Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Stora odlingsbäddar, Går ni bland växterna?
          beke
          Inlägg 31-03-2008, 21:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 14 660

Hej!

Jag är i full färd med att planera min nyinskaffade odlingslott på 60 kvm. Jag tänker bygga egna bäddar med plank. För att maximera odlingsytan så tänkte jag ha en bädd som är 3x2 m. Är detta för stort? Jag tänker att man kan lägga stenar att gå på, eller göra gångar mellan plantorna i bädden. Hur gör ni? Någon som har en rekommendation?
          Har också räknat med 60 cm breda gångar. Är detta överdrivet, eller ganska lagom?

Jag var vid lotten idag och markerade ut den kryddrundel som jag tänker ha i mitten. Åh vad roligt det känns!

Citera
          mirjam
          Inlägg 31-03-2008, 21:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 272

Jag tycker 2 m på bredden låter för mycket i min smak. Mina tillsågade plankor ger mig inte mer än 1m i bredd. Lätt komma åt i sådderna (men förstår du du vill få ut max då du har odlingslott) , man ska kunna gå runt, valde också 60 cm i gångarna som du - det var kul. Jag har gjort en ritning på ett papper först och funderat lite. Tänkte sätta en ram runt lådan av impregnerad list som är mjukt skönt för rumpan :-) så jag kan sitta och njuta av att rota i såbädden intill. Har man en odlingsbänk längs en husvägg som te x garaget tycker jag personligen 75 cm är max - det har en bekant till mig och det funkar bra. Det var lite mina tankegångar.

Redigerat av mirjam: 01-04-2008, 11:16

Citera
          astrantia
          Inlägg 31-03-2008, 23:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Medlem nr: 14 773

Jag tycker nog också att det låter i största laget. Själv föredrar jag mindre bäddar, max 1,20 breda.
          Det blir mer överskådligt och lättare att komma åt och sköta.
          Men det kan ju vara en smaksak...

--------------------
          Radhustäppa i zon 4 där jag försöker klämma in så mycket som möjligt - blommor, grönsaker, kryddor och bär.

Citera
          KURT
          Inlägg 01-04-2008, 05:13
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Som sagt, man bör inte göra dem bredare än att man kan nå till mitten utan problem i allafall, så att man slipper gå i planteringen.

Citera
          mirjam
          Inlägg 01-04-2008, 11:14
          Länk hit: #5

Medlem
          Medlem nr: 14 272

Jag tog grillpinnar och tråd och mätte ut på gräsmattan de måtten jag hade på ritningen. Man ser verkligheten och känner av den. Böj dig fram och lek med tanken att du har odlingsbänken där. ..Om du bygger om din nuv odlingsbädd så att det ser ut som en bädd är 3x1 och att det står 3 mindre lådor på långsidan av bädden med mellanrum mellan lådorna - tänk dig att detta förslag sitter i hop i ett stycke. Det finns ju stålbitar till hörnen för att hålla bra ihop. Då kommer du ju fram till avlånga bädden och når bra innifrån. Det blir som kilar in till långbädden. Eller så gör du 3x1 lådan och de andra 3 lådorna separat stående intill, beroende på hur mkt plank du har och vad man känner för. Roligare när det är mindre tycker jag för egen del, dela upp sådderna det blir trivsamt.

Redigerat av mirjam: 01-04-2008, 11:21

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 12:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon