Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Omplantering av kaktus, lite osäker
          jjohan
          Inlägg 30-03-2008, 20:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 14 647

Jag har ett par kaktusar jag tänkte skulle få lite ny jord i år. Det är några frösådda sedan förra året och en vuxen kaktus.
          Den vuxna kaktusen har jag stoppat ned i en ny kruka med kaktusjord blandat med grus, perlit mm. Jag har dock inte vattnat
          igenom krukan ordentligt, som jag vanligtvis gör vid omplantering av vanliga bladväxter. Ska jag göra det?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Cassiopeia
          Inlägg 31-03-2008, 07:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 354
          Medlem nr: 3 710

Jag skulle inte våga det, jag tycker det brukar ta en evig tid för ny-/omplanterade krukor att torka upp. Är de planterade i lerkruka eller plastkruka?
          Själv dödade jag en 1,6 meter hög High Chaparall genom att vattna efter omplantering. crying.gif Har precis räddat en Skvätt-iväg som blev ledsen efter att jag vattnat igenom efter omplantering... hoppas den klarar sig.
          Jag vattnar inte ens alltid igenom mina vanliga bladväxter helt efter omplantering. De som är lite känsliga mot att stå blöta brukar jag antingen låta stå på ett fat vatten en stund eller så vattnar jag lite försiktigt runt krukans kanter. Funkar bra här i alla fall.

--------------------
          Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra!

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera
          jjohan
          Inlägg 31-03-2008, 08:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 14 647

Jag planterade om den i en lerkruka. Har känslan att lerkrukor öht. fungerar bättre för kaktusar. Då för att att de andas och inte håller vatten lika länge som plastkrukor.
          Men jag följer ditt råd och vattnar inte igenom, utan börjar vattna senare precis som vanligt.
          Lycka till med dina kaktusar!

Citera
          evaskp
          Inlägg 17-03-2009, 00:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 19 740

CITAT (jjohan @ 30-03-2008, 20:59) *
          Jag har ett par kaktusar jag tänkte skulle få lite ny jord i år. Det är några frösådda sedan förra året och en vuxen kaktus.
          Den vuxna kaktusen har jag stoppat ned i en ny kruka med kaktusjord blandat med grus, perlit mm. Jag har dock inte vattnat
          igenom krukan ordentligt, som jag vanligtvis gör vid omplantering av vanliga bladväxter. Ska jag göra det?

Såhär planterar du om en Kaktus:
          En vuxen kaktus behöver inte planteras om mer än vart tredja år ungefär. Lite oftare när den är yngre om den växer sig för stor för krukan.
          Välj inte för stor kruka, ta nästa storlek. Tänk på att en del kaktusar har pålrot och vill ha en långsmal, ej för bred, kruka för att få plats med roten. Andra har rötterna mera ytligt och då är det viktigt att välja en grund kruka.
          I jorden där det inte finns rötter, förblir jorden blöt efter att kaktusen sugit upp vad vatten den behöver. En kaktus suger inte vatten hela tiden som en vanlig växt. Därför kan den va utan vatten mycket länge. Detta gäller inte fröplantor, eftersom de är så små och känsliga, så torkar de ut fort.
          Jorden du använder ska vara väldränerad och luftig.
          Strand-sand och sandlåde-grus är inte lämpligt eftersom det följer med vattningen till krukans botten och blir ganska kompakt med tiden. Jorden ska heller inte vara för näringsrik.
          Jag brukar utgå från kaktus/såjord (Hasselfors S-jord) som jag sedan förbättrar med singel 2 – 4 mm. (Den typen som används på vintern för att grusa gångar, givetvis utan saltet.) Man kan också använda Vermilulit och/eller Perlit.

Jorden ska inte packas till i krukan, du kan stöta den lite mot bordet så att jorden faller till runt rötterna.

Efter omplanteringen SKA MAN INTE vattna på en vecka.

En kaktus som är stor som en knuten näve, kan överleva flera år utan vatten. Så det är ingen panik att vattna. Om en kaktus varit utan vatten en längre tid, flera månader, så måste man ta det försiktigt med vattningen i början. MEn de e en historia för sig.

Mvh Krister, kaktusodlare.

--------------------

MVH Krister

Citera
          lissa
          Inlägg 17-03-2009, 00:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Synd att jag inte hade dom här råden i förra veckan , för då planterade jag om+vattnade..men jag är glad över att veta det nu, och hoppas innerligt att den klarar sig, för som tur var hann jg bara plantera om 1... tummenupp.gif

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 17-03-2009, 09:29
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (lissa @ 17-03-2009, 00:24) *
          Synd att jag inte hade dom här råden i förra veckan , för då planterade jag om+vattnade..men jag är glad över att veta det nu, och hoppas innerligt att den klarar sig, för som tur var hann jg bara plantera om 1... tummenupp.gif

Detta är ju samma råd som jag gett dig till Aloena. Samma för ALLA kaktusar och suckulenter alltså.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-07-2025, 16:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon