Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

17 sidor V  « < 14 15 16 17 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tropiska växter, bär och frukter.
          blomkronan
          Inlägg 21-12-2008, 20:51
          Länk hit: #301

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (MariaS @ 21-12-2008, 19:36) *
          Gud va du är duktig tummenupp.gif bravo.gif

thanks.gif tongue.gif

Citera
          flinga100
          Inlägg 22-12-2008, 08:57
          Länk hit: #302

Medlem
          Antal inlägg: 240
          Medlem nr: 11 874

CITAT (blomkronan @ 21-12-2008, 00:04) *
          Underbart... vilken växt wub.gif Hoppas min ser ut som din om 10 år...

blush.gif Du lyckas nog beskära din något bättre... giggle.gif

CITAT (blomkronan @ 21-12-2008, 19:25) *
          Här har det byggits i helgen smile.gif Nu kan jag få plats med mera sådder... yahoo.gif
          Andra hyllor på marknaden är ju inte tillräckligt breda!!! så jag fick bygga en som hade måttet 120 i bred.
          (Underbevattningsplattorna och armaraturerna är 120 cm)
          [attachment=28584:DSC00853.JPG]
          Jag fyndade gavlarna på fyndhörnan på ikea, 19:- st smile.gif
          Hyllplanen hade jag i garaget från en gammal hylla. 5 st armaraturer hittade jag på blocket för 150:-
          Så för ca 200:- fick jag ihop en hylla i 5 plan 120 cm bred så jag fick in underbevattningsplattorna smile.gif
          Jag känner mig såååå duktig... 000.gif och blev hel nöjd biggrin.gif

WOW - vilken anordning! Jag är djupt imponerad!

--------------------
          Bor och odlar i Norrköping, zon 2.

Citera
          mogge92
          Inlägg 30-12-2008, 19:16
          Länk hit: #303

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 9 513

Hejsan allihopa! Tänkte fråga lite om råd angående min bananplanta. Nu i höst så har den nästan dött... den hade 2blad kvar, och efter riktigt mycket omsorg och vattnande med pyrex(blomflugor i jorden som tusan!) Och lite eftraljus så har den börjat tagit sig och den har nu 5st fina och friska blad. Men den har börjat skjuta en massa skott. Ska jag ta bort dessa eftersom den haft en tuff period? Det kanske blir lite för mycket att livnära en massa skott i vinter?
          Tack för all tänkbar support!
          MVH Mogge

EDIT: toppenfin anordning blomkrukan! Blev nästan sugen på att göra någon sådan själv.... när man får tid rolleyes.gif

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-12-2008, 19:24
          Länk hit: #304

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Gröna växtdelar tar inte energi de samlar in energi till växten via fotosyntes, så nej du behöver inte ta bort skotten.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          mogge92
          Inlägg 30-12-2008, 19:28
          Länk hit: #305

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-12-2008, 19:24) *
          Gröna växtdelar tar inte energi de samlar in energi till växten via fotosyntes, så nej du behöver inte ta bort skotten.

Det där lät väldigt logiskt iallafall! Okey då vet jag smile.gif

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera
          blomkronan
          Inlägg 31-12-2008, 00:54
          Länk hit: #306

Medlem

CITAT (mogge92 @ 30-12-2008, 19:16) *
          EDIT: toppenfin anordning blomkrukan! Blev nästan sugen på att göra någon sådan själv.... när man får tid rolleyes.gif

giggle.gif alla gör stavfel... a0a.gif men ingen har kallat mig blomkrukan innan rotfl.gif

Tack... smile.gif jag fick jobba sweatingbullets.gif en dag sen var den klar... jag är jätte nöjd med min hylla smile.gif
          eftersom den står i "tvättstugan" (tvättstugan= där tvättar vi kläderna och oss själva wink.gif) kan jag se till mina små varje morgon och kväll då jag borstar tänderna tummenupp.gif

Citera
          mogge92
          Inlägg 31-12-2008, 00:59
          Länk hit: #307

Medlem

CITAT (blomkronan @ 31-12-2008, 00:54) *
          giggle.gif alla gör stavfel... a0a.gif men ingen har kallat mig blomkrukan innan rotfl.gif

Tack... smile.gif jag fick jobba sweatingbullets.gif en dag sen var den klar... jag är jätte nöjd med min hylla smile.gif
          eftersom den står i "tvättstugan" (tvättstugan= där tvättar vi kläderna och oss själva wink.gif) kan jag se till mina små varje morgon och kväll då jag borstar tänderna tummenupp.gif

Hehe förlåt... skyller på en blackout! happy.gif crazy.gif Låter ju toppen det där! Lite trångt blir det kanske... men växterna har ju alltid första prioritet giggle.gif tihi

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera
          blomkronan
          Inlägg 31-12-2008, 01:05
          Länk hit: #308

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-12-2008, 19:24) *

Hej Åsa har du lust att utveckla ditt svar... jag har oxå en banan planta som skutit skott. Den mår bra... men jag vill lära mig mera... jag är sååå kunskaps-turstig!

Jag har i en annan tråd fått veta att det inte är någon fara att bananen får skott, den dör inte av det! Men du verkar veta "varför" har du lust att dela med dig av kundskapen du har och förklara hur det går till??
          På en nivå som man begriper blush.gif det är så många konstiga ord... " fotosyntes" ???vad betyder det???

Citera
          flaxss
          Inlägg 31-12-2008, 01:21
          Länk hit: #309

Gäster

Bananer har jordstammar (rhizomer) som delar sig och bildar fler skott (som Canna,Ingefära,Vass som har likande stammar som banan). så det är samma planta därför är det inte skadligt att ha skotten kvar. fler blad som Åsa skriver ger mer energi ''fotosyntes'' kan du söka om. jag är förtrött för att förklara om fotosyntes.

tar man veck skottet vid fel tillfälle så att det inte har rötter så kan det dö. ska man ta skott så ska det vara rötter på skottens rhizom. och banan dör inte av att ha skotten kvar vilka många ibland säger.

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-12-2008, 01:26
          Länk hit: #310

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (blomkronan @ 31-12-2008, 01:05) *
          Hej Åsa har du lust att utveckla ditt svar... jag har oxå en banan planta som skutit skott. Den mår bra... men jag vill lära mig mera... jag är sååå kunskaps-turstig!

Jag har i en annan tråd fått veta att det inte är någon fara att bananen får skott, den dör inte av det! Men du verkar veta "varför" har du lust att dela med dig av kundskapen du har och förklara hur det går till??
          På en nivå som man begriper blush.gif det är så många konstiga ord... " fotosyntes" ???vad betyder det???

Växter äter inte med fötterna förutom att de tar upp lite mineralämnen (som kväve, järn, kalcium, fosfor etc) genom rötterna men kol tar de upp genom bladen. Precis som vi behöver kolhydrater (pasta, ris, knäckebröd) så tar växterna sina byggstenar (kol) från luftens koldioxid. Växter tar upp koldioxid genom bladens klyvöppningar och får energi från solljus för att driva de processer som omvandlar koldioxid och vatten till socker och syre i bladen. Denna process kallas fotosyntes och kan enkelt sammanfattas CO2 + vatten + energi från solen = socker + syrgas.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          mogge92
          Inlägg 31-12-2008, 12:06
          Länk hit: #311

Medlem

Hehe, lite kul att vi fick in lite fotosyntes här också... flirting.gif
          En fråga bara... ungefär hur stora bör skotten vara innan man tar bort dem ifrån modersplantan? Hur vet man när de har ordentliga rötter?

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera
          flaxss
          Inlägg 31-12-2008, 12:18
          Länk hit: #312

Gäster

CITAT (mogge92 @ 31-12-2008, 12:06) *
          En fråga bara... ungefär hur stora bör skotten vara innan man tar bort dem ifrån modersplantan? Hur vet man när de har ordentliga rötter?

när dom börjar få några rejäla blad , sedan kan du ju gräva försiktigt ner i jorden och kolla om där är rötter. det kan ibland funka utan rötter på skottet men det är en chansnings.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 31-12-2008, 13:49
          Länk hit: #313

Medlem

CITAT (Markus_H @ 31-12-2008, 01:26) *
          Växter äter inte med fötterna förutom att de tar upp lite mineralämnen (som kväve, järn, kalcium, fosfor etc) genom rötterna men kol tar de upp genom bladen. Precis som vi behöver kolhydrater (pasta, ris, knäckebröd) så tar växterna sina byggstenar (kol) från luftens koldioxid. Växter tar upp koldioxid genom bladens klyvöppningar och får energi från solljus för att driva de processer som omvandlar koldioxid och vatten till socker och syre i bladen. Denna process kallas fotosyntes och kan enkelt sammanfattas CO2 + vatten + energi från solen = socker + syrgas.

tummenupp.gif tack sååååå jätte mycke för dit svar det där förstog ju en "nybörjare" som jag tongue.gif
          När man söker info på nätet om sådan här fakta får man för mycket info! så man inte förstår... tack det här var aldeles lagom smile.gif

GOTT NYTT ÅR på dig yaay.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 31-12-2008, 16:50
          Länk hit: #314

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (mogge92 @ 31-12-2008, 12:06) *

När du ändå ska plantera om plantan nu i vår, så skakar du ju försiktigt av den gamla jorden. Då ser du vilka skott som har rötter och vilka som inte har det. Svårare än så är det faktiskt inte.

Citera
          mogge92
          Inlägg 31-12-2008, 18:06
          Länk hit: #315

Medlem

CITAT (MariaS @ 31-12-2008, 16:50) *
          När du ändå ska plantera om plantan nu i vår, så skakar du ju försiktigt av den gamla jorden. Då ser du vilka skott som har rötter och vilka som inte har det. Svårare än så är det faktiskt inte.

Det låter ju faktiskt väldigt enkelt... ja antar att det inte är svårare än så. Förut har jag alltid tagit bort skotten men nu ska jag låta dem vara kvar och se om jag kanske kan få en till liten bananplanta senare....eller flera rolleyes.gif

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera
          MariaS
          Inlägg 31-12-2008, 18:08
          Länk hit: #316

Medlem

CITAT (mogge92 @ 31-12-2008, 18:06) *
          Det låter ju faktiskt väldigt enkelt... ja antar att det inte är svårare än så. Förut har jag alltid tagit bort skotten men nu ska jag låta dem vara kvar och se om jag kanske kan få en till liten bananplanta senare....eller flera rolleyes.gif

Det blir snart ganska trångt bara, om du sparar alla skott.. giggle.gif

Citera
          mogge92
          Inlägg 31-12-2008, 18:36
          Länk hit: #317

Medlem

CITAT (MariaS @ 31-12-2008, 18:08) *
          Det blir snart ganska trångt bara, om du sparar alla skott.. giggle.gif

Hehe, så sant så.... sweatingbullets.gif

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera
          Scout
          Inlägg 08-01-2009, 21:56
          Länk hit: #318

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

Jag var på "Nerins frukt & grönt" i Uppsala idag och köpte pommerans och chayote och sharonfrukter. De hade massa andra exotiska frukter också, t.ex. tamarind, kaktusfikon, lichi och sånt.

Sharonfrukterna har verkligen pyttesmå platta kärnor, är det någon som har lyckats få upp sådana plantor? Vad är tricket? jag har misslyckats med dem flera gånger...

Är det någon som har provat att så chayotefrön? grön, hård och konstig frukt.

Citera
          Scout
          Inlägg 14-01-2009, 22:03
          Länk hit: #319

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

Ingen?

Citera
          MariaS
          Inlägg 15-01-2009, 09:44
          Länk hit: #320

Medlem

CITAT (Scout @ 14-01-2009, 22:03) *
          Ingen?

Nope. Men eftersom den tillhör squashfamiljen, ska du inte vara säker på att den är fröäkta.

Citera

17 sidor V  « < 14 15 16 17 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-11-2025, 02:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon