, här går det ju att rätta men på jobbet ser det för taskigt ut ibland för har man väl sparat i loggen där så går det inte att ändra. Skulle lära mig kolla innan jag sparar, men men..

Annars gör det mig inget att andra stavar fel, vare sig det är "vanligt" folk eller tidningar, ser ibland insändare där folk skrivit en lång harang angående att en tidning har stavat nåt fel. Förstår inte att man orkar.. trist. Så länge man förstår vad som står gör det ju inget, ingen kan vara felfri rolleyes.gif

--------------------

Felicia, glad odlare i Zon 7

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 28-03-2008, 12:51
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Om jag måste stava rätt eller få rätt ordbyggnad använder jag FÖRST Words och skriver. Där sållas de FLESTA felen bort... (men inte alla)

men när man svarar i en tråd får det bli fel......

Det viktigaste måste ju ändå vara ATT vi har ett levande forum???

b

Citera
          Felicia
          Inlägg 28-03-2008, 12:54
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 776
          Medlem nr: 7 076

Håller med dig Gammelnalle. Allt behöver ju inte vara så perfekt jämnt

--------------------

Felicia, glad odlare i Zon 7

Citera
          Lemonne
          Inlägg 28-03-2008, 13:30
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

Mördade sambon och hennes 5-åriga dotter inför bröllopet

Expressens löpsedel idag.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-03-2008, 13:34
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Lemonne @ 28-03-2008, 13:30) *
          Mördade sambon och hennes 5-åriga dotter inför bröllopet

Expressens löpsedel idag.

Tror nog att rubriksättaren är medveten om syftningsfelet, men att skapandet av en säljande rubrik prioriteras.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Tezzla
          Inlägg 28-03-2008, 13:46
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Aqvakul @ 28-03-2008, 13:34) *
          Tror nog att rubriksättaren är medveten om syftningsfelet, men att skapandet av en säljande rubrik prioriteras.

Många gånger tror jag att artikelförfattarna inte alls är medvetna om syftningsfel och andra fel. Expressen och Aftonbladets nättidningar kryllar av tokiga syftningsfel och stavfel. Stavfel, inte slarvfel. När man ser stavfel av denna typ: åtminstonde, disskutera, igentligen då vet man att det inte handlar om slarv utan okunskap. Det har hänt fler än en gång att jag stött på såna fel och det är bedrövligt.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Lemonne
          Inlägg 28-03-2008, 13:50
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

CITAT (Aqvakul @ 28-03-2008, 13:34) *

Ja, men, varför ordvalet "inför"? Det blir ju dubbelt så tokigt. Hade föredragit "Mördade sambon och 5-åriga dottern innan/före bröllet" om nu orden "han" och "den" verkligen inte kunde få plats

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 01:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon