CITAT (Gossen Ruda @ 29-05-2008, 08:07)

Huruvida lönen för vårdpersonalen är "rätt" satt kommenterar jag inte mer än att det knappast är ett låglöneyrke. Lägstalönen är högre än vad jag har efter 35 års anställning och mitt arbete är viktigt också.
Visst finns det låglöneyrken - och så finns det låglöneyrken.
Vet inte vad sjuksköterskorna hade för ingångslön innan strejken. Men ingångslön lite drygt 21.000kr fr o m 2009 låter väl ändå halvskapligt. Fast nja. Inflationen just nu är rätt hög. Men ändå. Tja.
Som jämförelse så har t ex flertalet lärare lägre ingångslön i sina respektive kommuner.
Det har inte nämnts så mycket siffror åtminstone inte så långt jag läst i denna debatt, men mellan tummen o pekfingret så säg att ingångslönen för lärarna i t ex Norrköpings kommun idag fortfarande ligger en bra bit under 20.000 om jag inte är felunderrättad.
En del av strejken gick väl ut på om jag förstått det hela rätt att överbrygga klyftan till läkarna. Som lönemässigt sprungit iväg i sjuttielva procent mer (har inga siffror på detta) än sjuksköterskorna.
För läkare - trots deras offentliga anställning - tjänar ändå inte så jäkla tokigt. Och inte bara pga sitt ansvarsfulla arbete utan även den långa utbildningen...
Som parallell kan jag säga att jag började min lärarbana i Linköpings kommun 2001. Ingångslönen skulle ligga nånstans mellan 16.000-17.000. Jag la mycket ambition på arbetsintervjun o fick 17.500. För att jag är man? Ja, "tyvärr".
Trots att jag alltså fick högsta möjliga utgångsläge så hade jag om jag valt att stanna i kommunen (vilket jag inte gjorde) legat på idag ca 20.000. Den löneutvecklingen efter lång högskoleutbildning, plus att pedagogiskt hela tiden ligga i framkant o ha hyfsat många år i yrket?
- Nej, men tack för det prisvärda erbjudandet.
Nu hade jag det lyckosamma flytet att kunna välja annan kommun (och absolut inte Norrköping). Prisa Gud. (Jag förstår om 20.000 kr idag verkar som en ofantligt stor lön för många som inte har den månadslönen just idag. Men epitetet på lärare är även det ett låglöneyrke.)
Det är bra sjuksköterskor att ni har haft tåga i så många veckor. Äh, fortsätt vet´ja! Och slå er för bröstet att ni ändå har ett förbund som är mer slipade än lärarförbundens...