Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur många av er vågar, öppet prata om problem som rör sig om område nedom midjan?
          pejori
          Inlägg 29-03-2008, 18:59
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

jag är frispråkig i rätt sällskap...
          Även gentemot mina barn har jag lärt dom att våga prata och fråga om sex och krämpor i underlivet.
          Män är dåliga på att undersöka sina testiklar, på samma sätt som kvinnor undersöker sina bröst.
          Att som man, veta hur testikeln skall kännas, kan rädda deras liv faktist.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Netha
          Inlägg 29-03-2008, 21:01
          Länk hit: #62

Gäster

CITAT (anna_rispan @ 29-03-2008, 14:15) *
          Apropås Nethas fråga i rubriken

Jag vågar prata om besvär i underlivet/muttan med en del av mina bästa vänner och med min sambo. Däremot har jag upplevt ett "problem" och det är när det gäller att välja rätt ord. Jag tycker underliv är för stort och måste kanske ändå förtydligas om man ber om råd exempelvis. Säger jag mutta kanske någon tycker jag är grov i munnen och blir chockad och då kanske personen jag pratar med stänger av öronen.

Som en parentes kan jag berätta att jag o en klasskamrat ska undersöka värderingar och attityder kring könsord. När vi ventilerade fågeställningen med en man i klassen för att pejla läget om hur män ser på bruket av könsord bland vänner så nämnde han precis som någon tidigare i tråden: Som man tar man inte upp problem med snoppen eftersom det är en statussymbol som står för virilitet med mera.

Detta var alltså bland kamrater. I kontakt med läkarvård menade han att det var annorlunda. Men att sitta i en grupp medpatienter kanske ändå är en knepig situation??

Intressant tanke du lyfte Netha.

Just det att sitta i en grupp med medpatienter och våga öppet berätta ... det fick brorsan massor av positiv respons för.
          T.ex när det gäller att ärligt svara i frågeformulär som alla "behandlade" får att fylla i.
          Det visar sig att många inte vågar svara ärligt ... det är konstaterat ... utan ger ett svar som de tror förväntas.

Hur ska forskningen då gå vidare om de tror att t.ex biverkningsprocenten är så låg som den faktiskt är
          när man sammanställer frågeformulären.
          Medan verkligheten är det motsatta.
          Upplysning, prata, prata och prata igen... det tror jag är nyckeln till mera öppenhet.

Jag har en kusin som i tonåren upptäckte knöl i testikeln ... hans räddning var att han vågade berätta detta för föräldrarna
          och kom då snabbt under vård. Det var elakartad cancer.
          Han kan aldrig få egna barn, men har nu fyra adopterade, varav ett av barnen också hårt drabbats av just cancer.

Citera
          Anma
          Inlägg 29-03-2008, 22:24
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Aqvakul @ 29-03-2008, 10:09) *
          en vecka.... blush.gif tyckte jag var för gammal (24) för att gå en så lång utbildning giggle.gif

För gammal vid 24?
          Finns ett stort företag där några fick möjligheten att utbilda sig till läkare på halvtid (företaget hat inget med läkaryrket att göra). Utbildningen tog mååånga år och de två (har jag för mig) som inte hoppade av var båda närmare femtio då...
          Den ene arbetar som läkare idag. Den andre vet jag inget om...
          Så att påbörja utbildnigen vid 24 var väl ingen ålder? smile.gif

Citera
          Simone
          Inlägg 30-03-2008, 09:57
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 12 785

Ska strax operera bort min livmoder. Skall bli så skönt, har varit mycket elände sista åren, nu kom cellförändringarna också. Jag sörjer inte alls, har heller inte svårt att prata om det. Möjligen pratar jag inte om alla besvär jag haft, mer att dens ka bort.

Måste i den här fråga flika in min absoluta favorit Har ni hört något mer idiotiskt
          Alex Schulman hör inte till mina favoriter men den här, den får mig att vika mig av skratt, varje gång....

Citera
          Netha
          Inlägg 30-03-2008, 10:14
          Länk hit: #65

Gäster

skrattade så jag fick kramp i ryggen
          rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

och så fint namn hon hade ...dagisfröken. smile.gif

Citera
          Simone
          Inlägg 01-04-2008, 10:27
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 12 785

Ja Netha, visst är den underbar. Jag plockar ofta fram och läser den!! Förstklassig humor i min smak.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-04-2008, 12:30
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Kom med en gång att tänka på den här tråden när en arbetskamrat igår berättade att han varit hos sjukvården. han hade fått en knuta under huden i ljumsken och undrade vad det var. Han blev undersökt av en underläkare, en kvinnlig sådan ca 10 år yngre än han själv. rolleyes.gif laugh.gif

Han kände sig inte riktigt bekväm fast han var väl kanske mest rädd för att få resning i målet. Jag som har genomgått ett antal prostataundersökningar, röntgningar och kikarundersökningar av tjocktarmen och urinblåsan har vant mig.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-04-2008, 13:40
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Simone @ 01-04-2008, 11:27) *
          Ja Netha, visst är den underbar. Jag plockar ofta fram och läser den!! Förstklassig humor i min smak.

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          silos
          Inlägg 02-04-2008, 19:00
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Det är nog inte många som vågar tala om att man föder "skitungar" när man gå på toa och är alltså fullständigt förstoppad eller tala om att man har en "äkta trumpet i arslet" och går och fiser dagarna i ända! För DÅ åker man dit så att det visslar om det medans man flyger och fiser!
          Vi vuxna får INTE tala om sådant och ändå skrattar just vuxna nästan ihjäl sig när folk fiser eller prata om sådana saker!

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 02-04-2008, 19:42
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Man talar väl normalt inte om sina sjukdomar med vem som helst oberoende var de sitter.

När det gäller PSA prov så vill socialstyrelsen inte att vi män gör några. Om vi envisas så ska vi snart få en broschyr som talar om att det är meningslöst. Jag är envis så jag tar mina prover. Ett värde mellan tre och tio indikerar 30% risk för prostatacancer. Dock har man ingen aning om utifall den är agressiv eller ej.

Svenska folket har blivit betydligt prydare de senaste 30 åren. Förr var det alltid massor av nakenbadare på stränderna och det var blandade åldrar. Idag är det bara vi gamlingar som envisas med att det är trevligare utan badkläder. Det är skönt med nakenbadplatser. Ingen bryr sig om utseendet. Alla kan vara naturliga. Vi tyckte att det var viktigt att våra barn fick en naturlig syn på nakenhet och lära sig att människor såg olika utan att det betydde något. Nackdelen med nakenbad är att en del sk herrtidningar kan få lägga ner och det ökar arbetslösheten.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Hannele
          Inlägg 02-04-2008, 20:18
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Anma @ 29-03-2008, 23:24) *
          För gammal vid 24?
          Så att påbörja utbildnigen vid 24 var väl ingen ålder? smile.gif

Håller med.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Ophelia
          Inlägg 02-04-2008, 20:36
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jag är nog ganska öppen och definitivt när det gäller att diskutera sådan problematik som kan uppstå p g a sjukdom, ålder eller annat. Jag tycker det är jätteviktigt att prata om det. Givetvis är det kanske inte något som man helt vitt och brett pratar om till vem som helst och i alla situationer. Vissa människor kan uppleva det jobbigt att prata om "nedanförmidjanproblem" av olika orsaker som inte alls behöver ha med genans att göra.

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 02-04-2008, 22:00
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Bee @ 28-03-2008, 23:59) *
          Jag tog upp det här med prostataundersökning med maken när jag fick svaret från min mammografi. "Varför gör inte du en prostataundersökning, den motsvarar ju ungefär en mammografi? - En billig livförsäkring." Svaret var "Varför skulle JAG behöva det?" - rätt talande. En man är frisk och han behöver inte en sådan förebyggande undersökning. Suck!
          Nej, det handlar nog om ett svårt ingrepp i manligheten att göra en sådan undersökning. Ibland är män dumma helt enkelt!

Jag tror att män förknippar undersökningen med tanken på vad som event. kan komma. Kommer han t.ex. att kunna ha samlag sedan m.m. Hade en svåger som fick meddelande om att han kanske hade prostatacancer, han tyckte att livet var slut och tänkte på detta med sex o.s.v. Som tur var det inte så och genast blev hans humör uppåt igen. Tror det tar väldigt mycket på männen och de vill inte tänka på det förän de måste.
          Många kvinnor som event. blir av med ett bröst har ju också problem med sex men förlorar ju inte förmågan att genomföra ett samlag utan mera hur man ser ut o.s.v. men det kanske männen gör om de måste opereras. Vet tyvärr inte om det är så men för en del blir det nog så. Det är nog mera laddat för mannen just för den skull och därför vill de inte undersökas lika naturligt som vi.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Wilmer
          Inlägg 02-04-2008, 22:29
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

CITAT
          Svenska folket har blivit betydligt prydare de senaste 30 åren. Förr var det alltid massor av nakenbadare på stränderna och det var blandade åldrar. Idag är det bara vi gamlingar som envisas med att det är trevligare utan badkläder. Det är skönt med nakenbadplatser. Ingen bryr sig om utseendet. Alla kan vara naturliga

På kusten på somrarna bytte vi till badkläder utan handduk, även min morfar, så jag kan nog tänka mig att det var naturligare för några decennier sedan? Eller så kommer jag från en naturlig släkt tongue.gif Jag är inte generad av mig, försöker tänka på om den jag talar med kan bli generad snarare, som lite hänsyn..

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          ah56
          Inlägg 03-04-2008, 12:59
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 448
          Medlem nr: 3 314

Jag har i många år lidit av (ansträngnings)inkontinens efter tre graviditeter. Det började egentligen redan efter första barnet men blev värre och värre. Hosta, nysa, hoppa, springa, dansa mm gav problem.

Detta berättande jag inte för någon. Jag har väl fått frågan eller nämnt det själv i samband med gyn-besök men blivit avfärdad med att jag inte knipit ordentligt. "Det är bara att gå hem och knipa."

Efter att ha sett ett TV program beslutade jag mig för att söka läkare. Jag blev fortfarande avfärdad som "dålig knipare" men gav mig inte och till slut gav dom mig ett "provokationstest". När de då såg hur illa det var fick jag remiss till operation omgående. I oktober förra året fick jag min TVT-operation och ett helt nytt liv. Jag kan hoppa hopprep, dansa, springa, träna, hosta och nysa utan problem.

Varför jag inte berättade? Vem vill bli förknippad med att kissa på sig, lukta kiss osv.

--------------------
          Annika i Mölndal Zon 2

Citera
          skogstroll
          Inlägg 03-04-2008, 13:06
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Wilmer @ 02-04-2008, 23:29) *
          På kusten på somrarna bytte vi till badkläder utan handduk, även min morfar, så jag kan nog tänka mig att det var naturligare för några decennier sedan? Eller så kommer jag från en naturlig släkt tongue.gif

var kanske lite olika även för några decennier sen. på senare delen av 70-talet var jag på Gotland med mor och mormor och hälsade på en kompis till mig. Vi var till Fårö och badade och hej hå så kom det två (har jag för mig) nakna karlar joggande på stranden med sina behag. Vi visste inte de var en sån strand och mormor vart ganska chockad kan jag säga giggle.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Magdis
          Inlägg 03-04-2008, 13:08
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (skogstroll @ 03-04-2008, 14:06) *
          var kanske lite olika även för några decennier sen. på senare delen av 70-talet var jag på Gotland med mor och mormor och hälsade på en kompis till mig. Vi var till Fårö och badade och hej hå så kom det två (har jag för mig) nakna karlar joggande på stranden med sina behag. Vi visste inte de var en sån strand och mormor vart ganska chockad kan jag säga giggle.gif

Var det på Norsta Aura?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-04-2008, 13:16
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Synen på nakenhet blev mer positiv från 30-talet och några decennier framåt. Man idealiserade den friska och spänstiga nakna kroppen. Bilder av nakna lekande barn uppfattades som friskt, sunt och modernt. Sexualiseringen av det nakna kom efterhand att ta allt större plats och sen kom pedofildebatten på 90-talet. Nu har vi hamnat i en situation där sexualitet diskuteras väldigt öppet, men där den nakna kroppen också blir alltmer sexualiserad och tabubelagd.
          Intressant hur saker och ting kan förändras över tiden....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          skogstroll
          Inlägg 03-04-2008, 13:18
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Magdis @ 03-04-2008, 14:08) *
          Var det på Norsta Aura?

ja så hette det nog smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Tosan
          Inlägg 03-04-2008, 13:26
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Aqvakul @ 03-04-2008, 14:16) *
          Synen på nakenhet blev mer positiv från 30-talet och några decennier framåt. Man idealiserade den friska och spänstiga nakna kroppen. Bilder av nakna lekande barn uppfattades som friskt, sunt och modernt. Sexualiseringen av det nakna kom efterhand att ta allt större plats och sen kom pedofildebatten på 90-talet. Nu har vi hamnat i en situation där sexualitet diskuteras väldigt öppet, men där den nakna kroppen också blir alltmer sexualiserad och tabubelagd.
          Intressant hur saker och ting kan förändras över tiden....

JAvisst är det så. Numer kan man ju knappt amma sina barn!
          Själv ammade jag precis var och när det passade mig och sonen. Vill de inte se behöver de inte titta.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 08:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon