Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur många av er vågar, öppet prata om problem som rör sig om område nedom midjan?
          jholma
          Inlägg 03-04-2008, 20:11
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 986

Det är kul att läsa den här tråden. Med risk för att slänga in en brandfackla så kan jag notera att alla skryter om hur frigjorda och öppen man är. " Vi kan tala om allt", Vi är öppna etc etc.

Igentligen är det bara skitsnack. Jag har bott utomlands sedan 1979 i stort sett men behållit en nära kontakt med Sverige. Jag vet inga människor som svenskarna som har så svårt att öppna sig på ett naturligt sätt till andra människor. De flesta har lätt att prata snopp och fitta men kan inte visa äkta känslor på ett naturligt sätt. Det blir så förbannat tillgjort. För mig är det betydligt viktigare att kunna ge och ta emot känslor än att teoretiskt diskutera dittan och dattan. De enda känslor som svenskar ger uttryck för är typ "jag känner mig kränkt" "jag är illa behandlad" mm.

Den sk svenska frigjordheten är bara en inlärd attityd där man vill ge intryck av att "vara frigjord" en image eller fernissa som döljer träsk av osäkerhet.

Det är väl därför som det blir så patetiskt när vi svenskar får litet sprit i kroppen och skall bli förtroliga med varandra. Då ser man barnet som inte lärt sig att våga var sig själv och som för några timmar släpper andra in på livet.

Jan

Citera
          Netha
          Inlägg 03-04-2008, 20:14
          Länk hit: #82

Gäster

CITAT (jholma @ 03-04-2008, 21:11) *
          Det är kul att läsa den här tråden. Med risk för att slänga in en brandfackla så kan jag notera att alla skryter om hur frigjorda och öppen man är. " Vi kan tala om allt", Vi är öppna etc etc.

Igentligen är det bara skitsnack. Jag har bott utomlands sedan 1979 i stort sett men behållit en nära kontakt med Sverige. Jag vet inga människor som svenskarna som har så svårt att öppna sig på ett naturligt sätt till andra människor. De flesta har lätt att prata snopp och fitta men kan inte visa äkta känslor på ett naturligt sätt. Det blir så förbannat tillgjort. För mig är det betydligt viktigare att kunna ge och ta emot känslor än att teoretiskt diskutera dittan och dattan. De enda känslor som svenskar ger uttryck för är typ "jag känner mig kränkt" "jag är illa behandlad" mm.

Den sk svenska frigjordheten är bara en inlärd attityd där man vill ge intryck av att "vara frigjord" en image eller fernissa som döljer träsk av osäkerhet.

Det är väl därför som det blir så patetiskt när vi svenskar får litet sprit i kroppen och skall bli förtroliga med varandra. Då ser man barnet som inte lärt sig att våga var sig själv och som för några timmar släpper andra in på livet.

Jan

Varför måste du få i dig sprit för att kunna prata öppet och vara förtrolig med någon?
          Det låter väldigt tråkigt tycker jag.

Citera
          jholma
          Inlägg 03-04-2008, 20:16
          Länk hit: #83

Medlem

Netha jag dricker inte sprit och behöver inte alkohol för att visa känslor.

Citera
          Netha
          Inlägg 03-04-2008, 20:21
          Länk hit: #84

Gäster

CITAT (jholma @ 03-04-2008, 21:16) *
          Netha jag dricker inte sprit och behöver inte alkohol för att visa känslor.

Aha .. inte jag heller ... men du skrev så här... Det är väl därför som det blir så patetiskt när vi svenskar får litet sprit i kroppen och skall bli förtroliga med varandra.
          det var därför jag trodde att du behövde stärka dig med sprit innan .....

Citera
          jholma
          Inlägg 03-04-2008, 20:24
          Länk hit: #85

Medlem

Jag är svensk alltså kan jag inte skriva när ni svenskar osv.

Citera
          Netha
          Inlägg 03-04-2008, 20:33
          Länk hit: #86

Gäster

CITAT (jholma @ 03-04-2008, 21:24) *
          Jag är svensk alltså kan jag inte skriva när ni svenskar osv.

Så du menar att alla svenskar... utom du som tillbringat många år utomlands...
          är stela typer som låtsas vara frigjorda, öppna ... eller har jag missuppfattat dig?

Citera
          jholma
          Inlägg 03-04-2008, 20:40
          Länk hit: #87

Medlem

Du är helt fri att tolka mig på det sätt som du vill - no problems.

Citera
          Per-Erik
          Inlägg 03-04-2008, 20:48
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 14 325

Lite fakta om det här med PSA. Det är tyvärr inte så enkelt som framgått av tidigare inlägg och kan inte jämföras med mammografi:

PSA/Prostata Specifikt Antigen-prov:
          Ett prov där man mäter halten av PSA (ett proteolytiskt enzym) i blodet. PSA är specifikt för prostatavävnad (organspecifikt) men däremot inte för prostatacancer (sjukdomsspecifikt). PSA produceras i körtelceller i prostatan, förekommer rikligt (normalt cirka 1 miljon gånger större koncentration i sädesvätskan än i blodet) och vars uppgift är att lösa upp det gel som omsluter spermierna, så att de får en ökad rörlighet på sin väg in i livmodern. PSA har således stor betydelse ur fertilitetssynpunkt. Sannolikt har PSA även andra funktioner, men dessa är inte kartlagda. Vid skador i prostatavävnaden (prostata-blod barriären) frigörs PSA och kommer ut i blodet. Detta totala PSA (PSA-T eller S-PSA) finns i serum dels i en fri form (PSA-F) och dels komplexbundet till två olika äggviteämnen (bundet). Kvoten mellan fritt (PSA-F) och totala (PSA-T) används även som ett medicinskt beslutsvärde då PSA-T ligger inom intervallet 2,5-10 ng/ml. Detta kallas för PSA-kvoten (PSA-F/PSA-T). Ligger detta värde under en viss gräns (oftast 21 % men kan variera p.g.a. läkarens totala bedömning) går läkaren i regel vidare med kompletterande undersökningar eller har patienten under fortsatt observation.

- Se http://www.akademiska.se/templates/page____4266.aspx
          - Det sk PSA-testet för att spåra tidig prostatacancer är osäkrare än väntat, enligt en sjuårsstudie av 8500 friska män som gjorts vid Texasuniversitetet i San Antonio i USA. Även med ett lågt gränsvärde, 1,1 mikrogram PSA per liter blod, missade testet var femte cancerfall. Samtidigt var tre av fem indikationer falska. Enligt Svenska Dagbladet har svenska sjukhus gränsvärden på 2,6-4 mikrogram vilket gör dem mycket osäkrare. Undersökningsledaren Ian Thompson säger att de efterfrågade testerna bara ger en indikation på risken att ha cancer. För att inte påverka provet rekommenderas att man undviker sexuell aktivitet och/eller större fysiska aktiviteter (framförallt cykling!) 48 timmar innan provtagningen
          - Förhöjt PSA förekommer vid prostatacancer, men kan även förekomma vid godartad prostataförstoring, inflammation av prostatan (såväl vid kronisk, men framför allt vid akut prostatit hos 70-80 % av drabbade och kan kvarstå i månader), urinvägsinfektion och efter cellprovtagning. Se http://www.cancer.prostate-help.org/capropsa.htm. Ett PSA-prov är således i huvudsak organspecifikt (inte specifikt för en viss sjukdom). Det finns olika sätt att tolka PSA-värdet bl.a. med hänsyn till patientens ålder. Ett "normalvärde" anses ligga under 3 ng/ml.
          - Enligt den brittiska hemsidan http://www.cancerbackup.org.uk/Aboutcancer...test/ThePSAtest ger cirka 1/3 av alla prostatacancerfall ingen förhöjning av PSA-värdet. Man anger även, att vid förhöjt PSA-värde är detta i cirka 30 % av fallen orsakat av prostatacancer. Resterande fall är orsakade av övriga prostatasjukdomar eller av okänd anledning. Av hemsidan framgår även, att vart femte fall av prostatacancer inte upptäcks vid biopsi av prostatakörteln och att man bör vara observant på infektionsrisken (prostatit) av prostatan vid denna provtagningsmetod. Se även Screening.
          - Studier som bl.a. visar hur prostatit och urinvägsinfektion kan påverka PSA-värdet finns på http://prostatitis.org/pottspsa.html och http://www.ub.gu.se/sok/dissdatabas/detaljvy.xml?id=5835
          - Mer info på http://www.nymedicin.com/news/2005/06/20/P...fran_P_S_A.html
          - Under senare år har man även påvisat låga koncentrationer av PSA i bl.a. periurethrala körtlar, endometrium, vid bröst- och njurtumörer. Betydelsen av denna upptäckt är ännu inte kartlagd.
          - Se även http://www.androvitae.se/pdf/Prostatacancerdiagnosv5.doc.pdf

Redigerat av Per-Erik: 04-04-2008, 09:52

Citera
          Netha
          Inlägg 03-04-2008, 20:58
          Länk hit: #89

Gäster

Per-Erik ... du har rätt i det du säger.
          Många män skulle oroas i onödan om man såg till enbart PSA-värdet.

Däremot tycker jag att män ska tas på större allvar när PSA-värdet är högt
          och man samtidigt har andra specifika symptom som brukar tillskrivas just prostatacancer.

Citera
          Kat
          Inlägg 04-04-2008, 09:35
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

CITAT (jholma @ 03-04-2008, 21:11) *

Jag är nog böjd att hålla med till viss del.
          Jag hade just ett samtal med en vän om att 50-och 60-talisterna i Sverige är extremt normstyrda när det gäller värderingar och ofta väldigt inskränkta när det kommer till kritan. 40-talisterna är oftare mer öppna. Enligt våra upplevelser.

Citera
          Mollis
          Inlägg 04-04-2008, 17:57
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (Kat @ 04-04-2008, 10:35) *
          Jag hade just ett samtal med en vän om att 50-och 60-talisterna i Sverige är extremt normstyrda när det gäller värderingar och ofta väldigt inskränkta när det kommer till kritan. 40-talisterna är oftare mer öppna. Enligt våra upplevelser.

Nämen så kan du väl inte generalisera! *stor protest*, vad säger du om alla hippies, proggare och "utveckla-dig-själv"-personer som definitivt inte är 40-talister??

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-04-2008, 17:58
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Mollis @ 04-04-2008, 18:57) *
          Nämen så kan du väl inte generalisera! *stor protest*, vad säger du om alla hippies, proggare och "utveckla-dig-själv"-personer som definitivt inte är 40-talister??

Precis! säger en 50-talist! naughty.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 04-04-2008, 18:18
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Har inga problem att diskutera sådant alls. Kanske inte går fram till en okänd person på en busshållplats för att berätta om fästingen som satt på pungen en sommar, men till de jag känner någorlunda hasplar jag ur mig det mesta. Men den unge läkaren som jag pratade med det om, eftersom jag fick en rodnad och ont i ljumsken samtidigt, tyckte det var klart pinsamt och rodnade kraftigt.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-04-2008, 18:21
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Kat @ 04-04-2008, 10:35) *

Näääääääääääääääää! Instämmer högljutt i proteskören! angel_not.gif

Jag har en stark känsla av att frigjordheten kom i samband med studentrevolten och vänsterns framgångar 1968 men det innebär ju inte att alla anammat samma öppenhet.

Redigerat av Stintan43: 04-04-2008, 19:55

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Netha
          Inlägg 04-04-2008, 20:34
          Länk hit: #95

Gäster

CITAT (Christer i Falköping @ 04-04-2008, 19:18) *
          Har inga problem att diskutera sådant alls. Kanske inte går fram till en okänd person på en busshållplats för att berätta om fästingen som satt på pungen en sommar, men till de jag känner någorlunda hasplar jag ur mig det mesta. Men den unge läkaren som jag pratade med det om, eftersom jag fick en rodnad och ont i ljumsken samtidigt, tyckte det var klart pinsamt och rodnade kraftigt.
          Christer.

Visst känns det konstigt när man träffar en ung doktor som blir generad ... det har jag också råkat ut för. tongue.gif
          Tyckte synd om honom. trostar.gif

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 20:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon