CITAT (jjohan @ 30-03-2008, 20:59)

Jag har ett par kaktusar jag tänkte skulle få lite ny jord i år. Det är några frösådda sedan förra året och en vuxen kaktus.
Den vuxna kaktusen har jag stoppat ned i en ny kruka med kaktusjord blandat med grus, perlit mm. Jag har dock inte vattnat
igenom krukan ordentligt, som jag vanligtvis gör vid omplantering av vanliga bladväxter. Ska jag göra det?
Såhär planterar du om en Kaktus:
En vuxen kaktus behöver inte planteras om mer än vart tredja år ungefär. Lite oftare när den är yngre om den växer sig för stor för krukan.
Välj inte för stor kruka, ta nästa storlek. Tänk på att en del kaktusar har pålrot och vill ha en långsmal, ej för bred, kruka för att få plats med roten. Andra har rötterna mera ytligt och då är det viktigt att välja en grund kruka.
I jorden där det inte finns rötter, förblir jorden blöt efter att kaktusen sugit upp vad vatten den behöver. En kaktus suger inte vatten hela tiden som en vanlig växt. Därför kan den va utan vatten mycket länge. Detta gäller inte fröplantor, eftersom de är så små och känsliga, så torkar de ut fort.
Jorden du använder ska vara väldränerad och luftig.
Strand-sand och sandlåde-grus är inte lämpligt eftersom det följer med vattningen till krukans botten och blir ganska kompakt med tiden. Jorden ska heller inte vara för näringsrik.
Jag brukar utgå från kaktus/såjord (Hasselfors S-jord) som jag sedan förbättrar med singel 2 – 4 mm. (Den typen som används på vintern för att grusa gångar, givetvis utan saltet.) Man kan också använda Vermilulit och/eller Perlit.
Jorden ska inte packas till i krukan, du kan stöta den lite mot bordet så att jorden faller till runt rötterna.
Efter omplanteringen SKA MAN INTE vattna på en vecka.
En kaktus som är stor som en knuten näve, kan överleva flera år utan vatten. Så det är ingen panik att vattna. Om en kaktus varit utan vatten en längre tid, flera månader, så måste man ta det försiktigt med vattningen i början. MEn de e en historia för sig.
Mvh Krister, kaktusodlare.